Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Subwoofer level på max?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 mars 2020 - 19:12

m4x
  • m4x
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Tjena!

Jag har en liten miniförstärkare till datorn, en Tangent Ampster Bluetooth BT som driver mina B&W M1. Den har bland annat sub out. Idag köpte jag en begagnad subwoofer Q Acoustics 3070s som har ersätt min gamla Yamaha YST-FSW100. Tanken med uppgraderingen är att få ut lite högre volym/djup.

Till problemet: Kopplade in subben som man vanligt gör. Crossovern på 80Hz och volymkontrollen halvvägs. Började spela lite musik men subben lät helt livlös. Jag fick skruva upp level till max på den innan den började vakna till liv.

Därefter testade jag 3.5mm till telefon och RCA till subben och via den vägen låter den redan pigg med volymen knappt halvvägs! 

 

Jag har testat andra utgångar på förstärkaren och en annan sub kabel men den är lika livlös. Jag skulle vilja dra upp volymen lite lite till, känner mig inte riktigt nöjd med maxläget. Ett annat problem är att den stänger av sig självt när man lyssnar på lägre volymer vilket också är irriterande. 

 

Vad är felet? Hur kan telefonen låta så mycket bättre?


Redigerat av m4x, 01 mars 2020 - 19:12.


#2

Postad 01 mars 2020 - 21:26

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Hur menar du att du gör med telefonen? Direkt från telefonen till ingången på subben, så att subben blir den enda högtalaren?

Googlat lite på din förstärkare, och generellt sätt verkar alla väldigt nöjda, så har svårt att tro att det är ett allmänt problem med den. Och verkar inte finnas mycket inställningar som kan spöka. Däremot är ju din subwoofer inte särskilt stor, med 6.5" element, så man ska nog inte förvänta sig något allt för starkt tryck i basen. Jag hade testat att skruva upp crossover ganska rejält, säg till 120, för att se om det gör skillnad.

Redigerat av jaQoB, 01 mars 2020 - 21:29.


#3

Postad 02 mars 2020 - 17:12

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Du har några grejer du kan leka med.
Börja med att testa en placering i ett av rummets hörn för att få en förstärkning därav. Skulle du inte få bra ljud där så testa standardmetoden för placering där du ställer basen där du kommer att sitta och kryper runt tills du hittar stället där basen låter som mest och förhoppningsvis bäst. 
Alternativt så drar du basen diagonalt ut från hörnet och testar dig fram tills det låter bra.

Du kan också testa att variera fasen för att se om det gör någon skillnad.

 

Att den stänger av sig beror sannolikt på att du har basen i Autoläget. Om du då ställer in/kalibrerar receivern när du har max förstärkning på subben så kommer du att kunna få detta fenomen när du lyssnar på låg volym. Lågnivåsignalen som skall aktivera subben kommer att vara betydligt svagare vid låga volymer än om du trimmat in förstärkaren med basvolymen ställd på låt säga 50%. Det  medför att du under längre partier i både musik men främst film ligger under den nivå som aktiverar subben och då kommer den att stänga av sig för att sedan hoppa igång igen när signalstyrkan stiger.


Redigerat av Blåtand, 02 mars 2020 - 19:59.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.