Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arcam AV Receivers och AV Processor

1627 svar till detta ämne Dirac
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arcam FMJ AVR400 (Surroundförstärkare) 4 7,6 (4) Inga priser
Arcam FMJ AVR850 (Surroundförstärkare) 2 8,25 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9 (7) Inga priser
Arcam FMJ SR250 (Stereoförstärkare) Rapporterad 2 (0) Inga priser
Arcam FMJ AVR390 (Surroundförstärkare) 1 7,75 (3) Inga priser
Arcam AV860 (Surroundförsteg) 1 7,5 (1) Inga priser
Arcam AVR30 (Surroundförstärkare) 1 7,33 (2) 70 995:-
Arcam AVR20 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 995:-
Arcam AVR10 (Surroundförstärkare) 1 (0) 37 995:-
Arcam AV40 (Surroundförsteg) 1 6,5 (1) 54 995:-
10 relaterade trådar

#501

Postad 02 augusti 2017 - 21:03

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

När det kommer till speaker distance och level på dessa Arcam. Måste man mäta det själv? Arcam löser inte det själv med medföljande mic?

Man ska skriva in dem själv innan man kör Dirac (nämndes inte i manualen från början.. tror det gör det nuförtiden).

Rekommendationen brukar alltid vara att mäta själv (oavsett märke på receivern).
DIrac justerar något i alla fall. De värden man skrivit in ändras i Dirac läge, förutom att den byter enhet :)



#502

Postad 02 augusti 2017 - 21:06

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0

Man ska skriva in dem själv innan man kör Dirac (nämndes inte i manualen från början.. tror det gör det nuförtiden).
Rekommendationen brukar alltid vara att mäta själv (oavsett märke på receivern).
DIrac justerar något i alla fall. De värden man skrivit in ändras i Dirac läge, förutom att den byter enhet :)

Aha, precis köpt en 390. Klart mycket mer krävande installation än de vanliga på marknaden.
Vågar man använda SPL meter på telefonen? Och mäter man från sweetspot då?

#503

Postad 02 augusti 2017 - 21:09

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Aha, precis köpt en 390. Klart mycket mer krävande installation än de vanliga på marknaden.
Vågar man använda SPL meter på telefonen? Och mäter man från sweetspot då?

 

Är inte så noga på om det blir exakt 75 dB på testsignalen ..  det viktigaste är ju att de mäter lika relativt varandra, och då borde en telefon funka bra. Jag kör dock en gammal Radio shack mätare som jag haft i 20 år :)



#504

Postad 02 augusti 2017 - 21:50

Realist1
  • Realist1
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Är det någon som sett några mätningar (till klippning) på 4ohm med olika inställningar på känsligheten i servicemenyn?
Arcam har ju strömbegränsat 550 rätt rejält... sitter en 1500 VA (~watt) toroid transformator i den. Så den borde skala mycket bättre mot 4 ohm än vad den gör.

 

Nej det har jag inte sett, tipset om känsligheten i servicemenyn läste jag om på ett utländskt forum, och har läst om flertalet som haft problem med klippning med MK 4 ohmshögtalare bla.

 

Men om man ändrar känsligheten på skyddskretsen så borde väl det ge positiv effekt i fråga om att driva tyngre laster?



#505

Postad 03 augusti 2017 - 08:33

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

När det kommer till speaker distance och level på dessa Arcam. Måste man mäta det själv? Arcam löser inte det själv med medföljande mic?


Hej!

Arcam löser det via Dirac automatiskt om man använder det.

Sen går det att ställa in manuellt också.

/\Micke

#506

Postad 03 augusti 2017 - 09:54

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Frågade Dirac också om hur Arcam laggt in Dirac och om dom visste hur det låg till.


Fick detta svar

Arcam kommer inte ändra i existerande produkter.
Arcams sätt att göra bass management är inte fel. Man kan göra på två sätt och på forum blir åsikter snabbt regel.

#507

Postad 03 augusti 2017 - 10:02

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Frågade Dirac också om hur Arcam laggt in Dirac och om dom visste hur det låg till.


Fick detta svar

Arcam kommer inte ändra i existerande produkter.
Arcams sätt att göra bass management är inte fel. Man kan göra på två sätt och på forum blir åsikter snabbt regel.


Ja ännu ett bevis på att Arcam inte kommer "Fixa" detta problem tyvärr.

Sen så skyddar ju såklart Dirac sin kund.

Lite konstigt detta tycker jag ändå.

//Micke

#508

Postad 03 augusti 2017 - 10:20

Realist1
  • Realist1
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Hej!

 

Är det någon här inne som enkelt kan förklara för mig vad problemet med Dirac och Arcam är?

 

Jag funderar nämligen på att köpa mig en Arcam reciver.



#509

Postad 03 augusti 2017 - 14:45

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Hej!

Är det någon här inne som enkelt kan förklara för mig vad problemet med Dirac och Arcam är?

Jag funderar nämligen på att köpa mig en Arcam reciver.


Hej!

BM(Bass management) ligger i fel ordning.

Det blir svårt att få till bra med Dirac.

Utförligare svar kan säkert fås utav andra.

//Micke

#510

Postad 03 augusti 2017 - 14:56

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

BM(Bass management) ligger i fel ordning.

 

 

Smått otroligt att de lyckats klanta till det på detta viset.

 

Självklart gör Arcam allt för att bortförklara sig, och Dirac ser ut att följa efter. Känns oseriöst och opålitligt. Om det nu inte är så att dem de facto har rätt i sina påståenden. 



#511

Postad 03 augusti 2017 - 17:17

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Kan man inte spela ett sk. Pink noise genom Arcam/Dirac för att fastställa speaker level? Förstår inte hur man ska mäta själv..

#512

Postad 03 augusti 2017 - 17:32

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0

Kan man inte spela ett sk. Pink noise genom Arcam/Dirac för att fastställa speaker level? Förstår inte hur man ska mäta själv..

Spela upp ett sådant som du laddar ner. fungerar bättre än att köra med inbygda diton.

#513

Postad 03 augusti 2017 - 17:34

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Det kan du absolut. Vid manuell kalibrering så är det bara att välja kanal och trycka ok i osd:n. Om du kalibrerar Dirac så brusar du i flik 3, för att få lagom nivå till kalibreringen och sen ställer Dirac nivåerna när du mäter i flik 4.

Men allt det där borde din handlare gå igenom med dig om de inte gör kalibreringen till dig. Svårt att få max av en sådan maskin utan förkunskap.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#514

Postad 03 augusti 2017 - 19:45

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Det kan du absolut. Vid manuell kalibrering så är det bara att välja kanal och trycka ok i osd:n. Om du kalibrerar Dirac så brusar du i flik 3, för att få lagom nivå till kalibreringen och sen ställer Dirac nivåerna när du mäter i flik 4.

Men allt det där borde din handlare gå igenom med dig om de inte gör kalibreringen till dig. Svårt att få max av en sådan maskin utan förkunskap.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Hej!

Marcus du som varit i kontakt med Arcam och hintat lite att nått är på gång vad säger du nu om dom senaste svaren iftån både Arcam och Dirac angående BM "Felet"?

//Micke

#515

Postad 03 augusti 2017 - 20:23

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Vet inte mer än tidigare. Så fort jag fått något mer så skriver jag, men det är semestertider nu och då är det rätt dött överallt.

/Marcus

#516

Postad 04 augusti 2017 - 08:56

Realist1
  • Realist1
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Så problemet är att Dirac inte kan göra sitt "jobb" korrekt när man kör delade system mot subbar, tex delar vid 80hz?

 

Exakt vad är det som blir fel, är det att enbart frekvensområdet från toppen ner till delningen på 80hz blir korrigerad, men att allt under 80hz blir okorrigerat?



#517

Postad 04 augusti 2017 - 09:58

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Bass management (och avståndjustering) är inte aktivt när Dirac gör sitt svep.

Anledningen till det vet vi inte men jag personligen tror att BM ligger före Dirac och då går inte svepet via BM.

 

Om då Dirac ser en peak/dip I vänster front vid 40hz och du kommer att dela vid 80hz då kommer BM att flytta den justerade signalen till suben.

Eftersom suben till 200% behöver en annan justering så kommer allt som kommer från vänster front bli helfel under 80hz.



#518

Postad 04 augusti 2017 - 10:30

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

 

Om då Dirac ser en peak/dip I vänster front vid 40hz och du kommer att dela vid 80hz då kommer BM att flytta den justerade signalen till suben.

Eftersom suben till 200% behöver en annan justering så kommer allt som kommer från vänster front bli helfel under 80hz.

Som man då ganska enkelt kan kringgå genom att dra upp en gardin så att Dirac inte gör några justeringar under tex 80Hz på frontarna. Som jag ser det är problemet som störst när man har stora golvare som man vill spela fullregister samtidigt som man har en eller flera subbar som är placerade på andra ställen med andra förutsättningar än golvarna. Sen är där ytterligare en bugg som Soren här på forumet har drabbats av som gör att det mixas in för mycket bas(LFE) i frontarna om man kör helt utan sub.

 

Så i många situationer är det enkelt att kringå problemet men för att veta när det är så behöver man mäta med annan mätutrustning när man kalibrerar och det är förstås långt ifrån idealiskt.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#519

Postad 04 augusti 2017 - 11:39

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Som man då ganska enkelt kan kringgå genom att dra upp en gardin så att Dirac inte gör några justeringar under tex 80Hz på frontarna. Som jag ser det är problemet som störst när man har stora golvare som man vill spela fullregister samtidigt som man har en eller flera subbar som är placerade på andra ställen med andra förutsättningar än golvarna. Sen är där ytterligare en bugg som Soren här på forumet har drabbats av som gör att det mixas in för mycket bas(LFE) i frontarna om man kör helt utan sub.

 

Så i många situationer är det enkelt att kringå problemet men för att veta när det är så behöver man mäta med annan mätutrustning när man kalibrerar och det är förstås långt ifrån idealiskt.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Precis :)

 

Ingen apparat är den andra lik och gör jag det på Minidsp Nano Avr DL så kapar den signalen helt.

Men det är på en Minidsp!!



#520

Postad 04 augusti 2017 - 11:49

Realist1
  • Realist1
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Tråkiga nyheter.



#521

Postad 04 augusti 2017 - 22:48

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Bass management (och avståndjustering) är inte aktivt när Dirac gör sitt svep.

Anledningen till det vet vi inte men jag personligen tror att BM ligger före Dirac och då går inte svepet via BM.

 

Om då Dirac ser en peak/dip I vänster front vid 40hz och du kommer att dela vid 80hz då kommer BM att flytta den justerade signalen till suben.

Eftersom suben till 200% behöver en annan justering så kommer allt som kommer från vänster front bli helfel under 80hz.

 

Även det omvända gäller om man flyttar upp "dirac gardinen" till 80Hz på alla small kanaler.
Då kommer en ojusterad signal att flyttas till sub eller main.. så det är kört hur man än gör :(



#522

Postad 13 augusti 2017 - 19:56

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0

Hur är det med AudioControl, är Dirac implementerat på samma sätt där? AVR-7 och AVR550 är hårdvarumässigt samma maskin, men mjukvaran kan skilja.



#523

Postad 13 augusti 2017 - 20:28

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Hur är det med AudioControl, är Dirac implementerat på samma sätt där? AVR-7 och AVR550 är hårdvarumässigt samma maskin, men mjukvaran kan skilja.

 

Har också frågat om det, jag tror man får snacka med dom direkt och hoppas på ett ärligt svar.



#524

Postad 26 augusti 2017 - 03:52

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Hej
Har en fundering kring hur det fungerar om man har 2st subwoffers.
Såg bak på Arcam avr550 så finns det ju 2st utgångar för subwoffer men har hört att den bara skickar signal till en subb.
Hur funkar det då och hur sätter man up det korrekt för 2 subbar..?
För dirac kör väll bara kalibrering för en subb då också antar jag..?
Kan man välja 2st subb i Arcamen och rätta till avstånd och delay manuellt där.? Syns delay och avstånd för 2 subb och att man kan rätta till det för dom båda i menyn i arcamen..?
Har 2st klipsch R-112sw eller måste man koppla på en mini dsp som klara 2 subb för bästa resultat..?

Mycket funderingar där ..:-) men vill ju inte att det ska bli problem bara för att man har 2st subbar, göra sig av med en eller köpa en annan reciver..?

Hoppas ni förstår vad jag menar och har en bra förklaring till mig..:-)

#525

Postad 26 augusti 2017 - 05:01

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Receivern mäter in basarna var för sig och ställer in avstånd, volym (DB) och EQ så att dom låter så lika som möjligt vid lyssningspositionen så du behöver inte vara orolig att det ska bli konstigt.

Anledningen till att man har 2 st sub Out är för att basarna troligtvis står på 2 olika ställen i rummet och behöver ha olika EQ och volym för att låta lika vid lyssningspositionen.

#526

Postad 26 augusti 2017 - 05:08

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Går det att gå in och ändra avstånd och db för båda subbarna eller gör man det för en subb bara så blir det lika på båda..?
Vilken arcam har du och är du nöjd med den..? Hur är ljudet ur den om man spelar pure direct.? varmt kallt..? Vill inte att det ska bli för vasst ljud då jag har klipsch högtalare som är väldigt öppna ändå..

#527

Postad 26 augusti 2017 - 05:35

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Du ska kunna ändra var bas för sig annars förlorar man ju själva grejen med att ha 2 sub out, detta gäller alla förstärkare som har 2 eller fler sub out.

Jag har tyvärr ingen Acram så hur dom låter kan jag tyvärr inte svara på.

#528

Postad 26 augusti 2017 - 06:02

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Mig veterligen så stödjer Dirac bara 1 sub.



#529

Postad 26 augusti 2017 - 06:13

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Jag har ju inte några subwoofers, så jag vet faktiskt inte hur konfigurering ser ut med delay för subwoofers.
Men när det gäller korrigering av basar så ska man alltid köra basarna i mono och endast korrigera summan av alla basar i rummet (hela poängen med att köra flera subwoofers).

Dock kan det vara lämpligt att kunna justera delay på basarna om de inte står symmetriskt placerade. Nu pratar vi om långa våglängder i basregionen, så jag vet inte hur kritiskt någon meter skillnad mellan basarna egentligen är?



#530

Postad 26 augusti 2017 - 06:54

JSan
  • JSan
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0
Kör bara med en sub själv så kan inte svara hur två funkar eller om det funkar?
Men gick in snabbt i menyn och kikade och där kan man välja mellan present1, present2 eller ingen så det kan man ju summera som att det borde funka med två subbar

Redigerat av JSan, 26 augusti 2017 - 07:06.


#531

Postad 26 augusti 2017 - 19:21

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Ok
Tackar för svar..:-)

Hur svårt är det att sätta up den själv..?
Eller måste man låta en handlare göra det åt mig..?
Finns det ingen bra video eller bra manual för att kunna få till dirac i arcam bra..?

Ska man dra gardinen åt sidan upp till 80hz på alla mätningar innan man skickar det vidare för optimering till dirac..? För frontarna och centern och surround ..? Och subbarna då..? I dirac då förstås.

Och i menyn i arcamen ställer man in alla högtalare small och delningen på 80hz. Har en 5.2 uppsättning och vill att allt under 80hz ska skickas till subbarna. Och det är väll så som är bäst för att få till dirac bäst som det ser ut i dag eller har jag fel..?

Kan någon snäll och kunnig gå igenom lite hur jag på bästa sätt ska göra för att få till det så bra som möjligt med en kalibrering.? Skulle uppskattas väldigt mycket.

Som sagt vill köra mina 5 högtalar som small och dela vid 80hz och skicka allt under det till mina 2st subbar.
Och hur det ska det stå i Arcamen.? och hur jag gör i dirac..?

Hoppas någon dom har ork och tid att skriva en bra förklaring på det.
Eller skicka en bra länk på beskrivning eller video.
Dom videos som jag sätt är ju inte direkt bra beskrivning hela vägen.

Mvh

#532

Postad 26 augusti 2017 - 19:36

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Denna finns hos Audiocontrol. Lär vara samma för Arcam:

http://www.audiocont...etup-walk-thru/

#533

Postad 26 augusti 2017 - 19:41

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Har sett den också, men med Arcam och bm med Dirac i dag
Då får man väll tänka lite annorlunda också.:-(

Så om någon skulle vilja göra en bra beskrivning på att sätt upp en 5.2 med small på alla högtalare och allt under 80hz till subbarna på bästa sätt föra att slippa bm problem så skulle jag uppskatta det jätte mycket..:-)

Tack för din länk också..:-)

#534

Postad 26 augusti 2017 - 19:44

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Lite tips

 

Mät upp hela systemet (kan få göra det ett par ggr innan allt faller på plats)

Mitt råd är att välja fåtölj även om du har en soffa o så mät inom en kub på dryga metern.

Och någon form av stativ behövs.

 

Dom lägre positionerna ska inte vara så långt ner att du hamnar en bit ner på ryggstödet.

Har du så hög soffrygg att det inte går, höj upp dom lägre positionerna en bit.

 

När allt är uppmätt, justera då target curve på alla kanaler förutom sub så det faller av runt 80hz.

LFE kan med fördel gå en bit över 80hz.

Sen är det bara att arbeta fram en tonkurva som passar dina öron.

 

Glöm INTE att både spara projektet, target curve och mätningen!

 

*edit*

och som sagt, tror inte dirac stödjer oberoende mätning på flera subs men det ska inte ge dig några problem om du inte har spritt ut dom i rummet.


Redigerat av johan b-lund, 26 augusti 2017 - 19:45.


#535

Postad 26 augusti 2017 - 19:50

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Bra utgångspunkt på Target curve, om du bortser att du ska låta det falla av vid 80hz. (blå kurva)

Jag vet inte men hoppas att Arcam hanterar nivån korrekt på LFE.

durchschnitt-vs-jbl-synthesis-target-curve_618466.png



#536

Postad 26 augusti 2017 - 20:32

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 1
Hej
Så när man gjort som du säger - När allt är uppmätt, justera då target curve på alla kanaler förutom sub så det faller av runt 80hz.

Och det gör man med hjälp utav att man drar in sidan på bilden med kalibreringarna "sido gardinen" på frontarna - centern - och surround eller..? och sedan skickar man det vidare för optimering till dirac eller..?

Och subbens "sido gardin" drar man upp till 120hz till ex eller.. ? Och skickar till dirac för optimering..?

Tänkte på innan man får fram mätningarna och man ställer in ljudet för varje högtalar till runt 12db så finns det ju en ruta bakom front - center och surround som man kan ha möjlighet att klicka i subben för alla högtalare har jag sett på bilder.
Ska man trycka i dom för alla front center och surround eller hur går man tillväga där..?
Är det något speciellt att tänka på vid 12db inställningen för högtalare och subben där..?

#537

Postad 26 augusti 2017 - 20:33

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Ok
Tackar för svar..:-)

Hur svårt är det att sätta up den själv..?
Eller måste man låta en handlare göra det åt mig..?
 

Får du inte till det bra själv så antar jag att du väl har en handlare som du kan vända dig till. Vi var ett gäng åf som åkte till UK i våras och fick en bra två-dagars utbildning med mycket matnyttigt att tänka på med Dirac i olika setuper. Exakt hur man hanterar BM och Dirac är ju från fall till fall och det kräver i vissa fall att man mäter med extern mätutrustning för att kunna verifiera resultatet. Min erfarenhet är också att de kunder som själv provar att kalibrera med Dirac kör fast på helt olika ställen, så det är svårt att göra en guide som täcker allt. Men som sagt, välj en handlare som har lite koll så har du alltid dem som backup att vända dig till. Dirac på Arcam kalibrerar multipla subbar som en enhet. Så det är bra att innan kalibreringen justera subbarna så att de ligger i fas med varandra. Det går inte att justera sen i Dirac.

 

Jag har fått info sedan en tid tillbaka om den nya firmware som är på gång att släppas. Har dock inte fått ok att gå ut med vad den kommer att göra. Men jag kan iaf bekräfta att det rent tekniskt, i mjukvaran, är möjligt för Arcam att byta plats på BM och Dirac om de av någon anledning skulle vilja det :rolleyes:

 

Skriver mer om detta så fort jag fått ok från dem.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i  Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 26 augusti 2017 - 20:35.


#538

Postad 26 augusti 2017 - 20:54

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Får du inte till det bra själv så antar jag att du väl har en handlare som du kan vända dig till. Vi var ett gäng åf som åkte till UK i våras och fick en bra två-dagars utbildning med mycket matnyttigt att tänka på med Dirac i olika setuper. Exakt hur man hanterar BM och Dirac är ju från fall till fall och det kräver i vissa fall att man mäter med extern mätutrustning för att kunna verifiera resultatet. Min erfarenhet är också att de kunder som själv provar att kalibrera med Dirac kör fast på helt olika ställen, så det är svårt att göra en guide som täcker allt. Men som sagt, välj en handlare som har lite koll så har du alltid dem som backup att vända dig till. Dirac på Arcam kalibrerar multipla subbar som en enhet. Så det är bra att innan kalibreringen justera subbarna så att de ligger i fas med varandra. Det går inte att justera sen i Dirac.

Jag har fått info sedan en tid tillbaka om den nya firmware som är på gång att släppas. Har dock inte fått ok att gå ut med vad den kommer att göra. Men jag kan iaf bekräfta att det rent tekniskt, i mjukvaran, är möjligt för Arcam att byta plats på BM och Dirac om de av någon anledning skulle vilja det :rolleyes:

Skriver mer om detta så fort jag fått ok från dem.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



Ska jag absolut göra men tänkte att bra att få lite för info här på forumet innan också så man får lite koll på grejorna. och ni här har ju varit med ett tag och kan hjälpa mig lite att få lite kött på benen med det kanske..:-)
Hoppas verkligen dom fixar till bm med ny firmware.

#539

Postad 26 augusti 2017 - 21:07

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Hej
Så när man gjort som du säger - När allt är uppmätt, justera då target curve på alla kanaler förutom sub så det faller av runt 80hz.

Och det gör man med hjälp utav att man drar in sidan på bilden med kalibreringarna "sido gardinen" på frontarna - centern - och surround eller..? och sedan skickar man det vidare för optimering till dirac eller..?

Och subbens "sido gardin" drar man upp till 120hz till ex eller.. ? Och skickar till dirac för optimering..?

Tänkte på innan man får fram mätningarna och man ställer in ljudet för varje högtalar till runt 12db så finns det ju en ruta bakom front - center och surround som man kan ha möjlighet att klicka i subben för alla högtalare har jag sett på bilder.
Ska man trycka i dom för alla front center och surround eller hur går man tillväga där..?
Är det något speciellt att tänka på vid 12db inställningen för högtalare och subben där..?

Typ så här

Sub

5EQohNj.png

 

Resterande

Ignorera att där är full signal till vänster om gardinen!

XVS348C.png

 

12db inställningen är inget jag har i Minidsp versionen.

Jag låter allt gå fullrange via BM och LFE läggs automatiskt 10db över det andra



#540

Postad 26 augusti 2017 - 21:24

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Typ så här
Sub
5EQohNj.png

Resterande
Ignorera att där är full signal till vänster om gardinen!
XVS348C.png

12db inställningen är inget jag har i Minidsp versionen.
Jag låter allt gå fullrange via BM och LFE läggs automatiskt 10db över det andra


Ok
Tack för svar och visningen utav bilder..:-) uppskattas mycket..:-)

Mvh

#541

Postad 26 augusti 2017 - 21:38

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

:)

 

Hojta om du har fler frågor.



#542

Postad 26 augusti 2017 - 21:56

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

:)

Hojta om du har fler frågor.



Tack det ska jag gör..🖒

#543

Postad 26 augusti 2017 - 23:53

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Har knappt haft tid att leka med Dirac men så här ser min bas ut med Dirac från Avr390. Skulle ändå vilja påstå att det gör rätt stor skillnad. Jag korrigerar bara under 300Hz ungefär. Jag fick mycket sämre resultat när jag drog fram gardinen på alla kanaler förutom sub-kanalen så som man skulle tro blir bättre. Så detta resultat fick jag när jag körde dirac 300Hz och neråt på alla kanaler. Även att få på millisekunden rätt tajming mellan kanalerna gjorde märkbar skillnad för surrounden. Har slutna basar så kör miniDSP för att lyfta i botten också innan jag kör Dirac.

 

Så det går att få till det med Arcam även om det säkert finns ännu mer att hämta. 

 

dirac_avr390_2.jpg


Redigerat av philipbtz, 26 augusti 2017 - 23:54.


#544

Postad 27 augusti 2017 - 03:53

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Har knappt haft tid att leka med Dirac men så här ser min bas ut med Dirac från Avr390. Skulle ändå vilja påstå att det gör rätt stor skillnad. Jag korrigerar bara under 300Hz ungefär. Jag fick mycket sämre resultat när jag drog fram gardinen på alla kanaler förutom sub-kanalen så som man skulle tro blir bättre. Så detta resultat fick jag när jag körde dirac 300Hz och neråt på alla kanaler. Även att få på millisekunden rätt tajming mellan kanalerna gjorde märkbar skillnad för surrounden. Har slutna basar så kör miniDSP för att lyfta i botten också innan jag kör Dirac.

Så det går att få till det med Arcam även om det säkert finns ännu mer att hämta.

dirac_avr390_2.jpg


Okej
Skriv gärna lite mer hur du tycker det fungerar efter du testat lite mera.
Hur många högtalare kör du..?

#545

Postad 27 augusti 2017 - 11:04

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Får se när jag har tid att mäta och greja igen men precis nu är jag ganska nöjd faktiskt. Kör 5.1 med 9 högtalare och 4 basar. Har testat lite mer musik och film idag och det låter riktigt bra. Men skall fortsätta att utvärdera ett tag till innan jag vet. Det krävdes en kombination av en enorm basfälla, fyra basar, miniDSP och Dirac. Hur sönder Arcams implementation än må vara så hjälpte det mitt rum iaf. Men skall fortsätta lyssna några veckor och se om jag hör någon konstig distorsion eller konstigheter i basen. Har flera ggr varit där jag är nu att jag tror att jag är hemma men så lyssnar jag på någon låt som avslöjar problem. 



#546

Postad 27 augusti 2017 - 13:30

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Får se när jag har tid att mäta och greja igen men precis nu är jag ganska nöjd faktiskt. Kör 5.1 med 9 högtalare och 4 basar. Har testat lite mer musik och film idag och det låter riktigt bra. Men skall fortsätta att utvärdera ett tag till innan jag vet. Det krävdes en kombination av en enorm basfälla, fyra basar, miniDSP och Dirac. Hur sönder Arcams implementation än må vara så hjälpte det mitt rum iaf. Men skall fortsätta lyssna några veckor och se om jag hör någon konstig distorsion eller konstigheter i basen. Har flera ggr varit där jag är nu att jag tror att jag är hemma men så lyssnar jag på någon låt som avslöjar problem.


Vad har du för högtalare..? Och vad för recivers har du haft förut..?
Hur tycker du ljudet ur Arcamen är mycket bättre än det du haft förut..?
Drar det åt det varmare hållet eller kallare hållet..? Det blir inte vasst och jobbigt för öronen om du vrider på lite..?
Ni andra som har arcam får gärna svara hur arcamen låter om man har högtalare som är väldigt öppna och drar lite åt det ljus i diskanten. Någon som har klipsch kanske.. ?

#547

Postad 27 augusti 2017 - 14:56

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Vad har du för högtalare..? Och vad för recivers har du haft förut..?
Hur tycker du ljudet ur Arcamen är mycket bättre än det du haft förut..?
Drar det åt det varmare hållet eller kallare hållet..? Det blir inte vasst och jobbigt för öronen om du vrider på lite..?
Ni andra som har arcam får gärna svara hur arcamen låter om man har högtalare som är väldigt öppna och drar lite åt det ljus i diskanten. Någon som har klipsch kanske.. ?

 

 

Du kan kolla min galleri för de flesta detaljer men det är Ino Audio-högtalare jag har i ett akustikreglerat rum. Jag har ägt Marantz innan främst för att det är mycket bang for buck med dom. Men hade flera problem med dessa samt att jag tycker ljudet inte var det renaste jag hört. Arcam är i en annan liga på alla plan jämfört med Marantz SR5010 som jag hade innan. Har ägt flera andra förstärkare genom åren men går inte in på det(Naim, Rotel mm).

 

Jag vet inte vart jag skall börja Arcam:en, det är den bästa receiver jag ägt på alla plan. Tror inte riktigt att jag kan säga att ljudet drar åt något speciellt håll. Genomgående känsla med receivern är att den har väldigt bra kontroll. Riktigt bra försteg i den och med Dirac rätt inställt så gör det väldigt stor skillnad mot Marantzen. Vågar nog säga natt och dag då Dirac städar upp basen så pass bra. Delay och nivå justeras riktigt bra också. Effekter panoreras extremt bra runt i rummet efter man kört Dirac. Även om jag bara använder Dirac under 300Hz så ställs alla delayer osv. när man kör Dirac och det gör skillnad. Värt att notera kanske är att jag kör med en bättre mikrofon än den som följer med (kalibrerad miniDSP UMIK-1). 

 

Det blir inte vasst alls när jag drar på här men jag har ett ganska påkostat rum och rejäla högtalare. Om man inte vill att det skall låta vasst så hjälper det att ha bra rum och högtalare. Jag har ett litet rum så jag behöver inte så många watt men blir nog lite fler externa slutsteg när jag bygger ut till 7.1.4. Idag drivs frontarna av extern slutsteg och resten av högtalarna är lättdrivna med snäll impedanskruva så inte hört att receivern kroknat än. 

 

Med allt det sagt så är det ingen mirakel-receiver så att säga men om man behöver 7.1.4 pre-out och är beredd på att köpa en bra mic och lägga timmar på kalibrering med Dirac så har Arcam:en möjlighet att ge en ljud i värdsklass. 



#548

Postad 27 augusti 2017 - 15:12

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Du kan kolla min galleri för de flesta detaljer men det är Ino Audio-högtalare jag har i ett akustikreglerat rum. Jag har ägt Marantz innan främst för att det är mycket bang for buck med dom. Men hade flera problem med dessa samt att jag tycker ljudet inte var det renaste jag hört. Arcam är i en annan liga på alla plan jämfört med Marantz SR5010 som jag hade innan. Har ägt flera andra förstärkare genom åren men går inte in på det(Naim, Rotel mm).

Jag vet inte vart jag skall börja Arcam:en, det är den bästa receiver jag ägt på alla plan. Tror inte riktigt att jag kan säga att ljudet drar åt något speciellt håll. Genomgående känsla med receivern är att den har väldigt bra kontroll. Riktigt bra försteg i den och med Dirac rätt inställt så gör det väldigt stor skillnad mot Marantzen. Vågar nog säga natt och dag då Dirac städar upp basen så pass bra. Delay och nivå justeras riktigt bra också. Effekter panoreras extremt bra runt i rummet efter man kört Dirac. Även om jag bara använder Dirac under 300Hz så ställs alla delayer osv. när man kör Dirac och det gör skillnad. Värt att notera kanske är att jag kör med en bättre mikrofon än den som följer med (kalibrerad miniDSP UMIK-1).

Det blir inte vasst alls när jag drar på här men jag har ett ganska påkostat rum och rejäla högtalare. Om man inte vill att det skall låta vasst så hjälper det att ha bra rum och högtalare. Jag har ett litet rum så jag behöver inte så många watt men blir nog lite fler externa slutsteg när jag bygger ut till 7.1.4. Idag drivs frontarna av extern slutsteg och resten av högtalarna är lättdrivna med snäll impedanskruva så inte hört att receivern kroknat än.

Med allt det sagt så är det ingen mirakel-receiver så att säga men om man behöver 7.1.4 pre-out och är beredd på att köpa en bra mic och lägga timmar på kalibrering med Dirac så har Arcam:en möjlighet att ge en ljud i värdsklass.


Okej tack för svar
Jag kommer bara att köra 5.2 i början, får se om det blir uppdatering senare.
Hur tyckte du arcamen lät out of the box utan inställning med dirac vs marantz då..?

#549

Postad 27 augusti 2017 - 16:02

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Jag upplevde mindre grumligt ljud och mer kontroll i basen, stabilare ljudbild. Inga enorma skillnader men märkbara. Jag vet inte riktigt hur det är möjlgt men tror kvalitet på försteg, pre-puts mm. är otroligt mycket bättre på Arcamen. Men använd Dirac om du köper en för där är den riktiga skillnaden.

Skillnaden i byggkvalitet är stor också. Marantzen kunde ge felaktiga nivåer på pre-outs. Något som är otroligt uppenbart i ett bra rum - ostabilt ljudbild som resultat. Många andra småsaker som bara är stabilare med.

Men om du följt denna tråd och på avsforum så vet du att man kan få problem med Dirac kalibreringen. I mitt fall ordnade det sig men det är inte bara att trycka på en knapp.

#550

Postad 27 augusti 2017 - 16:06

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Jag upplevde mindre grumligt ljud och mer kontroll i basen, stabilare ljudbild. Inga enorma skillnader men märkbara. Jag vet inte riktigt hur det är möjlgt men tror kvalitet på försteg, pre-puts mm. är otroligt mycket bättre på Arcamen. Men använd Dirac om du köper en för där är den riktiga skillnaden.

Skillnaden i byggkvalitet är stor också. Marantzen kunde ge felaktiga nivåer på pre-outs. Något som är otroligt uppenbart i ett bra rum - ostabilt ljudbild som resultat. Många andra småsaker som bara är stabilare med.

Men om du följt denna tråd och på avsforum så vet du att man kan få problem med Dirac kalibreringen. I mitt fall ordnade det sig men det är inte bara att trycka på en knapp.

Ja det är ju så.. vågar man köpa en..?
Men Marcus på the rock skrev ju att det kanske var nåt på gång nu..?
Eller hur var det Marcus..?

Kanske enklare att få till det bra för min del också då jag ska köra 5.2 setup med alla högtalare small och dela vid 80hz..?

Redigerat av jaxon1, 27 augusti 2017 - 16:08.





Även taggad med Dirac

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.