Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Äntligen bestämt mig. Vincent regerar!

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 oktober 2004 - 20:11

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Jag hade en NAD T753 (5x80W) till mina B&W 604s3 högtalare och i film var jag supernöjd. Aldrig att jag gick över -10dB på volymen för annars hade det låtit hela vägen till turkiet, men när jag spelade musik var jag ofta uppe runt +-0 och nosade med resultatet att stärkaren stängde av sig.

Sagt och gjort, jag köpte ett Vincent SP-331 (2x150W) och kopplade på till frontarna. Kabel mellan Vincent och Nad är Eichmann Tech. Express 4 och till högtalarna går det Tara Labs Prism.

Första intrycket var total besvikelse. Jag lyssnade på ganska låg volym och jag kunde inte höra någon större skillnad. Ökade volymen stegvis och i takt med att ratten snurrade började nackhåren resa sig. -10dB och basen var fast som en järnhandske fast exakt som en jag vet inte vad. Varje liten detalj inom basfrekvenserna som innan lät som det låg en matta över, mejslades ut med en sådan detalj och frenetisk intensitet att en egyptisk hereoglyf-skrivare skulle vara avundsjuk.

Vid +-0dB, där förstärkaren tidigare gav upp märktes ingen som helst tendens att bryta ljudet. Ingen distortion så långt örat kunde nå. The Eagles Hotel California, som för övrigt är en av mina favoritskivor, speciellt liveinspelningen chockade mig. Don Henleys baskagge i introt som annars låter mest som en upptakt till vad som komma skall pressade mig tillbaka i soffan. Hotel California har aldrig fått mina boxershorts att fladdra innan, och det var en semireligiös upplevelse.

Bytte till den funkpoppiga Shut Up av och med Black Eyed Peas för att höra hur högtalarna reagerade när det började svänga lite i takterna, och visst hängde de med! Vincent fick dem att spela musik på ett sätt jag aldrig trott var möjligt med min uppsättning! Tonerna rullade ut framför mig, öppnade sig på bredden och omslöt mig på ett underbart sätt!

Det har varit mycket snack om bas i min minirecention, delvis för att jag kommer från PA-skolan där bas är allt och lite till (därav valet av mina högtalare). Dock är även dynamik och upplösning viktigt för mig (därav att jag inte valde CW som frontar). Mellanregistret och diskanten upplevde inte lika stort uppsving i jämförelse med basen, dock känns hela ljudbilden mer homogen nu. Innan var diskanten väldigt framträdande och flertalet gånger var jag på väg att häda (fingra på diskant/bas kontrollern på förstärkaren). Nu känns hela ljudbilden som sagt mer enhetlig. Visst diskanten är fortfarande lite vass på kännt B&W manér men då den har en järnfast bas vid sin sida och ett tight mellanregister känns detta inte lika markant längre.

Hur låter det när jag kör flerkanal då? Jag har två scener jag kollar på om och om igen och som jag vet hur de kan låta när man lägger det tiodubbla antalet kronor på sin anläggning nämligen öppningsscenen i Rädda meniga Ryan samt lobbyscenen i The Matrix (Givetvis finns det fler roliga saker att titta/lyssna på men de lämnar jag tillsvidare). Klangmatchningen mellan frontar och center var fortfarande mycket god (Jag har dock ryckt bort mina Tara Missing Links då de var på tok för ljusa för min smak). Provade också med en kabel från Nordost men den var för "gå-påig" och framfusig för min smak. Jag fick nivåreglera centern med +2dB för att hålla bilden jämn enligt min dB-mätare, men när detta var korrigerat möttes jag om en omslutande surroundljudbild.

För er som är i valet och kvalet att köpa B&W 600-serien (framförallt golvmodellerna) Måste jag höja ett finger. Högtalarna ÄLSKAR ström. Och för er som är i valet och kvalet att köpa vincent SP-331 säger jag: Vad väntar ni på? Seså, spring och köp! Kom dock ihåg signalkabeln och dess inverkan på ljudet!

Synpunkter mottages gärna!

#2

Postad 25 oktober 2004 - 20:21

Adze
  • Adze
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
heh, hur högt säger din ljudtrycksmätare att du spelar vid +-0dB?

Annars vill jag bara säga grattis, du har hittat hem <_<

#3

Postad 25 oktober 2004 - 20:28

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Kul skrivet samtidigt som jag måste få säga grattis till uppvaknandet, men jag måste få fråga om du har testat nåt annat slutsteg så du har ngt att jämföra med? Är själv inte alls överraskad över din erfarenhet eftersom ALLA bra stereoslutsteg spelar skjortan av de inbyggda slutstegen i en hembioreciver i denna prisklass.

Slutstegen i hembiorecivrar "suger" jämfört med dedikerade tvåkanalsslutsteg/förstärkare. En efter en verkar öppna ögonen & öronen och hitta hem till hur bra en hemanläggning faktiskt kan låta, vilket är positivt. <_<

Vill bara säga att när det gäller dynamik ligger Vincent långt efter t ex ett slutsteg från Rotel! ;)
Dock kostar motsvarande Rotel mer och har oxå en annorlunda ljudkaraktär!

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 25 oktober 2004 - 20:33.


#4

Postad 26 oktober 2004 - 07:28

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0

Kul skrivet samtidigt som jag måste få säga grattis till uppvaknandet, men jag måste få fråga om du har testat nåt annat slutsteg så du har ngt att jämföra med? Är själv inte alls överraskad över din erfarenhet eftersom ALLA bra stereoslutsteg spelar skjortan av de inbyggda slutstegen i en hembioreciver i denna prisklass. 

Slutstegen i hembiorecivrar "suger" jämfört med dedikerade tvåkanalsslutsteg/förstärkare. En efter en verkar öppna ögonen & öronen och hitta hem till hur bra en hemanläggning faktiskt kan låta, vilket är positivt.  :)

Vill bara säga att när det gäller dynamik ligger Vincent långt efter t ex ett slutsteg från Rotel! :D
Dock kostar motsvarande Rotel mer och har oxå en annorlunda ljudkaraktär!

Mvh JB

Givetvis har jag haft hemma en rad olika steg att prova med, men ingen av dem bjöd på samma semireligiösa upplevelse.

Kan säga att våra åsikter om Rotel går isär. Rotel var ren och skär kraft förpackad i ett svart kabinett. Ingen finess så långt örat kunde nå och ingen som helst upplösning. Allt lät som en enda röra och Nora Jones röst skar ihop sig och kunde knappt urskiljas från trumpet och piano på de svåraste partierna.

Jag var inte alls nöjd med Rotel och har helt enkelt bestämt mig för (Med risk för att starta ett krig här) att Rotel passar bra för att driva CW - de har ju ändå ingen detaljrikedom :wub:

NAD 272 provades och jag tyckte att deras powerdrivefunktion förstör mer än den tillför så jag provade även en c270 med bättre resultat. Dock gav den inte lika mycket som vincentsteget gör.

#5

Postad 26 oktober 2004 - 07:33

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Jag var inte alls nöjd med Rotel och har helt enkelt bestämt mig för (Med risk för att starta ett krig här) att Rotel passar bra för att driva CW - de har ju ändå ingen detaljrikedom :)

:wub: Kommentarer överflödiga. :D
Kan dock hålla med om att B&W och Rotel inte är den ulitmata kombinationen.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 26 oktober 2004 - 07:44.


#6

Postad 26 oktober 2004 - 18:44

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

  • 1 705 inlägg
  • 0
Vad tycker du om NAD recivern i övrigt, förutom att den är lite för klen för dina högtalare alltså ? Hur funkar den allmänt och hur tycker du ljudet i film respektive stereo lyssning är ?

#7

Postad 26 oktober 2004 - 19:38

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0

Jag var inte alls nöjd med Rotel och har helt enkelt bestämt mig för (Med risk för att starta ett krig här) att Rotel passar bra för att driva CW - de har ju ändå ingen detaljrikedom :)

:wub: Kommentarer överflödiga. :D
Kan dock hålla med om att B&W och Rotel inte är den ulitmata kombinationen.

Mvh JB

Det är ju det som är det underbara med ljud - alla har sin egen åsikt eller hur? Sedan finns det ju människor som inte förstår b&w's storhet och kallar dem de näst mest överskattade högtalarna (med audio pro black diamond som nummer ett) Underbart visst är det!

#8

Postad 26 oktober 2004 - 19:42

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0

Vad tycker du om NAD recivern i övrigt, förutom att den är lite för klen för dina högtalare alltså ? Hur funkar den allmänt och hur tycker du ljudet i film respektive stereo lyssning är ?

Jag är mycket nöjd med min Nad. Hade ett irriterande högt fläktljud innan som med uppdatering blev mycket mindre störande. Det blev ingen förändring i karaktär utan den sätter inte igång lika ofta som innan nuförtiden.

I tvåkanal tycker jag att den spelar mycket bra med tanke på vad den kostar och effektmätningen på 5x80W känns ärlig. Möjligtvis att ljudbilden är lite smal om man jämför med andra recievrar i samma prisklass.

I filmlyssning tenderar den att spela centern lite hårdare än de andra högtalarna vilket man lätt åtgärdar med inställningarna. Fjärrisen är bra och lätt att lära upp med kommandon och makron.

Något mer specifikt du vill ha reda på?

#9

Postad 26 oktober 2004 - 20:47

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

  • 1 705 inlägg
  • 0
Tja, det var ungefär det jag ville veta! Jag måste bara ta mig tid och åka och lyssna snart !

Tackar för svaren :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.