Förra ägaren påstod att "suddet" hemma hos honom berodde på inställningar, vilket jag trodde på, men nu börjar jag fundera på om inte både blåa och gröna röret är slut. Vad kostar nya rör? Har jag rätt att häva köpet enligt köplagen?
Installering av CRT: Seleco 320 plus
Postad 25 November 2003 - 09:57
Förra ägaren påstod att "suddet" hemma hos honom berodde på inställningar, vilket jag trodde på, men nu börjar jag fundera på om inte både blåa och gröna röret är slut. Vad kostar nya rör? Har jag rätt att häva köpet enligt köplagen?
Postad 25 November 2003 - 10:09
Jag har lite svårt att tro att det bara skulle röra sig om inställningar om hörnen är "nästan döda".
Kosumentköplagen kan vara lite knepig vid köp mellan privatpersoner. Mycket rekomendationer...... Mitt tips är att du tar kontakt med en konsumentrådgivare i din kommun.
Postad 25 November 2003 - 10:58
Bilden ser inte skarp ut på fosforytan när jag kikar in i blåa och gröna röret, utan det ser likadant ut som vid projektion. Kan jag dra slutsatsen att dessa rör är slut?Hur ser det ut om du tittar in i röret nör projektorn är igång? Ser bilden skarp ut på fosforytan?
Jag har lite svårt att tro att det bara skulle röra sig om inställningar om hörnen är "nästan döda".
Kosumentköplagen kan vara lite knepig vid köp mellan privatpersoner. Mycket rekomendationer...... Mitt tips är att du tar kontakt med en konsumentrådgivare i din kommun.
Postad 25 November 2003 - 11:08
Kan du ta några bilder på rören och lägga in i galleriet? Vet någon annan om det kan bli "fungus" i kylvätskan på Seleco? Jag fick det i en Sony 1030
Postad 25 November 2003 - 11:13
Jag tycker att du ska ta kontakt med säljaren och fråga exakt vilken inställning han menar orsakar detta problem. Det kommer han antagligen inte kunna svara på.
Du har inget stöd av lagen för att få häva ett köp från privatperson, om ni inte skrev ner några särskilda villkor vid köpet. Du kan alltid hävda för säljaren att hans uppgifter inte var riktiga och på det viset vädja till hans goda vilja. Annars gäller "att köpt är köpt".
Postad 25 November 2003 - 11:17
Jajemän, hittade allt hit.Välkommen till forumet berggren_martin. Var det jag (mudder) som "lurade" hit dig från sporthoj.com ?
Kan du ta några bilder på rören och lägga in i galleriet? Vet någon annan om det kan bli "fungus" i kylvätskan på Seleco? Jag fick det i en Sony 1030
Har ingen digitalkamera, men när man kör testbilderna med rutnäten så syns det väldigt tydligt. Gröna och blå röret är suddigt. Typiskt att man skulle bli blåst det första man gjorde. En projje är ju inget man sparar ihop till i första taget som student.
Postad 25 November 2003 - 12:42
Kontrollera också eventuella
Att få perfekt fokus över hela duken är rätt knepigt. Det kräver att scheimpflug inställningarna är rätt (distansbrickor eller steglös lutning av linserna), elektronisk fokus är inställd och att sedan naturligtvis att linserna är rätt inställda. Har du linser med två fokusinställningar (mitt och hörn)? Jag tror många går bet på scheimpflug inställningarna, eftersom det krävs en del beräkningar (lutning av projektorn, dukens storlek, tak/bords installation etc påverkar). Tänk också på att det blå röret normalt inte går att få lika bra fokus på som det röda och gröna.
Postad 25 November 2003 - 13:28
Allt som du nämnt är redan kontrollerat. (EDIT: förutom magneterna på rörhalsen...)Ta av linsen på det blå röret och se efter om bilden på fosforytan är suddig. Kontrollera därefter att den elektroniska fokusen är rätt inställd. Den elektroniska fokusen styr fokusen på rören, dvs att bilden blir fokuserad på fosforytan. På din projektor finns antagligen tre rattar som styr detta, en för varje rör.
Kontrollera också eventuella
Att få perfekt fokus över hela duken är rätt knepigt. Det kräver att scheimpflug inställningarna är rätt (distansbrickor eller steglös lutning av linserna), elektronisk fokus är inställd och att sedan naturligtvis att linserna är rätt inställda. Har du linser med två fokusinställningar (mitt och hörn)? Jag tror många går bet på scheimpflug inställningarna, eftersom det krävs en del beräkningar (lutning av projektorn, dukens storlek, tak/bords installation etc påverkar). Tänk också på att det blå röret normalt inte går att få lika bra fokus på som det röda och gröna.
Redigerat av Unregistered3e7c08aa, 27 November 2003 - 15:10.
Postad 25 November 2003 - 13:51
Postad 25 November 2003 - 15:26
Om du öppnar projjen, finns det några skruvar för focus, en för mitten en för kanterna?
När projjen är avstängd och du tittar in genom rören(med hjälp av en ficklampa), ser du då nån rejäl missfärgning på röret vid det stället där du har dålig focus?
Om inte, så är det nog ner bland högspänningen du måste ner och pilla...Men du är väl van att leva farligt, när du åker sporthoj, menar jag
Postad 25 November 2003 - 16:09
Vadå magnetiska ringar? Kan du fixa bilder på dessa?Å, vad dum man är. Har ju inte ställt in de magnetiska ringarna än. Nu gäller det bara att det är där felet ligger.
Var försiktig så att du inte skruvar bort några grundinställningar som t.ex G2 spänningen. Det gäller att justera en CRT i en viss ordning.
Postad 25 November 2003 - 16:10
Postad 26 November 2003 - 10:03
Bara att gå till konsumentvägledaren i din kommun.
Det samma om du köper en bil, som du efter ett halvår märker att den är helt ramsned och vrålkrockad och lagad. Du har lagen på din sida!!
Postad 26 November 2003 - 11:02
Någon som känner igen detta?
Postad 26 November 2003 - 11:13
Redigerat av Unregistered3e7c08aa, 27 November 2003 - 15:12.
Postad 27 November 2003 - 15:13
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
62 bilder
104 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?