Hej
Jag är ganska nyfiken på vad ett försteg gör till nytta mer än att man kan koppla in olika källor och styra volym?
Om man kopplar in en extern DAC ----> Försteg ----> Slutsteg..är det den mest optimala kombinationen för musikupplevelse? Vad händer med signalen i försteget?
Det finns ju en hel del stereoförstärkare i dagsläget som har alla dessa 3 delar under en och samma låda. Vinner man något på att ha dessa delar separat?
Mvh
Postad 14 november 2017 - 10:24
Postad 14 november 2017 - 10:46
Du vinner iaf inget ekonomiskt på att dela upp anläggningen som det ser ut idag, ett försteg ofta är dubbelt så dyrt mot för en förstärkare med likvärdiga komponenter/egenskaper.
Jag skulle säga att försteg och slutsteg är idag till för dom riktiga nördarna, jag tror inte du är en av dom med tanke på din fråga.
Så satsa pengarna på en riktigt bra stereoförstärkare, eller köp en hemmabioreceiver med stereoslutsteg till då får du nog mest valuta för pengarna.
Men som sagt det står inte ens vad du har riktat in dig i för prisklass eller vilka högtalare du har, så det blir väldigt svårt att hjälpa till i valet.
Postad 14 november 2017 - 11:34
Jag tänker mest bara att separata delar borde göra sitt jobb bättre då det är mer påkostat (=dyrare komponenter?) Men dagens teknik har kanske jagat ikapp.
Är inte ute efter köpråd utan mest nyfiken på vad som händer med signalen i försteget. Kanske någon kan berätta lite mer om?
Och om det är värt att dela upp för ännu bättre musikupplevelse
Redigerat av m4x, 14 november 2017 - 11:35.
Postad 14 november 2017 - 11:52
Man kan vinna på att dela upp det ja men det finns så otroligt mycket annat som är viktigare att få på plats först så som bra högtalare och akustik. Man får försöka hitta en balans i det hela så man inte har någon allt för svag länk i kedjan.
Postad 14 november 2017 - 18:55
Jepp,
Det finns som sagt många andra delar i kedjan som kanske är bättre att fokusera på innan separata delar belastar hushållskassan. Enligt egen del så kommer val av högtalare och dess placering först, sedan källan och förstärkeriet sist kommer kablaget,
Personligen ville jag ha en seriös inmätning av rummet och korrigering av stärkare. Sedan har jag velat fram och tillbaka mellan olika mediaspelare och deras spec samt resultat. Har hamnat i en Raspberry Pi3 med Xonar U7 och JRiver 23. Bild och ljudmässigt kör den kombon över allt annat jag hitintills sett och hört. Väntar med spänning på besök hos Hembiobutiken för att bli överträffad. Nu kan ju även JRIver mäta in rum med flera olika plug-ins men jag har inte orkat sätta mig in i deras system än så stärkaren får göra mätningarna än så länge. Dessa mätningar kan ju göras på tusen olika sätt med olika "mål" som förebild och eftersom nästan allt är signalhantering är digital idag så tycker jag att en inmätning gör större skillnad än enskilt val av försteg.
Frågan om separat DAC som tillägg till digitalstärkare blir bara dum. Du kommer än att använda stärkarens DAC, men kanske kan du ställa in separat DAC att hantera fler typer av filer för att sedan skicka ut dem i bitstream eller LPCM så kan du vinna en del genom att DAC´en, som troligen är billigare att byta ut i framtiden för bredare filkompetens.
Lycka till.
Postad 16 november 2017 - 10:56
Oppo har en DAC som du kan koppla till förstärkaren och därmed få ut lite mer välljud från tex Spotify:
https://www.prisjakt...t.php?p=4182605
Denna DAC skulle jag kunna tänka mig att ha i min anläggning
Jag har redan Opp 203 så kanske detta blir min nästa uppgradering.
Postad 18 november 2017 - 07:37
Verkar som du vet vad försteget gör i stort...
Det skall då göra detta med minsta påverkan/förvrängning av signalen.
Idealt skall signalkällans utsignal bara förstärkas och en ideal signalkälla i sin tur skall inte leverera annat än en ren signal som kan förstärkas, efter försteget sitter slutsteget som har en fast förstärkningsfaktor. Om hela kedjan är så fri som möjligt från förvrängning (distorsion) och besitter den kraft och dynamik som behövs så får du ut maximalt av anläggningen.
Således har signalkälla, förförstärkeri, slutsteg och högtalare alla stor betydelse för slutresultatet.
Vad man väljer att bränna mest krut är individuellt och efter egen övertygelse. Det handlar om att göra rätt avvägning utifrån behoven. Personligen har jag alltid varit inriktad på att högtalarna sätter mest prägel och begränsningar i ett system. Så i de fall jag börjar bygga ihop något från scratch så kommer dessa först.
Därmed inte sagt att man kan slarva i sina val av övriga komponenter om man har en hög ambition med sin anläggning.
Allt som heter förförstärkare fungerar i stort likadant men det kan vara stor skillnad.
Man kan inte jämställa vad ett försteget i en bra integrerad förstärkare gör för ljudet med vad det som sitter i en enklare receiver gör bara för att de i båda fallen kallas försteg. Men jag håller helt med om att det skall rätt mycket till för att det skall finnas behov av en delad lösning i stereo. Dels är det kostnadsdrivande med dubbla enheter och en massa kablage och sedan finns det fantastiskt bra integrerade förstärkare idag.
Receivers fungerar att använda till musik men blir inte samma sak. Har lyssnat på hur många anläggningar som helst och aldrig fått den autentiska upplevelse som visar sig i gåshud och tårar i ögonen tillsammans med en receiver oavsett hur fina högtalare som kopplats in. Men som sagt smaken är individuell och var och en blir salig på sin övertygelse.
Redigerat av Blåtand, 18 november 2017 - 07:56.
Postad 29 november 2017 - 09:14
Verkar som du vet vad försteget gör i stort...
Det skall då göra detta med minsta påverkan/förvrängning av signalen.
Idealt skall signalkällans utsignal bara förstärkas och en ideal signalkälla i sin tur skall inte leverera annat än en ren signal som kan förstärkas, efter försteget sitter slutsteget som har en fast förstärkningsfaktor. Om hela kedjan är så fri som möjligt från förvrängning (distorsion) och besitter den kraft och dynamik som behövs så får du ut maximalt av anläggningen.
Således har signalkälla, förförstärkeri, slutsteg och högtalare alla stor betydelse för slutresultatet.
Vad man väljer att bränna mest krut är individuellt och efter egen övertygelse. Det handlar om att göra rätt avvägning utifrån behoven. Personligen har jag alltid varit inriktad på att högtalarna sätter mest prägel och begränsningar i ett system. Så i de fall jag börjar bygga ihop något från scratch så kommer dessa först.
Därmed inte sagt att man kan slarva i sina val av övriga komponenter om man har en hög ambition med sin anläggning.
Allt som heter förförstärkare fungerar i stort likadant men det kan vara stor skillnad.
Man kan inte jämställa vad ett försteget i en bra integrerad förstärkare gör för ljudet med vad det som sitter i en enklare receiver gör bara för att de i båda fallen kallas försteg. Men jag håller helt med om att det skall rätt mycket till för att det skall finnas behov av en delad lösning i stereo. Dels är det kostnadsdrivande med dubbla enheter och en massa kablage och sedan finns det fantastiskt bra integrerade förstärkare idag.
Receivers fungerar att använda till musik men blir inte samma sak. Har lyssnat på hur många anläggningar som helst och aldrig fått den autentiska upplevelse som visar sig i gåshud och tårar i ögonen tillsammans med en receiver oavsett hur fina högtalare som kopplats in. Men som sagt smaken är individuell och var och en blir salig på sin övertygelse.
Mitt system ser ut som förljande:
Little Dot DAC -> Little Dot MKIV-> NAD C326BEE -> högtalare.
Vinner jag ens något på detta? Grejen varför MKIV (rörförstärkare för hörlurar) sitter i systemet är därför att jag aldrig använder hörlurar längre så annars hade den stått oanvänd.
Jag tror inte att jag egentligen tjänar något på detta. Men jag har faktiskt inte testat utan den.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar