Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Behöver hjälp med köp av desktopcase

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 september 2004 - 15:26

Sea-Dweller
  • Sea-Dweller
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Ska uppgradera datorn och har en lämplig plats i mitt skrivbord för ett "desktopcase". Det är dock inte så jättestort så det är vissa mått som måste uppfyllas.

Platsen i skrivbordet är ca 36X36X15 med helt öppen front och vänster långsida, ca 40% av bakre höger långsida är öppen (se illustration nedan där | och _ är "öppen del" och X är "väggarna"i skrivbordet sett uppifrån) sedan så är det ett "tak" som är över hela fyrkanten förutom nedre vänstra hörnet där det är rundat.

xxxxxxxxxxx
|.................|
|.................|
|.................x
|.................x
|_________x

Jag är nu ute efter ett case som max har de måtten(gärna lite mindre så det blir lite andrum) som är snyggt/designat, klarar av vanligt atx och har plats för "spelgrafikkort", ljudkort och tv-kort (och eventuellt plats för trådlös nätverkskort men det är inget måste iom att man kan lösa det på annat sätt)
Behöver inte ha plats för mer än en dvdspelare.
Är jag helt ute och cyklar om jag tror mig kunna hitta något sådant?
Just ja, så ska det gärna vara så "tyst" som möjligt eller ha möjligheter att tysta ner.
Vore tacksam om tips på detta.
mvh
Fredrik

Redigerat av Sea-Dweller, 22 september 2004 - 09:38.

Postad 21 september 2004 - 15:38

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Platsen i skrivbordet är ca 34X34X15 med helt öppen front Jag är nu ute efter ett case som max har de måtten(gärna lite mindre så det blir lite andrum) som är snyggt/designat, klarar av vanligt atx

Med tanke på ett standard ATX moderkort är 305x244 mm enligt länk, kan det bli lite knepigt att hitta något som passar, dock borde det vara lättare med ett mATX.

Nöjer du dig med mATX, så skulle denna låda stå ut 4cm A340 samma sak med denna TC-Micro. Fördelen med den senare, är ett PSU på 300W.
Antec Minuet (står ut 6 cm)
Antec Overture (står ut 12 cm)
Compucase 7328 (står ut 8 cm)
Compucase 7628 (står ut 7 cm)
Compucase 7630-B (står ut 7 cm, finns även i vitt)
Enlight 7396 (står ut 6 cm, klarar endast lowprofile PCI-kort och kräver slim-DVD)
Enligt EN-7180 (står ut 10 cm)

Och tro mig, ATX-moderborden blir inte mindre bara för att man smygbumpar tråden :)

(edit, hittade några lådor till, finns många fler, orkade inte leta)

Redigerat av frollic, 22 september 2004 - 11:05.

Postad 22 september 2004 - 10:44

Sammen
  • Sammen
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Hej,

jag byggde en burk med detta chassi från Chenbro för ett par veckor sen (finns i annan färgkombo) och det får plats där du vill ha det. Det är väl kanske inte vad du menar med ett snyggt designat chassi a'la HTPC, men det är ju inte jättefult. Och "insekten" på sidan ser du ju inte.

Detta är dock också ett mATX, håller med frollic om att det nog blir ganska knöligt att hitta en färdig ATX-låda med de små måtten. Och ljudnivån får du nog, hur du än gör, ägna mycken tid å möda åt att få ner :)

Om du har tummen på rätt ställe kanske du kan bygga nåt fräsigt själv och använda själva utrymmet som "låda" och därmed kanske få plats med ett ATX. Jag tänker mig nåt i stil med PSU på utsidan bakom skrivbordet, mobo på "golvet" osv...

/Samuel

Postad 22 september 2004 - 12:42

Weiman
  • Weiman
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Min HTPC bygger på ett Yeong Yang "Casper" mATX-chassi som skulle passa för dina behov. Mer information här: http://www.yycase.com/

Postad 22 september 2004 - 14:16

Sea-Dweller
  • Sea-Dweller
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Tack för tipsen!
Weiman och tyrann, de skulle verkligen kunna funka även om färgkombinationen på chenbrocase inte är så snygga (men det är ju bara att spraya).

Ursäkta min totala okunnighet men Micro ATX, har de "sämre" prestanda än ett vanligt atx eller är det bara att det är mindre och därmed har färre kortplatser?

och sen Frollic, angående

Och tro mig, ATX-moderborden blir inte mindre bara för att man smygbumpar tråden ;)

så smygbumpade jag inte, jag uppdaterade bara måtten för att jag hade skrivit fel :rolleyes:

Postad 22 september 2004 - 14:20

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Ursäkta min totala okunnighet men Micro ATX, har de "sämre" prestanda än ett vanligt atx eller är det bara att det är mindre och därmed har färre kortplatser?

Bara färre kortplatser.
Tänk på att om du skall ha ett häftigt grafikkort och cpu, kanske inte 200W räcker för att driva systemet.

så smygbumpade jag inte, jag uppdaterade bara måtten för att jag hade skrivit fel :rolleyes:

lungt, jag bara retas .... ;)

Redigerat av frollic, 22 september 2004 - 14:26.

Postad 22 september 2004 - 14:37

Sea-Dweller
  • Sea-Dweller
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
ok, då kommer följdfrågan :rolleyes:

Kanske inte så lätt att svara på men om jag vill ha ett lite lagom bra kort för spel och en lagom bra CPU (alltså inga värstinggrejjer men heller inte något snik) så kommer jag behöva en 300W? Det räcker inte med t.ex. 270?

Fasiken, känns som att jag fått barn och gift mig innan jag får ihop någon dator som blir som jag vill ha det...

Postad 22 september 2004 - 14:49

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Kanske inte så lätt att svara på men om jag vill ha ett lite lagom bra kort för spel och en lagom bra CPU (alltså inga värstinggrejjer men heller inte något snik) så kommer jag behöva en 300W? Det räcker inte med t.ex. 270?

270W lär också räcka, men 200W gör det troligen inte, fast allt hänger ju på vad du trycker i lådan, vissa CPUer drar tex över 100W, och grafikkorten är inte mycket sämre dom.

Redigerat av frollic, 22 september 2004 - 14:50.

Postad 22 september 2004 - 14:50

Sammen
  • Sammen
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Det räcker med 270W. Jag fick byta upp från 300W när jag stoppade i en tredje hårddisk samtidigt som jag hade strömkrävande grafikkort. Och tre hårddiskar får du nog inte plats med i en så liten låda...

/Samuel

Postad 22 september 2004 - 15:03

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Hej,

jag byggde en burk med detta chassi från Chenbro för ett par veckor sen (finns i annan färgkombo) och det får plats där du vill ha det. Det är väl kanske inte vad du menar med ett snyggt designat chassi a'la HTPC, men det är ju inte jättefult. Och "insekten" på sidan ser du ju inte.

Såg att Chenbro även hade en mindre skrämmande version (imho) utav den där geting-lådan Chenbro PC805xx, dock kan det ju bli knepigt att hitta den i Sverige. Den lådan tyrann rekommenderar säljs dessutom 130 spänn billigare utav shg.biz.

Postad 22 september 2004 - 15:06

Sea-Dweller
  • Sea-Dweller
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Ok, låter ju bättre och bättre. Kommer nog endast att köra med 1 hårddisk, 1 cpu :rolleyes:, 1 graffekort, ett tv-kort och ett ljudkort. Har dock börjat inse att det kanske blir lite för mycket trix för att få till det så jag ska ta och mäta om jag kan få in en "ståendes istället" där pärmarna står på bilden (skulle kanske postat denna bild från början men disträ som man är kommer man på det i efterhand) men problem är ju fortfarande att det bara är ett djup på bänken.

Postad bild

Postad 22 september 2004 - 15:12

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Har dock börjat inse att det kanske blir lite för mycket trix för att få till det så jag ska ta och mäta om jag kan få in en "ståendes istället" där pärmarna står på bilden

Tja, du skulle ju kunna vrida det där sidobordet 90 grader medurs, och på det sättet så ett genomgående fack (som det verkar på bilden), dock blir ju problemet då att pärmarna och lådan blir svårare att komma åt, alternativt plocka bort lådan, för att få plats med ett större case på höjden.

Om du bara pressar undan lite pärmar kan du dessutom få plats med en minitower typ http://www.aopen.nl/.../H450series.htm , dock just i detta fall ett dåligt exempel, för den här lådan är för djup.

Redigerat av frollic, 22 september 2004 - 15:14.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.