Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

begagnad digitalbox

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 december 2015 - 07:15

pestabra
  • pestabra
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej

 

Har köpt en stuga med en parabol på taket. Nu skulle jag vilja komma åt det fria kanalpaketet. Kan jag köpa en begagnad digitalbox från Viasat och koppla in den och få de fria kanalerna från SVT? Eller måste man göra en anmälan till Viasat etc?



#2

Postad 28 december 2015 - 07:32

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0
Köp en vanlig box DVB-T, inga kort och inga anmälningar.

#3

Postad 28 december 2015 - 08:06

pestabra
  • pestabra
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Tack för svaret. Kan ej nyttja en vanlig tv antenn, eftersom det är för dålig mottagning. Så om jag förstår allt rätt så funkar det inte med en DVB-T box.



#4

Postad 28 december 2015 - 08:38

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Tack för svaret. Kan ej nyttja en vanlig tv antenn, eftersom det är för dålig mottagning. Så om jag förstår allt rätt så funkar det inte med en DVB-T box.

 

Har du ens provat?

 

https://www.teracom.se/

 

Klicka på "Hitta rätt tv-mast" en bit ned.

 

SVTs kanaler sänds digitalt i marknätet med DVB-T tekniken i vanlig upplösning samt Svt1 + Svt2 även i HD med DVB-T2.

Andra fria kanaler med DVB-T är Tv4 och Tv6.

 

Ev. box och / eller Tv måste alltså klara DVB-T2 för att du ska kunna se HD-sändningar. finns rätt många såna betalkanaler i marknätet.

 

Du kan ju prova med en Förstärkt "inomhusantenn" först, och funkar det kan du ju sen skaffa takantenn.

 

Köp på ett ställe där det är 30-dagars returätt, t ex Elgiganten o såna ställen.


Redigerat av Kung Nu, 28 december 2015 - 08:42.


#5

Postad 28 december 2015 - 09:34

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0

Jag kör med DVB-T och en aktiv Tv-antenn på min husbilstak och den fungerar klanderfri .



#6

Postad 28 december 2015 - 12:44

pestabra
  • pestabra
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Det sitter en takantenn på stugan sedan tidigare. Har prövat men får tyvärr ingen bild via den. Pratat med den lokala tv handlaren och han förklarar att det är problem där jag köpt stugan. Troligtvis därför den förra ägaren använt parabol.



#7

Postad 28 december 2015 - 15:13

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0

Viasat samt Canal Digital har/hade "gratiskort" att tillgå till de kanaler som är fria i marknätet, men det är inget de skyltar med. Viasat kan säkerligen knappa in tillgången till en begagnatbox om de har tillgång till boxid, hade den lösningen för många år sedan i en Nokia 9802 (som nu är skrotad) och Canal Digital tog förut en pant på 795:- för ett kort.

 

Kolla med Viasat om det fortfarande fungerar.



#8

Postad 28 december 2015 - 17:36

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Det sitter en takantenn på stugan sedan tidigare. Har prövat men får tyvärr ingen bild via den. Pratat med den lokala tv handlaren och han förklarar att det är problem där jag köpt stugan. Troligtvis därför den förra ägaren använt parabol.

 

Antenner blir gamla och slutar fungera som de ska, man måste byta (ute)antenn kanske vart 10-15 år för att bibehålla effekten på den.

Kablaget blir gammalt och torkar sönder.

 

Som sagt - köp en förstärkt inomhusantenn och prova!

 

Men prova även att ändra riktningen på den antenn som redan sitter där, sånt finns det ju instruktioner för på hemsidor, och kolla vilket mast som Teracom anser du ska använda där du befinner dig, du fick ju en URL dit.

 

Och kolla om Koaxialkabeln verkligen är fräsch fortfarande!


Redigerat av Kung Nu, 29 december 2015 - 07:30.


#9

Postad 29 december 2015 - 14:52

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Det sitter en takantenn på stugan sedan tidigare. Har prövat men får tyvärr ingen bild via den. Pratat med den lokala tv handlaren och han förklarar att det är problem där jag köpt stugan. Troligtvis därför den förra ägaren använt parabol.

Parabol kräver alltid ett abonnemang om du ska kunna se svenska kanaler. Det finns inga "fria" svenska kanaler via satellit. Då får du nöja dig med en free-to-air-box och titta på Astra och Hotbird med en billig box från Kjelle (399 kr) och då är det inga svenska kanaler.



#10

Postad 29 december 2015 - 15:01

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0

Från Viasat:

VAD INGÅR I SVT-PAKETET?

Du kan få tillgång till SVT-kanalerna om du har en parabolantenn och en digitalbox, godkänd av Viasat. SVT-paketet innehåller kanalerna SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen och Barnkanalen.

Frikanalspaketet är kostnadsfritt och du behöver inget programkort (med undantag av våra HD- och inspelningsbara boxar som kräver ett programkort). För att få tillgång till exempelvis TV4 och TV6 krävs ett programkort som beställs via kundservice på 0771-52 20 00.

Lär mer om våra kanaler och kanalpaket

- See more at: https://www.viasat.s...h.uOiTurUq.dpuf



#11

Postad 29 december 2015 - 15:06

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0

Från Canal Digital

 

Hej och tack för ditt mail De kanaler som tas emot med hjälp av ett depositions kort följer härnedan. 
Depositionsavgiften för detta kort är 795 kr, pengar som returneras när kortet skickas tillbaka. 
Kanal Depositionskort:
SVT1
SVT2
TV4
Barnkanalen 
Kunskapskanalen

Med vänlig hälsning

Canal Digital Kundservice 
Tel: 0770-33 22 11
Fax: 08-772 27 77
http://www.canaldigital.se



#12

Postad 29 december 2015 - 15:14

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Intressant. Jag lyckades inte hitta någon info om "SVT-paketet". Jag får pudla på den. Synd bara att inte TV4 också är fri.



#13

Postad 30 december 2015 - 06:00

SweX
  • SweX
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0

Från Canal Digital

 

Hej och tack för ditt mail De kanaler som tas emot med hjälp av ett depositions kort följer härnedan. 
Depositionsavgiften för detta kort är 795 kr, pengar som returneras när kortet skickas tillbaka. 
Kanal Depositionskort:
SVT1
SVT2
TV4
Barnkanalen 
Kunskapskanalen

Med vänlig hälsning

Canal Digital Kundservice 
Tel: 0770-33 22 11
Fax: 08-772 27 77
http://www.canaldigital.se

 

Fick du det här svaret via mejl nyligen eller tidigare ?

 

Enligt infon på CD:s hemsida ingår inte längre TV4 med depositionskort.....

 

"Vad är ett depositionskort?

Depositionskortet är ett programkort från Canal Digital som ger dig tillgång till SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, Barnkanalen, SVT 24.

 

Ett depositionskort får du mot en avgift, som du får tillbaka när du lämnat tillbaka kortet till oss."

https://www.canaldig...bud-abonnemang/

 

TV4 är sedan 2008 inte längre en "must carry" kanal, kanske har med det att göra.



#14

Postad 30 december 2015 - 06:51

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 1

Fick du det här svaret via mejl nyligen eller tidigare ?

 

Enligt infon på CD:s hemsida ingår inte längre TV4 med depositionskort.....

 

"Vad är ett depositionskort?

Depositionskortet är ett programkort från Canal Digital som ger dig tillgång till SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, Barnkanalen, SVT 24.

 

Ett depositionskort får du mot en avgift, som du får tillbaka när du lämnat tillbaka kortet till oss."

https://www.canaldig...bud-abonnemang/

 

TV4 är sedan 2008 inte längre en "must carry" kanal, kanske har med det att göra.

Ett gammalt svar. Kanske inte 100% aktuellt.



#15

Postad 30 december 2015 - 06:56

SweX
  • SweX
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0

Ett gammalt svar. Kanske inte 100% aktuellt.

Ahh okej, det förklarar nog saken.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.