Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Test: Harman/Kardon DVD22 mot Yamaha DVD-S540...

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 april 2004 - 22:34

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Test: Harman/Kardon DVD22 mot Yamaha DVD-S540 på Hitachi PJ-TX10 LCD-projektor

Bakgrund:
Jag hade tidigare en Barcographics 808 CRT-projektor. Bildkvalitén från den var naturligtvis suverän. Den var egentligen bara mindre bra på tre områden: Skärpa, geometri och ergonomi. Sämst var den såklart på ergonomi eftersom den väger ca 70 kg och krävde en hel del tid att trimma in varje gång man flyttat på den eller duken.
För en tid sedan så tröttnade jag på att ha en ”skibox” i taket, det blev aldrig optimalt. Har mkt låg takhöjd där den var tvungen att hänga så den störde en hel del på alla möjliga sätt kan man säga.
En CRT kräver god deinterlacing/scaling. Till BG808:an så provade jag alla möjliga olika sorters källor: Interlaced DVD (Pioneer DV-535), Billig scaler som jag inte kommer ihåg vad den heter, DVDO iScan Pro, HTPC, Progressiv DVD-spelare (Nintaus, buggig men med mkt bra bild), BriteView scaler.
Har alltså provat en hel del lösningar.
Nintaus och BriteView hann jag dessutom testa under min tid med den nuvarande projektorn, en Hitachi PJ-TX10. En projektor med ganska låg upplösning men fin-fina inställningsmöjligheter, både för gamma och färger, gör att man kan få naturliga färger och hyfsat omfång med de flesta källor.
Nintaus:en var nog den källa som på det hela taget gav bäst bild på Barco:n. Om man bortser ifrån att den var väldigt buggig, så hade den perfekt färgåtergivning artefaktfri bild och den var dessutom helt befriad från den hemska Chroma-buggen (CUE).

Nåväl. Då jag testade med progressiv bild från Nintaus:en i början med Hitachi-projektorn, så märkte jag att bilden blev väldigt ”trist” och livlös, om än mkt bra deinterlace:ad och detaljerad.
Började fundera på en bättre spelare, eftersom Nintaus:en ändå var så pass buggig.
Tog hem en DENON DVD-3800, som hade kostat drygt 16.000:-, på prov.
Även här så blev det en trist och livlös bild. Dessutom var den extremt buggig, så den lämnades tillbaka dagen efter.
Köpte sedan hem en Yamaha DVD-S540 med progressive scan. Hade redan börjat misstänka att Hitachi:n gav en ”trist” progressiv bild, men ville ändå inte ha kvar den buggiga Nintaus:en.
Samma sak här... Interlaced/sammanflätad bild gav en otroligt mkt mer livfull bild än PS, även på Yamaha:n.
Behöll ändå Yamaha:n, eftersom jag ville ha en ”obuggig” spelare med componentutgångar.

Efter vissa diskussioner på forumet och efter att ha hört mkt dåligt om Yamaha:n och mycket gott om Harman/Kardon DVD22, så bestämde jag mig häromdagen för att ge Progressive Scan en ny chans på Hitachi-projektorn.
Sagt och gjort. Jag lånade hem en H/K DVD22 och riggade digitalkamera och videokamera med stativ framför duken. Förberedde med två backup:er på LOTR-TTT för att kunna switcha mellan identiska källor på de båda spelarna.
Detta är berättelsen om testet... :D

Förutsättningar:
Projektor: Hitachi PJ-TX10, LCD, 848x480.
DVD-spelarna switchades genom recievern.
Testskivor: Avia NTSC, LOTR-TTT PAL(2 st. identiska), Snatch PAL, Fawlty Towers PAL, Star Wars Ep. I PAL.
Till att börja med kalibrerades båda spelarna, på så sätt att jag med sparade inställningar i projektorn enkelt kunde byta värden för kontrast, ljusstyrka m.m. så att det var godkänt för respektive spelare.

Testet:
H/K:n har tre lägen för PS: Auto, Movie och Video. Alla testbilder provades i alla tre lägena. Generellt så var Video oanvändbart. Troligtvis är det ett läge som lämpar sig för vissa typer av källmaterial som ursprungligen spelats in på video. Själv kom jag dock fram till att Auto generellt fungerar bäst med videobaserat material.

OBS: Screenshots är populära i tester av bildkvalitet. Dock är de i många fall omöjliga att göra på ett rättvisande sätt. För att ta en någorlunda rättvisande bild av en projektion så måste man oftast ha en längre slutartid på kameran, vilket i sin tur resulterar i att man får lika många bildrutor som hinner spelas upp under slutartiden - alltså en ganska förvirrad bild. Detta löser många genom att pausa spelaren. Det ger dock en extremt snedvriden bild eftersom olika spelare ger olika bra bild i paus-läge.
T.ex. så ger H/K:n fantastiskt bra pausbild på filmbaserat material om man har ”Movie”-läge inställt i spelaren och kör PS, men den ger ganska dålig pausbild i de andra två lägena.
Yamaha:n ger alltid en dålig pausbild (ungefär som Auto och Video från H/K:n).
Alltså har jag inte tagit några testbilder alls i pausat läge, utan enbart av menyer och speciella testbilder som är statiska.

Det jag märkte ganska snabbt var att skillnaderna mellan H/K:n och Yamaha:n vid vanligt filmtittande i PS-läge var minimala.
Det var inte alls lätt att hålla reda på vilken spelare som var aktiv då jag snabbt switchade mellan dem med identiskt källmaterial (LOTR-TTT PAL).

Skillnaderna vid videobaserat material (Fawlty Towers) i PS-läge var inte heller stora. Möjligen ngt större detaljrikedom från H/K:n, men inget anmärkningsvärt.

Det som gjorde testandet lite ointressant efter hand var att Hitachi-projjen helt enkelt lämnar en alldeles för ”trist” PS-bild. Dock kan det vara värt att använda PS-funktionen på spelaren ibland: T.ex. med Snatch PAL, som har en extremt låg bildkvalitet, så lyckas PS-funktionen i H/K:n ganska mycket bättre än både projektorn och Hitachi:n. Dock är bildkvalitén ändå så pass låg på denna skiva att jag troligen aldrig kommer att använda den ändå.
Plus i kanten för H/K på filmbaserade PAL-skivor med låg bildkvalitet alltså. Fawlty Towers har också ganska låg bildkvalitet, eftersom källmaterialet är gammalt och de analoga banden förmodligen dessutom är slitna, men där märktes ingen större skillnad som sagt, troligtvis för att det är videobaserat.

Intressantast blev det då jag slängde i Avia och började titta på de olika testbilder för upplösning och skärpa som finns.
Det blev på ett sätt ”jämnt skägg” mellan spelarna vad gäller detaljrikedom och skärpa – men Yamaha:n har allvarliga defekter på YpbPr (component) delen av spelaren. Dessa defekter finns inte alls på RGBs-utgången.
Både interlaced och PS component från Yamaha:n uppvisar kraftig ”ringing” och ”ghosting”, alltså dubbla bilder och ”glorior” runt högfrekventa delar av bilden. Jag bytte till och med kablar på Yamaha:n eftersom dessa defekter var så påtagliga, men effekten kvarstod.
H/K:n har inte alls dessa problem.
Nu skall man veta att det vanligtvis är mycket svårt att se fenomenet i vanliga filmscener, däremot kan det synas mycket tydligt i t.ex. menyer, runt textning o.dyl.

Testade även Y/C-delay, ett fenomen som kan ge ”släpighet” i färgåtergivningen, men resultatet från de båda spelarna var där identiskt. Det verkar nästan som om den delay som finns induceras av projektorn, så lika var resultaten.

Testade även ”Moving Zone Plate”, en mycket stygg test av deinterlacing som finns på Avia. Resultatet av denna test finns under mitt galleri som nedladdningsbara MPG-filmer! Filmade av en del av duken med progressive scan i videokameran. Effekten återspeglas mkt väl av MPG-filmerna.
Jämförde även ”de rullande titeltexterna” i Star Wars Ep. I mellan spelarna och filmade av dem. Även de finns som MPG-filer i mitt galleri.
Som ni kan se där så är det mycket små skillnader i deinterlacingen mellan spelarna.
Dock är det gigantisk skillnad mellan projektorns deinterlacing och spelarnas.

Trots de ibland påtagliga och ibland mindre påtagliga skillnaderna mellan spelarna så kvarstår det faktum att Hitachi:n inte kan återge en PS-bild på ett livfullt och engagerande sätt.
Och eftersom man med RGBs in i projjen från Yamaha-spelaren och digitalmottagare får en mycket fin bild, helt utan ghosting, så kommer H/K:n inte att bli kvar i min ägo. Trots dess enormt tilltalande design. ;)

Detta test har inte haft för avsikt att jämföra något annat än bildåtergivningen. Testets resultat är naturligtvis avhängigt av min kringutrustning i övrigt, kablar, projektor, färg på väggarna etc. Ett helt normalt amatörtest med andra ord. :lol:

Screenshots:en kommer i nästa inlägg och video:rna kan laddas ned i mitt galleri.
Jag har säkert glömt massor, så fråga på! B)

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 25 april 2004 - 22:49.


#2

Postad 25 april 2004 - 23:02

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Osså screenshots:en.. Nr. 1:

Bifogad fil(er)



#3

Postad 25 april 2004 - 23:03

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Nr. 2:

Bifogad fil(er)



#4

Postad 25 april 2004 - 23:04

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Nr. 3:

Bifogad fil(er)



#5

Postad 25 april 2004 - 23:06

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Nr. 4:

Bifogad fil(er)



#6

Postad 25 april 2004 - 23:09

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Båda spelarna verkar ha motsvarande grad av "lite chroma-bug", om en spelare nu kan ha det.
Starkt röda texter blir t.ex. inte alls perfekta, men de blir betydligt bättre från spelarnas PS-kretsar än vad de blir om projektorn skall ta hand om det på en inkommande interlaced bild.
Ingen märkbar skillnad på spelarna vad "chroma-bug:en" anbelangar alltså.

Det kan tyckas som om H/K:n har en något "varmare" ton om man tittar på testbilderna ovan, men jag är osäker på om det kanske är kameran som spökar eller om det faktiskt är så.
Kanske lyckades jag inte helt med färgkalibreringen. :D

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 25 april 2004 - 23:10.


#7

Postad 25 april 2004 - 23:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0
Snyggt jobbat Arioch! Kommentarer och så kommer imorgon..dags o däcka nu. :D

#8

Postad 26 april 2004 - 07:21

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

  • 3 008 inlägg
  • 0
Tack för en mkt intresant läsning.

#9

Postad 26 april 2004 - 07:48

Unregistered28175162
  • Unregistered28175162
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Tack för testet arioch, mkt intressant!

#10

Postad 26 april 2004 - 09:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0
Skulle till att börja med att säga att jag tycker Pause+Screenshots i vissa fall är ett alldeles utmärkt verktyg föra att visa brister/skillnader i bilden. Men givetvis kan man bara använda detta då pausebilden verkligen är lik "den rörliga bilden". Inte nödvändigtvis i syfte att visa exakt hur bilden ser ut utan mera för att visa skillnader. Sunt förnuft alltså så ska det nog gå bra, ibland funkar det, ibland inte...enkelt! ;)

Jajja, några punkter jag kom att reagera på:

- Undrar om jag hade en tidig firmware på min Yamma. När kom den senaste tro? Varför tror jag det? Jo detta gäller främst videodeinterlaceing. Den 540 jag hade var nämligen helt oanvändbar med detta både i NTSC och PAL. Kollade på olika konserter och samtliga visade hopplösa fall av "combing", helt otittbart. Med H/K så blir det visserligen lite taggigt men helt klart betydligt mer behagligt att titta på. Men du märke alltså inte av något sådant Arioch?

- Lord of the Rings var nog den film som jag såg minst skillnad mellan H/K och Yamman. Yamman fixade denna helt klart godkänt. Lik förbaskat så märke jag direkt att "något hade hänt" när jag lät denna film vara premiärfilm åt H/K:n. Skräpa och djup var synbart bättre.

- Andra filmer gav alltså ännu större skillnad. Så om man bortser från de olika projjarnas inverkan (vilket man iofs inte kan) så verkar det ändå som om min 540 körde med gammal programvara.

- Det är alltså uppenbarligen så att slutresultatet hänger på vilken proj man använder. Känner inte alltid riktigt igen mig i de kommentarer du skriver om bilden. Inget konstigt med det. Sharp 91/201 är ju, i fråga om teknik, helt andra projjar än denna Hitachi. Vore tvärtom märkligt om man kom fram till exakt samma sak.

- Och ja, H/K:n har en synbart varmare ton än Yamman. När jag bytte spelare fick jag "kyla ner" bilden en hel del faktiskt.

- Överlag tycker jag föresten det VERKAR som om Hitachin bearbetar bilden "lite mer" när den matas interlace. På nått sätt att bilden anpassas mer för att passa projjen ifråga. Lite som NEC HT1000 och dennes "SweetVision" som man bara kommer åt i interlace. Alla gillar inte Sweetvision men t.ex. PJCentral rekommenderade att man matar sin Nec med interlace just pga denna teknik som alltså pånått sätt "fixar till bilden mer" i detta läge än vid vanlig PS. Kanske funkar Hitachi någe liknande. Är detta ett rimligt antagande Arioch?

Iaf, bra undersökning Arioch. Gött när nån orkar härja med testbilder och dra slutsatser av dessa. Själv brukar jag sällan orka med detta och gå direkt på filmerna istället... :D :lol:

#11

Postad 26 april 2004 - 11:22

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0

Båda spelarna verkar ha motsvarande grad av "lite chroma-bug", om en spelare nu kan ha det.
Starkt röda texter blir t.ex. inte alls perfekta, men de blir betydligt bättre från spelarnas PS-kretsar än vad de blir om projektorn skall ta hand om det på en inkommande interlaced bild.
Ingen märkbar skillnad på spelarna vad "chroma-bug:en" anbelangar alltså.

Chroma uppstår bara om bilden skalas upp.. Det gör den INTE på DVD22 och S540.

Vad är det för röd text du lagt märke till? I DVD-filmernas menyer?

#12

Postad 26 april 2004 - 11:41

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
Verkar ju onekligen som att Hitachi:n inte går så väl ihop med extern progressiv bearbeting.
Om nu inte ens Denons värsting gör någon märkbar förbättring, vad kan då hjälpa :D .
Undra om det kommer vara så för TX100 med.
Btw, mycket utförligt test Arioch.

//Cineoholic

#13

Postad 26 april 2004 - 11:51

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
nurfen>> Njäee... Den uppstår då en bild görs progressiv. Oberoende av om den sedan skalas eller ej.
Om det vore som du säger så skulle enbart ett mkt litet antal spelare ha buggen, eftersom ytterst få spelare skalar om bilden. Däremot är det ett mkt litet antal som inte har den.

#14

Postad 26 april 2004 - 11:53

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Vad är det för röd text du lagt märke till? I DVD-filmernas menyer?

Menyer är oftast interlaced till sin natur och kan inte orsaka CUE.
Nej, jag menar t.ex. det vanliga exemplet med loggan i början på Toy Story. Eller titeltexterna till Blade...

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 26 april 2004 - 11:54.


#15

Postad 26 april 2004 - 11:57

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Verkar ju onekligen som att Hitachi:n inte går så väl ihop med extern progressiv bearbeting.

Prexis...
Matar man den däremot med 1:1 pixelmapping från dator så blir bilden klockren. Det är precis som om de inte alls har bemödat sig med att en progressiv videosignal skall kunna passas in på panelerna på ett bra sätt...
Det som gör bilden trist är framför allt att det blir som en "hinna" framför bilden. Nästan all känsla av "3D" och "luftighet" försvinner.
Bilden blir mkt "djupare" med interlaced component, RGBs och VGA från dator med 1:1 pixelmapping.

#16

Postad 26 april 2004 - 12:02

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

- Överlag tycker jag föresten det VERKAR som om Hitachin bearbetar bilden "lite mer" när den matas interlace. På nått sätt att bilden anpassas mer för att passa projjen ifråga. Lite som NEC HT1000 och dennes "SweetVision" som man bara kommer åt i interlace. Alla gillar inte Sweetvision men t.ex. PJCentral rekommenderade att man matar sin Nec med interlace just pga denna teknik som alltså pånått sätt "fixar till bilden mer" i detta läge än vid vanlig PS. Kanske funkar Hitachi någe liknande. Är detta ett rimligt antagande Arioch?

Det är nog mycket rimligt. :D
Via interlaced YPbPr får bilden ett extremt "tryck" och fenomenal djupkänsla. Tyvärr sker det på bekostnad av detaljrikedom och med enorm "ghosting", som jag visade på i en annan tråd.
Med RGBs blir det dock en perfekt balans mellan "tryck & 3D" och god återgivning av källmaterialet.
Kanske därför som RGBs-ingången på denna projje rekommenderats av flera kritiker... ;)
Väldigt förvånande att det skiljer så enormt mycket på YPbPr- och RGBs-ingångarna dock.

Har inte testat något nämnvärt med s-video, men vad jag kan minnas så påminner den mer om YPbPr interlaced än om RGBs.

#17

Postad 26 april 2004 - 12:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

nurfen>> Njäee... Den uppstår då en bild görs progressiv. Oberoende av om den sedan skalas eller ej.

Japp. Vill man vara riktigt petig så grundar det sig på när färginformationen på skivan ska "uppsamplas" från 4:2:0 till 4:2:2/4:4:4. Chromabuggen kallas ju som bekant, CUE, Chroma Uppsampling Error. Problemet uppkommer när man, med progressivt flaggat material, väljer fel metod för att göra denna uppsampling.

Litervis info om detta hittar man, såklart, på Secrets. (sidan med svaret på allt, det är bra märkligt att man inte läser teknisk dokumentation här på jobbet med samma intresse... :D )

(hehe, så tjaa, uppskalning handlar det ju om men inte uppskalning av bild som Nurfen är inne på utan uppskalning av färginfo så den får "samma upplösning" som ljusinformationen något som ALLA dvd-spelare måste göra, ps eller ej)

Redigerat av pacman, 26 april 2004 - 12:53.


#18

Postad 26 april 2004 - 13:34

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0
SWEEET SURRENDER IS ALL THAT I HAAAVE TO GIIIVE :D

#19

Postad 26 april 2004 - 13:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0
nurfen>> :D

#20

Postad 11 maj 2004 - 21:59

WayFar
  • WayFar
  • Lärjunge

  • 499 inlägg
  • 0
Tack Arioch för detta! Helt enkelt enastående bra gjort, ett riktigt bidrag till gemenskapen. Två tummar upp! :)

Det vore intressant att se så här grundliga och konkreta jämförelser mellan olika projektorer också. Finns det redan på forumet? Eller någon annanstans på nätet?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Monterad
    DPC
    2024-05-07 07:16:55
  • darkages
    2024-05-05 19:55:49
  • darkages
    2024-05-05 19:54:24
  • Provmontering nya duken
    DPC
    2024-05-05 12:34:08
  • Fästen på ny position och med offset
    DPC
    2024-05-05 10:03:39
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.