hehehe.. nädå jag är helt ok.. Mötet med dem blev idag (tisdag) istället.
För det första kan jag berätta att produkten existerar i allra högsta grad och att upphovsmannen har otroligt mycket erfarenhet på alla de områden som innefattas i en sådan här produkt.
Anledningen till att Calibrators releasedatum skjutits upp så många ggr är att man stött på ett antal tekniska begränsningar och problem som man varit tvungen att lösa innan produktionen kunnat fortsätta och att avtal med DTS och Dolby Digital är rätt så komplicerade att få igenom. Sedan har man ju varit tvungen att "debugga" produkten på ett antal hårdvaru-miljöer för att försäkra sig om att den fungerar på alla DVD spelare. Bara som ett exempel har vi DTS problemet. Kruxet låg i att ljudet fungerade precis som det skulle men DTS indikatorn tändes inte - Detta var ett fel som mjukvaru tillverkarna för DTS encodningen måste lösa och bara det tog en månad extra. Allt material är så att säga klart men processen att slå samman allt detta till en färdig produkt är tidskrävande och ständigt dyker nya små problem upp som måste lösas. Viktigt är också att man hela tiden följer DVD-specifikationen. En liten miss i t.ex menysystemet och man kan få vilken DVD-spelare som helst att hänga sig.
Skivan kommer att innehålla kalibrering för ljud och bild. På ljudsidan kommer alla tester finnas kodade i både DD och DTS. Hela skivan är i 16:9 anamorfiskt bildformat.
Själva högtalarkalibreringen sker mycket snyggt - det finns animeringar till som tydligt visar vad som sker. Frekvenssvepet har t.o.m en progressbar så du ser ungefär vart i frekvensskalan du befinner dig.
Demomässigt (show-off) kommer det att finnas en över 4 minuter lång demo på skivan förutom DD och DTS vinjetterna. Demon består i en datoranimerad sekvens med väldigt kraftfulla ljudeffekter. Personligen tycker jag den slår både DTS, Dolby Digitals och i viss mån THX vinjetterna på fingrarna. Det kunde iofs ha funnits mera demo-show off material på skivan men å andra sidan är ju skivan ett verktyg för kalibrering och inte en show-off skiva. Introt är förresten inte heller att förakta. Det finns planer på flera produkter i Calibrator serien där mera show-off-aktiga skivor finns med liksom även professionella versioner för installatörer och broadcast studios.
Vid en direkt jämförelse med t.ex "Avia - guide to home theatre" märker man direkt att den här skivan är för hemmabioentusiaster som vet lite om vad de håller på med.
Skivan har utkommit tidigare men bara till branschen som jag nämnt tidigare. Mer som en promo - den innehöll långt ifrån lika mycket som denna gör.
Bildkalibreringen kommer inte innehålla något separat färgfilter - detta är dels för att det kräver egentligen en hel del kunskaper från användaren om TV-bildsignaler och annat. Då alla inte är TV-proffs och med tanke på att den skulle höja priset en hel del har det utelämnats.
Bra filter kostar bra med pengar. De vill inte heller slänga med nåt billigt filter av plast då dessa är klart underlägsna glasfilter.
Man har testat en del filter och de som är bra, kostar lika mycket som produkten själv, och skulle förmodligen inte komma till användning för alla ändå då vanliga CRTer inte har möjlighet att ställa in phase och liknande på bildsignalen.
Man kan alltid köpa ett filter själv om man är så pass kunnig att man vet hur man använder dem. Sedan bara faktumet att PAL systemet är så pass mycket bättre på att reproducera rätt färg minskar behovet av ett filter om man jämför med NTSC (Never The Same Color) :-).
Den proffs variant av the Calibrator som förmodligen ligger nåt år fram i tiden och som är till för hemmabioinstallatörer och referenssystem kommer med all sannolik innehålla ett högkvalitativt färgfilter och denna version av the Calibrator kommer ligga runt 1000-lappen.
Den exklusiva förhandstitt jag fått på The Calibrator har inte på något vis fått mig att vilja avboka den iallafall...snarare längta.
(Allt ovan i detta inlägg är av min egna personliga åsikt efter att ha träffat tillverkaren och jag kan inte ta på mig något ansvar för riktigheten och ej heller representera firman ur annan synvinkel än de intryck jag fått som privatperson)