Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp mig koppla in allt rätt!

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 oktober 2013 - 14:58

kattstrumpa
  • kattstrumpa
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hej! Har inhandlat lite nytt på elektronikfronten, och tänkte koppla in allt ordentligt om 2 veckor när vi fått våran nya lägenhet, men vill gärna göra upp först hur allt ska kopplas för att jag ska få ut den ultimata upplevelsen. Jag vet att ni är väldigt duktiga på bild ohc ljud, men är mer av en datorsnubbe, så är inte jätte haj på sånt här, men vill ändå få det bra!

Mina prylar som skall användas! :

Dator: mATX HTPC.(AMD A10 CPU/GPU, 8gb RAM, SSD osv, går även game'a på!)
TV: Panasonic txl55et60y (55" LED, 3D, otroligt bra bild)
Förstärkare: Yamaha RX-V775 (5 HDMI utgångar bland annat)
Ljud: Q Acoustics Q7000 Serien (5.1, inga konstigheter)
Media: Apple TV (nyaste modellen (3:e generationen))
Trådlöst: iPhone x2 & iPad (iPhone 4 16gb & iPhone 4S 16gb, (snart 5S 32gb) + iPad 3 16gb wifi)
Spelkonsoller: Xbox 360 (Slim 4gb svart)
Övrigt: har påkostade HDMI kablar, ska tydligen vara väldigt bra har jag fått höra (?) Har även 40 meter högtalakabel som ska dras sen vid inflyttning. Till subwoofern har jag en Supra RCA kabel, också rätt påkostad.

http://i.imgur.com/VhkohSD.jpg

Så här ser det ut nu, tar för givet att allt är rätt då jag får ut bild och ljud. Det jag behöver mest hjälpmed är hur det egentligen fungerar med Apple TV. Kan jag ha filmer på en dator så länge den är kopplad till samma Wi-Fi, och streama dem till TVn? Tips och tricks? Behöver jag köpa till något? Bifogar kopplingsschemat.

Får också ut något lustigt problem med bilden då och då med vissa filmer, där det känns som att bilden inte riktigt hänger med, detta inträffar när jag kör skärmdubblering från min 1440p Dell datorskärm. Ser ut som någon form av screentearing. Känt problem?

edit: kuken jag glömde rita dit daotrn, men ah... ni förstår kanske att den också är kopplad till försärkaren via HDMI.

Bifogad fil(er)


Redigerat av kattstrumpa, 14 oktober 2013 - 14:59.


#2

Postad 14 oktober 2013 - 16:23

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Övrigt: har påkostade HDMI kablar, ska tydligen vara väldigt bra har jag fått höra (?)

Grattis, det är helt bortkastade pengar! :) En billig HDMI-kabel ger exakt likadan bild som en dyr. Du kan ju skicka en räkning till den som lurade i dig motsatsen.

Så här ser det ut nu, tar för givet att allt är rätt då jag får ut bild och ljud. Det jag behöver mest hjälpmed är hur det egentligen fungerar med Apple TV. Kan jag ha filmer på en dator så länge den är kopplad till samma Wi-Fi, och streama dem till TVn? Tips och tricks? Behöver jag köpa till något? Bifogar kopplingsschemat.

Det ser bra ut. Om du har en Mac kan du köra Airplay mirroring till ATVn, men det är väl inte jättesmidigt/stabilt kanske. Använd HTPCn istället (förslagsvis med XBMC). Din receiver har ju Airplay (för musik) också, så ATVn känns lite överflödig om du inte vill köra typ Netflix på den istället för HTPCn.

Får också ut något lustigt problem med bilden då och då med vissa filmer, där det känns som att bilden inte riktigt hänger med, detta inträffar när jag kör skärmdubblering från min 1440p Dell datorskärm. Ser ut som någon form av screentearing. Känt problem?

Kör du klonad bild då? Den kanske skalar om och det är därför det blir knas? Utökad bild borde funka bättre, om du kör det vet jag inte vad som är fel.

Redigerat av BitterMelon, 14 oktober 2013 - 16:25.


#3

Postad 15 oktober 2013 - 08:05

kattstrumpa
  • kattstrumpa
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Grattis, det är helt bortkastade pengar! :) En billig HDMI-kabel ger exakt likadan bild som en dyr. Du kan ju skicka en räkning till den som lurade i dig motsatsen.


Har också hört om denna "bluff" men fick åtminstonde snygga kablar :) Tyvärr för sent att ångra sig nu. Har tonvis med "vanliga" hdmi kablar också, så ser det inte som en jätte loss. :) tack för informationen dock.


Det ser bra ut. Om du har en Mac kan du köra Airplay mirroring till ATVn, men det är väl inte jättesmidigt/stabilt kanske. Använd HTPCn istället (förslagsvis med XBMC). Din receiver har ju Airplay (för musik) också, så ATVn känns lite överflödig om du inte vill köra typ Netflix på den istället för HTPCn.


Men kan jag inte köra Airplay via iTunes så att jag kan streama filmer via datorn -> Apple TV -> TVn?

Kör du klonad bild då? Den kanske skalar om och det är därför det blir knas? Utökad bild borde funka bättre, om du kör det vet jag inte vad som är fel.


Kom ju faktiskt på när du skrev så att min datorskärm på 27" är 16:10, medans min TV är 16:9, kan ju ha med detta att göra!? Ska experimentera lite i dag, återkommer senare om resultat!

#4

Postad 19 oktober 2013 - 16:15

apansson80
  • apansson80
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Du kan streama filmer från datorn via Itunes>Atv>Reciever->TV. Det bökiga brukar vara att få in film/TV i ett format Itunes gillar, med otur kan det bli väldigt mycket tid du får lägga på transcoding. Kan vara bättre att spela upp via XBMC i din HTPC i så fall. Beror helt på det material du har vad som funkar smidigast.

#5

Postad 20 oktober 2013 - 12:13

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Kom ju faktiskt på när du skrev så att min datorskärm på 27" är 16:10, medans min TV är 16:9, kan ju ha med detta att göra!? Ska experimentera lite i dag, återkommer senare om resultat!

Det är väl inte specifikt aspekten som är problemet, men ja, om man klonar mellan två olika skärmar med olika upplösningar och olika aspekt så blir det inte precis optimalt. :)

#6

Postad 20 oktober 2013 - 21:18

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0
Det som är bra med en Apple TV är om man vill använda play tjänster.
Funkar väldigt smidigt att leta fram vad man vill ha med paddan/telefonen och sedan visas programmet på teven direkt från Apple TV utan att belasta paddan/telefonen.

Mindre bra är att inte all play appar har stöd för Apple TV och en del som Viaplay har buggar (textningen fungerar inte).
Sedan blir ju paddan/telefonen en mobil enhet så det finns en del rättighets problematik också vilket resulterar i ett mer begränsat utbud än på en dator.

Om man vill kunna spela upp alla format så finns det ett hack via plexconnect som kopplar ihop den med en Plexserver.
Rätt bökigt att få igång och Apple jobbar aktiv med att få det att sluta fungera.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.