Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell The Calibrator-tråd *

318 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 October 2002 - 14:59

horizone
  • horizone
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Jag ville bara berätta att jag vet att The Calibrators försening beror på att tillverkaren verkligen vill vara säker på att produkten är bra innan den släpps. Tillverkaren arbetar hårt med detta just nu och produkten kommer att komma ut.

Moderatorns tillägg: Denna tråd har nu blivit uppgraderad till en officiell The Calibrator tråd. Alla frågor rörande The Calibrator tas i denna tråd, alla andra trådar rörande samma ämne riskerar stängning av moderatorn.

Redigerat av jedi, 09 February 2004 - 23:52.

Postad 02 October 2002 - 15:06

Unregistered4f9bb51f
  • Unregistered4f9bb51f
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jasså du?!

Postad 02 October 2002 - 15:21

Unregistered7ab8cea3
  • Unregistered7ab8cea3
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Hehehe,
ja, ja, tror att många redan har tappat sugen på den...

Men du kanske säljer den själv..?
[:)]

Postad 02 October 2002 - 15:27

Unregistereddde987e5
  • Unregistereddde987e5
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
känns som att dom borde vara klara med det. Om dom fortfarande pillar med det så kan man ju vänta sig ett par månaders väntetid till eftersom att den måste tryckas... Jag antar att du menar att dom redan har gjort det och den kommer snart...

Postad 02 October 2002 - 15:27

cs_gve
  • cs_gve
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Vilket värdelöst inlägg.
Ville bara säga att jag vet... vem skulle bry sig om ditt inlägg när du inte kan säga vart du har hört det ifrån? haha

Du vet, haha [:)]

Okey nu är jag taskig men Jag kan säga att jag vet att du vet nog inte så mycket.

Postad 02 October 2002 - 15:52

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

• 1680 inlägg
  • 0
så istället för att släppa en usel produkt så erkänner dom att man e tidsoptimister och usla projektplanerare. *poff*. där gick mitt förtroende för denna produkt

Postad 02 October 2002 - 15:57

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

• 2991 inlägg
  • 0
Varför skjuta releasen med endast ett par dagar varje gång ett releasedatum passerat?!
Det känns ärligt talat mer och mer som att produkten skjutits till höjderna för att få fler konsumenter att köpa/förhandsboka produkten, men att i själva verket när den släpps så är den kanske inte alls är så bra som förväntades?!

Men men, vad vet jag, jag jobbar varken med företaget som producerar produkten, eller den som säljer/kommer att sälja densamma...

Postad 02 October 2002 - 16:09

horizone
  • horizone
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Jag har upprättat kontakt med upphovsrättsinnehavaren och är inbjuden till studion där den mastras och då kommer jag att se med mina egna ögon vad som händer och hur bra produkten är. Jag håller er underrättade. Tappa inte hoppet nu. :) Men jag håller med om att ett release datum som lydit "When it's ready" som i datorspelsbranschen, hade funkat bättre och att de varit för tidiga angående när den kan förbokas.

Postad 02 October 2002 - 16:14

hymer
  • hymer
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0
Underligt egentligen. hur försenad, eller hur fel man kan räkna liksom. Ringde American Laser igår, de var rätt less på att vänta och ringa tillverkaren och höra när den kommer så..de hade satt ett sista slutdatum till den sista den här månaden. Fler borde göra det så de slutar maska så förbaskat.

Postad 02 October 2002 - 16:31

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
F*n va mycket Bull... Var inte skivan släppt i Europa? De skyllde ju på större efterfrågan ute i Europa än väntat, eller? Isf måste de väl förh*lvete veta om produkten är bra..

Luktar död hund lång väg...

Postad 02 October 2002 - 17:37

horizone
  • horizone
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Det går inte att veta om en produkt är bra förrän den är provad av nån är min uppfattning.

Vem säger att den är släppt i Europa?

Undvik rykten och berätta de fakta ni har.

Jag kan ta reda på mer om denna produkt eftersom jag ska till studion där den just nu mastras och buggfixas. Vill ni veta något så posta era frågor i denna tråd så ska jag göra allt jag kan för att ta reda på svaren. Att uttrycka sig med svordomar och ren tjurighet över att den inte kommit ut än är väl förståeligt ur ren kundsynvinkel men det kommer bara göra mig mindre intresserad av att ta reda på mer information.

Vad jag vet är att huvudstudion som jag har kontakt med är de som har upphovsrätten - men sen är det en massa olika aktörer som bidrar till materialet på denna skiva. Jag vet att alla DTS och DD trailers numera är med på den. Jag vet också att den mastrades om inatt och jag vet att ett av problemen de haft var metadata i DTS strömmen som gjorde att visa decoders inte kunde aktivera DTS läge och indikera detta.

Det är allt jag vet.

Postad 02 October 2002 - 17:43

preacher
  • preacher
  • Ont Geni

• 1238 inlägg
  • 0
I tidigare mailsvar har de ju skyllt just på att "efterfrågan i europa var större än väntat".

För övrigt, hur många The Calibrator trådar har vi nu egentligen? 20?

Postad 02 October 2002 - 17:44

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

• 2991 inlägg
  • 0
Men det är väl fortfarande knasigt att ange nya releasedatum hela tiden, som dessutom alltid endast är ett par dagar senare än den tidigare?!
Varför inte ge ett datum som kanske ligger lite närmare verkligheten? [:)]

Postad 02 October 2002 - 17:46

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0
Förstår att många är sura som har beställt skivan men ta inte ut det på någon som inte representerar företaget som säljer produkten.

Låter konstigt att man fortfarande har problem då releasedatumet är om et par dagar...
Dålig planering är väl det minsta man kan kalla det.

Postad 02 October 2002 - 22:46

Unregisteredb5eedfd3
  • Unregisteredb5eedfd3
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by horizone

Vem säger att den är släppt i Europa?

Undvik rykten och berätta de fakta ni har.

I tråd https://www.minhembi...?TOPIC_ID=16394
redovisar jag det mailsvar jag fick från Dahlström Media,
där man hävdar att man hade ett tekniskt fel i början av sommaren och att efterfrågan varit större än väntat i europa.
Detta mail fick jag kvällen den 18/9 och blev lovad mer info på www.thecalibrator.com inom två veckor vilket ju faktiskt har passerat nu utan att infon kommit upp på siten.....

Men det skall bli kul att se den färdiga produkten...

Postad 03 October 2002 - 03:25

Unregistered28265
  • Unregistered28265
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Börjar lukta lite väl mycket "vaporware"...men jag har inte slutat hoppas än...;-)

Postad 03 October 2002 - 08:44

Unregistered7502177b
  • Unregistered7502177b
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Jag har då bestämt mig för att strunta i denna produkt trots iver i början av den väntade realesen!

Det är en fin gräns mellan att höja intresset och att köra det i botten tydligen!

Postad 03 October 2002 - 12:06

horizone
  • horizone
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Tack för informationen. Jag fick en annan uppfattning från tillverkaren men jag ska ta med detta utskick från dem och be om en förklaring. Jag ska ta upp alla de här frågorna med dem och försöka ta reda på vad som pågår.

Återkommer så fort jag vet mer.

Postad 03 October 2002 - 12:15

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

• 2991 inlägg
  • 0
Förhoppningsvis får vi reda på mer nu än dom ständigt uppskjutna releasedatumen... [:)]
horizone: när ska du till studion, eller har du redan varit där?

Postad 03 October 2002 - 12:25

horizone
  • horizone
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Jag blev inbjuden men har inte bestämt tid ännu. Hoppas kunna göra det inom kort.

Postad 03 October 2002 - 19:01

horizone
  • horizone
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Vet nu att jag ska dit på söndag. Något Ni vill att jag ska fråga, framföra? Förutom varför det tagit sån tid för dem?

Postad 03 October 2002 - 20:26

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

• 2991 inlägg
  • 0
Kommer den (även) att innehålla material för att visa upp anläggningen med?
Typ som i The Ultimate DVD: Platinum, där det finns en extra skiva det ändamålet...

Postad 03 October 2002 - 21:35

Unregistered7beba3c7
  • Unregistered7beba3c7
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
vad glad man blev när det stod release 16/10..

Postad 03 October 2002 - 21:39

Unregistered7beba3c7
  • Unregistered7beba3c7
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
är det någon som vet om man kan ställa in bilden med hjälp av skivan?lr är det bara ljudet det handlar om??

Postad 04 October 2002 - 09:41

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

• 2991 inlägg
  • 0
Man ska väl kunna göra allt med den...(?) [:)]

Postad 04 October 2002 - 10:07

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
Jag har alltid velat ha en produkt man kan göra ALLT med.... Dags att göra sig av med tjejen nu då...[:)]

Postad 04 October 2002 - 10:26

TM
  • TM
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Kommer det att medfölja såna där färgade plastblad (som på Avia?) som man använder för kalibreringen (färg?)?

/TM

Postad 07 October 2002 - 13:26

Unregisteredb5eedfd3
  • Unregisteredb5eedfd3
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by horizone
Vet nu att jag ska dit på söndag. Något Ni vill att jag ska fråga, framföra? Förutom varför det tagit sån tid för dem?

Nu är det måndag och jag är nyfiken på hur besöket blev..

Postad 07 October 2002 - 13:44

Biohazard
  • Biohazard
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Jag är också fruktansvärt nyfniken

Postad 07 October 2002 - 13:53

Unregistered2e34f069
  • Unregistered2e34f069
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag med, håll oss inte på sträckbänken längre, snälla;-)))

Postad 07 October 2002 - 13:54

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

• 2991 inlägg
  • 0
Ja just det! Nu vill vi veta vad som gäller!? [:D]

Postad 08 October 2002 - 14:32

Unregistered2e34f069
  • Unregistered2e34f069
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Var tog du vägen Horizone, var du där i söndags? Vi är väldigt nyfikna hur det gick och vad dina intryck är. (eller, hemska tanke, de kanske håller kvar Horizone och satte ett releasedatum på honom till den 20/11, med risk för försening;-))))

/Birre

/Birre

Postad 08 October 2002 - 14:33

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

• 2991 inlägg
  • 0
LOL [:D]

Postad 08 October 2002 - 17:31

Unregistered768c314e
  • Unregistered768c314e
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Han kanske fick tag på så känslig information om The Calibrator, så att dom låste in han.
Så han kanske sitter bunden i en någon städskrubb, Vem vet????

Herregud hoppas grabben är ok?

Nääää nu måste vi skicka ut en efterlysning på Horizone.[:D][;)]

Postad 09 October 2002 - 00:11

horizone
  • horizone
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
hehehe.. nädå jag är helt ok.. Mötet med dem blev idag (tisdag) istället.

För det första kan jag berätta att produkten existerar i allra högsta grad och att upphovsmannen har otroligt mycket erfarenhet på alla de områden som innefattas i en sådan här produkt.

Anledningen till att Calibrators releasedatum skjutits upp så många ggr är att man stött på ett antal tekniska begränsningar och problem som man varit tvungen att lösa innan produktionen kunnat fortsätta och att avtal med DTS och Dolby Digital är rätt så komplicerade att få igenom. Sedan har man ju varit tvungen att "debugga" produkten på ett antal hårdvaru-miljöer för att försäkra sig om att den fungerar på alla DVD spelare. Bara som ett exempel har vi DTS problemet. Kruxet låg i att ljudet fungerade precis som det skulle men DTS indikatorn tändes inte - Detta var ett fel som mjukvaru tillverkarna för DTS encodningen måste lösa och bara det tog en månad extra. Allt material är så att säga klart men processen att slå samman allt detta till en färdig produkt är tidskrävande och ständigt dyker nya små problem upp som måste lösas. Viktigt är också att man hela tiden följer DVD-specifikationen. En liten miss i t.ex menysystemet och man kan få vilken DVD-spelare som helst att hänga sig.

Skivan kommer att innehålla kalibrering för ljud och bild. På ljudsidan kommer alla tester finnas kodade i både DD och DTS. Hela skivan är i 16:9 anamorfiskt bildformat.
Själva högtalarkalibreringen sker mycket snyggt - det finns animeringar till som tydligt visar vad som sker. Frekvenssvepet har t.o.m en progressbar så du ser ungefär vart i frekvensskalan du befinner dig.

Demomässigt (show-off) kommer det att finnas en över 4 minuter lång demo på skivan förutom DD och DTS vinjetterna. Demon består i en datoranimerad sekvens med väldigt kraftfulla ljudeffekter. Personligen tycker jag den slår både DTS, Dolby Digitals och i viss mån THX vinjetterna på fingrarna. Det kunde iofs ha funnits mera demo-show off material på skivan men å andra sidan är ju skivan ett verktyg för kalibrering och inte en show-off skiva. Introt är förresten inte heller att förakta. Det finns planer på flera produkter i Calibrator serien där mera show-off-aktiga skivor finns med liksom även professionella versioner för installatörer och broadcast studios.

Vid en direkt jämförelse med t.ex "Avia - guide to home theatre" märker man direkt att den här skivan är för hemmabioentusiaster som vet lite om vad de håller på med.

Skivan har utkommit tidigare men bara till branschen som jag nämnt tidigare. Mer som en promo - den innehöll långt ifrån lika mycket som denna gör.

Bildkalibreringen kommer inte innehålla något separat färgfilter - detta är dels för att det kräver egentligen en hel del kunskaper från användaren om TV-bildsignaler och annat. Då alla inte är TV-proffs och med tanke på att den skulle höja priset en hel del har det utelämnats.

Bra filter kostar bra med pengar. De vill inte heller slänga med nåt billigt filter av plast då dessa är klart underlägsna glasfilter.

Man har testat en del filter och de som är bra, kostar lika mycket som produkten själv, och skulle förmodligen inte komma till användning för alla ändå då vanliga CRTer inte har möjlighet att ställa in phase och liknande på bildsignalen.

Man kan alltid köpa ett filter själv om man är så pass kunnig att man vet hur man använder dem. Sedan bara faktumet att PAL systemet är så pass mycket bättre på att reproducera rätt färg minskar behovet av ett filter om man jämför med NTSC (Never The Same Color) :-).

Den proffs variant av the Calibrator som förmodligen ligger nåt år fram i tiden och som är till för hemmabioinstallatörer och referenssystem kommer med all sannolik innehålla ett högkvalitativt färgfilter och denna version av the Calibrator kommer ligga runt 1000-lappen.

Den exklusiva förhandstitt jag fått på The Calibrator har inte på något vis fått mig att vilja avboka den iallafall...snarare längta.

(Allt ovan i detta inlägg är av min egna personliga åsikt efter att ha träffat tillverkaren och jag kan inte ta på mig något ansvar för riktigheten och ej heller representera firman ur annan synvinkel än de intryck jag fått som privatperson)

Postad 09 October 2002 - 00:21

Unregistered7502177b
  • Unregistered7502177b
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Ligger priset kvar på ca drygt 300 för denna! Tänkte bara så man vet vad man sparar.....[:D]

Postad 09 October 2002 - 00:24

horizone
  • horizone
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Jadå, det ligger kvar.

Postad 09 October 2002 - 00:25

preacher
  • preacher
  • Ont Geni

• 1238 inlägg
  • 0
Tack för den matnyttiga informationen. Man kunde ju önskat att gänget bakom The Calibrator hade satt ett lite mindre optimistiskt slutdatum från första början, men ingen är perfekt.

Dock tycker jag det känns konstigt att presumtiva köpare får information på ett hembio-forum istället för på produktens hemsida som säger lika mycket som tidigare, dvs ingenting.

Postad 09 October 2002 - 01:44

horizone
  • horizone
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
En uppdatering av sajten är på gång men då man koncentrerat sig i första hand på själva produkten har tyvärr sajten hamnat på efterkälken den också.

Postad 09 October 2002 - 02:26

Unregistereda0143a19
  • Unregistereda0143a19
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
alla dessa buggar...man kanske bör vänta på "The Calibrator MkII"....?
Det finns säkert buggar i dom andra varianterna också men dom har man inte blivit medveten om såhär...

Postad 09 October 2002 - 09:20

Unregistered7ab8cea3
  • Unregistered7ab8cea3
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Är du säker på att du inte jobbar själv med att utveckla denna skivan..?
"Bara som ett exempel har vi DTS problemet. Kruxet låg i att ljudet fungerade precis som det skulle men DTS indikatorn tändes inte...."
Jag har iaf tröttnat, orkar inte vänta på tillverkare som inte kan hålla sina utlovade leveranser. Då får det hellre vara.

Postad 09 October 2002 - 09:54

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

• 2991 inlägg
  • 0
Horizone: såg i senaste numret av tidningen HemmaBio att det finns en kampanj som innefattar:
en "The Calibrator" t-shirt
en show-off(?) CD vid namn "Circle of Sound CD" (enbart dts?)
och en "The Calibrator" DVD

Det är inte Circle of Sound du tänker på, för att visa upp (show-off) anläggningen med?
Jag antar att det kommer fler produkter, eftersom du sade att finns planer på sådana produkter längre fram?

Postad 09 October 2002 - 12:01

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
Det är inte bara i det senaste numret de kört kampanjen, har väl hängt mé iaf 3 tidigare nummer tror jag. De har ju även med en reklam annons långt bak i tidningen med lite screenshots från skivan och texten "Nu äntligen ute" eller nåt i den stilen (har inte tidningen framför mig men har för mig att det var nåt i den stilen). Gör ju f*n inte saken bättre att skriva att denär ute eller?

Postad 09 October 2002 - 12:05

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

• 2991 inlägg
  • 0
OK, då måste jag ha förbisett kampanjen i tidigare nummer... [:I]

Postad 09 October 2002 - 13:16

Unregistered0d4d9685
  • Unregistered0d4d9685
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Det stod i nya hemmabio tidningen att den släppts nu... Men vad vet jag!

Postad 09 October 2002 - 14:58

horizone
  • horizone
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
För att försöka svara på lite fler frågor:

Jag jobbar inte för företaget som tillverkar The Calibrator och inte heller har jag nån förtjänst i detta för närvarande. Om min position ändras på något vis. D.v.s att jag får ersättning eller liknande för att skriva om produkten så meddelar jag er om detta. Jag ogillar svart marknadsföring och försöker bara ge er opartisk fakta.

Det är beklagligt att den är sen och att det utannonserats alltför optimistiska datum. Dock kan man ju jämföra med nån annan produkt inom multimedia som t.ex Duke Nukem Forever. Jag har personligen bestämt mig för att den kommer när den är klar "When it's ready".

Det är naturligtvis tröttsamt att vänta på något man vill ha men jag är av åsikten att avboka gör ju knappast releasen snabbare så jag behåller min bokning.

Erbjudandet som finns på Hemmabio tidningens kuponger vet jag inte så mycket om. Jag vet dock att kampanjen har varit för tidigt ute. Tillverkaren själv är medveten om det och jobbar nätterna igenom för att få ut den här produkten.

Peter

Postad 09 October 2002 - 15:49

Unregisteredb5eedfd3
  • Unregisteredb5eedfd3
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Det jag undrar är om man från leverantören hade någon kommentar till att man sa att förseningen des berodde på den stora efterfrågan i europa (i min värld betyder det klar produkt) och att man haft tekniska problem ibörjan på sommaren men inte ett ljud om att man fortfarande hade det?????

Postad 09 October 2002 - 15:55

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

• 2991 inlägg
  • 0
Ja precis, det har vi inte fått någon information om, nej...

När var första releasedatumet på produkten, förresten?
Har de sagt något nytt datum eller väljer dom inte att uppdatera releasedatumet?

Postad 10 October 2002 - 00:16

F-Forward
  • F-Forward
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Vill bara säga det att jag tycker att det är jäkligt stor skillnad på att lova leveransdatum hela tiden mot att säga "when it's done".

Dessutom, om den fortfarande är i mastering och lösa-buggar-stadiet, så lär det ju dröja minst en månad till innan den kommer...

//T

Postad 10 October 2002 - 03:09

horizone
  • horizone
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
quote:Jani003: Det jag undrar är om man från leverantören hade någon kommentar till att man sa att förseningen des berodde på den stora efterfrågan i europa (i min värld betyder det klar produkt) och att man haft tekniska problem ibörjan på sommaren men inte ett ljud om att man fortfarande hade det?????

Som jag förstått det hade man en produkt för branschen som man ville testa sälja till konsumentledet. När efterfrågan var tiofalt större än förväntat insåg man att produkten skulle komma att synas i sömmarna på allvar och ville därför leverera en produkt som tålde lite mer kritik än den promo man gett ut till branschen. Denna utökning och förbättring av produkten skapade de tekniska problemen varav de flesta nu är lösta enligt min vetskap.

Företaget som skapat The Calibrator har mångårig erfarenhet av kalibreringsprodukter för hem och bilstereo sedan förut medans mängden DVD-produktioner må vara betydligt mindre varför organisationen inte var trimmad eller anpassad för att starta ett DVD projekt i en skala som blev så mycket större än man räknat med.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.