Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

osynk mellan ljud och bild och gul ton i bilden

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 mars 2013 - 09:30

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
Är det vanligt att inte ljudet och bilden synkar 100% mellan BD-spelare och projektor?

Pioneer BDP450 via Pioneer SC-2022 till Optoma HD33

Jag håller på att testa grejorna i biorummet och test körde med Transformers 1. Det var påtagligt osynk mellan ljudet och bilden. Jag startade om filmen och då blev det bättre men jag vill nog ändå påstå att det var lite osynk.

Vad beror detta på? Och vilken inställning ska man justera, är det i projektor eller förstärkare som felet kan vara?

Pioneer rekomenderar i sin manual "För Bästa Bild" att man kör bild direkt från BD via HDMI main till Projektorn och Ljudet via HDMI sub till förstärkaren och sedan väljer "separate" HDMI inställning i BD spelaren. Är detta bättre eller skitsamma? man förlorar ju vitsen med förstärkaren som bildväxlare om inte annat...

Ang. Gulton:
Nu kör jag det mesta rätt ur boxen och har inte pillat speciellt mycket med bildinställningarna och har valt bild läge Bio (Cinema) i projektorn. Men jag får säga att bilden har en gulton över sig, men efterson jag inte testat med någon annan film ännu så har jag inget att jämföra med. Någon som vet om just Transformers har en gulton i sig?

#2

Postad 15 mars 2013 - 11:53

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0
Transformersfilmerna är ordentligt skruvad i färgerna som sådana rätt meningslösa till att leta efter "rätt" sorts färgton. Använd en testskiva som DVE för det. Tänk också på att en projektorlampa behöver gå åtminstone 20 - 30 timmar innan den sätter sin karaktär. Färgåterigvningen när lampan är helt ny kommer att förändras timme för timme. Det är till exempel för först vid 80 till 100 timmar man bör genomföra en instrumentkalibrering.

För ljudsynket behöver du manuellt ställa in rätt fördröjning i förstärkaren eller spelaren. Testbilder för det finns på DVE. Normalt ska det inte vara någon stor fördröjning på en projektor men om jag inte minns fel har HD33 en bildinterpolering och den interpoleringen skapar fördröjning av bilden.

#3

Postad 15 mars 2013 - 16:14

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Transformersfilmerna är ordentligt skruvad i färgerna som sådana rätt meningslösa till att leta efter "rätt" sorts färgton. Använd en testskiva som DVE för det. Tänk också på att en projektorlampa behöver gå åtminstone 20 - 30 timmar innan den sätter sin karaktär. Färgåterigvningen när lampan är helt ny kommer att förändras timme för timme. Det är till exempel för först vid 80 till 100 timmar man bör genomföra en instrumentkalibrering.

För ljudsynket behöver du manuellt ställa in rätt fördröjning i förstärkaren eller spelaren. Testbilder för det finns på DVE. Normalt ska det inte vara någon stor fördröjning på en projektor men om jag inte minns fel har HD33 en bildinterpolering och den interpoleringen skapar fördröjning av bilden.


Tack för svar! Jag kunde tänka mig att det var så ang. just de filmerna och det var inte tänkt som någon referens film utan det var vad som hamnade i spelaren som första film och gultonen fick mig att fundera. Och jag har köpt DVE HD Basics så den ska användas så klart.

Bra info det där ang. lamptidens förändring av bilden.

Jag har dålig koll på om den har bildinterpolering, men behöver HD material interpoleras,? är inte det bara lågupplösta medier typ DVD som interpoleras upp?

#4

Postad 15 mars 2013 - 23:13

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0
Interpoleringen handlar alltså om att projektorn räknar fram nya bildrutor för att skapa "extra flyt" likt hur majoriteten TV-apparater ser ut i butik, det som många upplever är att filmen ser som en "såpa" eller "dokumentär".

Tror Optoma kallar funktionen "Creative Frame Interpolation" i menyerna.

#5

Postad 17 mars 2013 - 00:25

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Interpoleringen handlar alltså om att projektorn räknar fram nya bildrutor för att skapa "extra flyt" likt hur majoriteten TV-apparater ser ut i butik, det som många upplever är att filmen ser som en "såpa" eller "dokumentär".

Tror Optoma kallar funktionen "Creative Frame Interpolation" i menyerna.


Ok, jag hittade inget sådant läge, men väl Pure Motion, antar att dom kallar det så nu.

Ska testa mer imorgon. Tycker att bilden blev mer neutral i tonen när jag valde "kall" som färgtemperatur. Däremot när jag ska justera svärtan med brightness reglaget mot pludge bilden på dve skivan så kan jag inte få fram stapeln längst ut (svartare än svart) vilket dom förklarar med att något i kedjan klipper dom mörka partierna, dvs BD spelaren eller receivern, jag tycker dock att jag nollat alla bildinställningar i dessa men jag kan ha missat något kanske.

#6

Postad 17 mars 2013 - 06:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag behöver också ställa in sync på ljud och bild. vart i förstärkarmenyerna brukar det vara? För det är väl inte i högtalarsetupen man gör det?

#7

Postad 17 mars 2013 - 08:21

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Det brukar ligga under HDMI inställningar, ska dock inte behövas någon manuell synkning eftersom att det är inbyggt i HDMI protokollet. Se bara till att stänga av sådana grejer som Pure Motion etc. Även förstärkaren bör stå i "direct" läge eller motsvarande.

Ang. färgtemp så använd inte kall helst, det kanske ser klarare ut först men det är oftast den mest felaktiga, varm brukar alltid vara den rätta om man nu vill försöka se hur det "ska" se ut. Jag förstår att alla inte vill det, utan vill ha bäst bild i deras ögon.

#8

Postad 17 mars 2013 - 08:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Saken är den att jag gillar det där systemet som sätter in lite fler bildrutor. det ser bättre ut med den på nivå ett av tre imo.

#9

Postad 17 mars 2013 - 08:46

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Det brukar ligga under HDMI inställningar, ska dock inte behövas någon manuell synkning eftersom att det är inbyggt i HDMI protokollet. Se bara till att stänga av sådana grejer som Pure Motion etc. Även förstärkaren bör stå i "direct" läge eller motsvarande.

Ang. färgtemp så använd inte kall helst, det kanske ser klarare ut först men det är oftast den mest felaktiga, varm brukar alltid vara den rätta om man nu vill försöka se hur det "ska" se ut. Jag förstår att alla inte vill det, utan vill ha bäst bild i deras ögon.


Ok tack för info, det blir hela dan i biorummet idag med test och inställningar. Jsg tror jag ska testa som jag skrev i första inlägget att separera ljud och bild ur BD så slipper bilden färgas, jag hittar nämligen inget direkt läge för bilden i förstärkaren.

Är det i förstärkaren eller i bd spelaren den hdmi kontrollen borde ligga?

Ang. Bild tempen så har jag hållt på ganska mycket med foto och bild redigering så jag vill tro att jag har halvbra koll på vad som är en neutral färg ton och har jag på varm så är det påtagligt gul ton i bilden sätter jag på kall så närmar jag mig iallafall min egna referens vad som är neutralt grå. Men det är kanske som du säger att i längden så är det behagligare att titta på en bild av det varmare hållet.

Redigerat av Unregisterede8757e04, 17 mars 2013 - 08:50.


#10

Postad 17 mars 2013 - 10:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
När vi är inne på såna saker, jag kör färgtemp på originalinställningen (tror det var 7500k eller 6500k) men däremot jag jag sänkt gammakurvan till 2.1.

Min.fråga... vad tusan är gammakurvan? :D

#11

Postad 17 mars 2013 - 11:45

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Ska testa mer imorgon. Tycker att bilden blev mer neutral i tonen när jag valde "kall" som färgtemperatur.

Den är snarare väldigt blå, så pass blå att det inte längre finns utrymme för se andra sorters färgstick och bilden tappar förmåga att återge nyanser av grön-gul-röd på rätt sätt. Jämför med toaletterna på Köpenhamns centralstation så har du ett hum om varför "kall" upplevs neutral. :)

"Varm" ligger oftast mest rätt mot dagsljusstandard (D65 och 6500 Kelvin) men beroende på exemplar kan det mycket väl vara så att den faktiskt är för gul. Eller så är det så enkelt att du vant dig vid en alldeles för blå bild. Blå och gul är varandras komplementfärger. Minskar du nivån av blått upplevs den relativa förändringen som att bilden blir mer gul.

Redigerat av Ringblixt, 17 mars 2013 - 12:22.


#12

Postad 17 mars 2013 - 11:52

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Min.fråga... vad tusan är gammakurvan? :D

Gammakurvam, "tonkurvan", kan enkelt sammanfattas som "kontrastkaraktär" alltså enligt vilket förhållande bildvisaren ska omvandla bildsignalen till nivåer av fysiskt ljus och värdet motsvarar exponenten på kurvan. Ett lägre värde ger en flackare kurva och ljusar upp bilden vilket kan passa i ljusa rum. Högre värde ger omvänd effekt och passar bättre för mörka rum. Ett typiskt "normvärde" är 2.2 men det är inte alls säkert att bara för att det står "2.2" i menyerna så är det vad som faktiskt strömmar ur projektorn. Eller att projektorn verkligen följer en 2.2-kurva. Eller att källan gör rätt.

#13

Postad 17 mars 2013 - 12:03

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
...ett högre gammavärde skapar ett större djup i bilden och eftersträvas. Men det ställer också högre krav på både utrustningen och rummet.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#14

Postad 17 mars 2013 - 12:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Då kanske mitt högst amatörmässiga öga fångat upp att mitt lite ljusare rum med vitt tak ville ha en lite lite lägre gammakurva :)

... Har fipplat nästan två timmar med installationen av nya projektorn, men nu ser det faktiskt riktigt gottmos ut :D

#15

Postad 17 mars 2013 - 19:09

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
Nu har jag lagt en massa timmar i biorummet och tycker att jag hittat inställningar som jag är nöjd med.

Jag kör nu bild direkt upp till projektorn för att inte receivern ska färga bilden på något sätt sedan separat hdmi kabel för ljudet till receivern. Efter att ha använt både dve hd basics och thx optimizer och även jämkat lite med det egna tycket och smaken så tycker jag att jag hittat en bra balans. Tyvärr har inte optoma hd33 något 6500k läge utan kallar sina templägen varm, medel och kall. I mitt fall så är kall helt klart så nära min referens av neutralt grå jag kan komma.

Oavsett när man justerar så tycker jag det är nyttigt att gå ifrån ett tag och göra något annat och sedan komma tillbaka med utvilade ögon.

Ang. Gamma så tyckte jag att hos mig gav optomas film läge ett bra utgångsläge som jag sedan bara flyttade något steg. Här kan det vara lätt att ta i för mycket på bekostnad av att de mörka partierna bäckar igen. Optoma kallar tyvärr inte sina lägen enl skalan ni beskriver utan har noll som mittenläge och sedan + & - steg utifrån mittenläget.

Efter att jag dragit bilden direkt från spelaren till projektorn och stängt av stream smother i spelaren och har pure engine avstängt i projektorn så tycker jag inte att jag har några direkt synk problem längre.

Hos mig och som jag upplever det så funkar bild/video läge "projektor" i spelaren bäst. Testade med custom läget där man kom åt alla under inställningar vilka jag lät vara noll men tyckte projektor läget var bäst. Dock kan jag inte se vilka parametrar det läget påverkar.










0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.