En högre bithastighet kommer inte per automatik att göra bilden bättre och det säger heller inget som det utgångsmaterial som har funnits tillgängligt.
Säg att du har en ProRes HQ-fil av en långfilm som är överförd från entumband (givetvis uppskalad med korrekta interpoleringsfiltren) och ställer den mot en H.264-komprimering av samma film men scannad på analog film i hög upplösning. Vilken kommer att se bäst ut? 
Långt ifrån alla studios/filmbolag har tillgång till så pass bra koderingsmjukvara som exempelvis Arrow har tillgång till, vilket gör det i princip omöjligt att ställa äpplen mot varandra. Och eftersom MPEG alltid har haft strikta dekoder-standarder men helt fri kodering (dvs alla sätt att få en fil som går att packa upp av en MPEG-dekoder korrekt är tillåtna) så kommer utveckling alltid att ske även om det finns ett maxtak på alla optiska medier. Man jämför äpplen och päron rätt många gånger dessvärre, även om det förstås finns omfattande problem i form av streaming när datamängden måste strypas så mycket.
F.ö. finns det gott om filmer på Blu-Ray/iTunes som är tagna från gamla HDCAM-masters och de ser inte särskilt roliga ut längre hur man än vrider eller vänder på det. En ny, modern master som är korrekt överförd till BD skulle med all sannolikhet överträffa den äldre med råge även om bithastigheten kanske inte är överlägsen.