Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Helt nytt fel på Z3:an?

49 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 december 2004 - 23:02

ted1001
  • ted1001
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Köpte en Z3 från PiPro (rekommenderas varmt!).

Allt funkar kanon! Tills idag, då man skulle kolla första filmen "på riktigt".
Använder HTPC med DVI till HDMI-sladd. 5 meter. Har dock provat Svideo-sladd också, med samma fel, så det beror inte på HDMI-sladden.

Här är ett riktigt foto av av problemet (EDIT: Bytte ut illustrationen mot ett foto):
Postad bild

Kolla i mitten av bilden, ovanför subtitlarna, så ser ni en svag UPP OCH NEDVÄND (ej inverterad som tidigar rapporterat) kopia av subbarna.
Syns inte i ljusa scener, men syns tydligt i mörka scener. Och halvtydligt i halvmörka scener. Superirriterande givetvis! (inte så läckert med svaga subtitlar rätt i ansiktet på personer i filmen... hehe)

Använder jag lens-shiften så ändras positionen på denna ghost-kopia av subbarna.
Det är dock inte bara subbarna som dupliceras så här, alla ljusa partier reflekteras på samma sätt.

Vad ska man göra? Har provat all inställningar på projjen, och inget påverkar.

Ni som också har HTPC, skulle ni vilja hjälpa mig och se om alla Z3:or lider av detta?
I så fall så kan ni testa med denna bild:
http://edvision.se.l...s.com/dark3.jpg

Sätt den tex som windowsbakgrund. Och spana in bilden, dubbelbilden behöver inte ha samma position som i demonstrationsbilden ovan. Flytta bilden med lens shift för att se så inte dubbelbilden ligger utanför duken.

Rapportera gärna här om ni ser nått!

EDIT: Skuggbilden är ej inverterad, utan upp och nedvänd.

Redigerat av ted1001, 07 januari 2005 - 15:40.

Postad 29 december 2004 - 23:28

PIPRO Sverige
  • PIPRO Sverige
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Om du kopplar ur alla sladdar utom strömmkabeln och tar fram menyerna, ser du då fortfarande skuggor? Isf, har du kontrollerat så alla delar sitter fast som de ska, tänker då främst på zoom och fokuslinsen. Av din bild att döma så verkar inte skuggtexten vara helt i linje med "orginaltexten", är detta ett kamerafenomen eller ser det verkligen ut så? Har du ändrat några inställningar sen du fick projektor, kanske då i första hand kontrasten, som ibland kan ge märkliga resultat om den står för högt. Prova gärna att dra ner denna isf bara för att se vad som händer.

Mvh Patrik Johansson
PIPRO

Redigerat av PIPRO Sverige, 29 december 2004 - 23:32.

Postad 29 december 2004 - 23:40

ted1001
  • ted1001
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Sanlöst Pipro! :D Vem kan konkurrera med en sån här respons?

Jag ska prova om det syns i menyerna.

Kör med Cine4Home tuning-settings. Har dock satt lampan på Low.

Problemet verkar helt klart ha att göra med lens shiften.

Jag kan helt sonika flytta omkring "dubbelbilden" med lens shiften. Lens shiftar jag bilden uppåt så åker dubbelbilden utanför duken. Detta innebär dock att jag måste placera projektorn himla lågt.

Ska dock meka vidare.

Postad 30 december 2004 - 00:31

PIPRO Sverige
  • PIPRO Sverige
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Sanlöst Pipro! :D Vem kan konkurrera med en sån här respons?

Jag ska prova om det syns i menyerna.

Kör med Cine4Home tuning-settings. Har dock satt lampan på Low.

Problemet verkar helt klart ha att göra med lens shiften.

Jag kan helt sonika flytta omkring "dubbelbilden" med lens shiften. Lens shiftar jag bilden uppåt så åker dubbelbilden utanför duken. Detta innebär dock att jag måste placera projektorn himla lågt.

Ska dock meka vidare.

Jag antar att du har kollat så inte det är någon reflektion eller liknande som spökar? Vore lite skämmigt att inse att det är en glasskål, en tavla eller liknande som spökat efter 10 timmars felsökande. För den som undrar, "kan någon verkligen vara så..."...jo, det har faktiskt hänt :unsure:

Mvh Patrik Johansson
PIPRO

Redigerat av PIPRO Sverige, 30 december 2004 - 00:32.

Postad 30 december 2004 - 01:01

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
VAAAA jag har exaxt samma problem på min Z3 postade precis i en annan tråd, min skuggbild hamnar i det övre högra hörnet och syns typ då det är varnings text i början på en dvd, då ser man en svag "upp och ner" vänd kopia av texten i det övre högra hörnet. :D

jag kör via en panna dvd-s97 med den medföljande hdmi kabeln (ca 1m) och min projje är också tunad

Redigerat av ZoomAir, 30 december 2004 - 01:24.

Postad 30 december 2004 - 11:04

Unregistered366e03d0
  • Unregistered366e03d0
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
detta är mycket intressant, min kompis Z3 uppvisar samma märkliga fenomen, vi ägnade ett par kvällar åt felsökning innan han resignerade och placerade om projen extremt lågt för att via lensshiften kunna flytta ljusreflektionen utanför bild. Han har då också varit tvungen att byta från 16:9-duk till extrastor 4:3 för att kunna dra ner den superlångt... samt möblera om en smula för att inget ska skymma projektionen på den låga höjden.
Nu har han kanonbild i övrigt (inte så bra som min AE700, eftersom det fasta iris-läget är ett litet "moment 22" då man MÅSTE välja antingen sämre ljus eller sämre svärta/mörkerkontrast), men det vore verkligen önskvärt att få en förklaring till fenomenet. Visserligen fixar min polare gratis dukar via jobbet, men han skulle GÄRNA dra upp sin 16:9-duk i taket igen och slippa den låga projektionen.

Postad 30 december 2004 - 17:20

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1 289 inlägg
  • 0
Holsapple, har din polare också en tunad Z3 från Pipro?

Postad 30 december 2004 - 19:31

Unregistered366e03d0
  • Unregistered366e03d0
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
nej, den är inte tunad utan köpt i Sverige. Däremot har jag en annan Pipro-tunad Z3 "i bekantskapskretsen", jag ska höra med ägaren om han ser samma fenomen på sitt ex.

Postad 30 december 2004 - 23:31

Ante22200
  • Ante22200
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tror att texten kommer upp så för att contrasten inte är riktigt inställd ställer man in contrasten som den ska vara så ska det grå försvinna.
Så är det på test programmen iallafall.

Postad 02 januari 2005 - 16:09

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1 425 inlägg
  • 0
Jag fick samma problem när jag kopplade in ps2 till min piprotunade z2-a, det fanns en skuggkopia av ljusa partier med i bilden. Hos mig låg den vid sidan men jag körde lite lensshift också så det var förmodligen pga det.

Det löste sig i alla fall genom att byta kabeln mellan ps2an och projektorn till en riktig komponentkabel. Nu är skuggan borta. Det berodde nog på mina ful-lödningar inne i scartkontakten.

Det låter ju inte på ditt inlägg som att ditt problem ligger i sladdarna men mitt problem löstes genom att byta sladdar i alla fall :D

Postad 02 januari 2005 - 16:30

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Jag har en PiPro tunad Z3:a och använder lenshiften en hel del och jag har inga som helst problem. Jag kör med en 10 meters Oehlbach komponent och en 10 meters Oehlbach HDMI kabel.
Verkar vara ett mysko fel, speciellt när Gusax blev av med felet när han byte kabel, det skulle ju kunna vara ghosting men då borde ju inte texten komma spegelvänd utan bara som en skugga.

Postad 02 januari 2005 - 16:41

Unregisteredeb6832ad
  • Unregisteredeb6832ad
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Tjena..

Äger också en Cine4home tunad Z3 från Pipro, matas med en oehelbach 7.5 meters hdmi kabel och från Denon 2910. Har även prövat komponent och har inte sett detta fenomen.

Henrik

Postad 02 januari 2005 - 20:15

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
det är väldigt skumt och väldigt störande måste jag säga, det är altså en tydlig skugga av bilden i det övre högra hörnet tror inte det beror på kabeln då det är en tydlig reflektion av något slag inte någon form av ghosting eller så det syns rätt så klart.

t.ex. på slut texterna på en film så finns det en väldigt tydlig kopia av texten i den övre högra hörnet (liknande den på bilden ovan) som rullar på precis som den vanliga texten d.v.s. "en liten kopia" på nästa hela bilden.

jag har provat med att lägga "filtar" över allt som kan tänkas reflektera t.ex. min datorskärm eller diverse tavlor men det är inte några reflektioner från dom.

väldigt skumt är det i alla fall och nu börjar det bli irriterande då alla mörka scener på en film så ser man en klar kopia av bilden t.ex. så kan det vara gubbar eller bilar som finns med i scenen.

:D :blink:

Redigerat av ZoomAir, 02 januari 2005 - 20:15.

Postad 03 januari 2005 - 22:50

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1 425 inlägg
  • 0

Jag har en PiPro tunad Z3:a och använder lenshiften en hel del och jag har inga som helst problem. Jag kör med en 10 meters Oehlbach komponent och en 10 meters Oehlbach HDMI kabel.
Verkar vara ett mysko fel, speciellt när Gusax blev av med felet när han byte kabel, det skulle ju kunna vara ghosting men då borde ju inte texten komma spegelvänd utan bara  som en skugga.

Smart av mig! :rolleyes:

Den här datorskärmen är för mörk pga att jag har inte orkat kalibrera om den... jag såg inte att den svaga texten på bilden ovan var spegelvänd, den syntes så svagt!
Får väl kalibrera om då! I morgon... eller övermorgon...

Jag hade garanterat ghosting, en skugga av samma bild en rejäl bit bort, ingen spegelvändning. Sorry!

Postad 04 januari 2005 - 08:44

Unregistered7b901feb
  • Unregistered7b901feb
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Om dessa skuggbilder flyttar sig med lensshift så är det fråga om reflexer antingen i objektivet eller mellan det och prismat i projektorn.

Dålig antireflexbehandling eller rentav ingen alls? Kan det vara så att den högre kontrasten i Z3 lockat fram detta jämfört med Z2?

Att felet i ett exempel ovan försvann vid byte från RGB till komponent kan bero på sämre svartnivå med komponent.

Postad 04 januari 2005 - 11:49

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
ok men är det nått fel på Z3:an och är det nått man skall reklamera eller är det bara så, för det börjar bli lite irriterande nu B)

Postad 04 januari 2005 - 15:34

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

• 1 104 inlägg
  • 0
Har en tjock glasskiva i "hushboxen" till min Z1. När jag satte dit glaset upptäckte jag exakt samma fenomen. Det syns bara om man letar efter det så jag bryr mig inte.

Så visst lär det vara optiken på Z3 som orsakar detta. Verkar helt klart vara en designmiss eftersom flera upplever samma sak. Illa!

Postad 04 januari 2005 - 16:29

Unregistered366e03d0
  • Unregistered366e03d0
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
ZoomAir:
Jag tycker absolut att du ska byta projen. Efter denna tråds uppkomst, och min uppmuntran, har min kompis – som haft sin Z3 i sju veckor – bestämt sig för att kräva ett nytt exemplar. Detta verkar ju trots allt vara ett problem som bara finns på vissa ex, och då ska man givetvis inte behålla sin proj om man hör till dem som ser felet.

Postad 04 januari 2005 - 16:48

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
tack för tipset Holsapple, det jag stör mig mest på är just mörka scener där reflektionen syns väldigt tydligt t.ex. när jag tar fram menyn på min dvd så ser man en väldigt tydlig bild av menyn spegelvänd.

skall försöka ta en bild på reflektionen.

Postad 04 januari 2005 - 17:04

ted1001
  • ted1001
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Är det en "designmiss" så hjälper det inte att byta ut projjen?

Och vad är det som avgör vart skuggan hamnar? Enbart lens-shiftinställningen?
Min "skuggbild" hamnar i princip rakt ovan/under. Men jag kan förvisso flytta placeringen med den horisontella lensshiften också.

(Det beror inte på kabel iaf. Har som jag skrivit både provat S-Video och HDMI. Exakt samma sak.)

Postad 04 januari 2005 - 17:13

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
har även frågat på avsforumet och ingen där har sagt något om någon reflektion men visst är det en designmiss så är det inte mycket att göra åt men det är såpass tydligt att det är konstigt att ingen sett denna reflektion innan om det finns på alla Z3:or.

Postad 04 januari 2005 - 21:26

sayonara
  • sayonara
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
...antagligen helt ute och cyklar (har ingen proj själv ännu) men det är då inte heller ngt som reflekteras ifrån en vit vägg BAKOM duken....?

Postad 04 januari 2005 - 21:40

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
hmm, jag har en ljus vägg bakom duken vet inte om det kan vara det skall testa, men det är inget objekt i alla fall har testat med att täcka för tavlor och data-skärmen. skall se om det kan vara väggen.

det måste nästan vara nått sånt då ingen tidigare sagt något om reflektioner och det är så väldigt tydligt att de borde ha märkts innan om det är en designmiss och finns på alla Z3:or B)

Redigerat av ZoomAir, 04 januari 2005 - 21:42.

Postad 04 januari 2005 - 21:44

Isola
  • Isola
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Jag kör med 3.5mm masoniteskiva. Så jag tror inte det lyser igenom. B)

Postad 05 januari 2005 - 10:31

Unregistered366e03d0
  • Unregistered366e03d0
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Att det skulle lysa igenom, och studsa tillbaka från väggen bakom, är onekligen en intressant teori. Faktum är att denna tanke slog oss när vi försökte felsöka på polarens Z3:a, eftersom det där finns ett par glasinramade tavlor. Men fenomenet kvarstod när vi hängde upp ett svart tyg bakom.

Postad 05 januari 2005 - 10:37

Unregisteredf4b29741
  • Unregisteredf4b29741
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Jag hade exakt samma problem med min H30, men det berodde på att bilden lyste igenom duken (jag har en ES Acoustic, dvs en perforerad duk), när jag målade svart bakom duken försvann problemet.

Postad 05 januari 2005 - 15:37

ted1001
  • ted1001
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Detta fel beror dock INTE på duken (eftersom jag kör med 3.5mm träskiva som duk). Vill bara klarlägga det. Problemet finns alltså fortfarande kvar.

UPDATE: Skuggbilden är inte inverterad som jag rapporterad först. Den är bara upp och ned vänd. Och den syns även utan signal. Alltså i menyerna med Blå bakgrund avslagen, så att det blir svart bakgrund.

Jag har tagit en del bilder på fenomenet. Skickar upp dom imorgon.
Som det är nu så kan jag inte använda projektorn på dess normala position. (exakt mitt i duken). Utan måste ha den just och pass ovanför soffryggen, vilket gör att ingen kan sitta mitt i soffan. Så det är helt klart ett problem.

Redigerat av ted1001, 06 januari 2005 - 21:51.

Postad 07 januari 2005 - 15:42

ted1001
  • ted1001
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Ännu en katastrofal insats som fotograf. :ph34r:

En bild blev dock helt okej. Körde med lite längre slutartid, vilket gör att det ljusa blöder en aning.

Här kan ni iaf se hur det ser ut:
Postad bild

Notera att det inte är lika tydligt i verkligheten, men klart synligt, även i ansikten på folk tex.

Postad 07 januari 2005 - 15:57

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
HEHE, exakt det som jag ser på min Z3:a är det ett problem med Z3:an eller är det bara enstaka exemplar verkar ju inte som någon annan har rapporterat om det förut och min Z3:a är min första projj och jag märkte det direkt :ph34r:

Postad 07 januari 2005 - 16:10

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

• 1 104 inlägg
  • 0
ted1001: Exakt så där blir det när jag bryter ljuset framför min Z1 med en tjock glasskiva, men inte lika tydligt. Måste vara optiken som orsakar det där.

Postad 10 januari 2005 - 20:59

ted1001
  • ted1001
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Idag vände jag projektor och rengjorde filtren.

Sen satte jag tillbaka projektorn, och var extra noga med att den står helt rakt, och horisontellt rätt framför duken.

Och jag drog fram testbilden för att söka skuggbilden. Och vad händer?

Jag hittar den inte! Lens-shiftar runt som en galning, men den finns inte där längre.

Mycket mysko!
Men jag klagar inte!

Problem solved, och jag vet inte vad jag gjorde. Sannolikt har det att göra med att projjen måste stå 100% rakt.

Postad 10 januari 2005 - 22:17

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
hur rengorde du filteret tog du av det från linsen, och i så fall hur rengör man filtret :)

Redigerat av ZoomAir, 10 januari 2005 - 22:41.

Postad 11 januari 2005 - 00:41

ted1001
  • ted1001
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Menar luftfiltren, inte det röda filtret framför linsen.

Den enda egentliga skillnaden var nog att jag fick projektor att stå helt plant. Tidigare lutade den en aningen bakåt eftersom bänken den står på är lite ojämn. Men nu har jag rätat upp projjen, inte mycket, nån enstaka grad bara.

Känns lite konstigt att det försvann dock. Speciellt när det var så synligt också.
Kanske dyker upp igen. Ska nog hålla ögonen öppna.

Postad 14 januari 2005 - 09:39

bjornf
  • bjornf
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0
Jag fick min Z-3 från pipro i tisdags och även jag har samma fel.
Den är såklart tunad.

Problemet är helt klart något i optiken, med lensshift kan man flytta felet lite hit och dit.

Detta gör ju projen näst intill oduglig, det är klart störande.

Jag har förövrigt fler problem bla köper den inte 1280*720 via vga från min pc.
Jag får då skrolla för att komma åt hela skrivbordet. Jag antar att det inte skall vara så.

Kan det vara så att felet med skuggorna är vanligare bland pipro tunade
projar då de ju meckar lite med optiken.

Jag tror jag skall försöka häva köpet då jag inte är särskilt impad. ;)

Postad 14 januari 2005 - 13:27

PIPRO Sverige
  • PIPRO Sverige
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Har följd denna tråd ett tag och även gjort egna efterforskningar kring det hela. Jag är tämligen säker på att detta problem inte har någonting alls att göra med tuningen som sådan (om nu någon trodde det) utan snarare är en baksida med lens-shift funktionen och är ett rent optiskt fenomen, en teori som också stödjs av flera av de som postat om att de får liknande problem om de t.ex. sätter en glasskiva framför linsen.

Möjligtvis kan det vara så att det syns mer på en tunad Z3:a helt enkelt därför att kontrasten då är högre än på en vanlig Z3:a, dvs den bättre bilden på en tunad projektor gör att problemet syns tydligare.

Så, summa summarum så tror jag det är ett rent optiskt problem som skapas genom lens-shiften som sådan (man vrider som bekant på hela optiken) och som eg. inte är unikt just för Z3:an.

Mvh Patrik Johansson
PIPRO

Postad 14 januari 2005 - 13:54

ted1001
  • ted1001
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Jag kan börja och meddela att skuggbilden inte försvann som jag skrev ovan. Den hamnade bara längre ned (utanför bilden). Den syns fortfarande om man lägger ljusa partier absolut längst ned på bilden, då syns en skuggbild längst ned på duken.

Men jag accepterar nog att det är så här på alla projjar. Lite synd bara att det i mitt fall innebär att jag måste: antingen har projjen just och pass ovan soffan (vilket gör att en sittplats går förlorad). Eller köra med takmonterat, och lens-shifta kraftigt.

Patrik: Jag är liten kluven om att det skulle bero på lens-shiften. Detta eftersom min skuggbild hamnar ungefär som på demonstrationsbilden när jag kör med ZERO lens-shift. Alltså med projjen placerad "mitt på duken".

bjornf: Sätt inställlningen Overscan = 0 så ska hela desktoppen synas.

Annars är just Z3 typ BÄST på digital ingång. Den klarar 1:1 pixelmappat utan några problem. Utan någon cropping eller overscan. Inte ens Pannan eller Sonyn klarar det out of the box.

Redigerat av ted1001, 14 januari 2005 - 13:56.

Postad 14 januari 2005 - 21:49

bjornf
  • bjornf
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0
Ojojoj

Bitarna börjar falla på plats, nu börjar bilden bli kanon.

Jag behåller den nog trots allt :)

Inte helt lätt det här med HTPC o Proj.

Postad 15 januari 2005 - 03:01

Larswad
  • Larswad
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Tror också att det har med lenshiften att göra som nämndes tidigare, ett optiskt fenomen helt enkelt.

Har en Z3 Crown moduellen.

I början när jag dregglandes packade upp projektorn och satt den vid sidan på en högtalare och lenshiftade som en galning kunde jag se en tillstymmelse av en skuggbild vid startknappen på windows xp (kör via htpc).

När jag hade senare hade monterat min hylla mitt framför duken (ej takmontering) och ställt in den där har jag inte haft några problem alls. En gudomlig bild rent ut sagt. :angry:
Har provat med exempel bilden i denna tråden och det syns ingen skuggbild alls, kolsvart. :P

Prövade kalibreringsmenyerna idag (den röda gröna och blåa), men behövde inte ändra ett skvatt ifrån nollvärdena, ingen VB heller alltså. :D

Ett råd, rikta projektorn rakt och försök använda shiften så lite som det bara går, särskilt i det horisontella ledet. Även om man inte får någon skuggbild så är det ju helt klart att optiken påverkas negativt i en projektor om man skiftar linsen ifrån dess optimala centrerade position. Lite pytte-pytte kan man ju ändra för att få det "pixelrätt".
Sen också, fast det vet ju nog alla redan: Använd aldrig någon keystone, det är det bästa sättet att förstöra bild informationen om man keystonar.

Kör en 1.0 duk, och vill nog säga att det är för bright. :( Det anade jag visserligen innan, men anledningen var en framtida förhoppning att slippa dukbyte om man skulle byta projektor. Det är något som jag för övrigt blev tillrådd i affären.

Postad 15 januari 2005 - 11:40

ted1001
  • ted1001
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Ett råd, rikta projektorn rakt och försök använda shiften så lite som det bara går, särskilt i det horisontella ledet. Även om man inte får någon skuggbild så är det ju helt klart att optiken påverkas negativt i en projektor om man skiftar linsen ifrån dess optimala centrerade position. Lite pytte-pytte kan man ju ändra för att få det "pixelrätt".
Sen också, fast det vet ju nog alla redan: Använd aldrig någon keystone, det är det bästa sättet att förstöra bild informationen om man keystonar.

Ungefär exakt så jag placerar projjen när jag tog fotot i första inlägget. Alltså bör det inte bero på lens-shiften. Utan nått annat i linsen som är snett eller hamnat på sniskan.

Och keystone bör inte påverka då det är en helt digital påverkan av bilden. Men givetvis använder jag inte den, den sabbar ju bilden totalt. :angry:

Postad 16 januari 2005 - 21:26

Unregistered7e225d54
  • Unregistered7e225d54
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Hur störande är det vid normal film tittning ?
Syns det så fort det är en mörk scen med en vit text.

Går det minimera genom att ha projjen placerad på ett visst sätt.

Har jämfört 700 och Z3 och pga VB:n så var jag förut helt inne på Z3.
Nu blev jag lite tveksam efter denna tråd. :rolleyes:

Postad 16 januari 2005 - 23:50

Isola
  • Isola
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
micro: I alla fall som jag läst om så går det att flytta skuggtexten. Så i vääärsta fall så blir du tvungen att placera projektor på en höjd som du kanske egentligen inte planerat från början.

Men samtidigt verkar det vara ganska få som har problemet överhuvudtaget.
Eller så syns bara för oss som kör med subtitles. Jag är tveksam till att man skulle upptäcka det i en film utan subbar. Visst, det syns också i menyer och så.

Men som sagt, det går att flytta skuggbilden med lensshiften.

Och hur störande det är? Det går inte ha så att skuggbilden ligger mitt i bilden. Det är fööör störande.

Förutom detta så är Z3:an en kanonmaskin. (Jepp, har sett 700:an, valde bort den pga vertical banding-problemen)

Postad 17 januari 2005 - 00:15

Unregistered7e225d54
  • Unregistered7e225d54
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Vid vilken höjd syns det ?

Tänkte ha det på väggen en bit ner (i höjd med duken) fungerar det bra ?
Eller upptäder fenoment olika från fall till fall. Samt att visa inte har det alls ?
Då borde man väl kunna få det fxat på garanti.

Postad 18 januari 2005 - 00:21

Unregistered7e225d54
  • Unregistered7e225d54
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Ingen som har testat nått mer (kollat om det går att fixa via garanti) ?
Nyfiken om samtliga har det eller om bara vissa inte ser det :(

Så om man takmonterar den så är risken att få det i bilden mindre ?
Jag hade tänkt ha den på en hylla på väggen men när jag läste tråden lite
mer noggrant verkar det vara värsta fallet :D

Om jag bara visste att jag inte skulle störa mig allt för mycke på detta
skulle jag köpa en Z3 direkt :rolleyes:

Postad 20 januari 2005 - 12:37

bjornf
  • bjornf
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0
Som jag har projen just nu på soffbordet och projicering i stort sett rakt fram
så syns det inte.

Jag har dock sett det tydligt när jag lekt med lite olika placeringar.

Postad 20 januari 2005 - 12:47

Unregisteredeb6832ad
  • Unregisteredeb6832ad
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Jag har inte sett denna dubbelbild själv, men förklaringen är säkert att jag använder max lens shift neråt.. Har en Tunad Z3 så jag kanske är drabbad fast man inte vet om det.. :lol: Får helt enkelt ta ner den och kolla på alternativa uppställningar. B) :D Eller så lever man efter "Det man inte vet har man inte ont av" Kanske lika bra att ge &¤¤ i det, kanske kommer att sitta och störa mig på det..

Får se.. :P

Ha de hej

Postad 30 januari 2005 - 14:27

Korvis
  • Korvis
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0
Efter att läst igenom denna tråd och sett att folk börjat tveka att köpa Z3:an pga dett fenomen så vill jag bara nämna att jag inte har några som helst problem med detta. Bör kanske tilläggas att jag inte har en tunad från Pipro.

Som alltid så är det det lilla antalet med problem som skriver om det i forumet. Är man nöjd med sin apparat så startar man ju inte en tråd och skriver det...eller? ;)

Postad 30 januari 2005 - 16:45

Hifi-nisse
  • Hifi-nisse
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Ni som har GHOST problem...har ni en tunad Z3 ifrån PIPRO? Eller finns problemet på original Z3 också??

Vore mycket intressant och få veta det! ;)

Postad 30 januari 2005 - 17:33

PIPRO Sverige
  • PIPRO Sverige
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Ni som har GHOST problem...har ni en tunad Z3 ifrån PIPRO? Eller finns problemet på original Z3 också??

Vore mycket intressant och få veta det! ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är väl knappast opartisk men ändå, jag tror att det som kan göra att problemet syns mer på en tunad Z3a är att den helt enkelt har en bättre bild, i detta fall är det gissningvis den betydligt bättre kontrasten. Själva tuningen i sig görs enbart via menyerna (med hjälp av colorfacts, mätinstrument etc), och genom det extra filtret (som ej ska förväxlas med en lins), och inget av dessa borde kunna orsaka några skuggbilder som de som beskrivs här. Man ska ha klart för sig att lens-shift är något av en "nödlösning" för de som inte kan projecera från rätt ställe, och den har lite sideffekter.

Mvh Patrik Johansson
PIPRO

Postad 30 januari 2005 - 19:30

Unregistered7e225d54
  • Unregistered7e225d54
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Jag provade också när jag fick låna hem en Z3 med hjälp av en dator och bilden.

Jag kunde inte se något av detta fenomen. Dock provade jag inte flytta runt projjen på alla möjliga ställen.
Testade när den stog på bordet samt på en hylla på väggen.

Projjen var inte tunad.

Postad 03 mars 2005 - 15:29

PIPRO Sverige
  • PIPRO Sverige
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

ted1001: Exakt så där blir det när jag bryter ljuset framför min Z1 med en tjock glasskiva, men inte lika tydligt. Måste vara optiken som orsakar det där.

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket riktigt, det är ett optiskt fenomen. Lens shift är något av en nödlösning för de som inte kan placera projektorn optimalt, men det är långt ifrån en universallösning helt utan nackdelar.

Mvh PIPRO Sverige

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.