Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Jämförelsetest: Arcam A75+ vs HK 670

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 November 2003 - 20:07

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Hej hopp!

Tänkte dela med mig lite av de intryck jag och en kompis gjorde i helgen då vi jämförde de båda 2-kanalarna Arcam A75+ och Harman Kardon 670. Testet är ganska anspråkslöst och vi är inga experter, men någon kanske tycker det är intressant att läsa ändå.

Båda har blivit ganska rosade för sina respektive prisklasser (HK 5500 kr i affär, 3700 på nätet, Arcam 7800 kr i affär) i de recensioner jag stött på, men vi förväntade oss ändå att Arcamen skulle låta en bra bit bättre även om HK:n kan prestera mer kraft. Frågan var snarare vad det var som skulle låta bättre och hur mycket.

Kringutrustning:

CD-spelare: en 10 år gammal Pioneer PD-M 750 (en 6-växlare och en ungdomssynd :D), den svaga länken enligt undertecknad. Har hyfsat bra dynamik, men är lite för vass i ljudet för min (och min testkamrats) smak.

Kablar: Tara Labs RCA-kabel. Vet ej namnet på den, men priset ligger på ca 400 kr. Högtalarkablarna är nonames för ca 20-25 kr/metern. Inga lakritssnören alltså, men kanske inte de bästa som finns direkt.

Högtalare: Audio Pro Blue Diamond. Ihop med CD:n blir ljudet väl vasst/ljust med dessa, men ihop med annat låter de mycket bra. Bör alltså matchas med en något mörkare elektronik.

Testlåtar: Rage Against The Machine - Know Your Enemy, Pink Floyd - Breathe och Money, Moonspell - Magdalene, Tool - Forty Six & 2 och AEnema, Meshuggah - Future Breed Machine. I övrigt slöspelades det en hel del från t.ex. Leftfield, Underworld, U2, Tiamat m.m.

Rumsakustik: Jobbig!! Bor i ett litet studentrum som inte är helt lätthanterligt. Har något märkligt basfenomen här inne som artar sig som så att mitten av rummet knappt får någon bas, utan den "stannar" ca en meter ut från väggarna runt om (har testat flera olika högtalarplaceringar med mer eller mindre samma resultat). Litet rum ger också litet stereoperspektiv och både stärkare och högtalare kan pressa ur sig bra mycket mer än vad som gjordes här inne om man så vill. I stort sett kala betongväggar bidrar ju inte heller till något välljud direkt. Vägs upp något av att det ändå är hyfsat gott om andra absorbenter som fåtölj, säng, bokhyllor, duk, gardiner m.m.

Våra åsikter:

- Arcamen producerade en djupare bas än vad HK:n mäktade göra. Å andra sidan blev basen också rundare eller lite bumligare, och inte alls lika rapp och snärtig som med HK:n. Även på de högre basfrekvenserna och inte bara de allra lägsta.

- Med Arcamen blev ljudet större och rymdigare och släppte mer från högtalarna. Rummet och stereoperspektivet upplevdes större än innan. På ett behagligt sätt. Arcamen tappade s.a.s. aldrig greppet oavsett om musiken var lite lugnare eller lite stökigare.

- Överhuvudtaget var Arcamen mycket tydligare. HK:n är inte direkt otydlig, men Arcam gör det bättre. Ibland undrade jag om jag inte t.o.m. kunde höra trummisen klia sig i baken under ett lugnare parti :D. Skulle tippa på att det hade varit väldigt lätt att uppfatta röster, och diverse typiska biljud om systemet testats med film också. Biljuden hördes som sagt tydligt även vid musiklyssning. Detaljrikedomen och tydligheten gör dock också att det kan vara lite tröttande för örat att lyssna under längre perioder på Arcamen, enligt min testkamrat (som alltså är ägare till stärkaren).

- Undertecknad upplevde också att Arcamen hade svårare att återge s-ljud bra i vissa krävande låtar (Moonspell). Avhjälps säkert en del under andra förutsättningar.

Ovan är de "stora" resultaten vi kom fram till. Smådetaljerna har jag glömt :). HK:n går som sagt såklart också att kräma på bra mycket mer med, men Arcamen var tillräcklig för att fylla mitt rum med discohög musik om man så ville. Arcamen var nog ett minimalt snäpp ljusare i karaktären också. Mer hade säkert kunnat utkristalliseras vid en längre session eller av mer kunnigt folk, men detta var vad vi kom fram till iaf.

Summa summarum:

Arcam är helt klart en bättre förstärkare, men skillnaden var inte riktigt så stor som vi hade förväntat oss. Eftersom det är jag som ägare till den billigare av de två, var jag lite orolig innan testet att resultatet skulle bli att jag hade känt mig tvungen att genast rusa iväg och spendera mer pengar än vad jag har råd med på en ny förstärkare (alternativt klubba ner kompisen min och sätta honom på en bananbåt till söderhavet). Riktigt så hemskt blev det dock inte, utan jag kan nog spara mina slantar till framtida uppgraderingar istället och känna mig rätt nöjd med min HK så länge. Ett gratis byte hade jag dock absolut inte tackat nej till :lol:

Over and Out!
Hoppas någon tyckte det var lite intressant iaf ;)!

/B8 (alias Bateman)

Postad 03 November 2003 - 20:18

sikis
  • sikis
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0
Kanon... alltig roligt med små tester... mer sånna av alla ..... de gör forumet bättre...

Postad 03 November 2003 - 20:48

Gäst_sista_striden_*
  • Gäst_sista_striden_*
  • 0
Mycket intressant läsning. Tackar för det!

Postad 03 November 2003 - 21:09

Unregistered36cfc2a0
  • Unregistered36cfc2a0
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Trevligt med lite tester.... :)

Postad 03 November 2003 - 21:34

Unregisteredc6baa34c
  • Unregisteredc6baa34c
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0
Fortsätt så :)

Postad 04 November 2003 - 11:43

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Otroligt kul att Ni tagit Er tid att skriva. Tack!!! Förvånad angående basupplevelsen. Hade nog inte förväntat mig det.
Möjligen hade skillnaden blivit en annan med andra, mer svårdrivan högtalare(?).

Än en gång tack!

Postad 05 November 2003 - 08:33

bjarne
  • bjarne
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
just, har lyssnat lite på arcam och upplevt den som rapp snarare än djup. trodde oxå att bumligheten snarast sklle ligga hos h/k:n vid en direkt jämförelse, men där ser man. kul med recensioner.

Postad 05 November 2003 - 17:34

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Trevligt att det uppskattades :) Och varsågoda!

Vi hade inte heller förväntat mig basupplevelsen riktigt. Precis som bjarne skrev så hade åtminstone jag oxå förväntat mig det motsatta snarare. Kanske hade det blivit annorlunda på mer svårdrivna högtalare, men min testkamrat, tillika ägaren till Arcam-stärkaren, har ett par Dali Evidence 470 hemma och trodde först att den tightare basen berodde på mina högtalare då han hörde hk:n på dem, men insåg sedan att det var stärkaren då vi testade Arcamen på mina burkar. Dali är då inte riktigt lika känsliga som AP (89 mot 91 dB). Aja, så var det iaf <_<

Kom på en störig nackdel med hk:n som iofs inte har med ljudet att göra. Volymen på fjärrkontrollen!!! På Arcam är den verkligen HELT steglös, medans HK:n har VÄLDIGT stora steg. Stör mig alltid på det. Slutar ofta med att man måste justera lite för hand ändå...

Postad 05 November 2003 - 17:38

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Kom på en fråga - hur kopplade ni för basen på Blue? Körde ni bara högnivå eller tappade ni Arcamen via pre-utgången?

Postad 05 November 2003 - 17:49

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Bra fråga. SKulle vi ha tänkt på att skriva :) (Edit: OBS!! Gubben ska vara röd om kinderna som om han skäms. Upptäckte de röda hjrtanen först efteråt. De ska INTE vara där <_<)

Nej, vi körde inte på pre-out även om det hade varit intressant att testa också. Högnivå på båda stärkarna.

Redigerat av B8, 05 November 2003 - 17:57.

Postad 18 November 2003 - 20:08

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1374 inlägg
  • 0
Ahh, köpte precis HK 670 för 3465:- och är OTROLIGT nöjd... för det priset finner jag den svårslagen. Tack för alla små kommentarer och tester som denna. Hjälper mig mycket att välja prylar

Postad 20 November 2003 - 18:23

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Det var så lite så. Kul att man kan vara till hjälp :D

Postad 20 November 2003 - 18:29

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1374 inlägg
  • 0
Du hade en H/K vad? Jag gjorde en erfarenhet igår som jag inte kunnat släppa..

Lastade in Freddie Wadling Soft-hearted Killer och spelade spår 1 "Somewhere over the rainbow" och blev stum av hur skarpa S-ljuden blev, nästan som de pressade gränsen för högtalarnas kapacitet. VÄLDIGT ansträngt...
Har någon annan gjort samma erfarenhet? Kan det vara min DVD-spelare? Högtalarna? H/K:n????
Jag har option på att lämna tillbaka (bytesrätt) om jag inte är nöjd, men jag vet inte om det är där felet ligger. Har tyvärr föga möjlighet att byta ut källan, ska försöka ragga men är det någon som kan kommentera på det hela?

Postad 20 November 2003 - 18:37

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Har inte det problemet. Tvärtom är jag väldigt nöjd med hur min anläggning hanterar just s-ljuden då jag lyssnat på en hel del system där s-ljudet inte alls är tillfredsställande.

Kan ju vara en kombination av dina olika delar eller en av dem. Tvivlar dock på att det är stärkarens fel. Har du ingen annan CD du kan pröva med? Datorn? Någon gammal sunkig? En bärbar?

Felskö lite innan du byter. Andra högtalare skadar ju inte heller att testa, men det kasnke är svårare...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.