hade tänkt och gradera upp mig lite på högtalarfronten.
har hört och läst mycket positivt om båda dessa men vad
rekomenderar ni? skiljer ju ändå en del i pris.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
XTZ 99 W2MT eller Dynavoice M-65?
Startad av
Unregistered95f0390c
, Dec 15 2004 23:04
45 svar till detta ämne
Postad 15 December 2004 - 23:04
Halloj!
hade tänkt och gradera upp mig lite på högtalarfronten. har hört och läst mycket positivt om båda dessa men vad rekomenderar ni? skiljer ju ändå en del i pris. Postad 16 December 2004 - 10:31
För att få fler konkreta förslag så bör du ange vad du har för krav och vad du skall driva högtalarna med. Är det flerkanal eller stereo som gäller? Prisnivå?
Postad 16 December 2004 - 16:54
Har en Yamaha RX-V450 som jag tänkte driva med. har även en XTZ 10" bas hemma om det inverkar något.
Postad 16 December 2004 - 19:57
Personligen så hade jag inte betalat dubbelt för Xtz iaf. Har läst en del oroväckande on kvaliteten på sistone (antar att du läst den stora tråd som finns om dessa). Har själv M65 och tycker de passar bra till min Yama 450 då de är ruskigt lättdrivna. Men är du beredd att lägga ca 4-5000 så finns det säkert bättre alternativ än dessa (men helst då lättdrivna).
Postad 17 December 2004 - 14:34
4000 är absolut max. men skall jag satsa på dynavoicen då?
finns det ingen som testat båda? Postad 17 December 2004 - 14:41
Jag beställde ett par Dynavoice M-65 igår, detta utan att ha provlyssnat
XTZ-högtalarna har jag dock lyssnat på, och de låter helt okej. EFter allt positivt jag har läst om dynavoice så tror jag knappast att de låter sämre. De ska ju dessutom vara en lättare last för stärkaren. Kan tillägga att jag inte har fått mina än, så jag väntar med spänning! Postad 17 December 2004 - 14:49 Kribban ovan har lyssnat på båda men på olika butiker och därför naturligtvis med olika förutsättningar. Postad 17 December 2004 - 14:56
Det är mycket väsen om dessa två högtalare- jag undrar hur de står sig tex mot Gale? Eller andra lgrpris med lite ambitioner?
Postad 17 December 2004 - 15:00
Instämmer i att prisskillnaden XTZ-Dynavoice gör XTZ ointressant, sen har jag fått uppfattningen att Dynavocie är bättre genom att sondera de trådar som har funnits här.
Ska du köra surround? Kommer dessutom sat och center från Dynavoice i februari. Proson Reality 52RR sat och center matchar Dynavoice frontarna fint och är prisvärda också ju. Dynavoice frontar, 2000 kr Proson Reality 52RR center, 600 kr Proson Reality 52RR sat, 900 kr Summa: 3500 kr Annars kan du ju alltid kolla begagnatmarknaden, t.ex ett par Dali 109 för 2500... http://www.blocket.se/view/3957910.htm Redigerat av Unregisteredd1a8fe77, 17 December 2004 - 15:03. Postad 17 December 2004 - 15:38
Aldrig i hel**** att Dynavoice skulle låta bättre än XTZ W2MT, nu har jag
inte lyssnat på M65 men det säger väl sig själv att XTZ är en bättre högtalare. Både XTZ och Dynavoice är ju prispressade högtalare, affärsidèn är väl att erbjuda så mycket välljud som möjligt eller hur? Knappast att XTZ skulle vara så tokigt prissatt. Kunde inte låta bli att göra ett inlägg Tack för mig //Rickard Postad 17 December 2004 - 16:40 Gale hade en modell med i HiFi&Musiks test om jag kommer ihåg rätt. Den nådde inte riktigt upp till de två bästa (Celestion & Dynavoice) tror jag omdömet var. Att Xtz måste vara bättre tar iaf inte jag för givet. Jag var länge sugen på Xtz men när man börjar diskutera diskanter som skallrar och tveksam byggkvalitet då vill det till om man skall betala +100%. Däremot så finns det säkert bättre än dessa två för 3-5000 kr. Redigerat av Unregistered1013, 17 December 2004 - 16:42. Postad 17 December 2004 - 17:23
jamen klart jag kör sorround också har ett par relatift nya proson sateliter och proson center samt xtz 10"bas. kanske skall åka till fynda och provlyyssna
Postad 17 December 2004 - 17:42 Absolut! Då kan du ju be att de kör M65 med Yama 450 och sedan testa Xtz + Yama 450 på Fyndbörsen Edit: Och naturligtvis lite andra dyrare högtalare om tid och möjlighet finnes Redigerat av Unregistered1013, 17 December 2004 - 17:53. Postad 17 December 2004 - 21:32
Som vanligt är det en massa folk som uttalar sig utan att ha lyssnat eller ens känt på prylarna.
Har du möjlighet så ska du så klart åka o lyssna på dem, och om inte möjligheten finns och du inte hittar någon här som verkligen har lyssnat på båda högtalarna så hade jag valt något du KAN åka o lyssna på. Jag har själv XTZ W2MT, och jag kan väll hålla med om att kvaliten på vissa ställen inte känns perfect, ex så känns MDFn lite väl mjuk(vet dock inte hur mjuk den ska vara) och piano lacken är inte perfect. Men själva elementen är det defenetivt inga fel på. Visst någon har varit med om att en disktan skallrar(jag) vilket tog några månader att upptäcka men Fyndbörsen bytade ut den utan problem. Jag vill egentligne inte säga något om Dynavoice men de ser inte precis högklassiga ut på bilderna, dessutom så är de helften så dyra som XTZ, tror knappast att Dynavoice har någon större chans, men det är ren uppskattning! //SnowJim Postad 17 December 2004 - 21:33
En grej till, om du redan har en XTZ 10" sub så skule jag inte tveka en sekund om du väljer mellan Dynavoice och XTZ.
W2MT passar som handsken till den subben! //SnowJim Postad 17 December 2004 - 21:47
Postad 17 December 2004 - 23:55
okej om ingen som testat båda skrivit nåt så åker jag ner och testar mellan jul och nyår. bor ju i kungsbacka så det är ju inte så väldans långt. skall ändå eventuellt neråt.
Postad 18 December 2004 - 00:29 Skulle vara intressant och veta om du är nöjd med din sub? Tycker du den fungerar bra till musik? Mvh JB Postad 18 December 2004 - 10:52
Riktigt nöjd med suben faktiskt. kunde väl funka lite bättre till musik men sammanfattningsvis är den riktigt bra.
Postad 18 December 2004 - 16:46
Tänk på när du lyssnar att du ber dem koppla in xtz 10" sub också och se om du tycker den passar bättre eller sämmre till utvalda högtalare.
För som jag har nämn i annan tråd så tyckte jag inte alls xtz 10 subben lät bra till mina föra högtalare(Pioneer) //SnowJim Postad 18 December 2004 - 16:54 Men mneminic - trodde att vi faktiskt hade kommit fram till varför det var så? Ska du inte oxå förklara vad skillnden var, enligt dina lyssningsupplevelser samt förklaring av säljaren? Tror sedan oxå att XTZ-subben passar bättre till XTZ-högtalarna...men det säger inget om vilka av Dynvoice M-65 eller XTZ W2MT som låter bättre! Mvh JB Redigerat av Unregisterede68eb861, 18 December 2004 - 16:59. Postad 18 December 2004 - 16:56
Har inte funderat så mycket på subbor men behövs de verkligen "klangmatchas"? Har sett många fina paket med helt avvikande sub.
Edit: Har nu lärt mig att det mer handlar om att subban skall spela i takt med frontarna. Då det verkar som att xtz-subban är långsam och M65 har en "snabb" bas så är det nog ingen bra kombo för dig. Redigerat av Unregistered1013, 18 December 2004 - 18:02. Postad 18 December 2004 - 18:49
Ok!
Jag har lyssnat till båda XTZ och Dynavoice!! När jag lyssnade på XTZ i Torup så kördes dem med en Primare förstärkare och tror ni inte på detta så ring Fyndbörsen och fråga. När jag lyssnade på Dynavoicen så kördes dem med en Proson Mature förstärkare (en riktig bamsing) Mina lyssningsintryck är att jag tycker Dynavoice låter bättre än XTZ. Sedan vad det gäller utseendet på bilder så stämmer det inte överens med verkligheten på någon av högtalarna. XTZ ser mycket snyggare ut i annonserna i hemmabiotidningen än vad de gör i verkligheten. Dynavoice ser mycket bättre ut i verkligheten än på bilderna på FYNDA´s hemsida. MVH Kribban Postad 18 December 2004 - 19:40 Behövs nog inget samtal. Har för mig att någon nämnde samma sak, i en utav XTZ trådarna. Redigerat av Mephisto, 18 December 2004 - 19:43. Postad 18 December 2004 - 19:50 Klart vi tror på dig Kribban! Postad 18 December 2004 - 20:51 Hmm inte så kul att höra ju, då har man givet ett totalt överpris när man kunde få bättre för 1700 kr mindre. Man skule kunna säga att man är ricktigt blåst då ju! Tråkigt nog har jag inte själv möjlighet att kolla upp vad jag själv tycker mellan dessa två, men M-65 måste låte rysligt bra! bananmanen Jag hoppas dock att du åker o lyssnar ändå på dem, efter som vi verkar ha lite samma smak(båda gillar XTZ subben, vilket få verkar göra). Föresten kribban har du själv ett par Dynavoice M-65 kanske? //SnowJim Redigerat av Unregistered30026, 18 December 2004 - 20:53. Postad 18 December 2004 - 21:13 Nej, nej... inte alls säkert att det är så. Det finns så mycket annat som spelar in. Postad 18 December 2004 - 21:43 Är lite intresserad av vad du upplevde som var sämre med W2MT gentemot M-65. Sen borde du ju testat de båda högtalarna med samma förstärkeri. //Rickard Postad 18 December 2004 - 22:29
om du skall köpa begagnat så skall jag sälja ett bra system.. med 5.1 för 4000:-
Det består av Audio Pro Live series 2st frontar 1 center 2 surround 1 dali subba Bara subban kostade 3200:- Resten gick på runt 10000:- Detta är föregångaren till Black dimond series. Skulle gissa på att jag kört den i 3-4år och dom låter mycket bra. Håller på uppdatera hela vardagsrummet därför kommer jag att sälja dessa högtalare. Frontarna vann pris för bästa frontar i 5000kr klassen i Hifi&musik, men det var ju ett par år sen. Postad 19 December 2004 - 08:55
Pefre
Du har inte en lånk till det Gale testet ? Annars har jag mest sett engelska tester av gale - och de har varit positiva. Undrar varför de sällan nämns här? Celestion är klart underskattade, personligen föredrar jag dem framför proson tex. Även Audio pro tycks få förvånansvärt lite uppmärksamhet på prisjakt som alltsomoftast är ett proson och xtz forum. Ibland tänker jag såhär angående fabrikat som bara säljs av en butik: "vore de så bra i sin prisklass som de säger, skulle de finnas i fler butiker" mvh Postad 19 December 2004 - 09:37 Testet fanns i H&M 11/04. Tror inte det finns på nätet (har inte sett det iaf). Modellen som var med är Gale 3040 med ett capris på 2500. Sammanfattande citat: "Tyvärr känns den alltför tunn och slank och det finns andra högtalare som ger betydligt mer". Dock så säger ju inte tester allt. Celestions, som de föredrog, skulle förmodligen inte vara så bra till en Yama 450 då den var lite trög att driva. Varför vissa märken endast säljs av en butik? Ingen aning. Kan det finnas ensamrätt med i det hela? Gale verkar endast säljas av Hifiklubben i Sverige och Dynavoice av Fynda och Xtz av Fyndbörsen. Proson verkar däremot finnas på flera ställen. Edit: Hittade även ett norskt test av Gale 3040 här: http://www.audiophil...ering.asp?Id=56 Redigerat av Unregistered1013, 22 December 2004 - 18:07. Postad 19 December 2004 - 10:27
Pefre,
tack för sammanfattningen. Det borde vara ensamrätt ELLER ett märke som ingen annan vill ha- Gale i sverige har antagligen hifiklubben ensamrätt på, det är så Hifiklubben arbetar. Andra märken kan vara rena OEM för en viss butik- kanske är xtz ett exempel (är det så Fynda?) dvs beställda enligt deras specifikationer, med butikens märke. Såg detta om gale 3040 på avs forum samt detta: på HiFiChoice om gale ...:::EDIT:::...och att HomeCinemachoice gillar dem Redigerat av spacebot, 19 December 2004 - 10:31. Postad 19 December 2004 - 10:51 Nope jag har inga Dynavoice själv. Och det där med att du skulle blivit blåst bara för att du köpt XTZ tycker jag nog inte. XTZ uppskattade inte JAG, men det betyder ju inte att jag har samma öron som dig!! Det är väldigt individuellt när det gäller högtalare och även förstärkare så det kan mycket väl vara som så att du tycker att XTZ låter väldigt bra. MVH Kribban Redigerat av Joakim, 19 December 2004 - 12:20. Postad 19 December 2004 - 10:53 Så du menar att jag skulle plockat med mig Fyndbörsen Primare till Falkenberg eller vice versa MVH Kribban Redigerat av Joakim, 19 December 2004 - 12:20. Postad 19 December 2004 - 12:16 Insåg först senare att Fyndbörsen ej har Dynavoice. Redigerat av Joakim, 19 December 2004 - 12:20. Postad 20 December 2004 - 10:08 Insåg först senare att Fyndbörsen ej har Dynavoice. MVH Kribban Postad 23 December 2004 - 06:55
Bananmannen: Johan82 har lyssnat på Dyna M65 med en Yama 450 här:https://www.minhembi...30
Postad 23 December 2004 - 10:43 Inkluderar du dig själv i den skaran? Postad 23 December 2004 - 10:49 nja, jag kan inte så mycket om högtalare, så jag tittade enbart på bilderna och på priset, vilket nog är vanligt när man drar ytliga slutsatser.Inkluderar du dig själv i den skaran? Det jag syftade till var att folk som verken känt på högtalarna eller lyssnat, diskuterar grejer som de inte vet något om(ren spekulation som diskuteras som om det är lag). //Snowjim Postad 23 December 2004 - 10:50 kan han gemföra med en XTZ till samma stärkare? //SnowJim Postad 23 December 2004 - 11:01 Det kan jag inte tänka mig men det vet han nog endast själv. Tror inte du kan hitta så många som kan göra en exakt jämförelse. Kanske kommer så småningom? Postad 23 December 2004 - 13:35 Det är inte helt omöjligt, det kommer dock dröjja iaf 2 månader tyvärr.kan han gemföra med en XTZ till samma stärkare? Postad 23 December 2004 - 20:43
Såg att Infinity Primus 250 utsågs till årets bästa budgethögtalare i Hifi & Musik 12/04. Vekar också lättdriven så det kanske kan vara ett hett alternativ? 2800:- fraktfritt på Hembiobutiken låter ju rätt bra faktiskt
Postad 23 December 2004 - 20:46
Såg också det, verkar vara ett bra alternativ om man gillar utseendet. Personligen tycker jag att dom är gräsligt fula!
Postad 27 February 2005 - 15:57
bananmanen: har du lyssnat på båda högtalarna? (XTZ 99 W2MT och Dynavoice M-65)
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |