Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Euroscreen ReAct 3

214 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 maj 2020 - 16:27

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

• 740 inlägg
  • 0
Någon ovan mig skrev
Eftersom jag planerar att köpa projektor med automatisk zoom så tyckte jag det lät himla trevligt att kunna få både 16:9 och 2.40:1 att se bra ut.

Men eftersom det är olika format, så blir 16:9 ihoptryckt och litet.

Postad 21 maj 2020 - 20:29

Duddits1
  • Duddits1
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Någon ovan mig skrev
Eftersom jag planerar att köpa projektor med automatisk zoom så tyckte jag det lät himla trevligt att kunna få både 16:9 och 2.40:1 att se bra ut.

Men eftersom det är olika format, så blir 16:9 ihoptryckt och litet.

Jag har alltid också hållit på att vela med att maska m.m. Nu har jag två Tabtesiondukar. Den ena 16:9 och den andra 2:35:1.
Finns inga genvägar ;)

Postad 21 maj 2020 - 21:16

Garrett
  • Garrett
  • Guru

• 6 306 inlägg
  • 0

Jag har alltid också hållit på att vela med att maska m.m. Nu har jag två Tabtesiondukar. Den ena 16:9 och den andra 2:35:1.
Finns inga genvägar ;)

Som går ner framför varandra?
Då måste du mecka med fokus varje gång du skiftar?
Olika fokus lagras väl inte inte i minne på projektorn?

Postad 21 maj 2020 - 23:16

Duddits1
  • Duddits1
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Som går ner framför varandra?
Då måste du mecka med fokus varje gång du skiftar?
Olika fokus lagras väl inte inte i minne på projektorn?

2:35:1 duken är längst ifrån linsen och är 270cm bred. Framför den så kommer 16:9 duken som mäter 255cm i bredd.

Jodå fokus sparas också i minnet, i alla fall på min Jvc x5900.

Jag använder Euroscreen Loke, bra pris på dessa om man jämför med andra Tabtesion.
Plus att man får bra kvalitet och inga "Kinadukar" med skiftande kvalitet.
Robust konstruktion också vilket är ett stort plus.

Postad 22 maj 2020 - 07:34

Garrett
  • Garrett
  • Guru

• 6 306 inlägg
  • 0

2:35:1 duken är längst ifrån linsen och är 270cm bred. Framför den så kommer 16:9 duken som mäter 255cm i bredd.

Jag använder Euroscreen Loke, bra pris på dessa om man jämför med andra Tabtesion.

Oh fasen, det trodde jag inte. :)

Undrar om focus sparas i minnet på 9400 som vi har? Har dock bara en duk, men ändå nyfiken. :P 

Postad 22 maj 2020 - 14:28

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

• 740 inlägg
  • 0

Du är nöjd med Loke ?, Den hade jag tänkt skaffa ochså, genom The Rock i Lund.
Kommer behålla min 16:9 duk och köpa ny 2:35 eller 2:40 duk för film.

Postad 22 maj 2020 - 15:22

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 092 inlägg
  • 0

Oh fasen, det trodde jag inte. :)

Undrar om focus sparas i minnet på 9400 som vi har? Har dock bara en duk, men ändå nyfiken. :P

Fokus ingår och sparas i linsminnet på 9400.

Postad 22 maj 2020 - 15:42

Garrett
  • Garrett
  • Guru

• 6 306 inlägg
  • 0

Fokus ingår och sparas i linsminnet på 9400.

Oh fasen, tack för info. :) 

Postad 22 maj 2020 - 18:37

Duddits1
  • Duddits1
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Du är nöjd med Loke ?, Den hade jag tänkt skaffa ochså, genom The Rock i Lund.
Kommer behålla min 16:9 duk och köpa ny 2:35 eller 2:40 duk för film.

Jättenöjd faktiskt. Köpte också mina av The Rock.
Det enda är att 16:9 duken låter lite mer från motorn, men det är småsaker i det stora hela.
Man kan ju få kassetten i svart utan kostnad på Loke vilket är ett stort plus till.

Postad 23 maj 2020 - 07:55

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

• 740 inlägg
  • 0

Jättenöjd faktiskt. Köpte också mina av The Rock.
Det enda är att 16:9 duken låter lite mer från motorn, men det är småsaker i det stora hela.
Man kan ju få kassetten i svart utan kostnad på Loke vilket är ett stort plus till.

Ok tack skall du ha,då får det bli en sådan.

Postad 28 september 2020 - 22:33

FetTimme
  • FetTimme
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Hur stor är skillnaden mellan en ReAct 3.0 och en DNP duk i ett rum med vitt tak och vita väggar? 

Postad 29 september 2020 - 15:21

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 2 779 inlägg
  • 0

Hur stor är skillnaden mellan en ReAct 3.0 och en DNP duk i ett rum med vitt tak och vita väggar? 

De tre stora skillnaderna ligger i artefakter i form av Shine(glitter i vitt) och Vinjettering(svagare bild utmed kanterna) samt riktning av ljus. Både ReAct(Euroscreen) och 08-85(DNP) har till uppgift att sänka bottensvärtan, rikta ljuset mot tittarna, rikta bort ljuset från kringliggande ytor och därmed öka kontrasten avsevärt i bilden. Båda gör detta på ett likvärdigt sätt.

Båda väverna ger shine och vinjettering men 08-85 ger extremt lite av dessa konsekvenser. Hur mycket artefakter de ger beror på en mängd faktorer. Ljusflöde, storlek på bild, kastavstånd och tittavstånd är de största. Ovanpå det så ska du då värdera hur känslig just du är. Det är alltså en komplex ekvation att bedöma och som du säkert förstår helt omöjlig att värdera utan att kunna titta på dem och jämföra.

08-85 klarar av att hantera ljus och reflektioner bättre från tak och golv medan ReAct hanterar ljus från sidoväggar och fönster på väggar bättre. Detta gör också att 08-85 är mer känslig för att projektorn inte placeras för högt upp i förhållande till duken, detta klarar ReAct bättre.

Om du har kort kastavstånd och/eller mycket höga krav(känslig för artefakter) samt kan hantera prisskillnaden är DNP ett givet val. Det finns egentligen inga nackdelar mer än att den bara finns i ramspänt och kostar en slant mer. Känner du att dina krav är mer av normalgraden och vill spara en hacka är ReAct ett mycket bra val, som gör samma sak som 08-85 men med en del brister som för väldigt få personer är ett egentligt problem.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 30 september 2020 - 15:02

Lars IH
  • Lars IH
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0

Går det att säga något om "Euroscreen Tab Tension FlexGrey XUHD" - är det en ersättare till React 3 eller vad är det?

Postad 30 september 2020 - 16:36

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 2 779 inlägg
  • 0

Går det att säga något om "Euroscreen Tab Tension FlexGrey XUHD" - är det en ersättare till React 3 eller vad är det?

Nej, det är en "vanlig" grå väv.

Postad 30 september 2020 - 17:39

FetTimme
  • FetTimme
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

De tre stora skillnaderna ligger i artefakter i form av Shine(glitter i vitt) och Vinjettering(svagare bild utmed kanterna) samt riktning av ljus. Både ReAct(Euroscreen) och 08-85(DNP) har till uppgift att sänka bottensvärtan, rikta ljuset mot tittarna, rikta bort ljuset från kringliggande ytor och därmed öka kontrasten avsevärt i bilden. Båda gör detta på ett likvärdigt sätt.

Båda väverna ger shine och vinjettering men 08-85 ger extremt lite av dessa konsekvenser. Hur mycket artefakter de ger beror på en mängd faktorer. Ljusflöde, storlek på bild, kastavstånd och tittavstånd är de största. Ovanpå det så ska du då värdera hur känslig just du är. Det är alltså en komplex ekvation att bedöma och som du säkert förstår helt omöjlig att värdera utan att kunna titta på dem och jämföra.

08-85 klarar av att hantera ljus och reflektioner bättre från tak och golv medan ReAct hanterar ljus från sidoväggar och fönster på väggar bättre. Detta gör också att 08-85 är mer känslig för att projektorn inte placeras för högt upp i förhållande till duken, detta klarar ReAct bättre.

Om du har kort kastavstånd och/eller mycket höga krav(känslig för artefakter) samt kan hantera prisskillnaden är DNP ett givet val. Det finns egentligen inga nackdelar mer än att den bara finns i ramspänt och kostar en slant mer. Känner du att dina krav är mer av normalgraden och vill spara en hacka är ReAct ett mycket bra val, som gör samma sak som 08-85 men med en del brister som för väldigt få personer är ett egentligt problem.

Tack för detta utförliga svaret! Jag har lite att fundera på här

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.