Bluesound powernode 2 bra grej??
29 svar till detta ämne
Postad 20 March 2017 - 12:43
Unregistered8e4a640b
-
Unregistered8e4a640b
-
Amatör
-
-
96 inlägg
hallå!
Har funderingar på att köpa en Bluesound powernode 2,någon här som har en o är ni nöjd med den??
jag ska koppla i ett par äldre Kef golvhögtalare o en sub.i den har jag tänkt.
jag gillar den diskreta desigen o att den verkar var användar vänlig, och den verkar ligga bra till på alla tester jag läst oxå.
eller ska man kolla på något annat vad tycker ni?
Redigerat av Unregistered8e4a640b, 20 March 2017 - 12:43.
Postad 20 March 2017 - 12:54
Ochåäö
-
Ochåäö
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Klipsch powergate.
http://www.reptilaud...ipsch-powergate
Har dts-playfi som stöds av många märke. ifall du vill bygga ut till multirum.
Redigerat av Ochåäö, 20 March 2017 - 13:00.
Postad 20 March 2017 - 13:04
Ochåäö
-
Ochåäö
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Vilka musiktjänster kör du? spotify tidal?
Postad 20 March 2017 - 13:07
Unregistered8e4a640b
-
Unregistered8e4a640b
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Vilka musiktjänster kör du? spotify tidal?
spotify
Postad 20 March 2017 - 17:03
Unregistered706504e9
-
Unregistered706504e9
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Bluesound är riktigt bra. Lite dyrare än heos by denon och Sonos, men kan mycket väl vara värt pengen.
Där är nog Sonos det sämsta valet som har klart minst power i sin stärkare.
Personligen valde jag heos för att jag tyckte den hade mycket bättre tryck än Sonos, men bluesound föll bort pga budget. Då jag har 11 enheter förutom stärkaren var det inte ett alternativ.
Redigerat av Unregistered706504e9, 20 March 2017 - 17:05.
Postad 20 March 2017 - 17:58
Ochåäö
-
Ochåäö
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Behöver det inte vara en "allt i ett" så tycker jag en bluesound är dyrt om det är spotify som ska användas. Bättre köpa en Nuprime wr100 och koppla till valfri förstärkare.
Postad 19 April 2017 - 16:49
Unregistered94d65f28
-
Unregistered94d65f28
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Har köpt en för en vecka sen, men jag är mycket tveksam till dess ljudkvalitet. Håller på och testa med lite olika kablar, men än så länge ingen bättring. Tror att jag fick bättre ljud med iphonen och ipaden faktiskt, med Apple Tv (3:an, optiskt till dac). Det blev ju än lite bättre att köra lightning kontakten in i dac dessutom. Dock är den användarvänlig och trevlig att hantera, så jag vill verkligen att den ska låta i klass med cd-kvalitet för då hade jag behållt den, men den kommer troligtvis åka tillbaka. Skall dock testa någon mer kabel innan jag avgör.
Postad 19 April 2017 - 18:48
Ochåäö
-
Ochåäö
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Har köpt en för en vecka sen, men jag är mycket tveksam till dess ljudkvalitet. Håller på och testa med lite olika kablar, men än så länge ingen bättring. Tror att jag fick bättre ljud med iphonen och ipaden faktiskt, med Apple Tv (3:an, optiskt till dac). Det blev ju än lite bättre att köra lightning kontakten in i dac dessutom. Dock är den användarvänlig och trevlig att hantera, så jag vill verkligen att den ska låta i klass med cd-kvalitet för då hade jag behållt den, men den kommer troligtvis åka tillbaka. Skall dock testa någon mer kabel innan jag avgör.
Byta kabel hjälper inte.
Finns ju powergate från klipsch. http://www.klipsch.c...ducts/powergate
Redigerat av Ochåäö, 19 April 2017 - 18:50.
Postad 20 April 2017 - 19:14
Unregistered94d65f28
-
Unregistered94d65f28
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Jodå, det blev klart bättre. Men kanske inte bra nog....? Men visst, den är inte helt kass. Å jämfört med andra i samma klass kanske ok? Men den låter klart sämre än min Blu-ray spelare. En Marantz ud7007, dock med extern dac som förbättrade ud7007 väldigt mycket.
Redigerat av Unregistered94d65f28, 20 April 2017 - 19:17.
Postad 21 April 2017 - 06:22
Ochåäö
-
Ochåäö
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Jodå, det blev klart bättre. Men kanske inte bra nog....? Men visst, den är inte helt kass. Å jämfört med andra i samma klass kanske ok? Men den låter klart sämre än min Blu-ray spelare. En Marantz ud7007, dock med extern dac som förbättrade ud7007 väldigt mycket.
Hör du skillnad på kablar har du pengar att vinna.
https://www.minhembi...howtopic=322364
Postad 21 April 2017 - 21:05
Unregistered94d65f28
-
Unregistered94d65f28
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Testa och lyssna på en kopparkabel och en silverkabel. Det borde t o m en förnekare höra skillnad på, men man kanske måste lyssna noga....
Postad 22 April 2017 - 10:52
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Så du antar kabeltestet då? Så vitt jag vet så får du använda silverkabel.
Postad 22 April 2017 - 14:45
Ochåäö
-
Ochåäö
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Testa och lyssna på en kopparkabel och en silverkabel. Det borde t o m en förnekare höra skillnad på, men man kanske måste lyssna noga....
Har och har haft både qed,audioquest, tara labs m.m. Har man en bra rigg är det kul med fina kablar.
Postad 23 April 2017 - 09:41
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
The Dude. Jag förstår inte riktigt vad du menar. Är inte kabeltroende så snubbla inte in på koppar och silver.
Men du jämför din node2 emot iPad med separat dac? Samt din bd med samma separata dac?
Om du har en kombi som du var nöjd med varför då köpa en node2? Om den separata dacen låter bättre än node2, varför inte koppla den till dacen om det är smidigheten du är ute efter?
Postad 24 April 2017 - 10:13
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Postad 25 April 2017 - 06:56
Unregistered94d65f28
-
Unregistered94d65f28
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Anledningen är ju att det är smidigt och trevligt att man kan sitta hemma i soffan och sätta på cd....kvalitet. Jo för att jämföra Bluesounds ljudkvalitet. Ja de är kopplade till samma dac, som kostar några ggr mer än vad Node 2 kostar.
Redigerat av Unregistered94d65f28, 25 April 2017 - 06:57.
Postad 26 April 2017 - 18:33
Unregistered94d65f28
-
Unregistered94d65f28
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Har hemma en Auralic Aries Mini, den kör åttor runt Node2, vilken skillnad!! För en tusenlapp, i o f s så har jag den med lite bättre nätdel, så den kostar ju nästan 3000:-. Så 4 tusen mer då, men det är den lätt värd i min rigg i a f.
Postad 06 May 2017 - 17:48
Unregistered94d65f28
-
Unregistered94d65f28
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Har nu även testat Arcam rPlay också. Den lät också klart bättre än Bluesound Node 2. Men Auralic var bäst, i min rigg.
Postad 06 May 2017 - 20:44
Ochåäö
-
Ochåäö
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Har nu även testat Arcam rPlay också. Den lät också klart bättre än Bluesound Node 2. Men Auralic var bäst, i min rigg.
Finns ju nuprime wr-100 också. Tidal genom bubbleupnp eller musaic apparna.
Postad 22 May 2017 - 20:24
Unregistered94d65f28
-
Unregistered94d65f28
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Det lutar åt att det blir en Meridian MC200 med extern nätdel, en SBooster. Sooloos verkar stabilt, tyvärr så var inte Auralic Aries stabil med mitt nätverk. Men tror att MC200 ihop med nätdelen är lika bra som Auralic (som ju också har extern nätdel).
Postad 23 May 2017 - 07:04
Ochåäö
-
Ochåäö
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Det lutar åt att det blir en Meridian MC200 med extern nätdel, en SBooster. Sooloos verkar stabilt, tyvärr så var inte Auralic Aries stabil med mitt nätverk. Men tror att MC200 ihop med nätdelen är lika bra som Auralic (som ju också har extern nätdel).
Då hade nog jag fundrat på vad det är med mitt nätverk istället för att leta ny hifi pryl.
Postad 23 May 2017 - 07:57
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
Hej!
Får man fråga vadå klart bättre?.....alltså när du testat olika enheter då har du kört analogt ut ur musik streamer enheterna in i din förstärkare?
Postad 23 May 2017 - 14:26
Unregistered94d65f28
-
Unregistered94d65f28
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Ursäkta om jag varit otydlig, men det står högre upp i tråden att jag testat med extern dac på några av de de andra testade prylarna. Men ett förtydligande, allt testat genom extern dac. Angående nätverket så funkar det fint. Aries har problem med detta att den tappar kontakten med appen. Auralic rekommenderar vissa routrar och den har inte jag. Dock funkar internet bra. Det går ev. om man har problem med detta att skapa en statisk IP-adress. Kanske kan hjälpa...? Men vill inte chansa, går på nåt stabilare.
Redigerat av Unregistered94d65f28, 23 May 2017 - 14:38.
Postad 23 May 2017 - 18:24
hampestampe
-
hampestampe
-
Beroende
-
-
1051 inlägg
Ursäkta om jag varit otydlig, men det står högre upp i tråden att jag testat med extern dac på några av de de andra testade prylarna. Men ett förtydligande, allt testat genom extern dac. Angående nätverket så funkar det fint. Aries har problem med detta att den tappar kontakten med appen. Auralic rekommenderar vissa routrar och den har inte jag. Dock funkar internet bra. Det går ev. om man har problem med detta att skapa en statisk IP-adress. Kanske kan hjälpa...? Men vill inte chansa, går på nåt stabilare.
Men i sammanhanget är det väl inget att lägga ut 750:- på en router som rekommenderas av Auralic? Om du nu var nöjd med Aries Mini.
Ska du investera lite mer pengar har ju Auralic även sin mer påkostade Aries, där extern linjär strömförsörjning ingår i priset, dock har den ju inte möjlighet att installera disk internt, utan bara via usb.
Jag har själv kört Auralic i ett par år. Höll på att bli tokig i början, innan mjukvaran blev stabil. Jag skaffade tidigt rekommenderad router för att minimera risken för strul. Fortfarande är jag lite bitter för alla problem i början, de lanserade inte en i min mening färdigutvecklad produkt.
Postad 23 May 2017 - 18:33
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
Hej!
så musikstreamer och in i en separat DAC men då måste jag verkligen fråga hur hade du tänkt att det ska vara nån skillnad när du kör digitalt ut ifrån streamern?
Hade du använt DAC:arna i enheterna så hade jag förstått men tyvärr inte nu.
//Micke
Postad 23 May 2017 - 19:36
Unregistered94d65f28
-
Unregistered94d65f28
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Hampestampe, jag har fiber Coax, tror jag det heter och de routrarna har väl inte det? De är väl lite modernare? Oavsett så orkade jag inte att kanske få det att funka. Kan jag få likvärdigt ljud med ett stabilare system så tar jag det. Meridian har bättre sammanhållning och 3-d än Aries (har lyssnat på både Mini och Aries) men det låter som Aries är aningen mer detaljerad, dock tycker jag inte att detaljerna kommer fram i god kvalitet alltid. Men sammanhållningen gör att det är trevligare att lyssna i det långa loppet. Återigen, känns stabilare. Men nu fungerar det stabilt för dig hampestampe?
Vad gäller din fråga MIIKE888, om inte jag har missuppfattat nåt? Så är det väl just därför det finns en digital utgång för att du ska kunna skicka vidare signalen för bättre behandling än de dacar som sitter i, i detta fall streamern. Men jag kanske är ute och cyklar här....? Menar du att det är meningslöst att köra streamers genom en bättre dac?
Redigerat av Unregistered94d65f28, 23 May 2017 - 19:40.
Postad 23 May 2017 - 20:15
hampestampe
-
hampestampe
-
Beroende
-
-
1051 inlägg
Hampestampe, jag har fiber Coax, tror jag det heter och de routrarna har väl inte det? De är väl lite modernare? Oavsett så orkade jag inte att kanske få det att funka. Kan jag få likvärdigt ljud med ett stabilare system så tar jag det. Meridian har bättre sammanhållning och 3-d än Aries (har lyssnat på både Mini och Aries) men det låter som Aries är aningen mer detaljerad, dock tycker jag inte att detaljerna kommer fram i god kvalitet alltid. Men sammanhållningen gör att det är trevligare att lyssna i det långa loppet. Återigen, känns stabilare. Men nu fungerar det stabilt för dig hampestampe?
Vad gäller din fråga MIIKE888, om inte jag har missuppfattat nåt? Så är det väl just därför det finns en digital utgång för att du ska kunna skicka vidare signalen för bättre behandling än de dacar som sitter i, i detta fall streamern. Men jag kanske är ute och cyklar här....? Menar du att det är meningslöst att köra streamers genom en bättre dac?
Ja, nu fungerar det stabilt.
Men det måste väl finnas möjlighet att använda converter för från coaxial till ethernet?
Okej, är du mer nöjd med framförallt ljudet från MC200, så är det väl bara att köra på en sådan?
Själv kör jag en Aries med "femtoklocka" till min Auralic Vega dac, via usb. De är ju utvecklade av samma tillverkare, så det är en välbalanserad kombination.
Dock menar jag att dacen är mycket viktigare än streamern, när det kommer till fråga om ljudkvalitet.
Jag har inte laborat och provat annat, i kritiskt undersökande syfte sedan jag bytte dac för snart tre år sedan. Jag sitter nöjd med mina grejer och har inga planer på att byta ut något, som det ser ut nu.
Köp det du gillar och se, njut sedan av välljudet, är mitt råd.
... Men enligt Auralic presterar deras produkter bäst över usb. Vilken anslutning kör du och vilken extern dac använder du?
Redigerat av hampestampe, 23 May 2017 - 20:23.
Postad 23 May 2017 - 20:37
Unregistered94d65f28
-
Unregistered94d65f28
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
MIIKE888 nu höll du på och lura mig, trodde för en stund på vad du sa (förväxlade för en stund i vilken ordning omvandlingen sker( från analog till digital ) men det är ju tvärtom). Men det är ju som jag skriver att det är ju för att koppla förbi den inbyggda dac som enheten har, för att istället skicka vidare den digitala signalen till en bättre dac.
Redigerat av Unregistered94d65f28, 26 May 2017 - 08:33.
Postad 23 May 2017 - 20:51
hampestampe
-
hampestampe
-
Beroende
-
-
1051 inlägg
MIIKE888 det ligger nåt i vad du säger, det här med Streaming är nytt för mig och är alldeles insyltad i den traditionella da-omvandlingen i cd o dyl. Den får ju redan digital signal....men varför då digital ut på den? En extern dac är ofta bättre än de integrerade p g a mycket som jag inte begriper, men de låter oftast bättre i a f. Kanske kan de förbättra även den digitala signalen...?
En extern dac är inte per definition bättre än en som är integrerad i en cd eller streamer. Det finns för och nackdelar med båda lösningarna. Det är framförallt flexibilitet man vinner på att skilja enheterna åt, i separata burkar.
Postad 23 May 2017 - 21:34
Unregistered94d65f28
-
Unregistered94d65f28
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Testade aldrig nåt annat än coax dessvärre på Aries. Däremot testade jag USB på Mini. Ingen uppenbar skillnad i a f, dock är nog den coaxiala lite mer påkostad än den USB kabel jag lånade med hem tillsammans med Minin. Men de sa just det att de är bäst med USB kabel. Jag har en Harmonic Technology digital copper som coax, en rejäl och välbyggd kabel med bra kontakter och usb kabeln var mer en standard modell. Harmonic T är stor och mjuk i ljudet och det var nog det som också var skillnaden, men som sagt det lät ungefär likadant.
Vad gäller dac så kör jag Arcam D33. Den är bra.....
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|