Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalarplacering

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 July 2004 - 18:13

Unregistered8dddaec7
  • Unregistered8dddaec7
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej
Jag undrar om någon vet hur man minskar ljud från Hifi-anläggningen att nå grannarna. Skulle vilja placera mina så att man kan njuta så mycket som möjligt utan att störa för mycket. Lägenheten jag bor i är ganska lyhörd och det kan ju vara ett problem. Spelar det någon roll om man placerar högtalarna mot yttervägg eller en innervägg? Använda Spikes eller andra fötter? Kort och gott söker jag detn effektivaste placeringen och utrustningen för att minska framtida problem. :)

Postad 18 July 2004 - 18:58

Unregistered7619f881
  • Unregistered7619f881
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Grannar a har samma problem.

Postad 18 July 2004 - 20:39

Unregistered6546e3e8
  • Unregistered6546e3e8
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Spikes?

Postad 18 July 2004 - 21:09

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Ja, spikes ska ju hjälpa att minska överföringen av vibrationer till golv och väggar. Spwciellt kan en sub höras riktigt kraftigt i våningen under, om den står direkt på golvet.

Postad 18 July 2004 - 21:21

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

• 3403 inlägg
  • 0
Detta ämne har diskuterats en del i detta forum tidigare, testa och använda sökfunktionen.

Men för att svara lite kort:

Vanliga spikes minskar inte överföringen av vibrationer ifrån en högtalare till ett golv, som "tommypeters" påstår, utan bara leder ned dem till golvet.
http://www.sonicdesign.se/sdfeet.html

Försök att minska högtalarens/subbens direkta kontakten mot golvet.
Tex genom:
använda tunga sten/betong plattor under högtalare/subwoofer och gärna kombinera det med dämpfötter/SD- fötter mellan högtalare och platta.

Man kan lägga isolering mot en vägg, som sedan kan kläs eller använda draperi för den. De minskar de ljud som annars skulle störa grannen

Redigerat av tb303, 18 July 2004 - 21:24.

Postad 18 July 2004 - 21:49

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Vanliga spikes minskar inte överföringen av vibrationer ifrån en högtalare till ett golv, som "tommypeters" påstår, utan bara leder ned dem till golvet.

Jag har aldrig skrivit att man ska använda vanliga spikes - man bör hellre använda ovanliga... :) - de spikes jag tänkte på (kommer inte ihåg vad de heter) är tvådelade. "Spiken" vilar i en fördjupning på en fot - dels för att inte repa parketten, dels för vibrationsdämpningen.

Postad 19 July 2004 - 00:12

Kajsa Anka
  • Kajsa Anka
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Spikes använder man för att det förbättrar ljudet om högtalarna står stilla. Om det sedan gör att ljudet inte leds ned i golvet lika mycket låter jag vara osagt.

Om du har lyhört hemma spelar det knappast någon större roll var du ställer högtalarna. Ljudvågorna fortplantas genom väggarna (och/eller golv & tak).
Det behövs massa för att absorbera ljudvågor och dina väggar är helt enkelt för dåliga på att absorbera.

Dra ned volymen eller sätt upp innerväggar - det är nog tyvärr de enda val du har i dagsläget om du vill titta på film hemma utan att störa grannen...

Postad 19 July 2004 - 22:25

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

• 3403 inlägg
  • 0

Jag har aldrig skrivit att man ska använda vanliga spikes - man bör hellre använda ovanliga... :) - de spikes jag tänkte på (kommer inte ihåg vad de heter) är tvådelade. "Spiken" vilar i en fördjupning på en fot - dels för att inte repa parketten, dels för vibrationsdämpningen.

Ok, jag drog kanske lite snabba slutsatser. Men då du skrev spikes tänkte iaf jag på vanliga noname spikes, då ingen speciell sort nämndes. :)

De du tänker på är nog Soundcare Superspikes:
Postad bild

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.