Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTPC till Logitech Z-5500

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 November 2004 - 03:16

raynoralpha
  • raynoralpha
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Hej!
Jag är nybörjare på det här med ljud och kablar. Så detta kan troligen låta väldigt lätt för er, så jag hoppas jag får snabba svar av er som kan. ;)

Iallafall, över till frågan..
Jag har köpt mig ett Sound Blaster Audigy 2 ZS 7.1 ljudkort som jag försöker koppla till mitt 5.1 ljudsystemet Logitech Z-5500 !

Såhär ser det ut på ljudkortet, som sitter på HTPC'n:
Postad bild

Och såhär ser det ut bakom Logitech Z-5500- controllern..
Postad bild
---

Det jag inte vet är alltså vad för kablar, vad dem heter, och vart dem ska sitta.. vilka kablar som ska ifrån ljudkortet som sitter i HTPC'n vidare till Ljudsystemet.
Tippsa gärna också på vart man kan köpa dem kablarna jag behöver, jag själv tippar på att det är Digital Out porten man ska använda.. men ni vet nog bäst.

Tack för alla möjliga svar!! <_< :(

Mvh//Alper :(

Redigerat av raynoralpha, 28 November 2004 - 03:18.

Postad 28 November 2004 - 10:12

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Hejsan!

Kabeln du behöver är en sådan här:

Postad bild

Artikelnr 32-1372 på clasohlson.se.

Alltså en 3,5mm phonoplugg i datoränden, i den digitala utgången, och sedan kopplar du in enbart den vita RCA pluggen i coaxial-ingången i Logitech-systemet.

Det säkraste är dock att du omvandlar till optiskt innan du stoppar in sladden i Logitech-systemet, detta för att vissa ljudkort i datorer tydligen ska ge för hög spänning via en digital coaxial, och därmed kan bränna ingången på förstärkaren. Har själv inte haft det problemet, men jag varnar iaf.

En coax till optisk omkopplare finns på http://www.kjell.com/ med artnr 37412. En sådan sätter du isf mellan den vita RCA kontakten och en vanlig optisk kabel (art nr 39219 i samma butik är en enkel sådan) till den optiska ingången i Logitech systemet. På så vis är du helt säker från att råka bränna någonting.

//Flyttar tråden till kabelforumet

Postad 28 November 2004 - 10:43

TomasO
  • TomasO
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0
Hej
Du kan även använda 3 st 3,5 mm stereokontakter (analogt). Från ljudkortet:

Grön - främre höger/vänster
Svart - bakre höger/vänster
Orange - sub/center

Oavsett om du väljer ovanstående eller digitalt så ställ in konfigurationen i ljudkortets 'surround mixer' under 'THX setup console', så ska det nog funka fint.

Postad 28 November 2004 - 14:15

raynoralpha
  • raynoralpha
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Hej!
Okej Tack. :(

Är det här det ända sättet att dra kabel mellan ljudkort till logitech systemet?

Låter lite budget, och ska man verkligen sattsa på clasohlson kablar och inget annat supra eller så?

Skriv gärna om det finns några andra "dyrare/bättre" sett att dra kabeln på..

iallafall, tack för hjälpen!

Mvh/Alper :(

Postad 28 November 2004 - 14:31

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag det känns väldigt overkill med en Supra mellan en PC och ett sådant ljudsystem. Det är givetvis helt upp till dig. Däremot vill jag påstå att skillnaden förmodligen kommer vara ytterst liten om du kopplar digitalt (den lösningen jag nämde). Kopplar du analogt, alltså som Tomas nämde, så påverkar det detso mer, men då är problemet snarare att hitta 3,5mm phono-sladdar med hög kvalité. Dessa är oftast rätt simpla i sig, pga formatet.

När du kopplar digitalt görs den digitala till analoga omvandlingen i Logitech-systemet, när du kopplar ananlogt görs den i ljudkortet. Generellt sett är det bäst att skicka digitalt och låta mottagaren konvertera, med undantaget då man har väldigt enkel mottagare och väldigt fint ljudkort.

Blir ofta mindre störningar på så vis också, då analoga 3,5mm sladdar mellan dator och mottagare ofta överför rätt mycket brum också.

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 28 November 2004 - 14:32.

Postad 28 November 2004 - 14:46

raynoralpha
  • raynoralpha
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Hej!
Är det såhär Tomas menar att jag kan köra...

Med denna kabel..
Postad bild
---

Ifrån HTPC ljudkortet..
Postad bild

Till Logitech Controllern..
Postad bild

Tack!

Mvh/Alper :( :(

Redigerat av raynoralpha, 11 October 2005 - 08:39.

Postad 28 November 2004 - 14:49

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Japp! :(

Då var det ju lätt ordnat.

Postad 28 November 2004 - 14:51

raynoralpha
  • raynoralpha
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Hej!
Hehe, men vilket av dem är bäst? ;)

Digitalt låter dyrare men verkar bättre.. :(

Tack för hjälpen Nerevarine <_< :(

Mvh/Alper

Postad 28 November 2004 - 15:25

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Du är så välkommen så. :(

Som jag skrev lite längre upp bör digitalt vara snäppet bättre, men det är inget jag kan garantera. Skulle det vara så att du märker av ett störande brus ur högtalarna så bör digitala sladdar lösa det tex. Vart de bästa digitala till analoga omvandlarna (DAC:arna) sitter vet jag inte, men jag skulle gissa på att det är i Logitech systemet, därmed alltså lite bättre ljud med digital signal.

Postad 29 November 2004 - 20:22

raynoralpha
  • raynoralpha
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Hej!
Jag tänkte passa på att fråga en till grej...
om jag vill koppla Logitech Z-5500 systemet till tv'n via scart.
Hur bär jag mig åt då?

Ni får ursäkta för alla mina frågor, det är bara det att jag är riktigt osäker.

Mvh/Alper :ph34r:

Postad 29 November 2004 - 23:02

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Jag antar att du menar att du vill få ut TV-ljudet via Logitech-systemet?

Isf undrar jag hur du får in dina TV-sändningar, är det via en digitalbox, eller hur är det? Är det en digitalbox har den normalt sett stereo-utgångar i sig, alltså en röd och en vit RCA utgång. Det då får göra då är att sätta en stereo RCA till 3,5mm phonoplugg kabel mellan boxen och front-ingången i Logitech systemet. Detta kräver då att du kopplar in datorn digitalt via coaxial eller optiska ingången om du ionte vill byta kabel för varje gång. Samma sak gå även om du har tex kabeltv, och har en vanlig VHS-spelare inkopplad, då har den sådana RCA-utgångar på sig.

Tänk också på att du enbart kommer få ut ljud ur fronthögtalarna i Logitech-systemet på så vis, äkta surround kommer du inte kunna få, annat än via någon enstaka sändning om du har en ny digitalbox med digital utgång på (tror inte det finns på någon av de man får låna ihop med abonnemang, utan sådanna får man köpa separat).

Med andra ord kan det mycket väl vara så att det är rätt onödigt att koppla in Logitech-systemet för TV-ljudet också, men det är ju upp till dig.

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 29 November 2004 - 23:02.

Postad 02 December 2004 - 01:29

raynoralpha
  • raynoralpha
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har märkt att kablarna som följer med är för korta..

Postad bild

Kabeln på bilden och kablarna ifrån sattelit högtalarna till subwoofern är för korta :D

Vet du vad det är för kablar eller vad heter dem.. så kanske man kan söka lite och hitta någon typ av förlängningssladdar. ;)

Mvh/Alper

Tack.... B)

Postad 02 December 2004 - 07:16

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Du kan inte koppla in ljudkortet digitalt. Digital Out på Audigykorten är till för att mata ut Dolby Digital och DTS från DVD-skivor.
Matar du ut annat ljud kommer du bli begränsad till PCM Stereo.

Postad 03 December 2004 - 21:27

suXs
  • suXs
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Alper.. Jag skippade mitt Sound Blaster Audigy 2 och kör det intergrerade ljudkortet med optisk digital utgång... En j*vla skillnad på ljudet :(

Har du inte optisk utgång på det intergrerade kortet så tänk på att beställa moderkort som har det nästa gång du upgraderar din dator :ph34r:

Postad 17 December 2004 - 16:10

Harry Potter
  • Harry Potter
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Hejsan!

Kabeln du behöver är en sådan här:

Postad bild

Artikelnr 32-1372 på clasohlson.se.

Alltså en 3,5mm phonoplugg i datoränden, i den digitala utgången, och sedan kopplar du in enbart den vita RCA pluggen i coaxial-ingången i Logitech-systemet.

Det säkraste är dock att du omvandlar till optiskt innan du stoppar in sladden i Logitech-systemet, detta för att vissa ljudkort i datorer tydligen ska ge för hög spänning via en digital coaxial, och därmed kan bränna ingången på förstärkaren. Har själv inte haft det problemet, men jag varnar iaf.

En coax till optisk omkopplare finns på http://www.kjell.com/ med artnr 37412. En sådan sätter du isf mellan den vita RCA kontakten och en vanlig optisk kabel (art nr 39219 i samma butik är en enkel sådan) till den optiska ingången i Logitech systemet. På så vis är du helt säker från att råka bränna någonting.

//Flyttar tråden till kabelforumet

menar du inte artikeln. 37215 coaxial till optisk omvandlare?!

Postad 11 October 2005 - 06:02

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
Hej.

Tänkte utveckla frågan till att höra om följande kabel duger?

Monster Cable IDL100-1M
Monster Cable Coax, Dig Cable

Interlink® Datalink 100 - S/PDIF digital coaxial kabel Patenterad 24k guldplätterad Turbine® RCA kontakt för bästa möjliga dataöverföring. Dubbelflätad skärm ger minimal instrålning och god flexibilitet.

Kostar 699kr på audiovideo.

MVH Tobbe

p.s jag har en shuttle SN25P som ser ut på föjande vis på baksidan:
Bifogad fil  untitled.JPG   37.29K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av twebbas, 11 October 2005 - 21:06.

Postad 11 October 2005 - 21:10

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
Hittade oxå följande kabel på http://www.hembiobut...p?pgrpnr=109290

Alla tips och ideer uppskattas! :)

Postad 15 October 2005 - 22:00

Unregistered427a397c
  • Unregistered427a397c
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Hejsan svejsan....

Koppla allt du kan digitalt, bättre ljud och mindre krångel. På z5500 finns det 2 digitala ingångar , en coax samt en optisk använd den som passar.....
Detta förutsätter att källutrustningen har digitalutgång, om så inte är fallet så måste du ha 3.5 - rca. På z5500 finns det 3 sådana ingångar om man inte använder analog signal från ex datorn.

Vilken kvalitet på kablar du ska ha kan man dikutera i åratal utan att man kommer fram till ett facit men jag brukar bedöma det efter den kringutrustning man har samt det material man ska spela upp och längden på kabeln. Eftersom vi trots allt pratar pc högtalare här så vågar jag säga att det kvittar nog ganska mycket om du köper kabeln på clas olsson eller hembiobutiken men det är dina pengar så köp det som känns rätt för dig.

Kablar mellan satellit och subb kan bytas ut mot valfri högtalarkabel.

Tänk på att om man ska väggmontera högtalarna så skruva inte loss satelliterna (ex center) från fästet då det kan bli bökigt att få fast dem igen, centern kan och ska man helst skruva loss och vända åt andra hållet vid väggmontage.

................

Postad 21 December 2005 - 23:44

Fralla
  • Fralla
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Du kan inte koppla in ljudkortet digitalt. Digital Out på Audigykorten är till för att mata ut Dolby Digital och DTS från DVD-skivor.
Matar du ut annat ljud kommer du bli begränsad till PCM Stereo.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har precis fått ihop min htpc och tänkt koppla ihop med logitech z5500 men får som du säger endast pcm stereo. Jag har ett Gigabyte
moderkort med Realtek ALC655 AC'97, optisk + coax. Hur ska jag koppla istället för att få de att funka
:wacko:

Börjar bli smått frustrerad

Tack på förhand ;)

Postad 30 January 2006 - 11:45

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
jag undrar lite hära alltså...jag kör en z-5500 kopplat till min samsung dvd hd850 med coaxial, på dvd-spelaren måste man dock ställa in om de ska sända PCM eller bitstream varav bitstream är det man kan få ut dolby digital eller dts av...dock så kan man ju köra pro logic annars och den spelar upp dolby digital-spåret ändå låter det som (har testat att växla)...så jag undrar o det blir någon förlust att konstant köra med pro logic (så man kan få 5.1. av 2ch-källa också) eller om man ska orka växla då på dvd-spelaren ??

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.