Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa fickprojektor / miniprojektor?

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Optoma ML1500 (Projektorer) 4 (0) Inga priser

#1

Postad 26 maj 2014 - 19:54

fanimej
  • fanimej
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Funderar på att skaffa en liten projektor att ha till sovrummet. Då den ska vara just i sovrummet och inte är tänkt som en värsting-hemmabio-projektor utan mer bara ska användas till att kolla serier och typ svtplay så tänkte jag mig att en liten fickprojektor / miniprojektor skulle vara passande. Vill alltså inte montera nåt stort i taket utan snarare ha en bärbar projektor att ställa på typ sängbordet.

Sovrummet är inte stort, så det kommer vara runt 2-2,20 m mellan projektor och vägg. Vi har rullgardin i sovrummet så det kan bli rätt mörkt. Vill inte lägga mer än 4000:-

Vilken projektor kan tänkas passa?

Har sett att många av de små projektorerna verkligen inte är ljusstarka, runt 100 lumen, och att kontrasten ofta är på typ 1000:1. Är det jättedåligt även för att bara slökolla playkanaler etc. eller duger det i ett relativt mörkt rum? Orkar projektorerna filmer, serier etc. eller är dessa småprojektorer främst tänkta att användas för typ powerpointpresentationer? Kommer det lagga mycket?

Två projektorer jag kollat extra på är Acer C205 och Acer K135. Kan dessa tänkas räcka till?

#2

Postad 29 maj 2014 - 11:37

uncle buck
  • uncle buck
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0
Det som spelar störst roll är hur du köper. Du kan tex få en optoma ML 750 med 700 lumen och 720p på eBay för 3500kr. Men det finns mkt gammalt skräp som säljs till överpriser till stressade säljare o liknande här i Sverige. Jag skulle inte köpa en gammal "billig" modell. MVH!

#3

Postad 29 maj 2014 - 23:16

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0
Frågan borde ändras till " vilken fickprojektor är MINST sämst" vilken orkar jag med att se mer än en film på :rolleyes:

#4

Postad 30 maj 2014 - 14:48

fanimej
  • fanimej
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Frågan borde ändras till " vilken fickprojektor är MINST sämst" vilken orkar jag med att se mer än en film på :rolleyes:

Vilken är minst sämst då? :-) Nån måste ju ha erfarenhet av dem

#5

Postad 30 maj 2014 - 15:20

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0
Problemet med att få svar kan väl liknas med att du frågar om vilken motorcykel som är minst sämst när du ska köra kossan till veterinären. ;)

Eller mer konkret: Ifall du hoppas på att de där projektorerna ska vara någonting mer än bleka och klena varianter av en traditionell och beprövad projektorteknik så hoppas du förgäves. Risken finns att du som så många andra som tidigare hoppas och försökt helt enkelt slutar hoppas och försöka. Så för högre makters skull, köp projektorn över nätet så att du får din ångerrätt!

De som har vana och erfarenhet av hemmbiobild brukar titta på de här miniprojektorerna och tänka ungefär "Ja, den var väl gullig?" och sedan inte bry sig eftersom ljusstyrkan med nöd och näppe räcker till 30 - 40 tum och då ifall man accepterar en tokblå bild.

Viviteks Qumi har jag sett en del. De är gulliga och endast lagomt blå för att hålla sig runt 30-40 tum.

#6

Postad 30 maj 2014 - 16:03

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0

Vilken är minst sämst då? :-) Nån måste ju ha erfarenhet av dem


Vet ej vilken som är minst sämst, troligen små små skillnader dvs båda lika dåliga, håller med Ringblixt .
Det finns även en orsak till varför du inte får svar på detta forum vilken som är sämst, ingen här befattar sig med dom , som att fråga på ett forum för tävlningscyklister vilken cykel på Biltema som är minst sämst :P

#7

Postad 30 maj 2014 - 17:13

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Problemet med att få svar kan väl liknas med att du frågar om vilken motorcykel som är minst sämst när du ska köra kossan till veterinären. ;)

Eller mer konkret: Ifall du hoppas på att de där projektorerna ska vara någonting mer än bleka och klena varianter av en traditionell och beprövad projektorteknik så hoppas du förgäves. Risken finns att du som så många andra som tidigare hoppas och försökt helt enkelt slutar hoppas och försöka. Så för högre makters skull, köp projektorn över nätet så att du får din ångerrätt!

De som har vana och erfarenhet av hemmbiobild brukar titta på de här miniprojektorerna och tänka ungefär "Ja, den var väl gullig?" och sedan inte bry sig eftersom ljusstyrkan med nöd och näppe räcker till 30 - 40 tum och då ifall man accepterar en tokblå bild.

Viviteks Qumi har jag sett en del. De är gulliga och endast lagomt blå för att hålla sig runt 30-40 tum.

Om det är så illa så känns det ju bättre att köpa en 32-tums eller 40-tums TV, eller?

#8

Postad 30 maj 2014 - 17:18

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0
Oja! Fast en 40-tummare får man inte direkt med sig i handväskan och definitivt inte i fickan. :)

Redigerat av Ringblixt, 30 maj 2014 - 17:18.


#9

Postad 30 maj 2014 - 17:21

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Nej, det får man ju inte. Men de väger inte särskilt mycket, så de är ganska transportabla ändå.

#10

Postad 01 juni 2014 - 15:25

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Känner mig tvingad att påpeka att korrekt språkbruk nog snarare bör vara "minst dålig" snarare än "minst sämst". I övrigt har jag inget konstruktivt att komma med i ämnet men följer diskussionerna med intresse :D

Vore dock intressant att höra om rekommendationer på miniprojektorer för kontorsbruk, att ingå i den kringresande konsulten vapenarsenal?

Redigerat av improwise, 01 juni 2014 - 15:27.


#11

Postad 01 juni 2014 - 16:50

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0
Ingen miniprojektor eftersom det som utmärker dem är just en sak: de är små och inte så mycket annat än just små. Alla andra egenskaper är bortprioriterade för att hålla nere storleken.

För presentationsbruk är en större, men fortfarande liten, projektor som de från Casios XJ-A-serie där du har nog med ljusstyrka att köra powerpoint mot en tegelvägg om du så behöver.

#12

Postad 01 juni 2014 - 18:50

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0

Känner mig tvingad att påpeka att korrekt språkbruk nog snarare bör vara "minst dålig" snarare än "minst sämst". I övrigt har jag inget konstruktivt att komma med i ämnet men följer diskussionerna med intresse :D

Vore dock intressant att höra om rekommendationer på miniprojektorer för kontorsbruk, att ingå i den kringresande konsulten vapenarsenal?


Nja då påstår man att den är dålig... för det krävs en relation eller utvärdering eller tyckande, eftersom jag inte går in i relation och jämförelse med någon anna proj än de två. Som nämns än. De två som nämns Väljer jag sämst. Dvs vilken av dessa är sämst, minst dålig då har man satt realtion till andra värden och bestämmer sig för att den är just dålig, jagh misstänket att den är dålig, men eftersom jag inte kan säga detta med 100%, då måste jag själv kunnat utvärdera... så väljer jag sämst som då faller tillbaka på att det måste finnas ett urval att vara sämst i, )

#13

Postad 01 juni 2014 - 18:51

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Ingen miniprojektor eftersom det som utmärker dem är just en sak: de är små och inte så mycket annat än just små. Alla andra egenskaper är bortprioriterade för att hålla nere storleken.

För presentationsbruk är en större, men fortfarande liten, projektor som de från Casios XJ-A-serie där du har nog med ljusstyrka att köra powerpoint mot en tegelvägg om du så behöver.


Oj då, är "microprojektorerna" så dåliga? Casion känns inte riktigt som något man har med sig i väskan ständigt, men däremot något man kan ha med sig vid behov. Inte säker på om trafo är inbyggt eller kommer till? Tack för tipset hur som helst!

http://www.casio.com...ectors/XJ-A130/

Redigerat av improwise, 01 juni 2014 - 18:53.


#14

Postad 01 juni 2014 - 19:41

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0

Oj då, är "microprojektorerna" så dåliga? Casion känns inte riktigt som något man har med sig i väskan ständigt, men däremot något man kan ha med sig vid behov. Inte säker på om trafo är inbyggt eller kommer till? Tack för tipset hur som helst!

http://www.casio.com...ectors/XJ-A130/

Nej dom är inte dåliga...... om ditt behov är en mobil, lätt och smidig proj!, däremot är dom dåliga om du skall ha den i en bio.... finns inga dåliga produkter, med en del undantag förstås, bara. Fel produkt i fel miljö eller behov



#15

Postad 01 juni 2014 - 20:04

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0
Är det kravet att projektorn är så liten att du får den med dig i väskan, så är mikroprojektorn per definition bättre än projektorn som inte fick plats i väskan.

#16

Postad 01 juni 2014 - 20:24

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Är det kravet att projektorn är så liten att du får den med dig i väskan, så är mikroprojektorn per definition bättre än projektorn som inte fick plats i väskan.


Postad bild

:D

#17

Postad 02 juni 2014 - 16:04

Robban36
  • Robban36
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
Här är ett test med Acer K132 projje :rolleyes:

http://www.youtube.c...h?v=6FNmW_jPC1A



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.