Funkar bass-management på Denon 3803?
32 svar till detta ämne
Postad 07 maj 2003 - 10:53
Unregistered2c249222
-
Unregistered2c249222
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Jag är ny ägare av Denon AVR-3803 som ska ha en funktion som de kallar Bass-management för DD/DTS-ljud.
Där kan man ställa in var man vill bryta frekvensen (40, 60, 80, 100, 120 Hz) som skall skickas till subben. Man kan även ställa in om frekvensen under brytfrekvensen skall endast skickas till sub eller om man vill skicka den till sub + övriga högtalare.
Jag har B&W DM603 S3 golvhögtalare så jag vill självklart skicka så mycket bas som möjligt till dem, så jag väljer att bryta vid 40 samt att skicka bas både till sub + övriga högtalare.
DET FUNGERAR EJ!
Om jag anger sub=YES så skickar den ingen basinformation alls till frontarna fast jag använder bass-management. Om jag anger sub=NO så får jag fin bas i mina frontar.
Fungerar inte bass-management?
Använder jag det på fel sätt?
Är min Denon deffekt?
Har någon prövat detta och upplevt samma problem?
För att testa så använder jag Star Wars 2 (R2, DD EX) samt The Haunting (R1, DTS ES) där det förekommer rikligt med djup bas.
Postad 07 maj 2003 - 11:41
Unregistered4ca3a532
-
Unregistered4ca3a532
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Når du ser film, er den dybe bass lagt i .1 kanal, som udelukkende sendes til din sub - hvis du angiver, at du har en.
Jeg tror kun, at bassen bliver sendt til fronterne, hvis den ligger i "5."-kanalerne - eller hvis du lytter til musik, med den indstilling du beskriver. LFE-kanalen (".1") sendes KUN til subben. Når du vælger sub=NO, tvinges den til at sende LFE til fronterne - ellers ikke.
Jeg er ikke 100% sikker på dette - men prøv at spille en CD og lyt om ikke bassen her kommer via fronterne også (sæt eventuelt delefrekvensen højere mens du tester - der er ikke megen musik med frekvenser under 40 Hz).
Postad 07 maj 2003 - 12:51
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Tror att du även ska ställ in din frontar som "large" ( ej small ) i speaker set up för att få full bas dit.
Postad 07 maj 2003 - 13:50
Unregistered2c249222
-
Unregistered2c249222
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
KASO: Mitt problem uppträder endast vid DD/DTS-filmer.
ljudnisse: För musik så får jag bas till frontarna, som det skall vara. Jag har högtalarna ställda som LARGE, vilket som du säger, ska ge full frekvens dit, oberoende om jag har sub eller inte, men så blir det inte på min Denon :-(
Bass-management, är om jag förstått det rätt, till för att styra hur man vill ha basen i DD/DTS-läge, dvs, vill du ha det till frontarna eller bara till subben. Jag vill ju ha det både till sub och front, eller så nöjer jag mig med att ha till front ner till 40 Hzoch sen får subben ta vid under 40 Hz.
Men som det är nu så får jag ingen bas alls i frontarna, verkar som den stryper på DD/DTS standard 80 Hz :-( Det är ju det som bass-management ska fixa... att man kan ställa in brytfrekvensen själv.
Postad 07 maj 2003 - 15:03
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Du kan ju göra de generella inställningarna i Setup-menyn (OSD). Sedan kan du ställa nivåer osv separat för varje ljudformat vet jag. En inställning för DTS och en annan för DD tex. Jag kör dock likadant på båda då jag tycker det funkar för mig.
Läs i manualen för hur man ställer detta separat. Vet att det stod något om det där. Kommer själv inte ihåg hur man skulle göra just nu. [:I]
Postad 07 maj 2003 - 15:48
Unregistered2c249222
-
Unregistered2c249222
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
[Petesapie]
Har redan prövat alla inställningar som går. Det man kan ställa in är om du vill kompirimera DD-signalen, bas och diskant.
En god vän hittade det här på nätet vilket bekräftar att bass-management inte funkar om skickar signalen digitalt från DVD:n :-(
----------
24-bit/192kHz Analog-to-Digital Conversion: The AVR-3803 is capable of
24-bit, 96kHz or 192kHz A/D conversion, which improves signal-to-noise and
dynamic range by approximately 10dB. This A/D conversion and DSP processing
can be done on external input signals, including the multi-channel analog
input (up to 7.1 channels), thus making it capable to perform bass
management and delay processing of DVD-Audio signals.-----------
Men jag tycker det fortfarande är helt uppåt väggarna sjukt att i princip alla som har en receiver från 15.000 kr och nedåt inte kan få ut full frekvens till sina frontar om man har en sub inkopplat för dd/dts har en 80 Hz brytfrekvens för basen.
Är det bara jag som tänkt på detta? För att undersöka om du har problemet: Frontar = Large, stäng av subben (fysiskt), välj sedan sub = YES och sedan sub = NO för att se om du får mindre respektive mer bas i frontarna.
Jag tycker det nästan känns överflödigt med en sub eftersom jag får skönare och mer bas från frontarna när jag inte har subben inkopplad än när den är det. För när den är det så får jag ingen bas under 80 Hz till mina frontar.
Pröva gärna och rapportera om du upplever likadant.
Postad 07 maj 2003 - 17:37
Unregistered4ca3a532
-
Unregistered4ca3a532
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Jeg tror, at du har misforstået idéen bag bass-management. LFE-kanalen er jo netop skabt til din sub - ikke til at blive sendt ud til front- eller andre højtalere. Det svarer til at du forlanger at signalet til højre front kan sendes til centerhøjtaleren - det giver ingen mening. Meningen er, at du kan aflaste din andre højtalere, så de slipper for at spille bass under den valgte delefrekvens - idéen er ikke at du kan sende LFE-signalet den anden vej. Din forstærker fungerer derfor efter hensigten! Læs eventuelt lidt her: http://www.mkprofess.../bass_mgmt.html
Postad 07 maj 2003 - 18:14
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
askeew: Du KAN ställa dB-nivåerna på kanalerna beroende på ljudformat osv, men det har ju inte med bass-management att göra. [  ] Har provat det själv och det funkar.
Postad 07 maj 2003 - 19:42
Unregistered6e2456b8
-
Unregistered6e2456b8
-
Användare
-
-
155 inlägg
Verkar som du har nått galet med din Denon. På min fungerar det som det är tänkt. Prova ställa alla högtalare Large och bara LFE till subben, ska funka.
Jag har iofs små Omnisat runt om men kör dessa som Large för de faller ganska brant vid 100 Hz så det blir ett litet överlapp till subben som jag delar vid 100 Hz. Det blir klart tunnare om jag ställer de som Small.
Postad 08 maj 2003 - 09:58
Unregistered2c249222
-
Unregistered2c249222
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
[KASO] Det kanske är som du säger... att bass-management är för att avlasta högtalarna. Jag vill ju skickar låg bas + .1 information till övriga högtalare vilket lastar dem mer.
[Petesapie] Visst kan man ställa in nivån på bas, du har rätt! Men jag vill ju inte förstärka sub-basen, jag vill ha sub-basinformationen i högtalarna (ej bara i sub).
Men det känns ju helt otroligt att alla som sitter med fina golvhögtalare som kan spela djupt aldrig får utnyttja kapacititen i dem, iallafall inte under 80 Hz.
Jag tycker det känns som att vi alla blivit grundlurade??? Eller ska man acceptera detta? Är det bara jag som upplever det som ett problem. Eftersom jag får i princip lika mycket bas när jag har subwoofer = NO så kan jag ju lika gärna sälja min sub eftersom den inte ger nån direkt ljud för pengarna :-(
Om nu bass-management ska avlasta. Om jag sätter brytfrekvensen på 40 Hz, då tappar man allt mellan 80 Hz (DD/DTS begränsning) och brytfrekvensen 40 Hz. Det låter ju mycket konstigt väl?
Postad 08 maj 2003 - 10:46
Unregistered4ca3a532
-
Unregistered4ca3a532
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
"Om nu bass-management ska avlasta. Om jag sätter brytfrekvensen på 40 Hz, då tappar man allt mellan 80 Hz (DD/DTS begränsning) och brytfrekvensen 40 Hz. Det låter ju mycket konstigt väl?"
Jeg tror stadig, at du får den fulde LFE-kanal (.1) til din sub selv om du sætter delefrekvens til 40Hz - delefrekvensen gælder formentlig kun signalet til dine øvrige (full range) højtalere - altså bass, der er lagt i kanalerne til front, center eller surround. Du mister altså ikke intervallet 40-80Hz.
Postad 08 maj 2003 - 11:03
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1 506 inlägg
Jag svarade dig på DVD Forum också, men kommer med lite tillägg här [  ].
quote:En god vän hittade det här på nätet vilket bekräftar att bass-management inte funkar om skickar signalen digitalt från DVD:n :-( ...This A/D conversion and DSP processing
can be done on external input signals, including the multi-channel analog
input (up to 7.1 channels),
Nej, det bekräftar inte alls det, utan tvärtom bekäftar det att Denon kan göra bass management även på mulitkanals analog input, något som normalt sett inte brukar gå.
quote:Men det känns ju helt otroligt att alla som sitter med fina golvhögtalare som kan spela djupt aldrig får utnyttja kapacititen i dem, iallafall inte under 80 Hz.
Visst kan du det, givet att det finns lågbas i frontkanalerna.
Du vill skicka LFE-kanalen till frontarna, trots att du har en sub, det kan du inte göra, varken på Denon eller någon annan receiver jag hört talas om. Däremot kan du låta subben ta hand om frontkanalernas lågbas (vilket den vanligen gör bättre än frontarna) och ändå skicka samma basinformation till frontarna, vilket ju är precis vad du gjort. BOTH betyder att frontkanalernas lågbas går både till frontarna och subben, inte att LFE-kanalen går både till subben och frontarna.
quote:Eftersom jag får i princip lika mycket bas när jag har subwoofer = NO så kan jag ju lika gärna sälja min sub eftersom den inte ger nån direkt ljud för pengarna :-(
Även om B&W 603 är kapabla högtalare så säger B&W själva att de går ned till 44 Hz, medan din sub ju klarar ca 26 Hz. Du får alltså inte lika mycket bas, varken i princip eller i praktiken [  ].
Min åsikt är att du har ett bra system, och det är också konfigurerat på ett bra sätt, även om jag nog skulle bryta 603orna lite högre än 40 Hz (och inte bry mig om BOTH, utan låta subben ensam sköta lågbasen).
Som jag skrev på DVD Forum, prova Svaing Private Ryan, den lär ha mycket lågbas även i frontar (och surrounder)
Postad 08 maj 2003 - 11:21
2Late
-
2Late
-
Användare
-
-
226 inlägg
Tjena!
Kanske nån har skrivit redan, men jag orkade inte läsa igeom allt!
Jag har en denon 1803 och som jag har fattat det så vill du att bas ska gå till subben och till frontarna!?
Då ska du sätta frontarna på Large, sub=yes och sen finns det en inställning som heter SW mode norm, här ska du sätta LFE+Main, då skickar du basinformation till subben plus dessa högtalare du satt på Large!
/2Late
Postad 08 maj 2003 - 11:23
2Late
-
2Late
-
Användare
-
-
226 inlägg
Dessutom brukar det vara så att i steroläge används inte subben, därför får du bra bas i frontarna! men med denonen kan du använda subben också om du ställer in stärkaren som jag skrev ovan!
/2Late
Postad 08 maj 2003 - 13:41
Unregistered2c249222
-
Unregistered2c249222
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
[mikaels] Om du väljer BOTH så går basen både till frontarna och subben.
Det är precis det jag vill uppnå men det fungerar inte. Är då min Denon paj?
[mikaels] Du vill skicka LFE-kanalen till frontarna, trots att du har en sub, det kan du inte göra, varken på Denon eller någon annan receiver jag hört talas om.
Hmm... är det verkligen så? Men om jag ställer sub = no så får jag ju mycket bas i frontarna. Fungerar det inte så att då mixar den in LFE signalen till frontarna? Problemet kvarstår dock att jag inte får någon bas alls även om jag har sub = yes, front = large, sub+main. Men det kanske betyder att min receiver är paj?
[2Late] Vid ren stereolyssning så fungerar det utmärkt, jag får bas både i sub och front utan probem! Bra. Om jag fysiskt kopplar ur eller in min sub så får jag mindre respektive mer bas.
Jag lyssnar på The Haunting. Om jag har front = large, sub = yes, sub+ main, så ska jag få full frekvens i frontar + sub. Men jag får ju inte det.
Om jag fysiskt stänger av och sätter på min sub med konfigurationen ovan så ska ju inte frontarna påverkas. Eller hur? Men det gör det, å det grövsta. Det är otroligt stor skillnad. Det är i princip ingen bas alls i frontarna när jag stänger av subben. Detta gör att det totalt sett låter mindre när jag har sub = yes än sub = no. Vilket gör att jag misstänker att bass-management inte funkar, eller att min Denon är paj.
Det jag prövat att göra nu är att koppla subben till PRE OUT för höger och vänster framhögtalare. Då får jag ju önskad effekt, men är det så man ska göra? Finns det några nackdelar att göra så?
Om min receiver bröt där jag angivit att det skylle bryta, 40 Hz, och skickade resten till subwoofern, så skulle jag var överlycklig. Men det verkar den inte göra [V]
Postad 08 maj 2003 - 15:50
Unregisteredc1c61fe5
-
Unregisteredc1c61fe5
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
quote:Originally posted by askeew
Om jag fysiskt stänger av och sätter på min sub med konfigurationen ovan så ska ju inte frontarna påverkas. Eller hur? Men det gör det, å det grövsta. Det är otroligt stor skillnad. Det är i princip ingen bas alls i frontarna när jag stänger av subben. Detta gör att det totalt sett låter mindre när jag har sub = yes än sub = no. Vilket gör att jag misstänker att bass-management inte funkar, eller att min Denon är paj.
Låt mig se om jag fattat det rätt nu, ljudet i frontarna beror på om subben är fysiskt på eller inte?
Det låter mycket märkligt, i princip ska inte förstärkaren kunna märka om du tar en signal genom pre-out eller inte eftersom det är lågnivå-utgångar (=de levererar ingen ström så de belastar inte förstärkaren), utsignalen finns på pre-out utgången vare sig du kopplar in en kabel eller inte.
Jag kan komma på två orsaker
1) Subben släcker ut basen från frontarna (spelar den ur fas?), dvs ett rent akustiskt fenomen som i sig inte beror på förstärkaren.
2) Din sub pre-out utgång mår inte så bra och belastar systemet på något sätt, jordfel kanske? Men eftersom det ibland fungerar så verkar det inte stämma riktigt.
Postad 08 maj 2003 - 16:19
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
quote:Originally posted by askeew
.......
Men det känns ju helt otroligt att alla som sitter med fina golvhögtalare som kan spela djupt aldrig får utnyttja kapacititen i dem, iallafall inte under 80 Hz.
Jag tycker det känns som att vi alla blivit grundlurade???
........
Har kanske missat något du skrivit efter detta, men visst får man basfrekvenser under 80Hz till frontarna! Men då förutsätts att man har ställt frontarna till "Large" i setup;en. Har du däremot ställt dem som "Small" så bryts basfrekvenserna vid 80 Hz, JA. (Om du nu har ställt delningsfrekvensen vid 80 Hz villsäga [  ]).
Vill man ha mer bas kan man göra som någon nämde och ställa in "LFE + Main" i setupen. DÅ blir det bas ska jag säga. Hehe. (för mycket för min del....)
Problemet som jag förstår är att du vill ha det som om förstärkaren inte tror att det finns en subb fast det finns en, eller? Alltså att LFE-kanalen skall gå till subben och de lägsta frekvenserna till frontarna.
Postad 08 maj 2003 - 18:27
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1 506 inlägg
quote:[mikaels] Om du väljer BOTH så går basen både till frontarna och subben.
Det är precis det jag vill uppnå men det fungerar inte. Är då min Denon paj?
OK, jag var otydlig, om du väljer BOTH går basen från frontkanalerna både till fronatrna och subben.
quote:Men om jag ställer sub = no så får jag ju mycket bas i frontarna. Fungerar det inte så att då mixar den in LFE signalen till frontarna?
Jovisst, men det är ju en workaround för att kompensera för det faktum att du inte har en sub. LFE skall normalt gå till subben.
quote:Problemet kvarstår dock att jag inte får någon bas alls även om jag har sub = yes, front = large, sub+main
Du skall med dessa inställningar får all LFE i din sub, all bas från frontkanalerna i både sub och frontar (tror jag, vet inte riktigt hur sub+main funkar med frontarna som large). Prova att sätta dem till small istället (men bryt dem vid 40-50 Hz), då bör du få all bas från frontkanalerna i frontarna, samt all bas från frontkanalerna under 40 Hz i subben.
I övrigt håller jag med f95toli, om subben är av eller på skall inte pela någon roll. Låter som om du bör prova att skruva på fasinställningen (och kolla att dina två frontar är i fas också...)
Postad 08 maj 2003 - 19:31
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1 506 inlägg
Fö undrar jag varför du är så angelägen att plåga dina 603or (som ju är specade ned till 44 Hz) med LFE-kanalens och frontkanalernas lågbas, som 1) de ju inte klarar av att återge ordentligt och 2) dessutom kan störa deras förmåga att återge andra frekvenser eftesom de måste kämpa med de låga tonerna och som dessutom 3) ger din Denon mer att göra, eftersom den måste förstärka dessa toner istället för att låta subbens inbyggda slutsteg göra det, särskilt som du har en kompenent sub som är byggd just för att hantear denna typ av toner på bästa sätt.
Min uppfattning är nog att dina 603 kommer bäst till sin rätt om du bryter dem runt 50-60 Hz och låter suben ta all LFE och all frontbas under brytfrekvensen. Att utnyttja sina högtalare till max betyder inte nödvändigtvis att alltid ge dem en fullfrekvenssignal, systemet låter troligen bättre om man låter var högtalare hantera det den är bäst på.
Postad 09 maj 2003 - 00:02
Unregistered2c249222
-
Unregistered2c249222
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
[f95toli] Jag ber om ursäkt, det är ganska svårt att formulera sig i text om detta intrikata problem. Det jag menade med att fysiskt ha subben avstängd: Låt subben vara avstängd och sedan byta sub=YES och sub=NO på receivern för att höra om basen i frontarna förändrads. I min mening så ska de ju inte göra det om jag konfigurerar så här:
1. front = LARGE
2. LFE + main
3. 40 Hz
Men det är otroligt stor skillnad på basen i frontarna. Vilket gör att jag misstänker att det är nåt knas på min 3803:a. Stämmer detta?
Jag har prövat att ändra fasen. Liten, men inte stor skillnad på basen.
[Petesapie] Vill man ha mer bas kan man göra som någon nämde och ställa in "LFE + Main" i setupen. DÅ blir det bas ska jag säga. Hehe. (för mycket för min del....)
Åhhh.... det är precis det jag vill uppnå! Iallafall ha möjligheten att testa det. Jag får ingen mer bas om jag ställer in så som du ställt in. Det blir absolut ingen skillnad = min Denon är sönder [V]
[mikaels] Ska pröva att ställa in dem på small. Men det känns som att det inte kommer lösa problemet. Återkommer efter test.
Jag vill inte plåga mina 603:or mer än nödvändigt. Jag misstänker att min receiver är sönder eftersom jag får mindre bas när jag använder subben än när jag använder bara frontarna. Jag vill gärna bryta vid 40 Hz eller 60 Hzoch sen låta subben ta det. Men eftersom jag misstänker att min receiver bryter redan vid 80 Hz eftersom det knappt finns någon bas att tala om i frontarna när jag ställer sub = yes och 40 Hz och front=large :-(
Jag tror jag måste åka in till HiFi-klubben, ta med mig mina testskivor och låta killarna där lyssna för att höra mitt problem.
Tackmikaels, Petesapie, f95toli, 2Late, KASO, ljudnisse och Hagbard för att ni hjälper mig! [  ]
Det är ingen av er som bor i Uppsala och har lust att lyssna på problemet? [  ]
Postad 09 maj 2003 - 10:52
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1 506 inlägg
quote:Låt subben vara avstängd och sedan byta sub=YES och sub=NO på receivern för att höra om basen i frontarna förändrads. I min mening så ska de ju inte göra det om jag konfigurerar så här:
1. front = LARGE
2. LFE + main
3. 40 Hz
Om du togglar mellan sub=yes och sub=no och har subben avstängd fysiskt i denna setup så bör ljudet självklart förändras, efertsom denna setting påverkar hur LFE-kanalen hanteras. Med sub=yes går all LFE till subben som dessutom får frontkanalernas bas under 40 Hz, och eftersom subben är avstängd borde detta läge innebära väldigt lite bas (ingen LFE alls hörs ju ur någon högtalare), men med sub=no går all denna bas istället till frontarna (eftersom det inte finns någon sub att skicka den till), helt enligt specen, och du borde höra hyfsat mycket bas, men ej all bas, eftersom dina frontar inte klarar av bas under 44 Hz något vidare, och den alltså inte återges korrekt (eller överhuvudtaget).
Tänk såhär: normalläget i DD och dts är ju fem st fullfrekvenskanaler och en LFE. I idealläget går dessa kanaler till motsvarande högtalare, dvs dina fem vanliga högtalare klarar 20-20000 Hz och du har en sub. Bass management (BM) är framtaget för att hantera avvikelser från detta idealläge. Om du saknar sub kan BM länka LFE-kanalen till annan lämplig hlögtalare, normalt fronthögtalarna. Om någon av dina högtalare inte klarar lågbas kan BM länka lågbasen från dessa kanaler till en högtalare som klarar det bättre, normalt sett din sub, eller frontarna om du saknar sub. Utöver detta kan också din receiver låta frontarna på behålla den bas som även länkas till subben (läge LFE+main) om man av någon outgrundlig anledning vill göra det [  ].
Tycker det låter som om din anläggning fungerar som den skall...
Postad 09 maj 2003 - 13:31
Unregistered2c249222
-
Unregistered2c249222
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hmm.... börjar ge med mig lite, men ändå några frågetecken.
Om:
1. subben fysiskt avstängd.
2. sub = yes
3. front = large
och jag använder bass-management och togglar frekvensen mellan 40 upp till 120 Hz. Borde jag då inte rimligtvis få mindre och mindre bas i frontarna? Det är absolut ingen skillnad.
Om jag togglar mellan LFE och LFE+MAIN, borde jag inte få olika nivå på basen i fronten? Det är absolut ingen skillnad.
Postad 09 maj 2003 - 14:05
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1 506 inlägg
quote:och jag använder bass-management och togglar frekvensen mellan 40 upp till 120 Hz. Borde jag då inte rimligtvis få mindre och mindre bas i frontarna? Det är absolut ingen skillnad.
Jag tror inte brytfrekvensen spelar någon roll om du satt front till large se mitt tidigare inlägg om vad BM är till för), large betyder ju att ingen bas från frontkanalerna länkas av till subben, alltså spelar inte brytfrekvensen någon roll. Om den ändå skulle påverka så är det enda du styr är hur mycket av frontkanalernas bas som också sänds till din sub (om du har satt LFE+main). Eftersom din sub är avstängd märks ingen skillnad. Du påverkar ju bara utgången sub out, inget annat.
quote:
Om jag togglar mellan LFE och LFE+MAIN, borde jag inte få olika nivå på basen i fronten? Det är absolut ingen skillnad.
Samma här, du ändrar bara vad som sänds på sub out till din sub, och eftersom den är avstängd märks ingen skillnad. LFE betyder att .1-kanalen går till subben, LFE+main betyder att .1-kanalen plus basen från frontkanalerna under brytfrekvensen går till subben, du påverkar inte vad som går till frontarna, alltså hör du ingen skillnad.
Postad 09 maj 2003 - 15:43
Unregistered4ca3a532
-
Unregistered4ca3a532
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Jeg er enig med mikaels - det lyder som om din 3803 fungerer helt som den skal!
(Husk iøvrigt, at meget bass ikke er det samme som "god" eller "korrekt" lyd. Personligt foretrækker jeg at bassen lyder "rigtigt" istedet for bare at lyde højt. Jeg lånte en lydtryksmåler til at justere mine højtalere ind efter at jeg havde købt nye fronthøjtalere, og jeg opdagede, at min sub spillede alt for højt. Efter at have justeret det hele ind, blev lyden meget mere sammenhængende og den reducerede bass var en lav pris for den langt bedre lyd.)
Postad 10 maj 2003 - 12:54
Unregistered2c249222
-
Unregistered2c249222
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
[KAOS] Håller med dig fullständigt att det är trevligare med bas som låter bra än att det låter högt. Det jag anmärker på hos min denon är att jag tycker jag får trevligare och mer bas när jag bara kör med frontarna. Om jag kopplar in min sub så spelar frontarna nästan ingen bas och jag måste ställa suben rätt högt 80 Hz, och även kräma på den rätt rejält för att ens uppnå samma ljudvolym på basen som frontarna levererar. Och då låter basen inte så bra. Jag skulle hellre vilja ha basen skuren vid 40-50 Hz och inte ha så hög volym på subben.
Nu har jag kopplat subben till PRE-OUT på frontarna (sub=NO). Ska köra med det ett tag och sedan byta ut till den riktiga sub-utgången för att höra vilken bas som låter bäst.
Postad 10 maj 2003 - 13:06
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1 506 inlägg
Du kanske bör kolla följande:
man brukar kunna sätta sub-nivån separat för dd och dts (nånstnans inne i inställningarna), kolla så att inte default är satt lågt och därmed sänker din sub. Brukar går att variera +/- 10 dB.
Om du sköter brytningen i receivern (dvs när du kopplar subben på subutgången) bör du ställa subbens delningfilter så högt som möjligt, det är dåligt att ha filter i följd (jag tänkte på vad du skrev om 'ställa subben på 80 Hz'), subbens delningsfilter används när du kopplar på högnivån. Din sub kanske tom har möjlighet att helt gå förbi det inbyggda filtret vid lågnivåsignal, då bör du använda det.
Låter mycket skumt att bas försvinner ur frontarna när du har sub=yes/LFE+main, visserligen får ju frontarna inte längre FE-kanalen, men den övriga basen borde ju höra (och vara tillräcklig). Hur är övriga högtalare ställda?
Postad 10 maj 2003 - 19:51
Unregistered2c249222
-
Unregistered2c249222
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
[mikaels] De individuella basinställningarna för DD/DTS är på 0 dB (går att dämpa till -10). Jag har alla högtalare ställda som large. Borde jag kanske ställa mina surround till small? De är specade till 75-20000 Hz (+/-3 dB), 55-30000 (+/-6 dB). Shaft skrev ett intressant inlägg i frågan på dvdforum.se, kolla in den [:I] http://www.dvdforum....d=79140&forum=9När jag sköter delningen av receivern så är fortfarande subbens delningsfilter aktivt. Om jag t ex bryter på 40 Hz och sedan justerar subens delningsfrekvens till t ex 80 Hz så tar den för sig. Det är kanske lite skumt i sig men det orkar jag inte bry mig om nu [xx(] [mikales] Låter mycket skumt att bas försvinner ur frontarna när du har sub=yes/LFE+main Det är precis det som jag tycker är skumt och undrade om min Denon var paj. Eller om det är så på alla receivrar. Så var min Marantz, jag sålde den och köpte Denonen för den hade bass-management som jag trodde skulle lösa det här. Men det gjorde det inte [  ]. Då återstår ju fortfarande frågan: Är det så att DD/DTS bryter vid 80 Hz, och då om man ställer sin sub på 40 Hz så tappar man 40 Hz bas. (Så upplever jag det, ingen bas i frontar) Och för att lösa det så får man sätta sub = NO och köra PRE OUT höger + vänster front till subben?
Postad 11 maj 2003 - 00:51
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1 506 inlägg
quote:Är det så att DD/DTS bryter vid 80 Hz
Nej, så skall det inte vara. DD/dts skall överhuvudtaget inte göra någonting med dina frontkanaler oavsett om sub=yes eller =no. Först när du sätter front=small börjar den delen av bass management träda in (för att länka av viss bas till subben).
Fö är bass management inget speciellt för just Denon, det är en del av specen för DD/dts, alla receivers som har en DD/dts-logga har (någon form av) bass management för att kunna länka basen till den/de högtalare som är bäst på att hantera den.
quote:När jag sköter delningen av receivern så är fortfarande subbens delningsfilter aktivt. Det är därför du bör ställa det så högt som möjligt, för att det inte skall störa den filtrering som redan gjorts.
quote:Borde jag kanske ställa mina surround till small? De är specade till 75-20000 Hz (+/-3 dB)
Jag skulle göra det. Large betyder att de får en ofiltrerad signal, den kan innehålla bas ända ned till 20 Hz, det kommer inte att höras mycket av den, eller hur..?
Som jag sagt tidigare, din ursprungliga koppling och inställning borde ha fungerat, men om det låte bättre att köra sub=no och driva den via pre out istället skall du ju göra det. Jag skulle dock inte vilja lägga all frontbas PLUS all LFE i mina frontar, inte ens om jag hade B&W603, och särskilt inte om jag dessutom hade en kompetent B&W-sub...
Har du förresten provat med fler olika filmer? Det kan ju skilja en hel del i mixen, vissa filmer har nästan all sin bas i .1-kanalen, vilket skulle kunna ge de effekter du beskriver, andra har mer bas i de ordinarie kanalerna, och borde låta annorlunda i dina tester.
Postad 11 maj 2003 - 01:40
Unregistered2c249222
-
Unregistered2c249222
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
[mikaels]Nej, sub=yes skall inte påverka frontarnas bas enligt standarden
Både min Marantz och min Denon gör det. Det är ju så värdelöst att jag börjar undra om det är fel på dem!
[mikaels]Fö bör man inte använda subbens delningfilter om man kör den via sub out, eftersom den ju då får en redan filtrerad signal, subbens filter bör alltså ställas så högt om möjligt.
Om jag ställer 40 Hz på receivern och ställer 40 Hz på subben så blir det bra. Om jag ökar det till 120 Hz på subben så spelar den på av bara attan = den spelar upp till 120 Hz = jag vill inte ställa den så högt som möjligt, ju?
I tidigare inlägg så var [mikaels] med flera inne på att min Denon uppförde sig OK. Men efter testande och diskuterande så verkar det ju som att min Denon uppför sig konstigt om jag väljer sub = yes / no ( eftersom basen i fronten påverkas). Det är vi väl alla överens om att det är ett konstigt beteende.
För att jag ska komma runt det problemet, dvs det är ett beteende som skall finnas på Marantz och Denon receivrar, är att jag skickar lågnivå från frontarna till subben och sub = no. Det ger enligt mig och min medlyssnare aldeles utmärkt ljud och bas. Om vi använder sub = yes och subsignal så låter det tunt och konstigt eftersom det saknas 40 Hz från frontarna.
Summa summarum:
Om man har du en Denon 3803 eller Marantz 5200 tillsammans med B&W DM603 front och B&W ASW600 sub så låter det bra mycket bättre att använda pre out front istället för pre out sub. För att testa detta så användes The Haunting - Signature Selection DTS ES 6.1 discrete R1 samt Star Wars II - scen 38 - droid factory. Pröva gärna och kommentera!
The Haunting filmen innehåller extremt mycket djupbas och det var först efter att ha sett den filmen som jag började experimentera med min bas och fann detta problem. Den filmen har enligt mig en helt sjukt djup bas som jag aldrig någonsin hört i någon annan film så mitt problem kanske inte är så stort eftersom det inte är så många filmer som uppmärksammar problemet. Men eftersom jag nu stött på problemet och kunnat konfigurera mitt system för att klara av det, känns det som att mitt system är bättre konfigurerat för att klara av andra filmer också.
Jag vet inte, men det känns verkligen som att mina 603:or klarar den basen den får när jag har konfigurerat det så här. Och det känns även som att Denonen inte har några problem med att leverera den. Är det teoretiskt inte bra att skicka bas från förstärkare till frontarna eller har du lyssnat att det inte låter bra?
[mikaels] Du sa att du hade prövat med pre out front till sub, tyckte du att det påverkade ljudet negativt? Vad har du för front, sub och receiver?
[mikaels]Har du förresten provat med fler olika filmer? Det kan ju skilja en hel del i mixen, vissa filmer har nästan all sin bas i .1-kanalen, vilket skulle kunna ge de effekter du beskriver, andra har mer bas i de ordinarie kanalerna, och borde låta annorlunda i dina tester.
Det har du faktiskt rätt i! Men jag har uppmärksammat det även i Star Wars II. Och då kanske det är så att de flesta filmer mixar mycket bas i LFE (det är ju det den är till för) och därför inte skickar bas till frontar... Men det låter ju inte bra, iaf inte i mitt system.
Om jag nu ska köra med pre out front -> sub. Jag äger ju en sub-kabel som är 1 rca -> 2 rca in i sub. Kan jag vända den och köra 2 rca (front L, front R) -> 1 rca sub. Är det OK? Eller blir det mycket bättre att köra 2 rca -> 2 rca ?
Postad 11 maj 2003 - 10:12
LJN
-
LJN
-
Forumräv
-
-
905 inlägg
Jag har inte läst "hela" tråden men jag vill ändå peka på skillnaderna på basinformation för LFE-kanalen och dom övriga kanalerna. Enligt standard kan LFE-kanalen innehålla information upp till 200 hz, har man en subbas och delar vid säg 80 hz så går eventuell information över 80 "förlorad" I praktiken så har det nog inte så stor hörbar betydelse. "Det finns ingen känd produkt som kan omdirgera denna information till frontsystemet om man har en setup enligt ovan" Detta ämne är inte så omtalat men det finns flera artiklar om bassmanagement bla. denna: http://www.audioholi...gement_TRS1.phpLycka till
Postad 11 maj 2003 - 12:27
Unregistered2c249222
-
Unregistered2c249222
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Mycket intressant artikel som LJN tipsar om!
To keep these subwoofers musical and non-localizable, the crossover setting of the subwoofer needs to be adjusted below 80 Hz, especially for critical two-channel listening. Unfortunately the Dolby spec, as well as THX, recommends 80 Hz as the choice setting and thus 95% of the receivers and processors on the market are hard coded to this setting without the option of variation or bypass.
Vilket jag tycker talar för mitt problem. Dvs, jag får ingen bas mellan 80 Hz och 40 Hz om jag ställer min sub på 40 Hz, eller hur?
Enligt samma artikel så är THX specen denna:
No channel shall have bass info below 80 Hz other than the subwoofer channel.
Vilket talar för att Star Wars II lider av samma problem.
Alltså: Filmer/förstärkare som följer att all bas under 80 Hz ska endast ut på .1-kanalen (stympning! [  ] ) så för att få en korrekt ljudåtergivelse så måste man ställa in sub på 80 Hz. Detta tycker jag är oacceptabelt. Då börjar man ju höra var subben står och den spelar med = obra ljud. Då tycker jag min lösning med att använda PRE OUT på frontarnas signal ändå är mycket bra och nästan borde vara standard i hembio-sammanhang. I artikeln så pratas det om att 80 Hz-stympningen beror på att DD/DTS/THX utvecklades för bio där högtalarna inte spelar bra under 80 Hz.
Postad 12 maj 2003 - 10:19
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1 506 inlägg
Jag kan förstå om en THX-certifierad receiver bryter small-högtalare vid 80 Hz i THX-läge, det följer ju specen, men om man kör den i något annat läge borde den ju inte (nödvändigtvis) göra det. Det är dock helt obegripligt om din Denon beter sig som du säger, hela vitsen med att själv kunna välja delningsfrekvens försvinner ju då. Poängen med att välja delningsfrekvens är ju att min inte vill ha defaultvärdet, eller hur? Antingen är det fel på den, eller så är den någon ingenjör som inte tänkt hela vägen (eller så har du helt enkelt haft otur med de skivor du valt att testa med, men det låter inte sannolikt...). Jag tycker dock fortfarande att det är fel att använda båda delningsfiltret i subben och receivberns, låter man receivern hantera BM bör man ställa subben delningsfilter på max. Tänk också på att LFE-kanalen är specad 20-120 Hz, vilket är ännu ett skäl till att inte pilla med subbens delningsfiler. Brytningen i receivern påverkar ju (skall påverka), som vi kommit fram till tidigare, frontkanalerna (eller rättare sagt alla kanaler satta till small), så bryter man vid 80 (eller 50) så kommer ingen bas över denna frekvens att skickas till subben från dessa kanaler, men LFE-kanalen kan ju fortfarande innehålla bas upp till 120 Hz (vilket jag iofs tycker är i högsta laget, men jag fick inte påverka specen [  ]).
Eftersom du har testat med Star Wars så kan du ju kolla hur frekvenssvepet låter i dina olika inställningar (som ett alternativ till att testa med filmer). Det finns ju med i THX-optimizern ett frekvenssvep från 20000 ned till 20, det vore ju intressant att höra hur det låter med dina olika inställningar.
Tycker fö att detta varit en intressant diskussion, och vill tacka alla inblandade för givande inlägg [  ].
Lycka till med experimenterandet, keep us posted!
Postad 12 maj 2003 - 19:46
LJN
-
LJN
-
Forumräv
-
-
905 inlägg
Det finns ett par sätt att komma runt det hela. Ett av dom dyrare är att ha ett par mycket dugliga fronthögtalare med djupbasegenskaper likvärdiga med kompetenta subbassystem. Då kör man med setup, SUB=NO dvs. all LFE-information går till frontsystemet. Det gäller också att man har förstärkeri med kraft. (tex. NAD 208 som lämnar mycket...)
En annan något billigare lösning är att ha minst två subbasar, tex. frontplacerade vänster/höger nära frontsystemen. Då kan man välja hög delningsfrekvens för LFE-kanalen utan hörbara olägenheter.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Baffelvägg
Anton
2025-05-24 08:28:29
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Botten av lådan limmas.
Anton
2025-05-23 13:48:01
-
Seas L26roy Nr2
Anton
2025-05-22 21:14:10
-
Bio front med duk på plats
Globe
2025-05-22 08:43:45
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|