Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köra in Plasma tv 2012 !?

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 December 2012 - 08:02

nenea
  • nenea
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej,

Har beställt en Panasonic TX-P55ST50Y.

Har lite frågor gällande inkörning.

Är det något man ska göra även på modeller från 2012 ?

Hur lång tid ska man köra in plasman ?

Vad kan man köra in plasman med för media, finns det någon cd att köpa eller räcker det med vanligt tv-tittande ?

Postad 05 December 2012 - 08:06

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Det behövs inte. Titta som vanligt.

Postad 05 December 2012 - 08:14

nenea
  • nenea
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Är det säkert ? Blir inte färgerna bättre av att köra in tv:n.

Jag tänker spela jäkligt mycket Xbox o Ps3 på tv:n. Är det någon risk för inbränningar ?

Postad 05 December 2012 - 09:20

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Det finns alltid en liten risk med inbränningar på plasmor.

Postad 05 December 2012 - 09:36

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0

Hej,

Har beställt en Panasonic TX-P55ST50Y.

Har lite frågor gällande inkörning.

Är det något man ska göra även på modeller från 2012 ?

Hur lång tid ska man köra in plasman ?

Vad kan man köra in plasman med för media, finns det någon cd att köpa eller räcker det med vanligt tv-tittande ?

Räcker med vanligt TV tittande.
Räkna med att det tar ca 100 timmar innan färgerna stabiliserat sig.
Färgerna blir inte bättre av inkörningen, utan de stabiliserar sig under inkörningsperioden.
Innebär alltså, att du får justera färginställningen lite oftare under de första 100 timmarna.

Postad 05 December 2012 - 09:39

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0
Aldrig fel att köra in den lite, speciellt om man ska spela mycket på den och det finns många statiska objekt i bilden. I normala fall så behövs det egentligen inte om man ställer in true cinema och kör mycket fullbild (alltså inte film med svarta ränder uppe och nere hela tiden) så kör man in fosforn tillräckligt jämnt i alla fall. Ska man spela mycket direkt i början så se till att inte köra för långa sessioner åt gången och se till att ha rörliga bilder eller skärmtvätten på i pauserna och dra gärna ner kontrasten lite om du väljer game mode (vilket man bör vid spel). Finns annars speciella inkörnings-dvd att ladda ner som iso och bränna, den kan man ha gå dygnet runt i princip när man inte använder teven alternativ köra skärmtvätten på samma sätt första 100-200 timmarna.

Postad 05 December 2012 - 11:10

nenea
  • nenea
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Aldrig fel att köra in den lite, speciellt om man ska spela mycket på den och det finns många statiska objekt i bilden. I normala fall så behövs det egentligen inte om man ställer in true cinema och kör mycket fullbild (alltså inte film med svarta ränder uppe och nere hela tiden) så kör man in fosforn tillräckligt jämnt i alla fall. Ska man spela mycket direkt i början så se till att inte köra för långa sessioner åt gången och se till att ha rörliga bilder eller skärmtvätten på i pauserna och dra gärna ner kontrasten lite om du väljer game mode (vilket man bör vid spel). Finns annars speciella inkörnings-dvd att ladda ner som iso och bränna, den kan man ha gå dygnet runt i princip när man inte använder teven alternativ köra skärmtvätten på samma sätt första 100-200 timmarna.

Har du något namn på en inkörnings-dvd ?

Postad 05 December 2012 - 11:29

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0
Jag laddade ner en för länge sedan, ska se om jag kan hitta den igen, återkommer.

Postad 05 December 2012 - 11:39

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0
I första posten i denna tråd finns länken:

http://www.avsforum....s-issues-thread

Postad 05 December 2012 - 13:47

nenea
  • nenea
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
tackar

Postad 05 December 2012 - 15:06

nenea
  • nenea
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Ska man Kalibrera sin Plasma innan nen eventuellt Break in eller ska man göra det efter Break In ?

Postad 05 December 2012 - 15:07

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Efter

Postad 05 December 2012 - 15:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 2
Jag vet inte om det framgår riktigt men, men...

Ställ in din tv så bra du bara kan efter 0.0 timmar (när det gäller ST50 så handlar det om att stänga av Eco-tramset, välja "True Cinema", se över de inställningarna man har där och ev ta det en smula lungt med Kontrast-reglaget). Finns absolut ingen anledning att vänta med att ställa in allt vettigt.

Parallellt med detta, då man inte använder tv:n, så kan man om man vill "skynda på åldrandet" lite köra break-in mönster i stil med det du fått länkat till. När man kör break-in grejjen, och bara då, kan man köra nått maxat galet-läge, "Dynamic" eller nått.

Efter ~200 timmar så bör man se över inställningarna igen (ställ Kontrast reglage som du vill och utöver "True Cinema" läget kanske man här rattar in t.ex. "Normal" för användning under sämre förhållanden), eller om man så vill, köpa en kalibreringstjänst.

Personligen skulle jag inte orka hålla på med break-in gojset...inte unvika att titta på letterbox heller...

Redigerat av pacman, 05 December 2012 - 15:24.

Postad 05 December 2012 - 15:37

nenea
  • nenea
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Oki, tack för att ni tar er och svarar. Men då kanske jag ska "break in" tv:n ca 100 timmar och därefter börja spela Xbox, PS3 så att det inte uppstår några "burn in"...

Postad 05 December 2012 - 21:18

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Oki, tack för att ni tar er och svarar. Men då kanske jag ska "break in" tv:n ca 100 timmar och därefter börja spela Xbox, PS3 så att det inte uppstår några "burn in"...

Inbränningar kan du få när som helst under tvns livstid. Det beror endast på hur mycket du misshandlar tvn men statiska bilder.

Postad 06 December 2012 - 12:57

nenea
  • nenea
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Fortfarande lite osäker. Ska hämta tv:n idag men vill bara vara 100% säker eftersom det är första gången jag kommer köpa en plasma !

Jag kommer spela mycket xbox och läst på diverse forum att man kan får IR eller t o m burn in pga av vissa spels HUD. Hur stor är den risken ?

Slutligen kommer jag vilja koppla tv:n till datorn och streama film och sport. Hur bra kommer det bli på Plasma , med tanke på upplösningen ?

Postad 06 December 2012 - 13:04

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Risken finns men den är låg. Enkelt att undvika. Spela kortare perioder i början och syna sen panelen efter nån timme så ser du om det hänt ngt. Det är nog inte så smart att sätta sig och spela 10 timmar i sträck på en ny plasma.

Din andra fråga förstår jag inte riktigt. Det beror helt på hur din dator är inställd.

Postad 06 December 2012 - 13:40

educk
  • educk
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
är rädd att det är sådant här som skrämmer bort folk från plasma. jag har en pannasonic tv som jag har haft i 4 år. visst den är lite känsligare i början men sunt förnuft är tillräckligt för att inte få några variga inbräningar. det hänger kvar bilder i början som varit på en stund men efter å sett nått annat ett tag så är det borta. det jag sade till min syster innan hon köpte en lg plasma var att inte ha stillbilder på för länge i början. å deras tv har klarat sig bra trotts en massa wii spelande och att hon inte är särskilt försiktig

Postad 06 December 2012 - 14:06

nenea
  • nenea
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Risken finns men den är låg. Enkelt att undvika. Spela kortare perioder i början och syna sen panelen efter nån timme så ser du om det hänt ngt. Det är nog inte så smart att sätta sig och spela 10 timmar i sträck på en ny plasma.

Din andra fråga förstår jag inte riktigt. Det beror helt på hur din dator är inställd.

Jag undrar mer, kan man koppla datorn till Tv:n utan att det blir problem. Hur är upplösningen när man kopplar mot datorn, läste någonstans att upplösningen ligger på ca 860 *. Stämmer det ?

Postad 06 December 2012 - 14:10

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Det ska inte vara några problem. 1920x1080 i 24/50/60 Hz över HDMI klarar den av. 60Hz är nog det du vill köra.

är rädd att det är sådant här som skrämmer bort folk från plasma. jag har en pannasonic tv som jag har haft i 4 år. visst den är lite känsligare i början men sunt förnuft är tillräckligt för att inte få några variga inbräningar. det hänger kvar bilder i början som varit på en stund men efter å sett nått annat ett tag så är det borta. det jag sade till min syster innan hon köpte en lg plasma var att inte ha stillbilder på för länge i början. å deras tv har klarat sig bra trotts en massa wii spelande och att hon inte är särskilt försiktig

Det är ganska svårt att få permanenta inbränningar men jag är väldigt försiktig med att påstå att "det minsann inte går att få inbränningar längre med dagens plasmor" som många säger. Det är felaktigt. Det går att få inbränningar. Beror på hur man använder den också. Plasmors värsta fiende är utan tvekan en del tvkanal-loggor som fortfarande är kritvita. En del kanaler har fortfarande inte lärt sig detta.

Redigerat av Unregistereddc471864, 06 December 2012 - 14:11.

Postad 06 December 2012 - 14:52

nenea
  • nenea
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Pjuh, det är inget lätt val men Jag ska köpa Plasman ikväll ! Blir första gången som jag har Plasma !

Jag får vara försiktig de 100 första timmarna. Sen kommer jag inte orka spela 8 timmar i sträck, 3 till 4 timmar visst men annars blir det för mycket.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.