Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7541 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#6801

Postad 30 mars 2021 - 15:51

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

gaaaah

mina däck som jag beställde förra veckan blev cancled idag. skit också.

måste beställa om på nytt från annat ställe.

 

Däck verkar vara bristvara av någon anledning. svårt att få tag i rätt dimension. Svårt också att få tag i olika dimensioner från samma märke.

kanske har med covid att göra.

 

Har beställt från Bythjul  bak till bilen i alla fall. så nu hoppas jag som kommer nästa vecka :)

Vilka dimensioner har du?



#6802

Postad 30 mars 2021 - 16:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Vilka dimensioner har du?

 

305/30/20 bak

255/35/20 fram



#6803

Postad 30 mars 2021 - 20:39

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Om däcken var blivit snedslitna och corden kommit fram lite vid ena kanten, hur länge har man på sig då innan däcket exploderar?

 

Haha, det skiter sig när du passerar Upplands Väsby.  :D

Har jag själv erfarit men utan explosion, det blir inte sådan häftig dekompression om hålet är stort. Men hann linka av sakta på en avfart och faktiskt rädda fälgen.

 

 

Kan ju inte säga att jag direkt rekommenderar det men ett sätt är ju att byta plats på det mest slitna hjulet med ett av de andra om du nu måste köra bilen någonstans. Det kan ju köpa dig lite livstid på det däcket att inte har det på platsen som sliter det fel.


Redigerat av HenkeEdge, 31 mars 2021 - 00:08.


#6804

Postad 31 mars 2021 - 00:33

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Återkoppla gärna vad du kom fram till :D
Får väl hoppas att du slipper göra det från sjukhussängen ;)

 

Jag skulle drista till det med att: "-Man har inte riktigt levt om man inte fått punka i motorvägsfart."  ;)

 

 

Någon som brukar eller har kört med olika däckmärken fram och bak ?
Har ni märkt att det påverkar körningen på något sätt?

 

Ingen fara alls om det är däck i ok kondition.

 

Har haft en del bakhjulsdrivet med bredare bakdäck som käkat 2-3 uppsättningar bakdäck tills det är dags att byta fram och är ju långt ifrån alla gånger man har haft samma märke på däcken fram/bak. 

 

Då jag har märkt skillnad är på framhjulsdrivet (hade dock ej med märket att göra) då vi på flit satt helt slut däck i bak. Men det var på halkbana för att bakvagnen skulle tappa fäste.



#6805

Postad 31 mars 2021 - 18:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag skulle drista till det med att: "-Man har inte riktigt levt om man inte fått punka i motorvägsfart."  ;)

 

 

 

Ingen fara alls om det är däck i ok kondition.

 

Har haft en del bakhjulsdrivet med bredare bakdäck som käkat 2-3 uppsättningar bakdäck tills det är dags att byta fram och är ju långt ifrån alla gånger man har haft samma märke på däcken fram/bak. 

 

Då jag har märkt skillnad är på framhjulsdrivet (hade dock ej med märket att göra) då vi på flit satt helt slut däck i bak. Men det var på halkbana för att bakvagnen skulle tappa fäste.

 

alla däck kommer vara bra för jag köper helt nya.. men fick inte tag i samma däck fram och bak.  har beställt bak. Hankook evo 3.

Får se vad det blir fram.  kanske samma om dom får in på lager snarast, annars kör jag på annat :)



#6806

Postad 01 april 2021 - 08:42

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Någon som brukar eller har kört med olika däckmärken fram och bak ?
Har ni märkt att det påverkar körningen på något sätt?

 

Det kan göra enorm skillnad! Är dom uppbyggda på olika sätt, olika gummiblandningar, etc. så gör det skillnad. Men det bror även på vilken bil man har, hur känslig den är. 

På en gammal bil skulle jag inte bry mig så mycket, men på den bilen jag har nu skulle jag undvika det så långt det går. Den är väldigt kinkig på vilka däck man har!



#6807

Postad 07 april 2021 - 11:28

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 1
Äntligen kom mina nya bakdäck.

Bifogad fil(er)



#6808

Postad 07 april 2021 - 11:53

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Äntligen kom mina nya bakdäck.

 

Nice, dom där är corden framme på innan Augusti eller?  ;)

(Mycket hk och bakhjulsdrift är roligt).


Redigerat av HenkeEdge, 07 april 2021 - 11:54.


#6809

Postad 07 april 2021 - 16:19

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 3

Nice, dom där är corden framme på innan Augusti eller? ;)
(Mycket hk och bakhjulsdrift är roligt).


Det hoppas jag, annars har jsg sladdat och burnat för lite ;)

#6810

Postad 08 april 2021 - 20:51

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 1
@andreassofus; läge att lufta Mustangen?
https://teknikensvarld.se/trackday/

#6811

Postad 08 april 2021 - 22:38

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

@andreassofus; läge att lufta Mustangen?
https://teknikensvarld.se/trackday/

det hade varit kul. men jag har ingen erfarenhet av bankörning. kommer sabba för alla andra som är där :D

 

är så rädd om bilen också och jag vill inte förstöra den.   Men dom är väl byggda för att klara hård körning.

Vorde dock grymt kul att höra den på bana för den låter som en racerbil när man gasar på med Borla-systemet som sitter på :)



#6812

Postad 09 april 2021 - 05:18

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

det hade varit kul. men jag har ingen erfarenhet av bankörning. kommer sabba för alla andra som är där :D

 

är så rädd om bilen också och jag vill inte förstöra den.   Men dom är väl byggda för att klara hård körning.

Vorde dock grymt kul att höra den på bana för den låter som en racerbil när man gasar på med Borla-systemet som sitter på :)

Men va F-n, du har ju en Nurburgring sticker på bilen ;)

Ut o Gasa för bövelen!

Skämt o sido, en förarutbildning på bana kommer att ge dig massor!



#6813

Postad 09 april 2021 - 09:57

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

fan vad dåliga dom gamla däcken var.. :D

Bifogad fil(er)



#6814

Postad 09 april 2021 - 10:40

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Sålde verkligen en bilfirma bilen med så dåliga däck på? I.s.f. borde de skämmas, de borde inte tillåtit att bilen kördes därifrån med dem på.



#6815

Postad 09 april 2021 - 12:26

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
En bilfirma FÅR inte sälja olagliga däck. Bara att skicka fakturan för de nya däcken dit👍

#6816

Postad 09 april 2021 - 12:40

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Det är tyvärr vanligt med mindre seriösa bilfirmor som har sina bilar skrivna på privatpersoner för att kunna gå runt sånt där samt slippa garanti och reklamation osv.

#6817

Postad 09 april 2021 - 13:19

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Det är tyvärr vanligt med mindre seriösa bilfirmor som har sina bilar skrivna på privatpersoner för att kunna gå runt sånt där samt slippa garanti och reklamation osv.


Är det så här då?

#6818

Postad 09 april 2021 - 16:55

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Är det så här då?


Det verkar så, men bilfirman kan ju ha förmedlat köpet mellan förra ägaren och Andreas.

#6819

Postad 09 april 2021 - 17:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det verkar så, men bilfirman kan ju ha förmedlat köpet mellan förra ägaren och Andreas.


Så är det. Köpte via mäklare. Så ingen garanti heller tyvärr. Men jag kunde teckna en via dom ändå vilket jag gjorde.
Ganska dyr men ändå värt. Det kan ju vara något dålt fel som kan bli dyrt

#6820

Postad 09 april 2021 - 17:53

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 1

Så är det. Köpte via mäklare. Så ingen garanti heller tyvärr. Men jag kunde teckna en via dom ändå vilket jag gjorde.
Ganska dyr men ändå värt. Det kan ju vara något dålt fel som kan bli dyrt

Mäklare eller målvakt ?🤢😩 skämt åsido…… aldrig hört om innan. Berätta gärna hur de funkar å hur man vågar köpa en sån dyr bil så? Å hur kunde du missa däcken….. bland det värsta jag sett !!

Redigerat av vinncent, 09 april 2021 - 17:56.


#6821

Postad 09 april 2021 - 20:23

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jag skulle nog vilja haft en tredjepart som gjort en kontroll av bilen som man får på papper innan köp, men annars finns ju försäkringar som tar motor/växellåda.



#6822

Postad 10 april 2021 - 08:35

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

fan vad dåliga dom gamla däcken var.. :D

 

Snedslitningen är ju inte nådig. Svårt att se sånt utan att ha bilen upphissad om det är på insidan mot hjulhuset.

 

Men blir nog bra med hjulinställning som du skrev tidigare att du skulle göra med de nya. Så kommer du ju säkert få bättre grepp med om "hela däckbredden" tar i backen. ;)



#6823

Postad 10 april 2021 - 19:22

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Mäklare eller målvakt ? skämt åsido…… aldrig hört om innan. Berätta gärna hur de funkar å hur man vågar köpa en sån dyr bil så? Å hur kunde du missa däcken….. bland det värsta jag sett !!

bilmäklare är inte så ovanligt vad jag vet.  Denna mäklare är Göteborgs äldsta och är såklart seriösa.

 

ser ut som en vanlig bilhandlare med en bilhall, men istället för att det är dom själva som äger bilarna så säljer dom åt privatpersoner.  Dock tror jag att bilen mellanlandar hos som i samband med ägarbytet.

 

Angående däcken så är det omöjligt att se insidan när bilen står på backen.  milen är för låg och däcken för breda :)


Jag skulle nog vilja haft en tredjepart som gjort en kontroll av bilen som man får på papper innan köp, men annars finns ju försäkringar som tar motor/växellåda.

 

jag tecknade en 6 månadersförsäkring ifall något skulle hända med bilen :)


Snedslitningen är ju inte nådig. Svårt att se sånt utan att ha bilen upphissad om det är på insidan mot hjulhuset.

 

Men blir nog bra med hjulinställning som du skrev tidigare att du skulle göra med de nya. Så kommer du ju säkert få bättre grepp med om "hela däckbredden" tar i backen. ;)

 

nej det har slitit på bra.. men det verkar som att däcken har suttit på under många år så jag tror ändå inte att det slitit så fort.

 

ska göra hjulinställning nästa vecka så det blir nog bra :)



#6824

Postad 10 april 2021 - 23:47

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Andreas: Först, grattis till köp av en rolig bil!
Men de där snedslitna däcken ser inte bra ut. Finns en risk att du sliter även de nya (antar ganska dyra) däcken snett.

Kolla hjulinställningen!

#6825

Postad 10 april 2021 - 23:56

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Andreas: Först, grattis till köp av en rolig bil!
Men de där snedslitna däcken ser inte bra ut. Finns en risk att du sliter även de nya (antar ganska dyra) däcken snett.

Kolla hjulinställningen!

 

 

tack ska du ha :)

nej alla fyra är snedslitna.  har forskat lite i varför och tydligen kan det bli så när man sätter på större hjul än original samtidigt som man sänker bilen. då kan hjulen vika sig inåt om du förstår vad jag menar.

 

Hjulinställning ska göras nästa vecka och jag kommer inte köra bilen så mycket mer innan det. 

hoppas den sliter lite jämnare i fortsättningen :)



#6826

Postad 11 april 2021 - 01:00

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Däckslitaget är från framför allt felaktig Toe-in/out, en liten del beror på negativ camber men det är inte säkert att det går justeras bort på en sänkt bil om man har otur, beror på hur mycket sänkt den är, ofta när man sänker mycket så behöver man även byta stag i hjulupphängningen till justerbara för att kunna justera mer än vad man kan med originalstagen.

Med det sagt så tycker jag inte att Andreas bil ser toksänkt ut så den kan säkert fixas så att den inte sliter så mycket däck.

#6827

Postad 11 april 2021 - 01:05

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Däckslitaget är från framför allt felaktig Toe-in/out, en liten del beror på negativ camber men det är inte säkert att det går justeras bort på en sänkt bil om man har otur, beror på hur mycket sänkt den är, ofta när man sänker mycket så behöver man även byta stag i hjulupphängningen till justerbara för att kunna justera mer än vad man kan med originalstagen.

Med det sagt så tycker jag inte att Andreas bil ser toksänkt ut så den kan säkert fixas så att den inte sliter så mycket däck.

Håller med. Den ser inte toksänkt ut alls. En hjulinställning borde åtgärda problemet.
Förutom, givetvis, problemet med lite för gasglad högerfot. Finns ingen inställning i världen som klarar av det ”problemet”. 😀

Redigerat av SC-Zap, 11 april 2021 - 01:06.


#6828

Postad 11 april 2021 - 06:37

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Håller med. Den ser inte toksänkt ut alls. En hjulinställning borde åtgärda problemet.
Förutom, givetvis, problemet med lite för gasglad högerfot. Finns ingen inställning i världen som klarar av det ”problemet”. 😀


Han kan väl mappa om bilen till epa traktor 😂 då lär ju däcken inte slitas ut för tidigt

#6829

Postad 11 april 2021 - 07:09

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Håller med. Den ser inte toksänkt ut alls. En hjulinställning borde åtgärda problemet.
Förutom, givetvis, problemet med lite för gasglad högerfot. Finns ingen inställning i världen som klarar av det ”problemet”. 😀


Tc :)

#6830

Postad 11 april 2021 - 15:56

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Håller med. Den ser inte toksänkt ut alls. En hjulinställning borde åtgärda problemet.
Förutom, givetvis, problemet med lite för gasglad högerfot. Finns ingen inställning i världen som klarar av det ”problemet”.

30mm är bilen sänkt så det är inte så mycket.



#6831

Postad 11 april 2021 - 16:51

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Måste få rätta några felaktiga påståenden.

En bilfirma FÅR inte sälja olagliga däck.

En bilfirma FÅR sälja en bil med olagliga däck, MEN då måste kunden upplysas via varudeklaration eller motsvarande att däcken är utslitna och att kunden är medveten om det.

Bara att skicka fakturan för de nya däcken dit👍

Det skulle jag verkligen avråda från eftersom man då inte har rätt till ersättning om man agerar på eget bevåg utan att först konsulterat bilfirma. Detta eftersom säljföretaget i första hand ska få chansen att avhjälpa problemet.

Det är tyvärr vanligt med mindre seriösa bilfirmor som har sina bilar skrivna på privatpersoner för att kunna gå runt sånt där samt slippa garanti och reklamation osv.

Man kan inte friskriva sig från garantier genom att ha bilar skrivna på privatpersoner eftersom bilen köps genom företaget, däremot så slipper företaget ligga ute med pengar för ett varulager när man förmedlar.

Så är det. Köpte via mäklare. Så ingen garanti heller tyvärr. Men jag kunde teckna en via dom ändå vilket jag gjorde.
Ganska dyr men ändå värt. Det kan ju vara något dålt fel som kan bli dyrt


Eftersom du ALLTID har reklamationsrätt (inte att förväxla med garanti) genom konsumentköplagen när du köper av en bilhandlare så kan du reklamera bilen hos handlaren du köpte bilen av, du kan reklamera en vara i upp till 3 år efter köp och dom första 6 månaderna så ligger bevisbördan hos säljföretaget.

#6832

Postad 11 april 2021 - 17:08

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Fast Andreas bil har inte stått på någon bilfirma utan den gick från en privatperson till Andreas så om det hade varit ett oseriöst företag så skulle dom bara säga att dom aldrig rört bilen och därför slippa garantier och reklamationer.

#6833

Postad 11 april 2021 - 17:40

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Jo bilhandlaren har stått som registrerad ägare innan den fördes över på Andreas, då gäller konsumentköplagen. Om bilhandlaren säger att dom rört bilen eller ej påverkar inte konsumentköplagen.

#6834

Postad 11 april 2021 - 18:26

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Jo bilhandlaren har stått som registrerad ägare innan den fördes över på Andreas, då gäller konsumentköplagen. Om bilhandlaren säger att dom rört bilen eller ej påverkar inte konsumentköplagen.


Okej dåså :) det stod inte med på biluppgifter.se

#6835

Postad 11 april 2021 - 18:45

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Okej dåså :) det stod inte med på biluppgifter.se


Av n0gon anledning så skrevs bilen över på bilfirman innan sen skrevs på mig. Varför det är så vet jag inte. 😊

#6836

Postad 11 april 2021 - 19:16

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Av n0gon anledning så skrevs bilen över på bilfirman innan sen skrevs på mig. Varför det är så vet jag inte. 😊


Kanske för att kunna hjälpa till med ev. lån eller försäkringen du tecknade, hur som helst så är det ju bra för dig att dom har stått som ägare :)

#6837

Postad 15 april 2021 - 16:52

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Sådär. Nya bakdäck är fixat. Hjulinställning fixat. Service gjord.
Nu är bilen klar. Bara att tuta och köra. Skönt 😊

#6838

Postad 15 april 2021 - 17:03

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Sådär. Nya bakdäck är fixat. Hjulinställning fixat. Service gjord.
Nu är bilen klar. Bara att tuta och köra. Skönt 😊


Härligt 😁

#6839

Postad 15 april 2021 - 19:46

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

någon som vet hur han får nedväxlingen så extremt aggressivt ?

typ efter 1sek in i filmen gör han det.

sen en vid tex 55sek (han gör det dock lite då och då genom hela filmen)

 

min mustang låter också jäkligt gött när han växlar ner när jag har i sportläget, men inte så här brutalt.   

kan det bero på att han kör manuell och växlar ner till ettan typ?

Låter dock som att det bara smäller till och sen tystnar det så fort liksom.  Min låter mer utdragen på något sätt.

 

 

 

https://www.youtube....ustangLifestyle



#6840

Postad 15 april 2021 - 19:53

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Är det inte bara att han varvar hårt/snabbt 1sek. inn. med kopplingen nede? Han kör ju sakta och det är ju ingen direkt acceleration där heller.



#6841

Postad 15 april 2021 - 19:56

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Man håller in båda paddlar samtidigt….. sen är det bara att gasa 👌🏻 (Sker på egen risk ska kanske tilläggas )😆

Redigerat av vinncent, 15 april 2021 - 19:58.


#6842

Postad 15 april 2021 - 20:50

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
Raka rör, kompressor och stort insug. Lätt att skicka oförbränd soppa.

#6843

Postad 16 april 2021 - 01:12

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Just den bilen i filmen har en så kallad "burble tune", den matar på med mer bränsle och backar tändningen när man motorbromsar så att bränslet tänds när avgasventilerna är öppna.

#6844

Postad 16 april 2021 - 03:46

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Just den bilen i filmen har en så kallad "burble tune", den matar på med mer bränsle och backar tändningen när man motorbromsar så att bränslet tänds när avgasventilerna är öppna.

Porschen den funktionen i Sportläget, det är kul att vara pubertal  :D 
Lyckligtvis så finns den inte i Normal och Sport+ för det burblar o smäller lite väl mycket.

Men pressar man hårt i Sport+ så kan det hända någon gång.
 


Redigerat av johan b-lund, 16 april 2021 - 03:51.


#6845

Postad 16 april 2021 - 13:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Är det inte bara att han varvar hårt/snabbt 1sek. inn. med kopplingen nede? Han kör ju sakta och det är ju ingen direkt acceleration där heller.

nej.  men det låter så. men det är när han växlar ner :)


Man håller in båda paddlar samtidigt….. sen är det bara att gasa (Sker på egen risk ska kanske tilläggas )

 

ja, läste något om det. någon skrev att det vara är vissa lådor som har den funktionen.

På egen risk? vad kan hända? :)

 

jag är en sån som MÅSTE prova sånt man inte får, så detta kan stå mig dyrt :P


Raka rör, kompressor och stort insug. Lätt att skicka oförbränd soppa.

okej,  jag har typ också raka rör efter katterna men min låter inte så för det :P


Just den bilen i filmen har en så kallad "burble tune", den matar på med mer bränsle och backar tändningen när man motorbromsar så att bränslet tänds när avgasventilerna är öppna.

 

aldrig hört om .  men är det det som "pluddrar" när han släpper på gasen ?  för det är inte det ljudet jag menar.  men det kanske hänger ihop med ljudet från nedväxlingen också



#6846

Postad 16 april 2021 - 14:45

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Har du katalysator så kan du inte ha raka rör, inte ens typ. Än mindre typ om du har någon som helst ljuddämpare efter katalysatorn ;)

Sedan är det rent tramsigt att köra omkring med en mappning som med flit orsakar avgasknallar vid inbromsning. Och klra omkring och varva upp och släppa gas för att frambringa reaktioner? Väx upp ffs.

Hade en arbetskollega som monterade en herrejösses högljudd dumpventil på sin SAAB 9000!!!! Bara för att åka runt på stan och ”dumpa” bredvid människor...

#6847

Postad 16 april 2021 - 15:00

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0


aldrig hört om . men är det det som "pluddrar" när han släpper på gasen ? för det är inte det ljudet jag menar. men det kanske hänger ihop med ljudet från nedväxlingen också


Ja exakt, dom kan få till i mappningen att den ska låta mer och annorlunda vid nerväxling med.

Killen som har den här bilen bor i Florida och där har dom inga som helst miljökrav på sina bilar så jag gissar att han har ett rakt avgassystem utan kat och små eller inga eller ljuddämpare

#6848

Postad 16 april 2021 - 15:23

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1

40-års krisen kommit på allvar?  ;)



#6849

Postad 16 april 2021 - 17:48

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Har du katalysator så kan du inte ha raka rör, inte ens typ. Än mindre typ om du har någon som helst ljuddämpare efter katalysatorn ;)

Sedan är det rent tramsigt att köra omkring med en mappning som med flit orsakar avgasknallar vid inbromsning. Och klra omkring och varva upp och släppa gas för att frambringa reaktioner? Väx upp ffs.

Hade en arbetskollega som monterade en herrejösses högljudd dumpventil på sin SAAB 9000!!!! Bara för att åka runt på stan och ”dumpa” bredvid människor...

tramsigt och tramsigt. Det beror väl på vad man har för intresse. Gillar man sportbilar och v8 så är det ju kul om det låter.

sen åker jag ju inte omkring som han i filmen för att skrämma folk eller vad han försöker göra, men för min egen skull för att jag gillar ljudet.,

 

Samma med ljud..  man köper ju högtalare som tilltalar en rent ljudmässigt och trixar med kablar och massa annat jox som påverkar ljudet.  Det är ju knappast tramsigt. Nördigt kanske. Precis som med gött låtande bilar :)



#6850

Postad 16 april 2021 - 17:59

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

40-års krisen kommit på allvar?  ;)

 

den har jag haft länge






Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.