Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Cav-Audio

349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 May 2004 - 07:22

Unregistered6b881ae1
  • Unregistered6b881ae1
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Förstår Moreton & Kerrs frustration fullständigt.
Hade jag varit bilhandlare och haft ensamrätt i en stad på att sälja BMW så hade jag blivit vansinnig om en Fiathandlare i samma stad hade skrivit avtal med BMW och sålde deras BMW-bilar för Fiatpriser. Det är ju precis det som verkar ha hänt här. Har själv provlyssnat Cavhögtalare av flera olika modeller och jämfört dom med andra högtalare i samma klass och dyrare ändå, och personligen tycker jag att Cavs högtalare spöar skiten ur det mesta.
Och uppenbarligen verkar Fynda.nu fullständigt ha gått bakom ryggen på Moreton & Kerr, trotts att dom till all säkerhet visste om att Moreton & Kerr var generalagent för Cav. Om det är något som stinker så är det väl en sådan kniv i ryggen. Är inte på något sätt rik, men jag tänker alla gånger fortsätta att handla till lite dyrare priser hos Moreton & Kerr. Aldrig att jag skulle handla hos Brutusfirman fynda.nu. Lite samvete måste man väl ändå ha, även som företagare. Tragiskt att se!

Postad 25 May 2004 - 07:47

HembioConsult
  • HembioConsult
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

-----> HembioConsult

En liten fråga......

Anser du att CAV högtalarna var konkurrenskraftiga om vi ser till
de gamla priserna?

Mvh Rickard

Jag anser att tex. CAV Fi-2 var klart prisvärd för 16 000kr, och för 10 000kr är det ett klipp!
Jämför gärna med Infinity Kappa 600 som kostar 18 000kr, så förstår du säkert vad jag menar ;)

Postad 25 May 2004 - 07:49

HembioConsult
  • HembioConsult
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
[quote name='Basföda' date='May 24 2004, 21:41 '] [quote name='HembioConsult' date='May 24 2004, 21:02 '] [quote name='mho' date='May 24 2004, 17:05 '] [quote name='Basföda' date='May 24 2004, 12:30 ']Import priset gånger 4 plus tull och moms låter ju rätt svettigt. Vilka andra elektronikimportföretag har dom marginalerna? Och nästan 10.000 i frakt ? Hört talas om containerfrakt ?[/QUOTE]

Databranschens marginaler är väl knappast något vi hi-fi handlare skall eftersträva!
Snart är det väl ingen som har råd/lust att ta hem produkter för demo...

mvh
Lennart [/QUOTE]
Nej 5-10% är nog för lite men tycker du själv runt 400% är en rimlig marginal ? [/quote]
Vem är det som har en marginal på 400% ??

Postad 25 May 2004 - 07:53

Nybbe
  • Nybbe
  • Lärjunge

• 490 inlägg
  • 0

Hade jag varit bilhandlare och haft ensamrätt i en stad på att sälja BMW så hade jag blivit vansinnig om en Fiathandlare i samma stad hade skrivit avtal med BMW och sålde deras BMW-bilar för Fiatpriser. Det är ju precis det som verkar ha hänt här. Har själv provlyssnat Cavhögtalare av flera olika modeller och jämfört dom med andra högtalare i samma klass och dyrare ändå, och personligen tycker jag att Cavs högtalare spöar skiten ur det mesta. 
Och uppenbarligen verkar Fynda.nu fullständigt ha gått bakom ryggen på Moreton & Kerr, trotts att dom till all säkerhet visste om att Moreton & Kerr var generalagent för Cav. Om det är något som stinker så är det väl en sådan kniv i ryggen. Är inte på något sätt rik, men jag tänker alla gånger fortsätta att handla till lite dyrare priser hos Moreton & Kerr. Aldrig att jag skulle handla hos Brutusfirman fynda.nu. Lite samvete måste man väl ändå ha, även som företagare. Tragiskt att se!

Men gnäll!
Ska vi konsumenter gråta över all konkurens som finns?!
Tror du att likande saker inte händer även innom andra områden än den *småruttna* hifi-branchen. Så länge jag kan handla billigare är jag nöjd, har inga som helst moraliska föreplikter gäntemot firma X.

*Oh ja just det, jag handlar på willys och inte på ica. Varför? Maten smakar likadant men är billigare.

Redigerat av Nybbe, 25 May 2004 - 08:02.

Postad 25 May 2004 - 08:35

Unregisteredfce03283
  • Unregisteredfce03283
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0

Men gnäll!
Ska vi konsumenter gråta över all konkurens som finns?!
Tror du att likande saker inte händer även innom andra områden än den *småruttna* hifi-branchen. Så länge jag kan handla billigare är jag nöjd, har inga som helst moraliska föreplikter gäntemot firma X.

*Oh ja just det, jag handlar på willys och inte på ica. Varför? Maten smakar likadant men är billigare.

Håller med... utan fri konkurrens kommer nog också den s.k. "gråimporten" från Kina, Lettland etc. öka ännu mer, för vem vill betala dubbla priset bara för att gynna en specifik återförsäljare? :)

Postad 25 May 2004 - 08:38

Unregistered7094e573
  • Unregistered7094e573
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jaha nu har både HembioConsult och Moreton & Kerr gått ner i samma pris som Fynda.nu, så lägger vi ner den diskussionen :)

Jag blev verkligen intresserad av dessa högtalare nu när priserna dumpades. Vad ska man då välja? Har tyvärr ingen chans att åka och lyssna just nu. 25 mil till närmsta ÅF. Funderar på att skaffa Fi 2 till front Fi C22 som center och ha Fi S22 till surround, vad tror ni om det? Eller så införskaffar Jag Fi 3 till både front och surrond och C22 centern + en rejäl sub. Ska ha dem till både musik och bion. Vad passar bäst? Har som sagt ingen chans att lyssna på dem.. Hur är basen i Fi 3?

//Mvh Henrik

Postad 25 May 2004 - 08:50

Unregistered6b881ae1
  • Unregistered6b881ae1
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Ni har missat själva poängen i mitt inlägg. Jag har absolut ingenting mot fri konkurrens. Självklart är det det vi ska ha och sträva mot. Det är inte det mitt inlägg handlar om. Saken i detta fall är att M & K inte är återförsäljare (som ni skrev) utan generalagent. Därför är inte detta i första hand ett slag mot enbart M&K utan mot deras återförsäljare (t.ex hembiokonsult). Fynda.nu får väl självklart sälja Cav-prylar som vilken annan återförsäljare som helst, men när dom går förbi den Generalagent som finns för sverige så tycker jag dom slår under bätet. Förstår bara inte hur Cav själva kan låta en sån sak hända. Det finns ju en anledning till varför man har en generalagent och ger denna exlusivitet.

Sen måste jag säga att, fri konkurrens eller ej, så tycker jag att man måste hålla en viss moral även hos vinstdrivande företag. Men idag så är det väl allmänt vedertaget att så länge det finns pengar att tjäna så skiter man i moralen och att andra kan bli lidande.

PS jag handlar oxå på willys, vad nu det hade med saken att göra DS

Postad 25 May 2004 - 10:11

Unregisteredebdbf243
  • Unregisteredebdbf243
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
OT:
w.w: vart jobbar du?

Undrar bara eftersom du registrerade dig idag, och direkt tar M&K:s agerande i försvar...
Jag tycker detta med generalagenturer skulle vara nåt för EU-domstolen att utreda.
Närmare monopol går inte att komma...

Men detta är Högtalare-forumet så jag går tillbaks till Topic:
Vad sägs om 3 par Fi-III till en 6.1 anläggning?
2 front, 2 surr och 2 center...tillsammans med en bra sub borde det bli en ganska bra bio-anläggning... :)

Edit/
Jag har ungeför 18m2 i mitt blivande biorum, och mina Kappor känns lite för stora...

Redigerat av Unregisteredebdbf243, 25 May 2004 - 10:15.

Postad 25 May 2004 - 11:33

Unregisteredf6945104
  • Unregisteredf6945104
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
[quote name='HembioConsult' date='May 25 2004, 08:49 '] [quote name='Basföda' date='May 24 2004, 21:41 '] [quote name='HembioConsult' date='May 24 2004, 21:02 '] [quote name='mho' date='May 24 2004, 17:05 '] [quote name='Basföda' date='May 24 2004, 12:30 ']Import priset gånger 4 plus tull och moms låter ju rätt svettigt. Vilka andra elektronikimportföretag har dom marginalerna? Och nästan 10.000 i frakt ? Hört talas om containerfrakt ?[/QUOTE]

Databranschens marginaler är väl knappast något vi hi-fi handlare skall eftersträva!
Snart är det väl ingen som har råd/lust att ta hem produkter för demo...

mvh
Lennart [/QUOTE]
Nej 5-10% är nog för lite men tycker du själv runt 400% är en rimlig marginal ? [/QUOTE]

Vem är det som har en marginal på 400% ?? [/quote]
Moreton-Kerr om dom tar hem dom med containerfrakt som dom flesta andra importörer. Tycker deras svar att CAV sagt åt dom att fyrdubbla importpriset låter lite fishy , påslag ska ju inte tillverkaren bestämma utan importören.

Postad 25 May 2004 - 11:54

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Basföda: Var står det någonstans att Moreton-Kerr har en marginal på 400%?

Postad 25 May 2004 - 12:09

Unregisteredf6945104
  • Unregisteredf6945104
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Basföda: Var står det någonstans att Moreton-Kerr har en marginal på 400%?

M-K skrev ju själva
"Vi har följt de anvisningar vi fått av CAV Audio gällande priser till konsument, vilket är import priser x 4 plus moms plus eventuell skatt."

Om man importerar något för runt 4000+frakt tull och moms (containerfrakt går på max någon tusing) och säljer det för 30.000 så har du ju marginaler runt 400%. Nu är jag medveten om att som generalagent så har man ju en del förpliktelser och kostnader som kostar en del och att man måste lämna vettiga nettopriser men ändå. Vet att dom flesta generalagenter i audiobranschen har betydligt mindre påslag. M-K skrev ju att dom flyger in högtalarna vilket enligt dom är hutlöst dyrt. Men dom lär väl som sagt inte låta bättre för att dom flygs in.
Med tanke på att dom tydligen sänkt priserna radikalt så tyder det ju på att dom använde "fel" miniräknare när dom satte priserna.

Postad 25 May 2004 - 12:46

Unregistered6b881ae1
  • Unregistered6b881ae1
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

OT:
w.w: vart jobbar du?

Undrar bara eftersom du registrerade dig idag, och direkt tar M&K:s agerande i försvar...

Ja, inte jobbar jag åt dom på något sätt om det är vad du vill antyda. Har varit och lyssnat på deras grejer några gånger och bildat mig en uppfattning om dom.
Sen vet jag inte om du har missat att man faktiskt kan gå in på sidan och läsa allt som skrivs utan att vara medlem! Visst är det fantastiskt!
Anledningen till att jag blev medlem idag var just för att jag tycker att den här situationen stinker och jag ville uttrycka mitt missnöje. Men det kan man visst inte göra utan att bli anklagad för att ha halva inne hos berörd part.
men men.... skit samma.
Vilka meningskliljaktigheter vi än må ha om M&K så faststår ändå att Cavs grejer är riktigt bra. Där är vi i.a.f överens!

Postad 25 May 2004 - 12:50

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

• 1053 inlägg
  • 0

Sen måste jag säga att, fri konkurrens eller ej, så tycker jag att man måste hålla en viss moral även hos vinstdrivande företag.

Moralen i detta fallet har ju varit att man inte hade nån moral alls. Därför, att när det skiljer nästan 50% på exakt samma vara, så kan det ju knappast vara särskilt moraliskt, etiskt, affärssinne man är ute efter i första hand.

Det är inget än rent lurendrejeri, med stöd som generalagent i botten.

Men hav förströstan, moreton & kerr är inte dom första, och inte heller dom sista som kommer att uppmärksammas.

Jag läser det du skriver, men måste snabbt konstatera att du är dåligt påläst i ämnet. Särskilt vad det gäller affärsetik.

Sedan tycker jag det är UNDERBART och alldeles STRÅLANDE att prisjakt.nu finns på nätet. Utan den här sidan, så hade många inte fått information om billig handel. Alla är inte födda med guldsked i munnen.

Tack Jonas Bondesson, och alla andra som bidrar till prisjakt.nu - ni rockar fett!

Postad 25 May 2004 - 13:18

Unregistered3ecb30f4
  • Unregistered3ecb30f4
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Sedan tycker jag det är UNDERBART och alldeles STRÅLANDE att prisjakt.nu finns på nätet.  Utan den här sidan, så hade många inte fått information om billig handel. Alla är inte födda med guldsked i munnen.

Tack Jonas Bondesson, och alla andra som bidrar till prisjakt.nu - ni rockar fett!

Japp Prisjakt är ett bra sätt att dela med sig av sin kunskap om olika saker, men denna tråd handlar faktiskt om Högtalare --> Cav Audio, så "back to topic" !vill ni diskutera Cav audio och försäljning/import av dessa så ta det i "Butiker och Import" forumet

Med vänliga hälsn
Henrik / Moderator

Postad 25 May 2004 - 19:44

Unregistered9421688f
  • Unregistered9421688f
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Om någon av er undrar över hur dessa produkter låter och vilken typ av finish de har så är Ni alla välkomna ner till oss på Demo.

Moreton & Kerr
Vingåkersvägen 10
64150 Katrineholm

Om ni kommer efter klockan 18.00 så ber vi er meddela detta minst en dag innan.

Vi kommer att ha en öppen Demo kväll den 28/6 med start klockan 15.00

Under denna kväll så kommer vi att visa alla våra produkter från bla:
CAV
Fujitsu
Earthquake
VIBE
Impulse
m.fl

Välkomna. :)

Med vänliga hälsningar

Moreton & Kerr

Postad 25 May 2004 - 20:11

Unregistered0ac7936c
  • Unregistered0ac7936c
  • Forumräv

• 753 inlägg
  • 0
Hur kommer dte sig att CAV MT-2 bara kostar 2375:-. Är det styck priser??
Dom ser rätt bra ut och har dubbla 8 tums bassar vilket jag är i behov av. Jag hade tänkt köpa celestion systemet för 5000kr men nu ser jag att man kan få CAV MT-2 + MTC + MTS-2 för bara 4475kr. Någon som vet hur de låter???

Postad 25 May 2004 - 22:22

Unregistered4dcc3b15
  • Unregistered4dcc3b15
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
De här högtalarna ser ju väldigt bra ut och enligt flera här så låter de visst väldigt bra också.
Den enda jag undrar över är om någon vet om man kan driva högtalarna med en vanlig receiver typ "Yamaha RX-V750", räcker den eller har ni något förslag vad man lämpligen bör "driva" dem med.

Postad 26 May 2004 - 02:03

Unregisteredebdbf243
  • Unregisteredebdbf243
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
w.w: Jag anklagar dig inte för någonting...det var säkert fler än jag som undrade... :)
BTW...Brutus var ju killen som hjälpte senaten i Rom att sätta p för Ceasars diktatur.
Och diktatur är ju en sorts monopol....huvet på spiken.... :unsure:

Patrik30: Dom mår nog bra av förstärkare som klarar lite svårare laster.
Ju mer amp desto bättre.
Jag klarar nog förhoppningsvis att driva 6 st Fi-III med mitt SAV-P200... :lol:

Postad 26 May 2004 - 09:49

Unregistered535c26e7
  • Unregistered535c26e7
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Har själv köpt Cavs MT2 system (MT2, MTS1 och MTC) och är grymt nöjd. Driver det med en sketen Yamaha RXV440 reciver än så länge så det är väl inte optimalt på långa vägar, men ändock så är jag riktigt nöjt.
Det som imponerar mest på mig är den grymma närvarokänslan i högtalarna, något jag inte upplevt med andra högtalare i den (tidigare) prisklassen (och således än mindre i nuvarande prisklass).

Så utan att verka alltför partisk, men till det priset som dom säljs nu
så köp för f-n :) Det är värt varenda krona.
Enda lilla negativa som jag märkt är att basen ibland inte kanske är fullt så distinkt som man vill att den ska vara. Men det kan ju oxå ha med min medelmåttiga reciver att göra. Dom spelar dock väldigt djupt så en sub känns nästan helt överflödig även vid filmtittande.

Men har du möjlighet så åk och lyssna i.a.f om du inte har allt för långt.

Lycka till

Postad 26 May 2004 - 10:18

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1253 inlägg
  • 0
Vad tror ni om detta paket Q5000 System??? Den är ganska billig men grymt snygg, har idag JM Lab Chorus 716 S samt tilhörande utan sub, denna var snyggare men tror ni ljudet är lika bra?? Eventuellt byter jag ut det jag har om någon vill köpa det senare... Tack för all hjälp...

Postad 26 May 2004 - 17:54

Unregistered07fd9b7c
  • Unregistered07fd9b7c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Inte för att var petnoga, men jag hittar ingenstans där det står att Moreton & Kerr är generalagenter för CAV.

Moreton & Kerr är i huvudsak General Agent samt Distributör för märken så som; Earthquake, CAV Audio, VIBE, RTO, US Aucustics samt Fujitsu Plasmavision W.

Detta var det ända jag hittade på deras sida men det står ju inte specifikt att dom är generalagenter för CAV.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Postad 26 May 2004 - 18:59

Unregistered30b5e98c
  • Unregistered30b5e98c
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
wannabie: Har du läst vad du skriver??

Moreton & Kerr är i huvudsak General Agent samt Distributör för märken så som; Earthquake, CAV Audio, VIBE, RTO, US Aucustics samt Fujitsu Plasmavision W.

CAV Audio är väl ändå CAV.

Postad 27 May 2004 - 04:33

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Tillverkare av membranen är CAV

Fi Serien är gjorda i MDF med lager av Pianolack.

MD & MT Serien är gjorda i MDF med Faner.

DP är i trä och glas.

MD & MT ligger ju under PVC på Cav:s hemsida, det får ju jag till att det är någon sorts plast inblandad i leken. Är du hundra på att det är MDF med äkta träfaner?

Postad 27 May 2004 - 06:02

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
CAV på fynda. Är ni säkra på att CAV inte är ännu ett namn i proson/jws/xtz/genexa-familjen?

Postad 27 May 2004 - 09:14

Unregisteredebdbf243
  • Unregisteredebdbf243
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
bo_man: Det är inte ett namn i den familjen...

widescreen4: Vad jag har förstått är det inte äkta träfaner, utan en plastfilm.

Postad 27 May 2004 - 09:56

Schluug
  • Schluug
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Humm, detta måste vara något fel, http://www.moreton-k..._id=307&c_id=89 ? Låter lite väl billigt tycker jag. Iofs så är det väl 1749:-/st? Ska man slå till? ;)

Postad 27 May 2004 - 10:17

Unregistered0ac7936c
  • Unregistered0ac7936c
  • Forumräv

• 753 inlägg
  • 0
De känns nästan som att CAV har blivit lite för billigt. För 15 000 får du higendsystem som desutom ser grymt bra ut, men går du in hos hifiklubben får du ett par stativare och lite kablar ;)

Postad 27 May 2004 - 12:08

Unregisteredf6945104
  • Unregisteredf6945104
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

CAV på fynda. Är ni säkra på att CAV inte är ännu ett namn i proson/jws/xtz/genexa-familjen?

Skulle inte förvåna mig om dom tillverkas i samma fabrik i Kina. Men spela roll låter det bra så är det bra och ännu bättre om det inte kostar så mycket.

Postad 27 May 2004 - 13:03

Magnus M
  • Magnus M
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Är det någon som har en åsikt hur CAV jämför sig med Canton (eller vice versa)?

Paketet som jag funderat på från Canton:

Front: Canton LE 109 [4.985:-]
Center: Canton LE 105CM [1.695:-]
Surround: Canton LE 103 [2485:-] (+ ev. Canton LE 107 vid framtida uppgradering till 7.1/Multikanalmusiksystem)
Total Summa = 9165:-

Paketet som jag funderat på från CAV:

Front: CAV MT-2 [4.375:-]
Center: CAV MTC [1.000:-]
Surround: CAV MTS-1/MTS-2 [1.100:-] (+ ev. CAV MT-1 vid framtida uppgradering till 7.1/Multikanalmusiksystem)
Total Summa = 6475:-

Prismässigt ligger CAV klart bäst till (man kan till och med köra med MT-1 som surround och ändå komma billigare undan än med Canton), men hur är det med ljudkvalitet?
Bestyckningen av element är rent storleksmässigt ung. detsamma mellan märkena.

Jag måste också säga att CAV är tilltalande rent designmässig, fast å andra sidan är Cantons LE-serie inte så pjåkiga heller.

Åsikter någon?

Postad 27 May 2004 - 14:46

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0

Är ni säkra på att CAV inte är ännu ett namn i proson/jws/xtz/genexa-familjen?

Saxat från M&K

Med det vill jag säga att CAV inte är ett nytt märke, de har lång erfarenhet bakom sig. Och att de skulle vara släkt med "skräp"-tillverkarna (ursäkta uttrycket) ser jag som en omöjlighet.

Redigerat av Soundtrack, 27 May 2004 - 14:48.

Postad 27 May 2004 - 15:10

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Jag tycker att prissättningen på produkterna andas en gnutta oseriositet. Att sätta ett fiktivt pris som inte har något med kvalitet eller produktionskostnad att göra verkar ju vara befängt. Visst ett påslag men om man sätter att JWS-högtalare kostar 30 000 så betyder det inte att de är bra. Sen att drastiskt sänka priserna på nya produkter är ett erkännande att man försöker lura köparna.

Sen att använda paintshop för att låta prudukterna verka som om pianolacken inte är av denna värld är också oseriöst....precis som med XTZ:s högtalare.

Att sälja en hi-end högtalare på fynda är för mig lika troligt som att köpa martin logan på Överskottsbolaget.

Hade det varit utgående produkter och att man vill ränsa ut lagret är en annan sak.

Kanske har jag fel, men det är min PERSONLIGA övetygelse.

Postad 27 May 2004 - 15:59

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
För det första så kan jag personligen berätta för dej bo_man att även om bilderna på CAV är en illustrerad 3D bild så har högtalarna i MINST lika bra finnish i verkligheten om inte bättre! Så att det är en illustration, det känns som det kvittar för dom är lika snygga i verkligheten! Fråga dom som sett dom..

När det sedan gäller att jämföra CAV med proson, eller som många utrycker sej.. skräphögtalare just för att CAV är ett för oss okänt och man inte vet så mycket om dom. Så kan jag inte mer än att säga, iaf enligt min personliga åsikt.. det går inte att jämföra!

Som exempel kan jag ta att jag var och lyssnade på JM Labs Cobalt 826s, som ligger på samma pris som CAV Fi-2 gjorde innan, dvs 15-16.000:- . Och JM Lab är då ett välkänt och bra märke (iaf enligt mej), Cobalten har inte en chans mot Fi-2!
Sedan är det också som så.. att bara för att det är dyrt, är det inte bra.. och bara för att det är billigt är det inte dåligt! Så för att priset sänkts till 10.000:- så har dom inte blivit sämre för det.

Sedan skriver du så här: "Att sätta ett fiktivt pris som inte har något med kvalitet eller produktionskostnad att göra verkar ju vara befängt.". Jag antar att du själv har lyssnat, sett dessa högtalare eftersom du påstår att det inte har något med kvalitet att göra? Isf vill jag veta vilka högtalare i samma prisklass Du tycker har högre kvalitet samt bättre finnish.
Och ang. priserna, jämför andra asiatiska produkter med vad dom kostar i produktionskostnad och vad dom säljs för här i sverige. Tro mej, det är väldigt många produkter som har samma prisskillnad om inte mer oavsett om det är seriöst eller inte. ;) Ett pålägg på ett antal 100% är ju knappast en ovanlighet. Sen kan jag inte påstå att ett par högtalare för 15.000:- är High-End..

Men som alltid, kom ihåg att allt är var och ens personliga uppfattning om hur saker och ting upplev och är.. Så trots allt, så respekterar jag din åsikt! Men enligt min, så har du fel.. :D

Postad 27 May 2004 - 19:13

Ljudfokus
  • Ljudfokus
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Hejsan bo_man!
Du skulle läsa på lite om marknadsföring, kostnader och prissättning,
tror du skulle bli rätt förvånad...

Lite exempel:
Vad tror du ett par Nike-skor kostar från fabrik?
Garanterar dig att de inte kostar över 50 kr.
I butik 1000 kr, alltså minst 20 gånger högre...

Ett par levis-jeans? Kostar inte en bråkdel att tillverka av vad de kostar i butik.

Man måste tänka på att det är många fler kostnader som ska räknas in
från ett fabrikspris till ett butikspris.

Största boven i priset är antalet som säljs. Säljs det mycket, så sjunker
priset drastiskt och säljs det lite, så måste de som väl köper betala alla
kostnader själva.
Ju högre pris en vara har, desto färre säljs och desto större av del av priset
är annat än tillverkningspris.
Detta är faktum.

Och det faktum att vi säljer högtalare till låga priser, innebär inte
något sätt att det inte skulle vara bra produkter.

Innan vi bestämmde att vi skulle ta upp CAV i vårt sortiment, så var det inte
en enda som tvivlade på deras kvalité, med flera priser som låg ungefär
dubbel så högt som idag. Men så fort priset sänks, så börjar vissa tvivla?
Varför? Var glada istället att ni spar en massa pengar.
Varför tror vissa att det automatisk blir bättre för att det är dyrt?
Väldigt trist att se...

Roligare är det därimot att många som verkligen har lyssnat och
försvarar, det är era röster som räknas.

Till sist mitt råd: Släpp diskusionen om priserna och lyssna och jämför istället.
Det säger mer än ett pris.

MVH

Redigerat av Ljudfokus, 27 May 2004 - 19:26.

Postad 27 May 2004 - 19:19

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Det ska bli mycket trevligt att få hem MT-1:orna. Det skulle dock ta upp till 45 dagar.. Men men, sånt är livet.
Sedan ska det hårdjämföras med mina dyrare 602:or.

Postad 27 May 2004 - 20:19

Unregistered1b6f8dd6
  • Unregistered1b6f8dd6
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Ingen som ska till M&K o lyssna på CAV den 28/6 ? Jag är där iaf. ;)

Postad 27 May 2004 - 21:34

mattek
  • mattek
  • Veteran

• 1627 inlägg
  • 0
nån som fått koll på om det är styckepris eller per par (dp200)

Postad 27 May 2004 - 22:26

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Hejsan bo_man!
Du skulle läsa på lite om marknadsföring, kostnader och prissättning,
tror du skulle bli rätt förvånad...

Lite exempel:
Vad tror du ett par Nike-skor kostar från fabrik?
Garanterar dig att de inte kostar över 50 kr.
I butik 1000 kr, alltså minst 20 gånger högre...

Ett par levis-jeans? Kostar inte en bråkdel att tillverka av vad de kostar i butik.

Man måste tänka på att det är många fler kostnader som ska räknas in
från ett fabrikspris till ett butikspris.

Största boven i priset är antalet som säljs. Säljs det mycket, så sjunker
priset drastiskt och säljs det lite, så måste de som väl köper betala alla
kostnader själva.
Ju högre pris en vara har, desto färre säljs och desto större av del av priset
är annat än tillverkningspris.
Detta är faktum.

Och det faktum att vi säljer högtalare till låga priser, innebär inte
något sätt att det inte skulle vara bra produkter.

Innan vi bestämmde att vi skulle ta upp CAV i vårt sortiment, så var det inte
en enda som tvivlade på deras kvalité, med flera priser som låg ungefär
dubbel så högt som idag. Men så fort priset sänks, så börjar vissa tvivla?
Varför? Var glada istället att ni spar en massa pengar.
Varför tror vissa att det automatisk blir bättre för att det är dyrt?
Väldigt trist att se...

Roligare är det därimot att många som verkligen har lyssnat och
försvarar, det är era röster som räknas.

Till sist mitt råd: Släpp diskusionen om priserna och lyssna och jämför istället.
Det säger mer än ett pris.

MVH

Tror mer att han syftade på att t.ex MD-I-EX kostar 15.000Kr härv i Sverige, och 1.500Kr tvärs över havet.

Postad 27 May 2004 - 22:32

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
MD-1 kostar Inte 1500kr tvärs över havet. De kostar 6000, exkl frakt.

MT-2 kostade 15'000 här, och 1500 "over there".
Nu kostar de dock inte mer än 4400 här.

Postad 27 May 2004 - 22:33

Ljudfokus
  • Ljudfokus
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Hejsan widescreen4!

Tror mer att han syftade på att t.ex MD-I-EX kostar 15.000Kr härv i Sverige, och 1.500Kr tvärs över havet.

Men så är det ju inte?
De kostar cirka 15.000 kr paret i Sverige, men vart kostar de 1.500 kr?

MVH

Postad 27 May 2004 - 22:37

Ljudfokus
  • Ljudfokus
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Hej Soundtrack!
Vart kommer dessa uppgifter ifrån och vem säljer de för dessa priser?
Tänker närmst då på MD-1.

MVH

Redigerat av Ljudfokus, 27 May 2004 - 22:40.

Postad 27 May 2004 - 22:54

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Härifrån

Postad 27 May 2004 - 23:02

Ljudfokus
  • Ljudfokus
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Hej Soundtrack!
Kan du bara redovisa hur du kommit fram till detta pris,
för jag får det inte riktigt till att stämma...

MVH

Postad 27 May 2004 - 23:14

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Två av dessa (Basdelar) - ca 2888
Två av dessa (middelar) - ca 3192
= 6080 SEK (exkl frakt)

Postad 27 May 2004 - 23:25

Unregisteredebdbf243
  • Unregisteredebdbf243
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
Blir det inte 4 basdelar?
Två till varje burk....

Redigerat av Unregisteredebdbf243, 27 May 2004 - 23:25.

Postad 27 May 2004 - 23:37

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Två av dessa (Basdelar) - ca 2888
Två av dessa (middelar) - ca 3192
= 6080 SEK (exkl frakt)

Är du säker på att priset inte är för en komplett högtalare? Båda (MD-1-EX och MD-1) finns ju på Moreton&Kerr också! BN i namnet står för vilken finnish det är på högtalaren.

Jag skulle tro att det rör sig om en eller två kompletta skithögtalare, finnish i PVC-plast och tunn spånskiva eller plyfa ;) .

EDIT:

Missade detta:Producer code: MD-I-MID-BN och detta kanske innebär att man får bygga med moduler men det låter lurigt.

Någon som har fått svar på mail?

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 27 May 2004 - 23:44.

Postad 27 May 2004 - 23:53

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

• 1352 inlägg
  • 0

Jag skulle tro att det rör sig om en eller två kompletta skithögtalare, finnish i PVC-plast och tunn spånskiva eller plyfa  :D  .

Tunn spånskiva och en vikt på 88kg? Knappst ;)

Postad 28 May 2004 - 00:00

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0

Blir det inte 4 basdelar?
Två till varje burk....

MD-1 = 2 basdelar
MD-1 EX = 4 basdelar

Missade detta:Producer code: MD-I-MID-BN och detta kanske innebär att man får bygga med moduler men det låter lurigt

Just så är det. Det finns en midmodul och en basmodul (2 olika, en modell med 10" bas och en modell med 12" bas)

Redigerat av Soundtrack, 28 May 2004 - 00:03.

Postad 28 May 2004 - 00:11

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Jag skulle tro att det rör sig om en eller två kompletta skithögtalare, finnish i PVC-plast och tunn spånskiva eller plyfa  ;)  .

Tunn spånskiva och en vikt på 88kg? Knappst :D

Man får plats med många tegelstenar i lådan om magneterna är små ;) .

88Kg är väl per par? varför skulle Moreton&Kerr ange fraktvikten för en högtalare?

EDIT: Såg nu att det va per styck.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 28 May 2004 - 00:28.

Postad 28 May 2004 - 00:22

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Här vad vi negativ ....

Postad 28 May 2004 - 00:29

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Tjae....verkar något för bra för att vara sant så är det oftast det.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.