Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yamaha NS-555, C444 driva med H/K AVR360?

49 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 mars 2012 - 14:36

Orfeous
  • Orfeous
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Hej!
Jag undrar om jag kan driva Yamaha NS-555 och NS-C444 med min
Harman Kardon AVR360? Högtalarna har ju en impedans på 6ohm.
Förstärkaren verkar köra både 6 och 8ohm beroende på vilken kanal det är.

Skrev ett mail till Harman Kardon och frågade där avrådde dom mig att köra högtalarna eftersom det fanns en risk att högtalarna skulle gå sönder?

Här är instruktionsboken med specifikationerna till AVR 360 (sid 37)

http://www.harmankardon.com/resources/Brands/harmankardon/Products/ProductRelatedDocuments/en-US/OwnersManual/Owner's%20Manual%20-%20AVR%20460,%20AVR%20360%20(Swedish)%20Basic%20Functions.pdf

Här är produktinformation till Yamaha NS-555
http://se.yamaha.com...de=model#page=1

Yamaha NS-C444
http://se.yamaha.com...__g/?mode=model

Redigerat av Orfeous, 06 mars 2012 - 14:45.


#2

Postad 07 mars 2012 - 16:06

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0
Det ska inte vara några problem. 360 är en strömstark rackare. Vad Harman menade var kanske att NS-555 är lite för klena och således äger stärkaren sönder dina talare. :P

#3

Postad 07 mars 2012 - 16:25

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Det kommer inte vara några problem. Du behöver inte vara rädd för att högtalarna kommer att gå sönder på grund av Yamaha högtalarna är för klena, dom klarar 250w och förstärkaren lämnar 55w, you do the math.. Tror snarare att Harmon Kardon vill att du kör med en så bra högtalare som möjligt för att inte göra bort deras förstärkare.. Jag vet dock att dom där högtalarna spelar rätt bra.

#4

Postad 07 mars 2012 - 16:32

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

dom klarar 250w och förstärkaren lämnar 55w, you do the math..

Ok... :o

#5

Postad 07 mars 2012 - 16:35

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Ok... :o


Ja, vadå? Varför skulle högtalarna vara för klena för förstärkaren? Det finns väl en anledning till att man specificerar hur många watt en förstärkare lämnar, samt hur mycket en högtalare klarar av.. är jag ute och cyklar eller?

#6

Postad 07 mars 2012 - 16:40

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Ja, vadå? Varför skulle högtalarna vara för klena för förstärkaren?

Jag skrev med en smiley i mitt första inlägg ( :P ) för att han skulle förstå att det var lite skämtsamt. Även om jag personligen tror att H/Ks 360 skulle kunna skrämma slag på elementen i NS-555.

Det finns väl en anledning till att man specificerar hur många watt en förstärkare lämnar, samt hur mycket en högtalare klarar av.. är jag ute och cyklar eller?

Om en högtalare "klarar av" 250w så är det under en väldigt kort peak period. Så jag anser att du har fel när du så enkelt bara säger " talarna klarar 250 och förstärkaren lämnar 55 ". Jag anser inte att det är riktigt så enkelt.
Men i just det här fallet tror jag dock att du har rätt, precis som jag sa, NS-555 med AVR-360 fungerar jättebra.

Redigerat av Falcy, 07 mars 2012 - 16:41.


#7

Postad 07 mars 2012 - 21:47

Orfeous
  • Orfeous
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Tack snälla ni för era svar! Då ska jag beställa 555 centern är på väg :) har kört med en gammal creativelabs satelit från paketet megaworks 500.. låter helt ok ändå för o va dator surround högtalare från tidigt 2000-tal har även två likadana som bakre surroundhögtalare. Nu har jag två gamla audio pro stage 4 som frontar så hoppas det blir ett lyft med dessa 555or :) är ute efter billiga men prisvärda så fick bli dessa. Kör med en XTZ 10" sub.

Jag tror att harman kardon vill att man kör deras egna högtalare därav det knepiga svaret :)
Jag skrev ett svar och fick ett till svar då jag bad honom att förklara lite mer hur han menar att de kan gå sönder. Han menade att förstärkaren och högtalarna mycket väl kan fungera men att han avrådde eftersom han menar att produkterna KAN ta skada i framtiden pga effektförbrukningen och de olika impedanserna :)

Kan ni förklara lite kortfattat för mig detta med olika impedans på min förstärkare.. varför specar man upp 6ohm på bakre surroundkanaler men 8ohm på front och center? Hur kan jag veta i en butik t.ex om min förstärkare kan driva högtalare som man intresserar sig för? Varför skiljer sig effekten så oerhört mellan olika märken på förstärkare i samma prisklasser? T.ex harmankardon 7x55w medans onkyo 7x130w men ändå har de ungefär lika strömförbrukning osv.. ungefärlig samma vikt.. blabla. Vissa skryter ju med sina höga effektsiffror medans framförallt harmankardon mer eller mindre angett för lite effekt eller vad man ska kalla.. "harmankardoneffekt"

Ska sluta svamla nu :) hoppas nån förstod vad jag menar

#8

Postad 08 mars 2012 - 00:59

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Kan ni förklara lite kortfattat för mig detta med olika impedans på min förstärkare.. varför specar man upp 6ohm på bakre surroundkanaler men 8ohm på front och center? Hur kan jag veta i en butik t.ex om min förstärkare kan driva högtalare som man intresserar sig för?

Varje högtalare är en last för förstärkaren. Ju lägre ohm ju tyngre last. Att blanda 4-8 ohms talare är sällan ett problem.

Sen har vi känsligheten, i ditt fall med NS-555 och enligt Yamaha' spec; 88 dB/2.83 V/1 m

T.ex en talare med 90dB känslighet behöver två gånger så kraftig förstärkare för att spela lika högt som en annan talare med 93dB känslighet.

Varför skiljer sig effekten så oerhört mellan olika märken på förstärkare i samma prisklasser? T.ex harmankardon 7x55w medans onkyo 7x130w men ändå har de ungefär lika strömförbrukning osv.. ungefärlig samma vikt.. blabla. Vissa skryter ju med sina höga effektsiffror medans framförallt harmankardon mer eller mindre angett för lite effekt eller vad man ska kalla.. "harmankardoneffekt"

Helt enkelt därför att det mäts på olika sätt. Mycket vanligt hos Onkyo t.ex är att man mäter endast med en kanal driven... mono here we come :P

Redigerat av Falcy, 08 mars 2012 - 01:03.


#9

Postad 08 mars 2012 - 08:26

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Nop inte de större modellerna från Onkyo iallafall. Min är mätt med två kanaler drivna :)

#10

Postad 08 mars 2012 - 09:21

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Nop inte de större modellerna från Onkyo iallafall. Min är mätt med två kanaler drivna :)

:) Antar att du menar din 1008a? Även den är uppmätt med en kanal driven. Det gäller, vad jag har sett, alla Onkyos receivers. Bara kolla databladen på deras hemsida. Inget dem ljuger om, men vet man inte vad man ska titta efter så är det lätt, som nybörjare, att stirra sig blind på antal watt och det vet Onkyo och "lurar" således vissa av sina kunder. Speccar t.ex Onkyo 110w så kan man vara säker på att en stärkare från Harman med specc så låg som 40w utan problem är med och slåss. Som sagt, olika mätmetoder. OBS! Jag säger inte nu att Onkyo suger. Har själv haft Onkyo och jag gillar. Mätmetoderna och deras sätt att "locka nybörjare" tycker jag dock stinker.

Onkyos stereostärkare är däremot uppmätt med två kanaler drivna :P

Redigerat av Falcy, 08 mars 2012 - 09:24.


#11

Postad 09 mars 2012 - 15:37

Orfeous
  • Orfeous
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Fick hem centern igår! Oj vilka detaljer jag upplever i framförallt sång i musikblurays. Måste däremot ändra volym till +10 annars hör man inte alls prat i filmer. Måste byta ut högtalarkabeln dock till förstärkaren.. 1mm tjock haha

#12

Postad 09 mars 2012 - 16:56

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

:) Antar att du menar din 1008a? Även den är uppmätt med en kanal driven. Det gäller, vad jag har sett, alla Onkyos receivers. Bara kolla databladen på deras hemsida. Inget dem ljuger om, men vet man inte vad man ska titta efter så är det lätt, som nybörjare, att stirra sig blind på antal watt och det vet Onkyo och "lurar" således vissa av sina kunder. Speccar t.ex Onkyo 110w så kan man vara säker på att en stärkare från Harman med specc så låg som 40w utan problem är med och slåss. Som sagt, olika mätmetoder. OBS! Jag säger inte nu att Onkyo suger. Har själv haft Onkyo och jag gillar. Mätmetoderna och deras sätt att "locka nybörjare" tycker jag dock stinker.

Onkyos stereostärkare är däremot uppmätt med två kanaler drivna :P


Nybörjare tror inte så du <_< såvida man inte är nybörjare efter ca20år med ljud.

Håller dock med dig att en nybörjare lätt faller för höga effektsiffror, fast det gör jag med ibland men då vill jag ha höga på riktigt med :)

Visserligen brukar jag totalt skita i effekt och siffror, men bara för du skrev som du gjorde så ska jag läsa lite nu. Min förra uppgift var från fyndborsen.se, där de skrev ut att den lämnade 2x135W vid två kanaler drivna... :angry:

Har nu läst sida 97 i instruktions boken och såg att det gällde för (North American) :blink:
Min ska hur eller hur tillbax fast av andra orsaker!
mvh

Redigerat av film-fanatiker, 10 mars 2012 - 00:20.


#13

Postad 09 mars 2012 - 20:03

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Nybörjare tror inte så du <_< såvida man inte är nybörjare efter ca20år med ljud.

Håller dock med dig att en nybörjare lätt faller för höga effektsiffror, fast det gör jag med ibland men då vill jag ha höga på riktigt med :)

Visserligen brukar jag totalt skita i effekt och siffror, men bara för du skrev som du gjorde så ska jag läsa lite nu. Min förra uppgift var från fyndborsen.se, där de skrev ut att den lämnade 2x135W vid två kanaler drivna... :angry:

Har nu läst sida 97 i instruktions boken och såg att det gällde för (North Averican) :blink:
Min ska hur eller hur tillbax fast av andra orsaker!
mvh

Jag har inte kallat dig nybörjare på någonting, jag känner inte dig.
Jag skrev av egna erfarenheter, både som nybörjare själv men också på senare tid när jag förklarar för folk vad det handlar om.
Som jag skrev så speccar Onkyo, om inte alltid, så väldigt ofta sin effekt med en kanal driven.

Står man då som nybörjare och tittar på spec så är nog valet rätt givet. Man väljer den med högre "watt" utan att veta bättre helt enkelt. :)

#14

Postad 10 mars 2012 - 00:24

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Förlåt, menade inget illa mot dig :blush:

mvh :)

Redigerat av film-fanatiker, 10 mars 2012 - 00:26.


#15

Postad 01 april 2012 - 23:14

Orfeous
  • Orfeous
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Måndag (idag) eller imorgon Tisdag kommer mina nya NS-555:or att levereras till dörren.
Ska bli intressant att packa upp och provlyssna hur de låter out of the box... sen blir det spännande att få ge dom lite speltid.
Funderingen är dock... bi-wire koppla eller inte? använda vanliga högtalarkablar eller med banankontakter? för/nackdelar?
göra kablarna själv eller köpa färdiga? är ute efter något som är mest prisvärt.

Har också läst att vissa har skruva loss deras element för att fippla med kablage och dylikt.. vad ska det vara bra för?

Såg att min AVR 360 hade plastpluggar på högtalarutgångarna som gick att pilla lös så där kan man väl sätta in banankontakter va?
är ju smidigare tycker jag än att skruva o hålla på.

Mina nuvarande högtalare har ju en impedans på 4ohm kommer det bli någon skillnad på dessa som ligger på 6ohm? nu menar jag mest volymmässigt.
eller är det känsligheten som påverkar? t.ex 89dB

#16

Postad 22 december 2012 - 19:33

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0
Hur gick det? blev det den skilnad du hoppades på??

#17

Postad 22 december 2012 - 20:06

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Funderingen är dock... bi-wire koppla eller inte?

Bör absolut köras bi-wire:ade. :)

#18

Postad 22 december 2012 - 20:09

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 1
Elgigantens mellandagsrea 25/12 är ett fynd:
Hötalarpaket bestående av
Yamaha NS 555
Yamaha NS 333
Yamaha NSC 444

Allt för bara 3333:-

#19

Postad 22 december 2012 - 20:15

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Ett fruktansvärt bra pris på ett bra högtalar paket :) Har själv ns serien fast med ns-777 som frontar istället. För de som vill ha bra ljud men inte har så mycket pengar så passa på. Bara frontarna brukar kosta mer än hela det här paketet kostar.

#20

Postad 22 december 2012 - 21:32

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Bör absolut köras bi-wire:ade. :)

Som de flesta har insett vid det här laget så finns det högst sannolikt inga fördelar med biwire. Har själv gått från enkel till biwire utan att märka minsta skillnad.

#21

Postad 22 december 2012 - 22:10

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Som de flesta har insett vid det här laget så finns det högst sannolikt inga fördelar med biwire. Har själv gått från enkel till biwire utan att märka minsta skillnad.


Blev en tydlig skillnad med min Yama A3010, och förstås bra kablar.

#22

Postad 23 december 2012 - 03:51

Orfeous
  • Orfeous
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Hur gick det? blev det den skilnad du hoppades på??


O ja... om det blev!
Tappade dock all bas men det sköter min XTZ sub :) yamahahögtalarna har i stort sett ingen bas alls.. bara mellanregister och diskant.
Bi-wirade och märkte faktiskt en enorm skillnad med 70kronors kabel :) ljudet blev bredare och klarare.

#23

Postad 23 december 2012 - 08:00

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

yamahahögtalarna har i stort sett ingen bas alls.. bara mellanregister och diskant.

Så var det de första ca 100 timmarna.
Nu efter ca 150 timmar har basen kommit (dock kör jag självklart med sub då jag tittar på film).
Så högtalarna behöver definitivt 'spelas in' och bi-wire:as.

#24

Postad 23 december 2012 - 08:36

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Bi-wirade och märkte faktiskt en enorm skillnad med 70kronors kabel :) ljudet blev bredare och klarare.

Med biwire så kör du från samma förstärkarsteg så det kan faktiskt inte bli den effekt du beskriver. Möjligtvis kan nivån höjas något då du använder en större kabelarea totalt (jag märkte iofs inget när jag skiftade). Troligen upplever du effekten pga av att du vid ett nyköp och tweakande lyssnar mycket mer koncentrerat (som regel drar man även på mer och hör då fler detaljer) och med en viss grad av eufori. Jag med många andra har upplevt samma fenomen. :)

#25

Postad 23 december 2012 - 09:32

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Möjligtvis kan nivån höjas något då du använder en större kabelarea totalt (jag märkte iofs inget när jag skiftade).


Jag använder iallafall 2 olika förstärkarsteg då jag bi-wire:ar (per front) - jämfört med 1 utan bi-wire.
Dvs ett steg går till diskanten och ett annat till mellan/bas.
För mig innebar det helt klart ett mycket bredare och klarare ljud. :D

Redigerat av Unregistered1605, 23 december 2012 - 09:37.


#26

Postad 23 december 2012 - 09:40

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Jag använder iallafall 2 olika förstärkarsteg då jag bi-wire:ar (per front) - jämfört med 1 utan bi-wire.
Dvs ett steg går till diskanten och ett annat till mellan/bas.
För mig innebar det helt klart ett mycket bredare och klarare ljud. :D


Bi-ampa? Hade likadant på mina 555..

#27

Postad 23 december 2012 - 10:03

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Jag använder iallafall 2 olika förstärkarsteg då jag bi-wire:ar (per front) - jämfört med 1 utan bi-wire.
Dvs ett steg går till diskanten och ett annat till mellan/bas.
För mig innebar det helt klart ett mycket bredare och klarare ljud. :D

Det kallas biamp om man kopplar till två olika förstärkare / steg och det borde kunna ge hörbara skillnader i vissa fall. Biwire är alltså från samma steg och kan därför knappast ge några hörbara effekter.

"7. The Biwiring Lie"

"The truth is that biamping makes sense in certain cases, even with a passive crossover, but biwiring is pure voodoo. If you move one pair of speaker wires to the same terminals where the other pair is connected, absolutely nothing changes electrically. The law of physics that says so is called the superposition principle. In terms of electronics, the superposition theorem states that any number of voltages applied simultaneously to a linear network will result in a current which is the exact sum of the currents that would result if the voltages were applied individually. The audio salesman or ’phile who can prove the contrary will be an instant candidate for some truly major scientific prizes and academic honors. At the same time it is only fair to point out that biwiring does no harm. It just doesn’t do anything. Like magnets in your shoes."

http://www.theaudioc...s/article_1.pdf

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 23 december 2012 - 11:12.


#28

Postad 23 december 2012 - 10:27

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Det kallas biamp om man kopplar till två olika förstärkare / steg och det borde kunna ge hörbara skillnader i vissa fall.
Biwire är alltså från samma steg och kan därför knappast ge några hörbara effekter.

Bi-wire (i mitt fall) är EJ från samma steg utan från två olika steg.
Artikelreferensen ej relevant här.

#29

Postad 23 december 2012 - 11:03

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 1

Bi-wire (i mitt fall) är EJ från samma steg utan från två olika steg.

Då kallas det alltså biamp inte biwire.

Artikelreferensen ej relevant här.

Punkt 7 i texten (som jag klippt ut en del av) handlar om biwire och vad kan då vara mer relevant när vi diskuterar biwire? Hur tänkte du nu...? :)

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 23 december 2012 - 11:06.


#30

Postad 23 december 2012 - 11:15

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Bi-amp är det då:
Du använder en förstärkare som försteg (du använder ej denna förstärkares slutsteg) och en annan (extern) förstärkare som slutsteg ( "bi" beyder två och amp förstås amplifiers).

Bi-wire är det då:
Du ansluter en högtalare med 2 olika sladdar (tex en till diskant och en till mellan/bas) ("bi" betyder två och wire förstås sladd).
Du kan självklart ansluta den andra änden på dessa två olika sladdar till samma steg på förstärkaren eller
du kan ansluta dessa två sladdar till OLIKA steg på förstärkaren (som i mitt fall).
Båda fallen kallas bi-wire då inget extra (externt) slutsteg är involverat.

Redigerat av Unregistered1605, 23 december 2012 - 11:18.


#31

Postad 23 december 2012 - 13:23

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Då kan man väl säga att det finns tre varianter i den gängse terminologin...
1 Biamp ("äkta") genom att koppla från två helt olika förstärkare. Kan öka på strömförsörjningen och ge annan karaktär.
2. Biamp ("falsk") genom att t.ex. koppla från två slutsteg i samma förstärkare. Då stegen försörjs av samma kraftkälla så ger det ingen extra "kraft" och har de olika stegen verkligen olika karaktär?
3. Biwire genom att koppla från ett och samma steg i en förstärkare. Ger inget mer än ökad kabelarea.

De flesta har nog vid det här laget förstått att alternativ 3 är nys (som även hävdas i artikeln ovan) medan främst alt. 1 skulle kunna ge påverkan. Har själv testat 3:an för några år sedan utan minsta effekt (icke förvånande dock) och kör nu min hembioreceiver enligt nr 2. Dock kopplad så direkt efter köp och utan jämförelse med singlewire.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 23 december 2012 - 13:23.


#32

Postad 23 december 2012 - 13:57

Orfeous
  • Orfeous
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Varför inte bara respektera och acceptera vår hörbara skillnad i bredare och bättre ljud? Det är inte dina öron eller din elektronik

#33

Postad 23 december 2012 - 14:44

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 1
Respekterar, accepterar och har full förståelse för om man upplever förbättring av biwiring. Det som jag ifrågasätter är om det verkligen beror på själva biwringen eller på något annat. Eftersom biwiring efter modell 3 inte kan ge några enorma skillnader (såvida det inte var felkopplat före eller efter) så måste stora upplevda skillnader bero på något annat. Det är fine på det personlig planet om man är nöjd ändå men synd om trams uppfattningen att biwiring skulle kunna ge stora förbättringar åter skulle börja spridas.

#34

Postad 25 december 2012 - 14:46

vattenflaska
  • vattenflaska
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Jag beställde just Elgigantens Yamaha 5.0-paket för 3333:-, känns så jäkla prisvärt, kan inte tänka mig att jag kommer bli annat än nöjd! :)
Passade på att köpa en Samsung BD-E5300 blu-ray-spelare också (400:-, ordinarie pris 600:-).

Sitter nu och kollar efter en lämplig förstärkare till detta paket, är det någon som har några bra tips? :)
Jag är student och vill lägga ut så lite pengar som möjligt men är samtidigt mån om att det är prisvärt och att det är någorlunda i klass med högtalarpaketet.

Har främst kollat in Onkyo TX-NR414 https://www.prisjakt...t.php?p=1151196
2000 kr efter 1000 kr i rabatt låter väldigt lockande!

Men även kikat på Pioneer VSX-922 https://www.prisjakt...t.php?p=1250742 (2800 kr, 500 kr i rabatt)
och Yamaha RX-V673 https://www.prisjakt...t.php?p=1219217 (3500 kr, 500 kr i rabatt)

Vad tror ni, är det bara att slå till på Onkyon eller skulle den kunna bli en flaskhals i mitt kommande system??

Edit: Upptäckte nu att Yamaha RX-V771 https://www.prisjakt...kt.php?p=869733 finns för 3000 kr hos Fyndbörsen: http://www.fyndborse...x/rx-v771-svart (står demo-ex i länken men står inget om det på sidan så antar att det inte är det.. (?)

Oj, kom på det förresten, om det här inlägge passar bättre i forumdelen för förstärkare så får mod gärna flytta det! Beklagar isf.. (även för trådkapningen ;))

Tacksam för hjälp!
/vattenflaska

Redigerat av vattenflaska, 25 december 2012 - 14:56.


#35

Postad 25 december 2012 - 17:18

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Fyndbörsens 771 är ett fynd, bara att slå till! :D Ej demo
http://www.fyndborse...x/rx-v771-svart

Redigerat av Unregistered1605, 25 december 2012 - 17:19.


#36

Postad 26 december 2012 - 04:20

Orfeous
  • Orfeous
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Det känns som att huvudsyftet med min trådskapelse är klar för längesen, kanske tråden kan stängas?
Undrar däremot om det är att byta ner sig om jag skulle byta till Yamaha RX-V773?
Jag ser bara fördelar med att byta.

#37

Postad 26 december 2012 - 06:07

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Det känns som att huvudsyftet med min trådskapelse är klar för längesen, kanske tråden kan stängas?
Undrar däremot om det är att byta ner sig om jag skulle byta till Yamaha RX-V773?
Jag ser bara fördelar med att byta.

Skulle hellre gå på minst en RX-A820:a

#38

Postad 26 december 2012 - 09:57

vattenflaska
  • vattenflaska
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Fyndbörsens 771 är ett fynd, bara att slå till! :D Ej demo
http://www.fyndborse...x/rx-v771-svart


Hm, men ordinariepris är 3400 kr, alltså är det bara ca 13 % rabatt. Till skillnad från 30 % rabatt på Onkyon..
Eller tror du att Yamahan ändå skulle ge mer bang for the buck?? Kommer endast köra 5.0-paketet, ev med en sub i, så 7.2 är inte nödvändigt..

#39

Postad 26 december 2012 - 10:11

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Hm, men ordinariepris är 3400 kr, alltså är det bara ca 13 % rabatt. Till skillnad från 30 % rabatt på Onkyon..
Eller tror du att Yamahan ändå skulle ge mer bang for the buck?? Kommer endast köra 5.0-paketet, ev med en sub i, så 7.2 är inte nödvändigt..


Anser att Onkyo TX-NR414 för svag för dina högtalare. :)

#40

Postad 26 december 2012 - 11:04

vattenflaska
  • vattenflaska
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Anser att Onkyo TX-NR414 för svag för dina högtalare. :)


Tack för tipsen!
Men aha, såpass alltså. Och då tänker du även på när man spelar i lägre - mellanhöga volymnivåer, eller kan Onkyon göra högtalarna rättvisa då iaf? (Bor i mindre lyhörd lägenhet och kan inte kräma på för mycket).

Ifall jag skulle gå upp lite i pris så finns ju både Yamaha RX-v7771 för 3000:- hos http://www.fyndborse...x/rx-v771-svart

och Pioneer VSX-922 för 2800:- hos http://www.elgigante...eiver-vsx-922-k

Yamahan fortfarande the one to get? :)

#41

Postad 26 december 2012 - 11:13

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Yamaha högtalarna är lättdrivna, körde själv dessa med Pioneer 921 utan problem. Kör du spotify så har du airplay i den som fungerar riktigt bra..Kan inte se utefter dina behov att Onkyon inte heller skulle fungerar :) Lycka till i valet!

#42

Postad 26 december 2012 - 11:30

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Tack för tipsen!
Men aha, såpass alltså. Och då tänker du även på när man spelar i lägre - mellanhöga volymnivåer, eller kan Onkyon göra högtalarna rättvisa då iaf? (Bor i mindre lyhörd lägenhet och kan inte kräma på för mycket).

Ifall jag skulle gå upp lite i pris så finns ju både Yamaha RX-v7771 för 3000:- hos http://www.fyndborse...x/rx-v771-svart

och Pioneer VSX-922 för 2800:- hos http://www.elgigante...eiver-vsx-922-k

Yamahan fortfarande the one to get? :)


Skulle välja RX-V771 helt klart :lol:

Yamaha högtalarna är lättdrivna, körde själv dessa med Pioneer 921 utan problem. Kör du spotify så har du airplay i den som fungerar riktigt bra..Kan inte se utefter dina behov att Onkyon inte heller skulle fungerar :) Lycka till i valet!

Nja, med en känslighet på 88dB och 6 ohm för NS-555 anses inte dessa lättdrivna. ;)

Redigerat av Unregistered1605, 26 december 2012 - 11:31.


#43

Postad 26 december 2012 - 13:25

Orfeous
  • Orfeous
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Skulle hellre gå på minst en RX-A820:a


Av vilken anledning?

#44

Postad 26 december 2012 - 13:36

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Av vilken anledning?

Du har ju redan en Harman Kardon AVR 360 och är därför van vid 'trycket' från den förstärkaren.
Anser därför att du minst behöver kliva upp på instegsmodellen i Yamahas premiumserie Aventage för att höra skillnad.
Där är insteget A820. :) nu 5675:-
http://www.elgigante...r-rx-a820-svart

Redigerat av Unregistered1605, 26 december 2012 - 13:44.


#45

Postad 26 december 2012 - 13:58

Orfeous
  • Orfeous
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Nja, något tryck har jag inte märkt av.. endast subben. V773 och A820 var ju i stort sett nästan identiska enligt olika reviews. Eftersom jag inte har behov av maxeffekt så duger faktiskt det mesta till mig. Bor o lägenhet o har ljudnivån relativt låg

#46

Postad 27 december 2012 - 08:51

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Årets klipp har du nu möjlighet till.
En A1020 för nästan halva priset, ojojoj.
http://www.elgigante...eOrID=RXA1020BL

#47

Postad 27 december 2012 - 11:01

Orfeous
  • Orfeous
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Som sagt.. 773an dug bara bra! Bara jag blir av med min Harmankardon så jag slipp alla hdmiproblem och ljudvolymsproblem så är jag nöjd.. samt den gigantiska fjärrkontrollen.. blir väldigt varm också :)

#48

Postad 27 december 2012 - 13:08

vattenflaska
  • vattenflaska
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Skulle välja RX-V771 helt klart :lol:


Hehe lät mig övertalas! :D
Suttit och läst en del om V771, NR414 och VSX-922 och valet föll till slut på Yamahan! Avgörande när allt kommer om kring är ju ändå ljudet och då verkar V771 vara det självklara valet.. Känns visserligen lite väl att köpa en förstärkare för nästan samma pris som högtalarpaketet och hade ju sparat en tusing om jag tagit Onkyon men gjort misstaget att snåla in på förstärkaren förut och störde mig jämt på känslan av att den inte hängde med resten..
Tvekar inte på att jag blir nöjd med nya paketet.. :blush:

#49

Postad 27 december 2012 - 13:16

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
Köpte nyligen en 773 och har inte hittat en enda negativ sak än :-)

tror du kommer bli supernöjd med 771!

#50

Postad 19 juli 2013 - 20:21

Orfeous
  • Orfeous
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Jag har fortfarande kvar min Harman Kardon på bara ont!
Det blev inget köp av Yamahaförstärkaren.

känns som att AVR360 inte alls funkar till dessa högtalare.. kanske måste komplettera med en 2 kanals slutsteg?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.