![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 14 oktober 2004 - 08:31
Postad 14 oktober 2004 - 08:54
Där kan du ställa in hur många högtalare du använder samt om du har sub eller ej. (SWFR On/Off)
Det verkar som att denna inställning tyvärr inte påverkar menyvalen under nästa meny, SOUND, där du ställer in LFE/Out skall gå till SWFR, BOTH eller FRNT.
Det kan alltså vara så att du i BASIC har stängt av SWFR och sedan försöker att välja SWFR under LFE/Out, då blir det inget alls.
Ställer du sedan om LFE/Out till FRNT eller BOTH så kommer allt till frontarna, (SWFR är ju fortfarand avstängd).
Sitter på jobbet och kan därför inte verifiera ATT det är så det funkar, men nånting i bakhuvet säger att det kan vara så...
Postad 16 oktober 2004 - 14:45
Postad 14 november 2004 - 10:14

Postad 14 november 2004 - 14:53
Har samma fundering, någon som vet ett smidigt sätt?Ok. Efter lång konsultation med min granne har jag kommit fram till att följande inställningar är nödvändiga: Jag vill styra all bas/crossover till frontarna vid all form av ljudåtergivning, förutom när jag lyssnar på SACD/DVD-A, då vill jag att allt ska vara "normalt". Dvs. LFE till subban osv. Går detta att ställa in så jag slipper ändra hela tiden? Hur?
Postad 12 december 2004 - 09:41
Har ni kommit på nåt smidigt sätt?Har samma fundering, någon som vet ett smidigt sätt?Ok. Efter lång konsultation med min granne har jag kommit fram till att följande inställningar är nödvändiga: Jag vill styra all bas/crossover till frontarna vid all form av ljudåtergivning, förutom när jag lyssnar på SACD/DVD-A, då vill jag att allt ska vara "normalt". Dvs. LFE till subban osv. Går detta att ställa in så jag slipper ändra hela tiden? Hur?
Redigerat av HkanW, 12 december 2004 - 09:42.
Postad 13 december 2004 - 08:31

Kan någon förklara skillnaderna i ljud när det gäller valet av stort, medium eller litet rum?
Blir ljudet bli fylligare om man väljer stort rum??
Postad 24 december 2004 - 11:56
Postad 25 december 2004 - 19:21
Förstärkaren orkar över 120 watt i 8 ohm, men sjunker sedan i 4 och 2 ohm för att sedan nästan stänga av sig i 1 ohm( 50 watt). Strömkapacitet 38 amp.
Men som sagt var, utförlig kub och test finns i nr 6. Testades mot H/K 630.
Edit: kom på senare att testet gäller 2400:an, som HkanW mycket riktigt påpekar.
Redigerat av Limpans, 26 december 2004 - 01:11.
Postad 25 december 2004 - 23:13
Har för mig att den testen var av 2400an.I tidningen Hemmabio nr 6 2004 finns en kub. Tel 08-34 29 70 , tror att det går bra att ringa och beställa gamla nummer.
Förstärkaren orkar över 120 watt i 8 ohm, men sjunker sedan i 4 och 2 ohm för att sedan nästan stänga av sig i 1 ohm( 50 watt). Strömkapacitet 38 amp.
Men som sagt var, utförlig kub och test finns i nr 6. Testades mot H/K 630.
Postad 26 december 2004 - 19:05
imponerar på film skriver dom.

Postad 06 januari 2005 - 18:35

Så man kanske kan få ut en del av den testen också för 1400.
Jag är jätte nöjd med min 1400 , skall bara köpa nya högtalare.
Dom gamla surround och centern skall ju användas som Precense och bakre center.
Funderar på Infinity Beta serien.
Nåns om har nån erfarenhet av dom (Beta 50, 20 och C360) tillsammans med 1400an?
(sorry för stavfelen)
Postad 06 januari 2005 - 18:58
Skulle nyte etterjulsfreden og sette meg ned for å se en film. Cirka 15-20 minutter ut i filmen skrur plutselig recieveren seg av helt uten videre.
Jeg prøver å slå den på, men etter ca 1 sek. slår den seg av igjen med et klikk. Det er noe liv i den ; displayet rekker såvidt å slå seg på før den slår seg av igjen.
Jeg drar ut alle signalledninger og prøver igjen for å se om feilen kan ligge der, men resultatet er det samme. Deretter dra jeg ut høytalerkablene, men den skrur seg fortsatt av etter 1 sek uten noen kabler koblet til.
Den var ikke noe uvanlig varm da dette skjedde, ikke hadde jeg spilt unormalt høyt og ikke var det noe lynnedslag eller liknende. Klikkelyden komer fra den bakerste delen av forsterkeren.
Er det noen som har vært borti noen liknende før eller har noen ide om hva som kan være feil?
Håper det går greit at jeg skriver på norsk....
Postad 07 januari 2005 - 11:02
Bifogad fil(er)
Postad 07 januari 2005 - 11:07
Bifogad fil(er)
Postad 14 januari 2005 - 21:27
Men här är svaret på en annan fråga!
Ställ in högtalarna på "small" så styrs basen över till suben!
Har själv crossover satt till 80 Hz (THX) men det går att välja lägre.
skalas för mycket bas bort från frontarna så välj att basen delas mellan frontar och sub.
Redigerat av Egil, 15 januari 2005 - 12:18.
Postad 15 januari 2005 - 01:54
Edit: Har för mig att det ska gå att göra genom setup:en på ngt sätt
Redigerat av Unregistered9dabb6f4, 15 januari 2005 - 01:56.
Postad 15 januari 2005 - 05:28
Ladda ner och gör detta men läs noga.Har gjort det själv och det funkade.angående mitt inlägg om factory default så uppgav jag att detta var till 1500 men jag hade fel den är till 1400 så jag vet ej om den fungeraar till 1500! Ber om ursäkt för att jag uppgav fel uppgifter. Factory defalten är alltså till 1400 och inget annat
Men allt é ju på egen risk

Postad 15 januari 2005 - 08:40

Postad 15 januari 2005 - 09:57
Men é du inte säker så skall du inte göra det.
Men sen har jag för mig om man tar och ändrar rumstorleken så nollas alla avstånd.Sen ´´e det väl bara att ställa level till 0 och sub till 80hz.
Sen vid AMP läge på fjärren så kan du trycka på knappen"level"(vänster sida)
Tror standard inställning é 3.0 på frontarna.
Sen med eq vet jag inte men köra YPAO med skip så kanske den ställer sig i 0-läge
Gjorde själv nollställning och körde YPAO men med bara distance,level och size.Resten satte jag på skip.Tycker det låter lite bättre än förut men det kanske bara é inbillning.
Redigerat av Unregistered30592, 15 januari 2005 - 10:27.
Postad 15 januari 2005 - 11:37
Det står ju i manualen att om man gör förändringar i rummet så skall man köra YPAO igen, det står inget om att man måste 0 ställa recivern innan.
Postad 20 januari 2005 - 23:34
Jag bumpar mitt gamla inlägg eftersom ingen svarade då. Är det någon som konverterar s-video till komponentvideo på sin 1400:a?Jag har försökt koppla in s-video och sen låta förstärkaren (1400) konvertera denna till komponentvideo. Det fungerade inte alls bra
.
S-video tas från en comhem sagem köpbox och kopplas till Yamahan som sen kopplas via komponentvideo till min TW100 projektor. Färgerna blir fel. I de flesta scener ser det "rätt" ut men för mycket färg och i väldigt röda scener så blöder det röda hur mycket som helst och vitt blir då gult. Helt skumt. Detta går inte att kalibrera bort med projektorns inställningar. Alla kablar är helt rätt inkopplade.
Om jag skiftar till kompositvideo istället för s-video (och omvandlar till komponentvideo) så blir alla färger precis som de ska vara. Har även testat s-video direkt från boxen till min tv och projektor då är allt som det ska.
I manualen till 1400:an står det en notis att om man konverterar s-video till komponentvideo så kan bildkvaliteten försämras beroende på vilken "videospelare" man har... Kanske det som inträffar med Sagem boxen...
Någon annan som testat s-video till komponentvideo omvandlig?
Jag upptäckte en lustig sak förra helgen. Om jag använder s-videoingången på framsidan (bakom luckan, video-aux) så fungerar konverteringen perfekt. Alla s-videoingångar på baksidan har det problem jag tidigare beskrivit.

Nu börjar jag misstänka att något är fel på apparaten. Frågan är hur det är med garanti? Den är ju snart 1 1/2 år. Detta felet har troligen alltid funnits. Mitt förra inlägg var från i somras. Vem kan/orkar testa exakt alla möjliga inställningar/inkopplingar på sin apparat innan garantin löpt ut?
Postad 21 januari 2005 - 00:08
Postad 25 januari 2005 - 05:11

När förstärkaren får tex en dts signal så står det ju text där men bara i nån sekund tills den ändrar till surr standard...
/Stefan
Postad 28 januari 2005 - 13:16
Postad 28 januari 2005 - 16:27
inte distar, låter naturligare än om man skär bort allt basljud.
Postad 28 januari 2005 - 17:50

Postad 30 januari 2005 - 14:41

Om det nu är så att man enbart räknar den arean där högtalarna står uppradade på så hamnar jag förmodligen på rumsstorleken Small.
Edit: Märkliga saker man kan börja tänka på när man har haft förstärkaren i ett år nästan. hehe

Postad 02 februari 2005 - 01:11
Postad 02 februari 2005 - 01:54
Så man upplever att centerkanalen ligger väldigt lågt, sen när det
händer något så flyger membranen åt halskotta

Tittar man inte så himla högt så får man som sagt allt skruva upp
centernivån några snäpp.
Postad 02 februari 2005 - 13:14
Postad 02 februari 2005 - 16:53
Ingen som har kikat på mina fråga om rumsstorlek?
Redigerat av Unregistered9dabb6f4, 02 februari 2005 - 16:53.
Postad 02 februari 2005 - 17:51
Ingen som har kikat på mina fråga om rumsstorlek?
Jo! Och du ska absolut räkna ytan på hela utrymmet och inte bara där
du har anläggningen uppställd.
(Nu gissar jag vilt och läser inte i manualen)
Postad 02 februari 2005 - 18:35
Kvalificerad gissning, eller?
Exactamundo

Postad 18 februari 2005 - 17:06
Men jag misstänker att det knappast var den sista Yamahan
som kommer att passera genom min anläggning!

Postad 06 april 2005 - 15:17
Redigerat av Unregistered1022, 06 april 2005 - 15:17.
Postad 06 april 2005 - 16:34
Postad 06 april 2005 - 17:22
vet inte om den klarar det men kolla på sidan 58 i manualen annars är det väl att testaÄr det något som vet om rxv-1400 klarar att ta emot en progressiv bildsignal via komponent och sedan skicka vidare den utan att ändra den? .. Hade tänkt köra OSD från förstärkaren på min nya projektor (sanyo plv-z3)
Postad 06 april 2005 - 17:38
jag hittade ingenting om den skulle ändra signalen på komponent-videonJa, bara man inte tappar någon kvalité på signalen på vägen
misstänker att den bara går rakt i genom så man kan få med osd
för den ändrar inte s-video singnalen .
Postad 07 april 2005 - 09:42
undrar om det är värt att byta stärkare.
jag har yamahas 620 rds. får jag MYCKET bättre ljud?
alltså ska jag byta till en 2500 eller 1500rds. med eller utan THX. skilnaden på dessa två är väl ca 1500 spänn.
det är ju mycket pengar ändå. men det kan väl vara värt att jobba över en helg eller två om det ger märkbart bättre ljud.
det ska väl sägas att jag inte är missnöjd med mitt ljud idag, men man vill ha bättre.
tobbe
Postad 07 april 2005 - 17:15
du kan gå in på www.yamaha.se dom har manualen på svenska till båda modelernahej hej!
undrar om det är värt att byta stärkare.
jag har yamahas 620 rds. får jag MYCKET bättre ljud?
alltså ska jag byta till en 2500 eller 1500rds. med eller utan THX. skilnaden på dessa två är väl ca 1500 spänn.
det är ju mycket pengar ändå. men det kan väl vara värt att jobba över en helg eller två om det ger märkbart bättre ljud.
det ska väl sägas att jag inte är missnöjd med mitt ljud idag, men man vill ha bättre.
tobbe
så kan du gemföra dom olika programen i dom.
om man skall gemgöra en 620 med en 1500-2500 så fär du garanterat bättre ljud.
jag hade satsat på 2500.
Postad 07 april 2005 - 19:11
Att Yamaha numer har THX klassat sina recievers är tack vare att USA marknaden mer eller mindre kräver det.
Postad 07 april 2005 - 19:15
Bara för att en apparat har en THX logga så betyder det ju inte att den är bättre.
Att Yamaha numer har THX klassat sina recievers är tack vare att USA marknaden mer eller mindre kräver det.
De som har läst denna tråden är nog väl medvetna om detta

Postad 08 april 2005 - 07:20

Postad 10 maj 2005 - 00:28
Har ägt min RXV-2400 sedan nov-2003. Satte ihop den med ett paket från Mordaunt-Shorts 900-serie.
Har inte riktigt orkat pilla med den det senaste året. Är nog lite missnöjd med mitt system, men kanske kan det avhjälpas med rätt inställningar. Ställer alltid in förstärkaren med YPAO varje gång jag flyttar in någonstans (tre inställningar minst redan) och valet senaste gångerna har jag valt till flat då högtalarna från början är balanserade då de är köpta i ett paket från MS.
- Det hörs nästan aldrig något från surround-högtalarna som är bi-poler en halvmeter upp ovanför öronen och en halvmeter bakom öronen på sidoväggarna.
- När jag gör YPAO så verkar den ibland hoppa över vissa steg. Då brukar jag starta om. Buggigt?
- YPAO:n verkar inte känna igen min center som Large utan sätter den som small. Likadant gör den med frontarna. Irriterande! Frontarna har sina baselement på sidorna. Misstänker att mikrofonen då inte registrerar dessa element på samma sätt. Har ni detta problem?
- Har ni använt er av Yamaha Receiver Editor något? Har köpt en 10m-kabel till den nu iaf. Har länge tänkt testa programmet.
- Har ni testat använda DVE (Digital Video Essentials) för att ställa in ljudet istället? Har funderat på om jag skall gå den vägen istället nämligen.
- Har frontarna på parkettgolv och har inte satt på några spikes.
Är tacksam för tips!

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar