Och vidare, går det att visuellt justera en oled för att slippa den blåa tonen även om det förstås isf betyder att den matmässigt presterar sämre (eller iaf annorlunda).
Bifogad fil(er)
Redigerat av AndreasG, 25 december 2020 - 15:59.
Postad 25 december 2020 - 15:52 Och vidare, går det att visuellt justera en oled för att slippa den blåa tonen även om det förstås isf betyder att den matmässigt presterar sämre (eller iaf annorlunda). Bifogad fil(er)Redigerat av AndreasG, 25 december 2020 - 15:59. Postad 26 december 2020 - 09:29 Varje TV tillverkare har sina egna idéer vilka bildfunktioner de anser främjar bilden på deras TV. Det gör att trimma TV apparater är krångligare än man man tro. I en TV ska man slå på en funktion och i en annan ha den avslagen för bra resultat. Vad menas med "dE ~ 1 för båda skärmar" ? Postad 26 december 2020 - 11:37
Detta har inget med tillverkare av själva TV’n att göra. Ett fenomen som finns för oled paneler oavsett märke. Alla har ju som bekant samma oled paneler. Därför undrar jag om det går att komma undan denna blåaktiga ton genom eller om det är oundvikligt? dE är färgavvikelsen mätt mot en referens (efter kalibrering i detta fall). Det ser likadant ut om man jämför XH95 med Sony A8H, så det är som sagt inte specifikt för LG CX.
Postad 26 december 2020 - 12:12 Edit: ser vad du menar nu. Valde en Sony oled och den är varmare ootb men samma blå bild. Redigerat av Supernaut77, 26 december 2020 - 12:15. Postad 26 december 2020 - 12:35 Postad 26 december 2020 - 23:06 Många nya TV apparater lider av något som kallas för metametric failure som gör att D65 vitpunkten inte längre uppfattas som vit. Jag har för dålig koll på orsaken men det står lite intressant information om det här: https://www.lightspa...lour_match.html
Rent krasst innebär det att om du kalibrerar t ex konsument OLED som bygger på WRGB till D65 så kan vitt uppfattas som att det drar åt cyan eller rosa. För att komma runt problemet kalibrerar många mot en alternativ vitpunkt. Jag har labbat en del med det på min LG C9, men jag tycker att den presterar väldigt bra även kalibrerat mot D65. Men jag har inte haft t ex en kalibrerad Kuro vid sidan av för att jämföra.
Sen om det har något att göra med ursprungsfrågan i tråden vågar jag inte svara på men kan vara bra att tänka på. Postad 27 december 2020 - 01:43 Men även då man mäter ner till nanometer nivå i spektrat, så kommer skillnader att uppstå - detta eftersom displayer med olika ljusteknik inte har samma balans mellan RGB, även om d65 är centrerat. Med vänlig hälsning, /Pär Postad 27 december 2020 - 06:35 Så, för att få ut nått konkret av det här, om man köper kalibrerade CX och XH95 från t.ex Mediamarkt så är det troligt att oleden ser blåare ut? Eller är rtings bilder fullständigt missvisande? Redigerat av pacman, 27 december 2020 - 07:17. Postad 27 december 2020 - 09:55 Min undran också. Gäller fö inte bara de två paneler jag visat ovan. Samma skillnad ses om man tar tex Samsung Q90 och Sony A8H. Q90 relativt lik Sony XH95, båda LCD. Sony A8H är blå liksom LG CX. Går det visuellt att justera oled så att man slipper den blåa tonen och mera liknar det LCD skärmarna uppvisar? (Utan att introducera andra problem) Redigerat av AndreasG, 27 december 2020 - 11:09. Postad 27 december 2020 - 22:07
De mätare som Mediamarkt använder är ju profilerade mot olika bildteknik med en CS2000, dvs en spectraradiometer för omkring 500k 🤗 men trots detta kommer skillnader att finnas mellan två skärmar - dock pratar vi fortfarande om toleransskillnader långt under 3dE Egentligen är detta inget problem vad gäller konsumentskärmar, för två kalibrerade skärmar som sida vid sida ser lite ”off” ut från varandra kommer fortfarande att vara ”så mycket bättre” (see what i did there 🤪) än de som inte är kalibrerade - och eftersom inget original content ska produceras på dem, utan de endast skall erbjuda en bild så nära den producerade som möjligt - då är det helt inom rimlighetens ramar. Detta är inget nytt, vi påtalade detta så tidigt som 2006/07 då jag satt med 15 monitorer av olika typ, och alla mätare som fanns tillgängliga (ink en CS2000), och kom fram till det whitepaper som ligger till grund för flera olika jämförelsemetoder inom både EBU och SMPTE, samt i korthet beskriver den metod som jag föreslog (som också finns beskriven hos t ex light illusion). Med vänlig hälsning, /Pär Postad 28 december 2020 - 10:05 Postad 28 december 2020 - 11:45 Anledningen att man inte uppmärksammat det mer är att det är ett ickeproblem för konsument - det är i postproduktionssyfte detta är en möjlig inkonsekvens, där arbete sker på flera platser med samma material. Med vänlig hälsning, /Pär 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |