Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Installering av CRT: Seleco 320 plus

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 November 2003 - 09:57

Unregistered3e7c08aa
  • Unregistered3e7c08aa
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jar har nyss köpt en Seleco 320 plus, men har lite problem att ställa in den. Har lusläst instruktionboken till punkt och pricka och följt alla anvisningar för installationen i detalj. Problemet är att det gröna, och särskilt blåa röret inte ger fukus på hela skärmen. Nere i högra hörnet finns en stor fläck där blåa röret är i princip helt dött oavsett hur man ställer in fokus. Gröna röret är det ungefär samma sak med fast inte lika illa. Kan det vara någon inställning som jag har missat? De har alla brunnit 5026 timmar.

Förra ägaren påstod att "suddet" hemma hos honom berodde på inställningar, vilket jag trodde på, men nu börjar jag fundera på om inte både blåa och gröna röret är slut. Vad kostar nya rör? Har jag rätt att häva köpet enligt köplagen?

Postad 25 November 2003 - 10:09

Unregistered63f2c388
  • Unregistered63f2c388
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Hur ser det ut om du tittar in i röret nör projektorn är igång? Ser bilden skarp ut på fosforytan?

Jag har lite svårt att tro att det bara skulle röra sig om inställningar om hörnen är "nästan döda".

Kosumentköplagen kan vara lite knepig vid köp mellan privatpersoner. Mycket rekomendationer...... Mitt tips är att du tar kontakt med en konsumentrådgivare i din kommun.

Postad 25 November 2003 - 10:58

Unregistered3e7c08aa
  • Unregistered3e7c08aa
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Hur ser det ut om du tittar in i röret nör projektorn är igång? Ser bilden skarp ut på fosforytan?

Jag har lite svårt att tro att det bara skulle röra sig om inställningar om hörnen är "nästan döda".

Kosumentköplagen kan vara lite knepig vid köp mellan privatpersoner. Mycket rekomendationer...... Mitt tips är att du tar kontakt med en konsumentrådgivare i din kommun.

Bilden ser inte skarp ut på fosforytan när jag kikar in i blåa och gröna röret, utan det ser likadant ut som vid projektion. Kan jag dra slutsatsen att dessa rör är slut?

Postad 25 November 2003 - 11:08

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0
Välkommen till forumet berggren_martin. Var det jag (mudder) som "lurade" hit dig från sporthoj.com ?

Kan du ta några bilder på rören och lägga in i galleriet? Vet någon annan om det kan bli "fungus" i kylvätskan på Seleco? Jag fick det i en Sony 1030 :D

Postad 25 November 2003 - 11:13

Unregisteredfd1d78ce
  • Unregisteredfd1d78ce
  • Lärjunge

• 386 inlägg
  • 0
Antingen är rören slut eller så har du något fel på elektroniken. Att elektroniken skulle strula på exakt samma sätt på endast 2 rör verkar dock osannolikt.

Jag tycker att du ska ta kontakt med säljaren och fråga exakt vilken inställning han menar orsakar detta problem. Det kommer han antagligen inte kunna svara på.

Du har inget stöd av lagen för att få häva ett köp från privatperson, om ni inte skrev ner några särskilda villkor vid köpet. Du kan alltid hävda för säljaren att hans uppgifter inte var riktiga och på det viset vädja till hans goda vilja. Annars gäller "att köpt är köpt".

Postad 25 November 2003 - 11:17

Unregistered3e7c08aa
  • Unregistered3e7c08aa
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Välkommen till forumet berggren_martin. Var det jag (mudder) som "lurade" hit dig från sporthoj.com ?

Kan du ta några bilder på rören och lägga in i galleriet? Vet någon annan om det kan bli "fungus" i kylvätskan på Seleco? Jag fick det i en Sony 1030 :D

Jajemän, hittade allt hit.

Har ingen digitalkamera, men när man kör testbilderna med rutnäten så syns det väldigt tydligt. Gröna och blå röret är suddigt. Typiskt att man skulle bli blåst det första man gjorde. En projje är ju inget man sparar ihop till i första taget som student. :D

Postad 25 November 2003 - 12:42

Unregistereda20d15f0
  • Unregistereda20d15f0
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Ta av linsen på det blå röret och se efter om bilden på fosforytan är suddig. Kontrollera därefter att den elektroniska fokusen är rätt inställd. Den elektroniska fokusen styr fokusen på rören, dvs att bilden blir fokuserad på fosforytan. På din projektor finns antagligen tre rattar som styr detta, en för varje rör.

Kontrollera också eventuella

Att få perfekt fokus över hela duken är rätt knepigt. Det kräver att scheimpflug inställningarna är rätt (distansbrickor eller steglös lutning av linserna), elektronisk fokus är inställd och att sedan naturligtvis att linserna är rätt inställda. Har du linser med två fokusinställningar (mitt och hörn)? Jag tror många går bet på scheimpflug inställningarna, eftersom det krävs en del beräkningar (lutning av projektorn, dukens storlek, tak/bords installation etc påverkar). Tänk också på att det blå röret normalt inte går att få lika bra fokus på som det röda och gröna.

Postad 25 November 2003 - 13:28

Unregistered3e7c08aa
  • Unregistered3e7c08aa
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Ta av linsen på det blå röret och se efter om bilden på fosforytan är suddig.   Kontrollera därefter att den elektroniska fokusen är rätt inställd. Den elektroniska fokusen styr fokusen på rören, dvs att bilden blir fokuserad på fosforytan. På din projektor finns antagligen tre rattar som styr detta, en för varje rör.

Kontrollera också eventuella

Att få perfekt fokus över hela duken är rätt knepigt. Det kräver att scheimpflug inställningarna är rätt (distansbrickor eller steglös lutning av linserna), elektronisk fokus är inställd och att sedan naturligtvis att linserna är rätt inställda. Har du linser med två fokusinställningar (mitt och hörn)? Jag tror många går bet på scheimpflug inställningarna, eftersom det krävs en del beräkningar (lutning av projektorn, dukens storlek, tak/bords installation etc påverkar). Tänk också på att det blå röret normalt inte går att få lika bra fokus på som det röda och gröna.

Allt som du nämnt är redan kontrollerat. (EDIT: förutom magneterna på rörhalsen...)

Redigerat av Unregistered3e7c08aa, 27 November 2003 - 15:10.

Postad 25 November 2003 - 13:51

Unregistered3e7c08aa
  • Unregistered3e7c08aa
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Å, vad dum man är. Har ju inte ställt in de magnetiska ringarna än. Nu gäller det bara att det är där felet ligger.

Postad 25 November 2003 - 15:26

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2218 inlägg
  • 0
"magnetsika ringarna"? Ringarna som sitter mellan linsen och röret eller?
Om du öppnar projjen, finns det några skruvar för focus, en för mitten en för kanterna?
När projjen är avstängd och du tittar in genom rören(med hjälp av en ficklampa), ser du då nån rejäl missfärgning på röret vid det stället där du har dålig focus?
Om inte, så är det nog ner bland högspänningen du måste ner och pilla...Men du är väl van att leva farligt, när du åker sporthoj, menar jag :D . Du bör försöka få en guide av nån med en seleco på hur man gör detta på din projj eller kika på avsforum.com om du kan hitta nått där.

Postad 25 November 2003 - 16:09

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Å, vad dum man är. Har ju inte ställt in de magnetiska ringarna än. Nu gäller det bara att det är där felet  ligger.

Vadå magnetiska ringar? Kan du fixa bilder på dessa?

Var försiktig så att du inte skruvar bort några grundinställningar som t.ex G2 spänningen. Det gäller att justera en CRT i en viss ordning.

Postad 25 November 2003 - 16:10

Unregistered3e7c08aa
  • Unregistered3e7c08aa
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Ser inga direkta missfärgningar så det blir nog högspänning nästa. Hoppas man inte blir grillad själv på kuppen. Kommer nog att behöva hjälp med det här...

Postad 26 November 2003 - 10:03

Unregistered34fe719f
  • Unregistered34fe719f
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Måste bara tala om för dig, Om projektorn nu kulle vara "trasig" och det kostar ca 10K för varje ny lampa för att få den att fungera kan du kräva pengarna tillbaka.
Bara att gå till konsumentvägledaren i din kommun.

Det samma om du köper en bil, som du efter ett halvår märker att den är helt ramsned och vrålkrockad och lagad. Du har lagen på din sida!!

Postad 26 November 2003 - 11:02

Unregistered3e7c08aa
  • Unregistered3e7c08aa
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
JAg vet inte om detta har något med "missfärgningar" att göra, men om slår på en film och sen tar på mig solglasögon och kikar in i linsen så ser det ganska olika ut i de olika rören. I det röda (väl fungerande) röret syns en skarp bild och jag ser också linjerna tydligt. Kikar jag vid sidan av själv bilden så ser det klart och mörkt ut. Blå och gröna rören är en annan historia. Här är allt suddigare och några linjer syns inte alls. Bakgrunden är inte heller så mörk och klar utan är mer grumlig.

Någon som känner igen detta?

Postad 26 November 2003 - 11:13

Unregistered3e7c08aa
  • Unregistered3e7c08aa
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Någon har erfarenhet om ifall fungus kan uppträda på Seleco 320 plus? Så fort jag fått tag i någon som kan lyfta ner projjen från taket så ska jag plocka bort linserna och foto direkt mot forforytan. Om jag lägger ut bilderna här så kan jag kanske få fler omdömen om vad felet är.

Redigerat av Unregistered3e7c08aa, 27 November 2003 - 15:12.

Postad 27 November 2003 - 15:13

Unregistered3e7c08aa
  • Unregistered3e7c08aa
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Om ni ska göra affärer runt Östersund: kontakta då mig först så kan vara säkra på att undvika denna lurendrejare.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.