Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med subwoofer, trasig?

7 svar till detta ämne svs sb12-nsd brumma
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 november 2020 - 10:33

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har ett 7.2-system, reciever Yamaha rx-a2080 och subbar 2x SVS sb12-NSD. Den ena subben är köpt ny för ca 1 år sedan från HBB, den andra begagnad i augusti. Det har fungerat och låtit riktigt bra fram till för några dagar sedan då den ena subben (den jag köpt beggat) har börjat bete sig underligt.

 

Subben har börjat durra/brumma/vibrera högt med jämna mellanrum helt utan förvarning. Det har även hänt när jag inte spelat upp något ljud utan när systemet har varit i ”viloläge” i netflix-menyn. Första gången det hände var för 3-4 dagar sedan. Sen hände det en gång förrgår och igår kväll hände det ett flertal gånger. Har även hänt en gång nu på morgon. Det börjar durra i subben på hög nivå en kortare stund för att sluta durra efter några sekunder (om jag inte hunnit dra ut strömmen innan). På baksidan blinkar den röda och gröna lampan. Vet inte om det är subben som är problemet eller om det har något med signalen att göra? Eller kan det ha med vägguttaget att göra? Det har som sagt fungerat bra några månader för att i veckan börja strula. Det enda jag vet att jag ändrat sista veckorna är att jag ställde subbarna på auto-on istället för always on. Har provat att ändra tillbaka nu men det har inte gjort någon skillnad.

 

Tacksam för input. /Jocke

 



#2

Postad 21 november 2020 - 16:31

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Testade att byta plats på subbarna för att testa andra kablar och annan subutgång. Samma sub som tidigare durrade/brummade fast på nya platsen kopplad till recieverns andra subutgång med andra kablar :/

Har nu testat att endast koppla subben till vägguttaget utan någon kabel till recievern. Får se vad som händer.

Tänkte sen testa att koppla in endast subwoofern som har problem till recievern och koppla ur den andra för att utesluta att det har nånting att göra med att jag har 2st subbar inkopplade.

#3

Postad 21 november 2020 - 16:40

Richard_L
  • Richard_L
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Låter som det kan vara vägguttaget, men suspekt att det inte varit så från början. Så kan vara så att den begagnade subben blivit kass..



#4

Postad 21 november 2020 - 17:43

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Låter som det kan vara vägguttaget, men suspekt att det inte varit så från början. Så kan vara så att den begagnade subben blivit kass..


Mm kanske kan vara så :(
Provade nu att endast koppla in en sub(den problematiska) till förstärkaren och direkt jag slog på strömmen så började den brumma och så lät det nästan nästan som åska ur den i ett par sekunder. Vågar inte testa den nå mer, börjat ju bli orolig att nåt annat ska gå sönder...

#5

Postad 21 november 2020 - 20:43

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Prova med att ta bort slutateget i subben och kontrollera så att alla anslutningar aer okej ut. Det kan ju vara nåt sånt. Annars så är det nog risk att steget håller på att lägga av.

#6

Postad 21 november 2020 - 21:51

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Prova med att ta bort slutateget i subben och kontrollera så att alla anslutningar aer okej ut. Det kan ju vara nåt sånt. Annars så är det nog risk att steget håller på att lägga av.


Ok. Är inte så van att skruva i såna grejer men är det bara att lossa skruvarna och ta bort bakstycket och kontrollera kablarna som du skriver?

#7

Postad 22 november 2020 - 00:07

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Så är det i alla fall på xtz cinema subbarna, det kanske finns youtubevideos på hur när det gäller svs?

#8

Postad 09 december 2020 - 21:25

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Uppdatering. Tog kontakt direkt med SVS kundtjänst. Efter lite mailande fram och tillbaka skickade dom ut ett nytt slutsteg till mig. Kom fram idag, bytte själv och kopplade in. Allt fungerar. Grym support. Eftersom jag köpt subben begagnat och inte hade något kvitto hade jag bara serienumret att gå på. Visade sig att subben var tillverkad augusti 2015, alltså drygt 5 år sedan (garantitiden på deras produkter är 5år från inköpsdatum). Trots avsaknad av kvitto och begagnat inköp så fick jag denna support. Hatten av. Och jag är nöjd :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.