Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34388 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 6 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 7 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 7 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 8 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 9 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 10 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 10 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 10 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 12 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 12 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 12 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 13 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 13 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 13 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 13 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 13 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 13 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 13 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 13 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 13 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 13 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 13 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 13 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 14 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 14 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 14 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 14 år sedan
installations problem (1 inlägg) 14 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 14 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 14 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 14 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 14 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 14 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 14 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 14 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 14 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 14 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 14 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 14 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 14 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 14 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 14 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 14 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 14 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 14 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 14 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 14 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 14 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 14 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 14 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 14 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 14 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 14 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 14 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 14 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 14 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 14 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 14 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 14 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 14 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 14 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 15 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 15 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 15 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 15 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 15 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 15 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 15 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 15 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 15 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 15 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 15 år sedan
ip tv (1 inlägg) 15 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 15 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 15 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 15 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 15 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 15 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 15 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 15 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 15 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 15 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 15 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 15 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 15 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 15 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 15 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 15 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 15 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 16 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 16 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 16 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 16 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 16 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 16 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 16 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 16 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 16 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 16 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 16 år sedan

#31151

Postad 11 september 2020 - 07:29

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

  • 1 224 inlägg
  • 0

Finns inte filmbutiken kvar? Får bara upp "rekommenderade" hyrfilmer, på knappt ett 20-tal filmer?

 

Har för mig det varit större utbud?

 

Jag kollar under Filmer och det finns ett antal olika kategorier av filmer. Mer än 20 filmer i alla fall. Man kan även söka med gula knappen på fjärren.



#31152

Postad 11 september 2020 - 09:50

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jag kollar under Filmer och det finns ett antal olika kategorier av filmer. Mer än 20 filmer i alla fall. Man kan även söka med gula knappen på fjärren.

Inte använt boxen på några månader det första man ser är "rekommenderat"



#31153

Postad 11 september 2020 - 11:13

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

  • 1 224 inlägg
  • 0

Inte använt boxen på några månader det första man ser är "rekommenderat"

 

Ja, det är väl första menyn man kommer till, fortsätt titta eller vad den heter. Man får bläddra några steg åt höger för att komma till Filmer.



#31154

Postad 11 september 2020 - 22:44

sportmats
  • sportmats
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0

Betalar du för Netflix men tittar aldrig?

 

Nej. Det gör jag inte. Betalar inte för skräpet som sagt. Min kollega handlade ju det när det lanserades men då var det bara gammal skit och då känns det inte värt det men varken Netflix-appen, Youtube-appen eller SVT-Play appen (de två sistnämnda gratis) finns i min box men fungerar inte, som det är för alla andra som också bara har Telias TV via fiber och inte internet via fiber.



#31155

Postad 11 september 2020 - 22:58

sportmats
  • sportmats
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0

Hur kan du ha den kanalen men inte någon annan som har V Sport Premium?

Han drar en vals eftersom Telia inte har den kanalen i sitt utbud.



#31156

Postad 12 september 2020 - 12:57

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Nej. Det gör jag inte. Betalar inte för skräpet som sagt. Min kollega handlade ju det när det lanserades men då var det bara gammal skit och då känns det inte värt det men varken Netflix-appen, Youtube-appen eller SVT-Play appen (de två sistnämnda gratis) finns i min box men fungerar inte, som det är för alla andra som också bara har Telias TV via fiber och inte internet via fiber.


Fast det där kan inte stämma.. grannen har Telias Digital TV via fibern, han har en 4302 box och använder Netflix via den. Han har inte sitt bredband via Telia, utan har det via Bredband2.

Har du prövat själv eller har du bara utgått ifrån att Netflix inte fungerar utan Telias egna internet tjänst!?

#31157

Postad 12 september 2020 - 13:14

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Man kan ta emot valfri IPTV leverantör som finns i samma stadsnät oavsett vilken internetleverantör man har.
Netflix, Youtube och SVT Play har heller inget med Telia att göra så det känns snarare som nåt som blockerar t.ex. i router eller liknande.



#31158

Postad 14 september 2020 - 12:42

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

  • 2 514 inlägg
  • 0

Rörande apparna 4302/5305 så kan vi endast garantera att de fungera om man har internet tjänst och använder Telias wifi router. Sen beror det på hur exakt nätet ser ut om de kan användas även om man har kopplat TV boxen direkt till TV tjänsten. I vissa fall så kan fet fungera men man får bildstörningar, medans det i vissa fall inte kan fungera alls. All trafik för apparna sker ju direkt till leverantören och samma servrar om man använder motsvarande tjänst på en annan enhet.

 

Kravet för att kunna använda apparna är att man använder Telias router och om man inte vill eller inte kan så kan man inte garantera att det funkar helt enkelt. 

 

Markus Johansson

Telia Kundservice



#31159

Postad 14 september 2020 - 13:49

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

  • 2 514 inlägg
  • 0

Har man bytt "kopplingen" mellan identifikationskod och kontrollkod? Kan inte minnas att vi fått någon information om det.
 
Har huvudabbonemanget i rummet och ett tvillingabbonemang i sovrummet. Tidigare har de haft varsin kombination av koder. Men idag när jag skule starta boxen i sovrummet klagade den på fel koder. Försökte trycka in tvillingabbonemangets koder på nytt, men den vägrade godta dessa.
Loggade in på den länk till telia.se felmeddelandet refererade till men där fanns ingen kontrollkod till tvillingabbonemanget, bara till huvudabbonemanget.
Provade til slut att skriva in kontrollkoden till huvudabbonemanget trots att den hör till en annan identifikationskod och då verkade den gå vidare.
Har provat starta om boxen i rummet med huvudabbonemanget och den verkar fungera som vanligt. Men vi var lite oroliga att förlora våra inspelningar dock.


De har gått över från en kod (eller snarare två) per box till en per abonnemang. Har inte sett någon officiell info man ganska säker på att så är fallet.

 
När en kund migreras till ett nytt system hos oss så tyckte någon att enkelt för en kund att ha samma "kontrollkod" på bägge boxarna utan att tänka på att när man byter denna kod så loggas boxen ut. Detta har pågått ganska länge och snart är alla kunder flyttade. Det är ganska många kunder som kontaktar oss rörande detta "problem" kan jag väl säga.

 

En av förbättringarna när man flyttats till det nya systemet är att man ska kunna följa ärenden via telia.se som ni varit inne på lite här med. Detta kan då i vissa fall fungera nu men tanken är att det ska bli så för alla kunder och alla ärenden.

 

Markus Johansson

Telia Kundservice



#31160

Postad 14 september 2020 - 15:46

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Rörande apparna 4302/5305 så kan vi endast garantera att de fungera om man har internet tjänst och använder Telias wifi router. Sen beror det på hur exakt nätet ser ut om de kan användas även om man har kopplat TV boxen direkt till TV tjänsten. I vissa fall så kan fet fungera men man får bildstörningar, medans det i vissa fall inte kan fungera alls. All trafik för apparna sker ju direkt till leverantören och samma servrar om man använder motsvarande tjänst på en annan enhet.
 
Kravet för att kunna använda apparna är att man använder Telias router och om man inte vill eller inte kan så kan man inte garantera att det funkar helt enkelt. 
 
Markus Johansson
Telia Kundservice

När jag fått utrustningen från Telia kopplade jag in box och router enligt anvisning men fick inte fram data till boxen. Satt sedan en halvtimme med support från Telia tills vi fick det att fungera. Lösningen blev att koppla port 4 på Intenon direkt till boxen. Alla försök att gå via routern misslyckades. Denna lösning har fungerat klockrent i snart ett år nu både med TV och appar till 4302. Routern, Fast 5370e, sitter på Intenons port 1 och används bara för internet. Har aldrig sett störningar och det är bara Zappa som ej fungerar (vilket ju är förståeligt). Kör fiber via Open Universe. Kan det vara så att de felkonfigurerat Bredbandsswitchen eller kan det vara något med routern? I vilket fall som så har jag egentligen inga problem.

#31161

Postad 15 september 2020 - 09:49

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0

Kan passa på att säga att idag så börjar Telia skicka ut en boxmodell som har UHD stöd och heter 5305. Den har apparna Youtube och SVT play men saknar netflix. Den har samma hårddisk som 4302 boxen.

Rörande om det kommer några UHD kanaler har jag ingen information rörande det åt er för tillfället men man kan anta att det nog kommer komma några UHD kanaler för kunder som har fiberlan tjänst framöver.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Hej, har den nya boxen bättre stöd för HDMI-CEC, exv mot Philips TV? Den gamla funkade mot Samsung tv och jag kunde använda tvns fjärr för att exv byta kanal i boxen. Detta har aldrig fungerat med Philips tv och deras fjärrar (som dock fungerar med PS4 och annat). Jag vill alltså inte använda tv-boxens fjärr (vet att den kan styra ljudet).

#31162

Postad 15 september 2020 - 11:43

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 1
Nu finns det DD 5.1 även för SVT Play via VIP4302 och 5305.
Tyckte också att volymen blev högre än tidigare.
(Uppdaterade boxen och fick då version 1.1.6 på SVT Playappen).

#31163

Postad 15 september 2020 - 18:26

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

  • 2 514 inlägg
  • 0

När jag fått utrustningen från Telia kopplade jag in box och router enligt anvisning men fick inte fram data till boxen. Satt sedan en halvtimme med support från Telia tills vi fick det att fungera. Lösningen blev att koppla port 4 på Intenon direkt till boxen. Alla försök att gå via routern misslyckades. Denna lösning har fungerat klockrent i snart ett år nu både med TV och appar till 4302. Routern, Fast 5370e, sitter på Intenons port 1 och används bara för internet. Har aldrig sett störningar och det är bara Zappa som ej fungerar (vilket ju är förståeligt). Kör fiber via Open Universe. Kan det vara så att de felkonfigurerat Bredbandsswitchen eller kan det vara något med routern? I vilket fall som så har jag egentligen inga problem.

 

Det sätt du beskriver att du har saker inkopplat är helt korrekt för det stadsnätet. Du kan själv se detta på https://www.telia.se...upport/stadsnat om du väljer Open Universe i listan och sen TV via kabel. Detta beror på begränsningar open universe har i sitt nät och det kan skilja ganska mycket mellan olika externa stadsnät hur man ska koppla. Det är väldigt få där man ska köra TV via routern.

 

Du kan bara använda Sagem routern för internet tjänsten men vi har management på den och kan nå den från våran sida när vi hjälper till med felsökning. 

 

Markus Johansson

Telia Kundservice



#31164

Postad 16 september 2020 - 08:41

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Det sätt du beskriver att du har saker inkopplat är helt korrekt för det stadsnätet. Du kan själv se detta på https://www.telia.se...upport/stadsnat om du väljer Open Universe i listan och sen TV via kabel. Detta beror på begränsningar open universe har i sitt nät och det kan skilja ganska mycket mellan olika externa stadsnät hur man ska koppla. Det är väldigt få där man ska köra TV via routern.
 
Du kan bara använda Sagem routern för internet tjänsten men vi har management på den och kan nå den från våran sida när vi hjälper till med felsökning. 
 
Markus Johansson
Telia Kundservice


Tack Markus, bra att få det verifierat!
Men man ju undra hur det blir när boxen får stöd för röststyrning någon gång
i framtiden. Då måste den ju ändå inkopplas på mitt LAN.

#31165

Postad 16 september 2020 - 10:17

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

  • 1 224 inlägg
  • 0

Nu finns det DD 5.1 även för SVT Play via VIP4302 och 5305.
Tyckte också att volymen blev högre än tidigare.
(Uppdaterade boxen och fick då version 1.1.6 på SVT Playappen).

 

Tror att man ska få senaste version av SVT-appen automatiskt utan att uppdatera boxen. Den ligger väl inte i Telias mjukvara, utan laddas ner när man startar. Webb-baserat?



#31166

Postad 16 september 2020 - 11:24

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

  • 2 514 inlägg
  • 0

Hej, har den nya boxen bättre stöd för HDMI-CEC, exv mot Philips TV? Den gamla funkade mot Samsung tv och jag kunde använda tvns fjärr för att exv byta kanal i boxen. Detta har aldrig fungerat med Philips tv och deras fjärrar (som dock fungerar med PS4 och annat). Jag vill alltså inte använda tv-boxens fjärr (vet att den kan styra ljudet).

 

Vi stöder inte HDMI-CEC kommandon till TV boxen, av samma sätt som vi inte skickar det. Standarden för att använda det är inte lika mellan olika tillverkare så det är därför vi skickar IR kommandon till TV apparaten och använder HDMI tillverkaren för identifiera vad det är för IR kommandon man ska programmera i fjärrkontrollen. Jag har hört att Samsung skickar IR kommandon till våran box för att styra den och inte använder HDMI-CEC.

 

Markus Johansson

Telia Kundservice



#31167

Postad 16 september 2020 - 11:33

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

  • 2 514 inlägg
  • 1

Tror att man ska få senaste version av SVT-appen automatiskt utan att uppdatera boxen. Den ligger väl inte i Telias mjukvara, utan laddas ner när man startar. Webb-baserat?

 

Det var någon ändring SVT behövde med som de har lagt in tidigare i image i TV boxen med.

 

Markus Johansson

Telia Kundservice



#31168

Postad 16 september 2020 - 11:37

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0

Vi stöder inte HDMI-CEC kommandon till TV boxen, av samma sätt som vi inte skickar det. Standarden för att använda det är inte lika mellan olika tillverkare så det är därför vi skickar IR kommandon till TV apparaten och använder HDMI tillverkaren för identifiera vad det är för IR kommandon man ska programmera i fjärrkontrollen. Jag har hört att Samsung skickar IR kommandon till våran box för att styra den och inte använder HDMI-CEC.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Jag har en Samsung Frame också och gjorde ett helt ovetenskapligt test nu genom att täcka över hela boxen (4302) med en tjock frottéhandduk. Det gick att byta kanal ändå, så den måste stödja HDMI-CEC trots allt. Vore trevligt om Arris även kan få det att funka med Philips. :) Tack för snabb återkoppling!

#31169

Postad 16 september 2020 - 22:59

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

  • 1 127 inlägg
  • 0

Med min LG TV (OLED55CX6LA) så kan TVns fjärrkontroll (som LG kallar för "Magic remote") styra min Telia Arris VIP-2853 på något magiskt sätt.

 

(tyvärr har de bara programmerat in några få kommandon, så jag kan bara byta kanal upp/ner eller med sifferknapparna, trycka på färg-knapparna (t.ex. gul för EPG:n), osv. Via [...]-knappen på fjärren kan man nå ytterligare några få knappar som annars saknas som direktval på LG-fjärren, t.ex. Meny, Stopp, etc.
LG har dock snålat och inte adderat alla kommandon man behöver, exempelvis 'Info' och 'Rec'. Lite surt när de är såååå nära att allt funkar som man vill.)

Men nog om vad som saknas...

 

Det magiska är att VIP-2853:n styrs trots att jag gömmer fjärren under tröjan, bakom soffan, etc.
Det kan inte vara IR - det är omöjligt för IR-strålarna att kunna studsa runt och fram till VIP-2853:n.

Det kan heller inte vara via HDMI-CEC, för om jag stänger luckan framför VIP-2853:n så slutar fjärren att kunna kontrollera boxen (men den kan fortfarande kontrollera Receivern som står bakom samma lucka, via HDMI-CEC).

Är luckan det minsta öppen så går det bra att styra boxen.

Jag gissar att det är bluetooth mellan LG-fjärren och VIP-2853:n.


Redigerat av elofu17, 16 september 2020 - 23:04.


#31170

Postad 17 september 2020 - 07:19

alle1985
  • alle1985
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 1

Ljudet på Paramount Network är helt osynkad hos mig...någon annan som har samma strul?



#31171

Postad 17 september 2020 - 11:29

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

  • 1 224 inlägg
  • 0

Med min LG TV (OLED55CX6LA) så kan TVns fjärrkontroll (som LG kallar för "Magic remote") styra min Telia Arris VIP-2853 på något magiskt sätt.


Jag gissar att det är bluetooth mellan LG-fjärren och VIP-2853:n.

De nya runda boxarna (herre gud, hur lät det?) 4302 och 5305 har fjärrkontroll via bluetooth (och även IR). Vet inte hur det var med 2853. Den kanske också stödjer bluetooth?



#31172

Postad 17 september 2020 - 15:14

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0

---
Det magiska är att VIP-2853:n styrs trots att jag gömmer fjärren under tröjan, bakom soffan, etc.
Det kan inte vara IR - det är omöjligt för IR-strålarna att kunna studsa runt och fram till VIP-2853:n.
Det kan heller inte vara via HDMI-CEC, för om jag stänger luckan framför VIP-2853:n så slutar fjärren att kunna kontrollera boxen (men den kan fortfarande kontrollera Receivern som står bakom samma lucka, via HDMI-CEC).
Är luckan det minsta öppen så går det bra att styra boxen.
Jag gissar att det är bluetooth mellan LG-fjärren och VIP-2853:n.

Det där låter konstigt men det verkar ju ändå handla om IR. Bluetooth funkar bara om man parar fjärr med tv eller box (brukar vara gjord med de som levereras tillsammans) och den signalen stoppas inte av en lucka.

#31173

Postad 17 september 2020 - 17:43

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Då har jag hittat ett alternativ "flytta över" mina inspelade filer från Telias digitalbox

 

Kul att det fungerade



#31174

Postad 17 september 2020 - 22:07

Unregisterede13bcb20
  • Unregisterede13bcb20
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Då har jag hittat ett alternativ "flytta över" mina inspelade filer från Telias digitalbox

 

Kul att det fungerade

Intressant!

Vill du dela hur?



#31175

Postad 18 september 2020 - 04:44

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Intressant!

Vill du dela hur?

Alla påpekade det skulle vara så dåligt, när jag "överfört" filerna kan jag spela upp den på datorn, för mig helt ok bildkvalite,  viktigaste är att jag räddar mina egna filer och jag får större lagringskapacitet än snåla 500 gb

 

Det är samma teknik som man gör när man spelar och ska streama, men istället för xbox ps är det digitalboxen



#31176

Postad 18 september 2020 - 05:46

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Alla påpekade det skulle vara så dåligt, när jag "överfört" filerna kan jag spela upp den på datorn, för mig helt ok bildkvalite,  viktigaste är att jag räddar mina egna filer och jag får större lagringskapacitet än snåla 500 gb

 

Det är samma teknik som man gör när man spelar och ska streama, men istället för xbox ps är det digitalboxen

 

Är du nöjd är jag nöjd :)



#31177

Postad 18 september 2020 - 06:39

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0
Finns det någon här som använder VIP5305 ihop med en Philips tv, har Easylink+fjärr påslaget och kan styra boxen med tvns fjärr?

#31178

Postad 18 september 2020 - 07:50

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0

Vi stöder inte HDMI-CEC kommandon till TV boxen, av samma sätt som vi inte skickar det. Standarden för att använda det är inte lika mellan olika tillverkare så det är därför vi skickar IR kommandon till TV apparaten och använder HDMI tillverkaren för identifiera vad det är för IR kommandon man ska programmera i fjärrkontrollen. Jag har hört att Samsung skickar IR kommandon till våran box för att styra den och inte använder HDMI-CEC.

Markus Johansson
Telia Kundservice


Hej Markus, här är en bild på min Samsung Frame som bevisar att 4302 stödjer HDMI-CEC. Telia-ikonen är markerad och på raden ovanför finns funktioner som inte finns på Samsungs fjärr. Väljer man Home kommer man till boxens meny exv. På min Philips OLED tv (2019) kan jag styra PS4 och Amazon Fire stick utan problem (funkar även i Samsung), men inte 4302. Den har inte kunnat styras av äldre Philips tv jag haft heller. Någon hos Arris borde tala med Philips och få till detta.

Bifogad fil(er)



#31179

Postad 18 september 2020 - 08:05

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Finns det någon "uppgraderings"-kampanj om jag sm befintlig kund vill byta till den nya 4K förberedda boxen?



#31180

Postad 18 september 2020 - 08:30

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0
Hur ser planen ut för en app till Android tv så man slipper boxen helt? Tror de flesta med hyfsat ny tv föredrar att använda den för sitt tittande framför boxen, vilket gör att boxen främst används för linjär-tv. Direktsänd sport går ju dessutom att se i andra appar från exv C More, Viaplay och Dplay så där behövs inte boxen heller. De har ju dessutom sina tv-kanaler där. Om Telia ska attrahera med sina tjänster i fortsättningen är det verkligen hög tid för en app till Android tv.

Redigerat av hakanh65, 18 september 2020 - 08:31.


#31181

Postad 18 september 2020 - 09:48

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

  • 1 127 inlägg
  • 0

Hej Markus, här är en bild på min Samsung Frame som bevisar att 4302 stödjer HDMI-CEC. Telia-ikonen är markerad och på raden ovanför finns funktioner som inte finns på Samsungs fjärr. Väljer man Home kommer man till boxens meny exv. På min Philips OLED tv (2019) kan jag styra PS4 och Amazon Fire stick utan problem (funkar även i Samsung), men inte 4302. Den har inte kunnat styras av äldre Philips tv jag haft heller. Någon hos Arris borde tala med Philips och få till detta.

Ungefär sådär ser det ut på min LG OLED (2020).
Om jag stänger luckan framför VIP-2853:n så kan jag *inte* längre styra den från LG:n, så detta tyder på att det inte är HDMI-CEC.

(Sen är jag helt förundrad över om det verkligen är IR som används, ty med luckan öppen så kan jag byta kanal även om jag ställer mig upp, vänder mig om med ryggen mot TVn och boxen, stoppar in fjärren under tshirten framför magen och byter kanal, eller håller den bakom en kudde i soffan, eller bakom soffan.
Det fortsätter att fungera även om jag stänger luckan så att det bara är en liiiiten 0,5 cm glipa.
Jag fattar inte hur IR-strålar från soffan kan hitta in via denna glipa till IR-ögat på boxen, men det måste ju vara så.

)



#31182

Postad 18 september 2020 - 09:57

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Det finns väl en version av boxen som har blåtand. Det skulle kunna förklara varför TVn hittar namnet också. 

 

Bara en ren gissning.



#31183

Postad 18 september 2020 - 10:23

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Är du nöjd är jag nöjd :)

Har skaffat en box som man kopplar in extern hårddisk på, så mer än nöjd



#31184

Postad 20 september 2020 - 21:05

Unregistered4d9eabe9
  • Unregistered4d9eabe9
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Har köpt en VIP5305. Vill bara varna presumtiva kunder för att kvalitén på uppskalningen till 4k är under all kritik.



#31185

Postad 21 september 2020 - 06:54

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0

Har köpt en VIP5305. Vill bara varna presumtiva kunder för att kvalitén på uppskalningen till 4k är under all kritik.

Går uppskalningen att stänga av så att den använder den upplösning som materialet har för tillfället? Finns något 4k-material i boxen? Funkar Netflix 4k? Viaplay sport UHD och kanalen Viasat Ultra HD?

#31186

Postad 21 september 2020 - 07:46

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Går uppskalningen att stänga av så att den använder den upplösning som materialet har för tillfället? Finns något 4k-material i boxen? Funkar Netflix 4k? Viaplay sport UHD och kanalen Viasat Ultra HD?


Netflix 4K kan du glömma, då Telia inte har kvar appen på den nya boxen.

#31187

Postad 21 september 2020 - 09:46

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0

Netflix 4K kan du glömma, då Telia inte har kvar appen på den nya boxen.

Vad är det då kvar som motiverar byte av box? Om HDMI-CEC fungerar med Philips tv så hade jag övervägt det men nu undrar jag vad jag egentligen behöver 4302 till heller. Bara lite planlöst zappande (med separat fjärrkontroll) men all streaming i Android tv istället. Känns som att 5305 kom alldeles för sent och med sämre innehåll och att den därmed har blivit ointressant. Som jag ser det är ändå lösningen en Telia play-app till Android tv om tjänsterna ska bli användbara för mig i fortsättningen.

Redigerat av hakanh65, 21 september 2020 - 10:06.


#31188

Postad 21 september 2020 - 10:11

donadoni41
  • donadoni41
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

Vad är det då kvar som motiverar byte av box? Om HDMI-CEC fungerar med Philips tv så hade jag övervägt det men nu undrar jag vad jag egentligen behöver 4302 till heller. Bara lite planlöst zappande (med separat fjärrkontroll) men all streaming i Android tv istället. Känns som att 5305 kom alldeles för sent och med sämre innehåll och att den därmed har blivit ointressant. Som jag ser det är ändå lösningen en Telia play-app till Android tv om tjänsterna ska bli användbara för mig i fortsättningen.

 

Ja, eller för tidigt. Kan väl bara vara användbar när Telia kommer 4K-kanaler. Med tanke på hur lång tid det tog att få till HD-kanalerna så lär det väl dröja länge än. För Viasat sport har väl inte en 4K-kanal man kan få tillgång till i den boxen? 



#31189

Postad 21 september 2020 - 10:23

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0

Ja, eller för tidigt. Kan väl bara vara användbar när Telia kommer 4K-kanaler. Med tanke på hur lång tid det tog att få till HD-kanalerna så lär det väl dröja länge än. För Viasat sport har väl inte en 4K-kanal man kan få tillgång till i den boxen?

Jag tror uppriktigt sagt att det inte kommer så många 4k-kanaler alls, speciellt som linjär-tv knappast överlever på sikt. Ungdomar tittar väl mest på Youtube idag och pensionärerna blev arga nu när ComHem släcker de analoga kanalerna. Mina åldriga föräldrar trycker fortfarande på 1 istället för 61 när de ska se på svt1 i marknätet, trots att jag förklarar skillnaden för dem. Själv ser jag i stort sett bara på direktsänd sport i vanliga kanaler, i övrigt bara streaming. Den enda 4k-kanalen jag känner till i Sverige är Viasat Ultra HD som sänder direktsänd sport några gånger i veckan och de sändningarna går ju att se i Viaplay. Marknaden för linjär-tv är snabbt på väg bort helt enkelt.

#31190

Postad 21 september 2020 - 10:25

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Vad är det då kvar som motiverar byte av box? Om HDMI-CEC fungerar med Philips tv så hade jag övervägt det men nu undrar jag vad jag egentligen behöver 4302 till heller. Bara lite planlöst zappande (med separat fjärrkontroll) men all streaming i Android tv istället. Känns som att 5305 kom alldeles för sent och med sämre innehåll och att den därmed har blivit ointressant. Som jag ser det är ändå lösningen en Telia play-app till Android tv om tjänsterna ska bli användbara för mig i fortsättningen.

Håller med! Sen att man väljer ta bort funktioner som Netflix etc gör bara att Telia backar bakåt istället för framåt.

Hade gärna sett att man utveckla så att man kan dels ha boxen uppkopplad mot Wi-Fi så man slipper kabel.

Inspelning har dessutom sjunkit för egen del då det mesta går att se via play. Köpte enbart hårddisken till min 4302 för att kunna nyttja timeshift. En funktion man tycker de borde kunna ha på boxen oavsett hårddisk inkopplad.

Redigerat av Mushunt, 21 september 2020 - 10:26.


#31191

Postad 21 september 2020 - 12:52

donadoni41
  • donadoni41
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

Håller med! Sen att man väljer ta bort funktioner som Netflix etc gör bara att Telia backar bakåt istället för framåt.

Hade gärna sett att man utveckla så att man kan dels ha boxen uppkopplad mot Wi-Fi så man slipper kabel.

Inspelning har dessutom sjunkit för egen del då det mesta går att se via play. Köpte enbart hårddisken till min 4302 för att kunna nyttja timeshift. En funktion man tycker de borde kunna ha på boxen oavsett hårddisk inkopplad.

 

Håller också med er. Frågan är väl om 4K kommer någonsin till boxen?

Timeshiften är guld värd speciellt när man ser på sport och behöver en paus. :)

Annars blir det inte mycket inspelat här heller. Har egentligen aldrig varit ens nära att fylla hårddisken i boxen.



#31192

Postad 21 september 2020 - 13:06

petern
  • petern
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Ni som också köpt nya boxen 5305, kommer ni åt den via app´n Zappa?
Jag kör iPhone och det funkar inte för mig, funkade fint på 4302 och jag har bara ersatt den ...



#31193

Postad 21 september 2020 - 13:33

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Ni som också köpt nya boxen 5305, kommer ni åt den via app´n Zappa?
Jag kör iPhone och det funkar inte för mig, funkade fint på 4302 och jag har bara ersatt den ...


Säkert en till funktion de tagit bort kanske? 😏

#31194

Postad 21 september 2020 - 16:19

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 824 inlägg
  • 0

Ni som också köpt nya boxen 5305, kommer ni åt den via app´n Zappa?
Jag kör iPhone och det funkar inte för mig, funkade fint på 4302 och jag har bara ersatt den ...

 

Appen fungerar för mej, med Android mobil och 5305



#31195

Postad 21 september 2020 - 16:23

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 824 inlägg
  • 0

Går uppskalningen att stänga av så att den använder den upplösning som materialet har för tillfället? Finns något 4k-material i boxen? Funkar Netflix 4k? Viaplay sport UHD och kanalen Viasat Ultra HD?

Har inte märkt att uppskalningen skulle vara dålig.

 

Det går att välja mellan 576p, 720p, 1080i, 1080p50 och UHD 4K 

Netflix finns inte i 5305  :(

 

UHD kanaler väntar vi på  :)



#31196

Postad 22 september 2020 - 22:28

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
När jag vill titta på ett program som visats tidigare under kvällen på MTV så brukar jag trycka på den gula knappen på fjärrkontrollen och bläddra tillbaka till programmet jag vill se och klicka på OK-knappen för att starta programmet.

Ikväll när jag skulle göra detta så får jag felmeddelande att jag inte har rätt kanalpaket och skall kontakta TELIAs kundtjänst.

Är det någon ändring i paketen [jag har kollektiv lagom]. Det fungerade senast i söndags att titta på ett program som visats tidigare under kvällen på MTV.

#31197

Postad 23 september 2020 - 11:28

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

  • 1 224 inlägg
  • 0

När jag vill titta på ett program som visats tidigare under kvällen på MTV så brukar jag trycka på den gula knappen på fjärrkontrollen och bläddra tillbaka till programmet jag vill se och klicka på OK-knappen för att starta programmet.

Ikväll när jag skulle göra detta så får jag felmeddelande att jag inte har rätt kanalpaket och skall kontakta TELIAs kundtjänst.

Är det någon ändring i paketen [jag har kollektiv lagom]. Det fungerade senast i söndags att titta på ett program som visats tidigare under kvällen på MTV.

 

Nu har jag bara vanliga Lagom och vet inte hur det skiljer sig från Kollektiv. Men ska MTV ingå i Lagom?

 

https://www.telia.se...t/product/lagom



#31198

Postad 23 september 2020 - 13:52

Weiman
  • Weiman
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0

Nu har jag bara vanliga Lagom och vet inte hur det skiljer sig från Kollektiv. Men ska MTV ingå i Lagom?

 

https://www.telia.se...t/product/lagom

 

Jag har kollektiv Lagom och har haft MTV förut, men den måste ha försvunnit alldeles nyligen. Har inte sett någon information från Telia.



#31199

Postad 23 september 2020 - 14:18

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Det var ju nyss en frivisning av en del kanaler. Det var inte den som försvann nu? Jag tror att min fru nämnde att just MTV hade dykt upp så den var nog med där.



#31200

Postad 23 september 2020 - 14:22

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

  • 1 224 inlägg
  • 0

Det var ju nyss en frivisning av en del kanaler. Det var inte den som försvann nu? Jag tror att min fru nämnde att just MTV hade dykt upp så den var nog med där.

 

Jo, det var frivisning av Stor och där ingår MTV. Tror frivisningen slutade för nån vecka sen hos mig.





2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.