Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Test: 15-meters "vanlig" DVI-D kabel!

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 oktober 2003 - 19:26

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Väljer att skriva om detta här i projektorforumet men det gäller ju även för HTPC och DVD spelare med DVI.

Jag har länge varit avundsjuk på min polare som kör en 5-meters "billig" DVI-D till sin Epson TW100 från sitt Radeon 9700Pro grafikkort. Vi har precis samma hårdvara och jag har fått nöja mig med en 15-meters VGA HQ kabel från Kjell & Co eftersom jag har ca 15-meter från min PC till projektorn. Kabel har förvisso fungerat rätt hyffsat men bilden har alltid varit lite suddig. Polarens bild är däremot knivskarp ;) .

Jag har kikat runt på nätet och läst en massa om DVI-D. Det snackas om längder på max ca 5 meter. Min TW100 har upplösningen 1280x720 och jag vill kunna köra detta i 50Hz eller 60Hz. Några har lyckats med kablar på upp till 10 meter men med ganska låg upplösning.

Det har funnits optiska DVI-D kablar under en längre tid. Dessa kostar dock extremt mycket. så jag har tyckt att det varit för dyrt. Surfade in på Kayye Consultings hemsida och såg att de nu hade "vanliga" DVI-D kablar i upp till 15-meters längder! Har länge spanat in deras optiska kablar.

Jag kikade på 15-meters kabeln som kostar $249 och tyckte det de skrev lät lite för bra för att vara sant. Ska också passa på att säga att DVI Gear är samma företag.

I måndags kväll bestämde jag mig för att maila och fråga om de trodde att kabeln skulle fungera mellan ett Radeon 9700Pro och en TW100 och om ifall man även behövde en DVI repeater. Efter en timme fick jag följande svar:

I highly doubt that you would need to use a repeater at this resolution and refresh rate.  However, every application is different in that higher grade video cards and display side receivers are going to fair better when used with this cable. 

We have a 30 day money back return policy for the entire product amount (doesn't include shipping).  If you wanted to get the repeater and send it back if you didn't need it or wait and see how it looks without and order it later if needed, you'd be fine either way.  However, I'll say I'm 90% sure that you won't need it.

I hope this helps.  Let me know how I can further assist you.
Regards,
#######

Jag skickade ett nytt mail och frågade lite om beställning och fick ett nytt svar på mindre än en timme! Bestämde mig för att beställa kabeln i tisdags och fick den i dag. Valde inte billigaste fraksättet utan tog "FedEx Priority 3 days".

Väl hemma ikväll kopplade jag in kabeln och testade och var helt inställd på att det inte skulle fungera. Hakan ramlade i golvet ;). Det fungerade klockrent! Körde 1280x720 i 60Hz och bilden var knivskarp. Helt annorlunda jämfört med tidigare. Satte på Star Wars EP II och häpnade ännu mer. Tog sen och kikade på HDTV trailers från Microsoft och nu var det precis som ett foto. Varenda pyttedetalj i bilden var hur tydlig som helst.

Jag kommer helt klart behålla kabeln! Den kommer dock totalt gå på ca 3750:- inkl. moms och FedEx frakten (om jag räknat rätt)! En hel del pengar men 15 meter bra komponentvideo kabel + 15 meter bra s-video kabel kostar ju också en del pengar. Det går nog att komma ner lite i pris med annat fraktsätt.

Nej, nu kanske det är dags för mer testning och en film... ;)

Redigerat av LordX, 14 oktober 2003 - 09:56.

Postad 14 oktober 2003 - 09:55

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Eftersom ingen annan verkar speciellt intresserad av detta så uppdaterar jag lite själv :D. Fast det kanske inte är så konstigt, kabeln kostar ju lika mycket som en billig receiver... :D

Jag har nu kört en hel del med kabeln. Kabeln är dragen i en kabelkanal (ca 10 meter) parallellt med diverse strömkablar, antennkablar och några andra kablar vilket innebär en väldigt ogästvänlig miljö. Kabeln fungerar helt perfekt! Inte tillstymmelse till problem såsom "sparks" etc. Jag använt projektorn en hel del både som surfskärm, testat spel med snabba rörelser (hög framerate) och för filmtittande och det ser väldigt bra ut.

Redigerat av LordX, 14 oktober 2003 - 09:57.

Postad 14 oktober 2003 - 10:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
MKT intressant info! Man bockar och tackar, LordX!

Härligt när nån vågar prova. Åt sig själv men faktiskt oxå åt andra. Vackert.

Postad 14 oktober 2003 - 12:02

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0
LordX, grattis! Måste säga att jag är lite avundsjuk. Just nu sitter jag och funderar på om jag inte skulle köpa en Brainwave V880 + en kabel från Kayye. :D

Jag har läst mycket gott om Kayye både på AVSForum och AVForums. Jag vet inte vad de gör men deras kablar verkar ha en större "success rate" än någon annan tillverkare! :D

Synd att jag inte veta om detta tidigare eftersom jag just kom hem från USA. I så fall hade vi kunnat beställa ett par kablar till hotellet som jag sedan kunnat ta hem frakt, tull och momsfritt... :D

Postad 14 oktober 2003 - 12:33

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Kabeln har inte sådana där spolar vid kontakterna som jag sett på en massa andra kablar. Den klart tjockare än polarens "billiga" DVI-D kabel. Fast den är tjock är den ändå "ganska" lättböjlig. Mina RG59 koaxialkablar är svårare att böja.

Det finns märkning på kabeln. Kommer inte ihåg exakt men det står AWM (Appliance Wiring Material) och sen en siffra som jag tror var 20276. Googlar man lite så ser man att det finns runda idekablar som använder den kabeltypen. Det intressanta är att det står så här om den kabeln: Uses AWM style 20276 twisted-pair wires instead of split ribbon cables. Kan dock direkt säga att mina runda idekablar (vet ej typ) i min dator är betydligt klenare än DVI kabeln.

EmuMannen: Hade du köpt för många kablar hade du fått betala tillägg för vikten på flyget. Kabeln är ganska tung :D. Synd att vi inte visste detta innan. Hade sparat en slant. Jag har i alla fall inte ångrat köpet. Min bildkvalitet blev markant bättre (fast så ser man det lilla konvergensproblemet på TW100 lite tydligare...) :D.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.