Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

* Officiell TrÄd - Telia Digital-TV *

34705 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trÄdar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlĂ€gg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlĂ€gg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlĂ€gg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlĂ€gg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlĂ€gg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlĂ€gg) 11 år sedan
BĂ€sta system för inspelning av TV-program? (5 inlĂ€gg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlĂ€gg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlĂ€gg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlĂ€gg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlĂ€gg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlĂ€gg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlĂ€gg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlĂ€gg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlĂ€gg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlĂ€gg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlĂ€gg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlĂ€gg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlĂ€gg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlĂ€gg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlĂ€gg) 14 år sedan
NĂ„gon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlĂ€gg) 14 år sedan
Olika storlekar pĂ„ LG-tv med telia digitalbox (6 inlĂ€gg) 14 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
FjĂ€rren funkar ej... (18 inlĂ€gg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nĂ€tverket (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
spela in frĂ„n en Motorola 1903 & telia (2 inlĂ€gg) 15 år sedan
installations problem (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlĂ€gg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnĂ€tet (34 inlĂ€gg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlĂ€gg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlĂ€gg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nĂ€tverket. (2 inlĂ€gg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlĂ€gg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlĂ€gg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlĂ€gg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlĂ€gg) 15 år sedan
1080i pĂ„ Motorola 1910 (3 inlĂ€gg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlĂ€gg) 15 år sedan
Dum frĂ„ga kanske! :-) (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlĂ€gg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlĂ€gg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlĂ€gg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlĂ€gg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv pĂ„ flera box/tv? (5 inlĂ€gg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar frĂ„n Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlĂ€gg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlĂ€gg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlĂ€gg) 15 år sedan
Streama/strömma frĂ„n PC till motorola 1910 (3 inlĂ€gg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlĂ€gg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlĂ€gg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlĂ€gg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlĂ€gg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlĂ€gg) 15 år sedan
Telia triple play - trĂ„dlös? (7 inlĂ€gg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlĂ€gg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlĂ€gg) 15 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlĂ€gg) 15 år sedan
HDTV via bredbandet frĂ„n Canal Digital (16 inlĂ€gg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlĂ€gg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlĂ€gg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskĂ€rm (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlĂ€gg) 16 år sedan
Synpunkter pĂ„ BBB:s ip-tv (8 inlĂ€gg) 16 år sedan
FjĂ€rrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlĂ€gg) 16 år sedan
MultifjĂ€rr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box frĂ„n Telia (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
ip tv (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
trĂ„dlös TV? (4 inlĂ€gg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlĂ€gg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och lĂ„ter dig se OS pĂ„ tider som passar dig (7 inlĂ€gg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
blĂ„ prickar i rutan (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
Bildkvalitet pĂ„ Telias bredbandstv jĂ€mfört med parabol (4 inlĂ€gg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bĂ€sta bild (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlĂ€gg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlĂ€gg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlĂ€gg) 16 år sedan
NĂ„gon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlĂ€gg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
FjĂ€rrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskĂ€rm (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnĂ€t (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlĂ€gg) 17 år sedan
TrĂ„dlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
TrĂ„dlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlĂ€gg) 17 år sedan

Postad 21 februari 2010 - 19:59

Meller
  • Meller
  • LĂ€rjunge

• 417 inlĂ€gg
  • 0
Digital TV ligger nere hÀr pÄ VÀstkusten stÄr bara "Driftstörning" i en stor ruta. :(

Postad 21 februari 2010 - 20:16

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlĂ€gg
  • 0

I nulÀget Àr inte LED hanteringen eller Spotify aktiverat nÀr man bootar den hÀr versionen!

Vad gÀller Spotify sÄ bör jag förtydliga att alla Spotify-funktionalitet inte Àr pÄ plats. Den Àndring som jag refererade till gÀllde hantering av Spotify i Telia Play menyn. Men innehÄller i denna meny styrs frÄn serversidan via JSON. SÄ Àven om funktionaliteten Àr pÄ plats i sjÀlva boxen sÄ Àr det ÀndÄ serversidan som styr vad som visas.

Och LED-hantering skrev jag vÀl rÀtt tydligt att jag kan ha misstolkat koden. Men du som verkar har sÄ bra koll kanske sjÀlv kan dra dina slutsatser av vad följande kodsnutt skall Ästadkomma:

+				Telia.DvrHandler.addEventListener(Telia.DvrHandler.ON_RECORDING_STARTED, function() {
 +					Telia.Debug.debug("Telia.System: Got ON_RECORDING_STARTED event, rec-led ON");
 +					Telia.PtvCore.ctrl("ledon");
 +				});
 +				Telia.DvrHandler.addEventListener(Telia.DvrHandler.ON_RECORDING_FINISHED, function() {
 +					Telia.Debug.debug("Telia.System: Got ON_RECORDING_STARTED event, rec-led OFF");
 +					Telia.PtvCore.ctrl("ledoff");
 +				});

/Peter Cigéhn

Postad 21 februari 2010 - 20:44

Aint2Fat
  • Aint2Fat
  • Wannabe

• 33 inlĂ€gg
  • 0

Vad gÀller Spotify sÄ bör jag förtydliga att alla Spotify-funktionalitet inte Àr pÄ plats. Den Àndring som jag refererade till gÀllde hantering av Spotify i Telia Play menyn. Men innehÄller i denna meny styrs frÄn serversidan via JSON. SÄ Àven om funktionaliteten Àr pÄ plats i sjÀlva boxen sÄ Àr det ÀndÄ serversidan som styr vad som visas.

Och LED-hantering skrev jag vÀl rÀtt tydligt att jag kan ha misstolkat koden. Men du som verkar har sÄ bra koll kanske sjÀlv kan dra dina slutsatser av vad följande kodsnutt skall Ästadkomma:

+				Telia.DvrHandler.addEventListener(Telia.DvrHandler.ON_RECORDING_STARTED, function() {
 +					Telia.Debug.debug("Telia.System: Got ON_RECORDING_STARTED event, rec-led ON");
 +					Telia.PtvCore.ctrl("ledon");
 +				});
 +				Telia.DvrHandler.addEventListener(Telia.DvrHandler.ON_RECORDING_FINISHED, function() {
 +					Telia.Debug.debug("Telia.System: Got ON_RECORDING_STARTED event, rec-led OFF");
 +					Telia.PtvCore.ctrl("ledoff");
 +				});

/Peter Cigéhn

Peter jag tror du missförstog mig lite, min mening var inte att ifrÄgasÀtta det du kommit fram till i din analys, du har ju berÀttat att du inte har tillgÄng till Telias IPTV lÀngre och inte kan testköra den sjÀlv, jag ville bara berÀtta att jag testkört och att det inte syns nÄgon förÀndring Àn!

Postad 21 februari 2010 - 20:46

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlĂ€gg
  • 0

Markus: Har inte mailadressen till dig, vill inte lÀgga ut id-koden hÀr.

Kan meddela att om ni tittar pÄ vÄr profil hÀr kan ni Àven skicka e-post genom att klicka pÄ lÀnken för att besöka vÄr hemsida.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 21 februari 2010 - 21:07

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlĂ€gg
  • 0

Sen det hĂ€r problemet att kanalen fryser och man mĂ„ste skifta kanal för att det ska hoppa igĂ„ng igen Ă€r VÄLDIGT irriterande nu nĂ€r man spelar in en kanal och det fryser sĂ„ bryts inspelningen nĂ€r man gör kanalbyte.

Jag kan meddela att detta problem verkar svÄrt att Äterskapa men det verkar bero pÄ att boxen inte svarar pÄ förfrÄgan om den fortfarande tittar pÄ samma kanal eller att boxen helt enkelt slutar spela upp bilden som den fÄr. HÀnder det ofta? Ser ni pÄ modemet om det slutar skicka trafik till boxen? LAN lampan blinkar ju fort nÀr det Àr trafik pÄ den.

Förövrigt upplever jag mycket mera smÄstörningar som hack i bild, ljud med 1963 boxen Àn vad jag gjorde med 1910 som funkade perfekt enligt mig.

Det Àr flera som pÄstÄr detta, men jag kan inte se orsaken till att det Àr sÄhÀr. Rent generellt skulle jag vid första personen som sÀger detta sÀga att det beror pÄ störningar pÄ uppkopplingen pÄ nÄgot sÀtt och det Àr ju möjligt att 19x3 boxarna Àr kÀnsligare för störningar. Visst var det nÄgon som sa att 1910 boxar ligger lite efter en 19x3 box nÀr man tittar pÄ samma kanal?

Jag har via Mina sidor>Min tv valt att spela in en film som Àr 1 tim 35 min. Inspelningen lÀggs dÄ exakt pÄ den tid tar inte hÀnsyn till att det Àr reklam. Vilket resulterar att man inte fÄr med sista halv/kvarten pÄ filmen.
Samma problem uppstÄr nÀr jag vÀljer att spela in en film via EPG.

VÀjer du att spela in 1 timme och 35 minuter kommer ju boxen att spela in det sÄ lÄngt plus de tider man har stÀllt in att den ska börja tidigare och sluta senare. Sen Àr det ett kÀnt problem att Viasat skickar EPG data till Telia som Àr felaktig sÄ det kanske beror pÄ detta?

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 21 februari 2010 - 21:14

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlĂ€gg
  • 0

DÄ Canal+ Series börjar skÀrtorsdagen vore det fint om canal+ kunde ha gratisvisning :( hela pÄsken.

Är det nĂ„n som vet om vi som Telia kunder fĂ„r tillgĂ„ng till nya Canal+ kanalen som startar i april? Canal + Series...

Naturligtvis kommer Telia visa denna kanal istÀllet för Canal+ Comedy sÄ fort de börjar sÀnda. NÄgot om frivisning vet jag inte om i dagslÀget.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Redigerat av TeliaKundservice, 21 februari 2010 - 21:25.

Postad 21 februari 2010 - 21:25

Vtunabo
  • Vtunabo
  • ForumrĂ€v

• 583 inlĂ€gg
  • 0

Jag kan meddela att detta problem verkar svÄrt att Äterskapa men det verkar bero pÄ att boxen inte svarar pÄ förfrÄgan om den fortfarande tittar pÄ samma kanal eller att boxen helt enkelt slutar spela upp bilden som den fÄr. HÀnder det ofta? Ser ni pÄ modemet om det slutar skicka trafik till boxen? LAN lampan blinkar ju fort nÀr det Àr trafik pÄ den.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Har liknande problem och som nu uppstÄr mer regelbundet, kanske en ggr per kvÀll sÄ det Àr inget jÀtte problem och det Àr att det blir helt svart, varken bild eller ljud, byter man fram och Äter sÄ fungerar det.
Har en 1910 kopplad med HDMI till en Yamaha rxv465

Postad 21 februari 2010 - 21:33

Megaman2
  • Megaman2
  • ForumrĂ€v

• 616 inlĂ€gg
  • 0

Har liknande problem och som nu uppstÄr mer regelbundet, kanske en ggr per kvÀll sÄ det Àr inget jÀtte problem och det Àr att det blir helt svart, varken bild eller ljud, byter man fram och Äter sÄ fungerar det.
Har en 1910 kopplad med HDMI till en Yamaha rxv465

Har liknande erfarenheter (sitter pÄ öppet stadsnÀt ,men samma plattform, har en Motorola 1920 box), SÄ visst det finns problem pÄ plattformen, och hoppas telia som stor aktör kan föra det vidare till Motorola.

Postad 21 februari 2010 - 21:37

Meller
  • Meller
  • LĂ€rjunge

• 417 inlĂ€gg
  • 0
NÄgon info om Driftsörningar i Telias Fiber NÀt angÄnde Digital TV?

Postad 21 februari 2010 - 21:51

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlĂ€gg
  • 0

Digital TV ligger nere hÀr pÄ VÀstkusten stÄr bara "Driftstörning" i en stor ruta. :(

NÄgon info om Driftsörningar i Telias Fiber NÀt angÄnde Digital TV?

Nej, har inte nÄgon kÀnd driftstörning som drabbar mÄnga kunder som jag kÀnner till.

Är det bara digital-tv som inte fungerar?

StĂ„r det ”tillfĂ€lliga driftstörningar” nĂ€r du startar din box?

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 21 februari 2010 - 21:53

Meller
  • Meller
  • LĂ€rjunge

• 417 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr bara TV som inte fungerar, och ja det stÄr TillfÀllig driftstörning i en stor röd ruta

Postad 21 februari 2010 - 23:10

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr bara TV som inte fungerar, och ja det stÄr TillfÀllig driftstörning i en stor röd ruta

Det beror pÄ ett "hastighets" problem vanligtvis. Prova annan nÀtverkskabel, koppla bort ev ruckus eller annan utrustning som man har kopplat mellan bredbandsswitchen och digital-tv boxen.

Markus Johansson
Telia Kundservice

P.S. Det skulle uppskattas frÄn min sida om ni som lÀser hÀr kan svara pÄ nÄgra enkla frÄgor som ni hittar hÀr.

Redigerat av TeliaKundservice, 21 februari 2010 - 23:33.

Postad 22 februari 2010 - 02:01

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlĂ€gg
  • 0

Markus Johansson
Telia Kundservice

P.S. Det skulle uppskattas frÄn min sida om ni som lÀser hÀr kan svara pÄ nÄgra enkla frÄgor som ni hittar hÀr.

Hej Markus
Vad Àr sociala medier som enkÀten handlar om?

Postad 22 februari 2010 - 08:16

defiant
  • defiant
  • ForumrĂ€v

• 636 inlĂ€gg
  • 0
facebook, minhembio, fairshopping etc.

Postad 22 februari 2010 - 11:18

sallesalva
  • sallesalva
  • Wannabe

• 26 inlĂ€gg
  • 0

Det beror pÄ ett "hastighets" problem vanligtvis. Prova annan nÀtverkskabel, koppla bort ev ruckus eller annan utrustning som man har kopplat mellan bredbandsswitchen och digital-tv boxen.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Done

Postad 22 februari 2010 - 13:17

redina
  • redina
  • AnvĂ€ndare

• 170 inlĂ€gg
  • 0
Ett problem jag har ofta Àr att nÀr jag hoppar till en kanal genom att knappa in kanalen exempel 4, sÄ Àr det inget ljud men bild trycker jag dÄ pÄ kanal+, kanal-, sÄ Àr det ljud. '
Klart irriterande. AnvÀnder digital ljud ut och scart pÄ en 1963-box, ADSL tvilling.

Postad 22 februari 2010 - 13:51

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • ForumrĂ€v

• 701 inlĂ€gg
  • 0

Har inte hört nÄgot mer om det pÄ ett tag, jag vet dock att det arbetas bÄde hos Telia och hos underleverantörer pÄ hur man ska kunna lösa det snarast.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Försökte se nÄgra inspelade Canal+ program i helgen men det var mer problem Àn vanligt. Förutom att texten ligger före dialogen sÄ hÀnger sig texten och samma text ligger kvar och ibland Àr det ingen text alls. Oftast fungera det igen genom att stoppa uppspelningen och starta igen men det Àr klart irriterande i lÀngden.

Postad 22 februari 2010 - 14:36

squeeze
  • squeeze
  • Amatör

• 77 inlĂ€gg
  • 0
Efter att ringt runt lite och lÀst pÄ diverse forum sÄ ÄterstÄr fortfarande min stora frÄga: Vad finns det för möjlighet att koppla in bredband och TV pÄ i mitt tycke ett vettigt sÀtt?

I dagslÀget har jag ADSL-24 som gÄr genom ett Linksys-modem ("Telias" ZyXEL Prestige 660H Triple Play fungerar inte pga avsaknaden av routerfunktion). Till Linksys-modemet Àr en DLink-switch kopplad och dÀrifrÄn nÀtverkskablar till varje rum.

I Zyxel-modemet sitter det flera olika utgĂ„ngar som det stĂ„r typ DATA, TV, och TELE. Är det meningen att man mĂ„ste koppla varje enhet till separata utgĂ„ngar?

Min tanke nÀr jag byggde huset var att skaffa bredbands-TV och dÄ helt enkelt koppla in digitalboxen i ett nÀtverksuttag i valfritt rum, men sÄ enkelt verkar det inte vara.

Visst, det finns dem som sÀger: "-Varför en massa kablar nÀr du kan köra trÄdlöst?". Jomen nu Àr det sÄ att jag har dragit nÀtverkskabel till alla rum i hela huset nÀr jag byggde och har dÀrmed tillgÄng till 1Gbit överallt i alla riktningar, utan störning eller fördröjning.

Har tittat lite sporadiskt i denna 360+ sidor lÄnga trÄden, men hittar varken frÄgan eller svaret. Det borde vara mÄnga som stÀllt sig denna frÄga och kanske kommit fram till svaret redan.

SÄ frÄgan lyder alltsÄ, Àr det möjligt att fÄ tillgÄng till bredbands-TV frÄn alla mina rum? Isf hur dÄ?
Kan tillÀgga att jag har flera datorer kopplade i nÀtverket, finns det dÀrmed möjlighet att titta pÄ bredbands-TV direkt i valfri dator?

Postad 22 februari 2010 - 15:12

tomano58
  • tomano58
  • MĂ€stare

• 3 281 inlĂ€gg
  • 0

Efter att ringt runt lite och lÀst pÄ diverse forum sÄ ÄterstÄr fortfarande min stora frÄga: Vad finns det för möjlighet att koppla in bredband och TV pÄ i mitt tycke ett vettigt sÀtt?

I dagslÀget har jag ADSL-24 som gÄr genom ett Linksys-modem ("Telias" ZyXEL Prestige 660H Triple Play fungerar inte pga avsaknaden av routerfunktion). Till Linksys-modemet Àr en DLink-switch kopplad och dÀrifrÄn nÀtverkskablar till varje rum.

I Zyxel-modemet sitter det flera olika utgĂ„ngar som det stĂ„r typ DATA, TV, och TELE. Är det meningen att man mĂ„ste koppla varje enhet till separata utgĂ„ngar?

Min tanke nÀr jag byggde huset var att skaffa bredbands-TV och dÄ helt enkelt koppla in digitalboxen i ett nÀtverksuttag i valfritt rum, men sÄ enkelt verkar det inte vara.

Visst, det finns dem som sÀger: "-Varför en massa kablar nÀr du kan köra trÄdlöst?". Jomen nu Àr det sÄ att jag har dragit nÀtverkskabel till alla rum i hela huset nÀr jag byggde och har dÀrmed tillgÄng till 1Gbit överallt i alla riktningar, utan störning eller fördröjning.

Har tittat lite sporadiskt i denna 360+ sidor lÄnga trÄden, men hittar varken frÄgan eller svaret. Det borde vara mÄnga som stÀllt sig denna frÄga och kanske kommit fram till svaret redan.

SÄ frÄgan lyder alltsÄ, Àr det möjligt att fÄ tillgÄng till bredbands-TV frÄn alla mina rum? Isf hur dÄ?
Kan tillÀgga att jag har flera datorer kopplade i nÀtverket, finns det dÀrmed möjlighet att titta pÄ bredbands-TV direkt i valfri dator?

Du kan inte se pÄ bredbandstv i valfri dator utan det krÀver en digitaltvbox kopplad till en tv. Har du kollat hÀr efter tips och hjÀlp?

Postad 22 februari 2010 - 16:01

Unregistered06c2ab47
  • Unregistered06c2ab47
  • Amatör

• 87 inlĂ€gg
  • 0

Du har vÀl byggt ett stjÀrnnÀt och har en korskopplingspunkt i huset? DÄ Àr det inga problem att fÄ ip-tv i valfritt uttag. Zyxel-modemet gÄr ju att köra som brygga för data till en router och dÄ har du ju de övriga 2 vlanen för ip-tv och ip-telefoni.

Postad 22 februari 2010 - 18:04

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlĂ€gg
  • 0

Det lÄter precis som JM bygger alla sina lÀgenheter. Vi har ett kopplingsskÄp dÀr vi kan fördela ut TV, tele, data till uttag i alla rum.
Telia har ju en support för nybyggnad.

Villabyggare

Postad 22 februari 2010 - 18:38

coneye
  • coneye
  • Amatör

• 91 inlĂ€gg
  • 0

Skaffa Telia Smart dvs Thomson TG787 och koppla switchen direkt pÄ denna.
DÄ fÄr du TV/Bredbandsmöjlighet i alla rum.
Bredbands-TV direkt i datorn Àr en annan trÄd som du hittar hÀr pÄ minhembio!

Postad 22 februari 2010 - 18:46

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlĂ€gg
  • 0

Peter jag tror du missförstog mig lite, min mening var inte att ifrÄgasÀtta det du kommit fram till i din analys, du har ju berÀttat att du inte har tillgÄng till Telias IPTV lÀngre och inte kan testköra den sjÀlv, jag ville bara berÀtta att jag testkört och att det inte syns nÄgon förÀndring Àn!

DÄ du testkörde, vilken version av plattformsprogramvaran körde du med? Nu vet jag inte exakt hur du gjorde dÄ du bootade upp med GUI-programvaran som ligger pÄ "staging sajten". Jag kan tÀnka mig ett antal olika alternativ som du anvÀnt dig av, varav nÄgra alternativ inte sÀkerstÀller att du bootar med tillhörande plattformsprogramvara (det enda "rÀtta" sÀttet Àr ju att konfigurera boxen, t ex via DHCP, att boota upp via den infocast-ström som pekar ut "staging sajten" och dÀrmed ocksÄ de bootcastströmmar som distribuerar rÀtt plattformsprogramvara, dvs att inte boota upp via dom bootcastströmmar som distribuerar den plattformsprogramvara som Àr ute i produktion).

Kan du kolla vilka versioner av GUI-programvara, samt plattformsprogramvara, som du har dÄ du har bootat upp, dvs alla tre versionerna som listas under Teknisk information.

I och med att GUI-programvaran, och dessa anrop som t ex Telia.PtvCore.ctrl("ledon"), kan krÀva en viss version av plattformsprogramvaran sÄ kan ju en möjlig förklaring vara att du inte kör med rÀtt version av plattformsprogramvaran.

/Peter Cigéhn

Postad 22 februari 2010 - 19:03

Aint2Fat
  • Aint2Fat
  • Wannabe

• 33 inlĂ€gg
  • 0

I och med att GUI-programvaran, och dessa anrop som t ex Telia.PtvCore.ctrl("ledon"), kan krÀva en viss version av plattformsprogramvaran sÄ kan ju en möjlig förklaring vara att du inte kör med rÀtt version av plattformsprogramvaran.

/Peter Cigéhn

5_0_22_1_SWE
npmozCoreV2_0_2_7
V3_8_2_16_1209-13:19

Postad 22 februari 2010 - 19:41

squeeze
  • squeeze
  • Amatör

• 77 inlĂ€gg
  • 0

Du kan inte se pÄ bredbandstv i valfri dator utan det krÀver en digitaltvbox kopplad till en tv. Har du kollat hÀr efter tips och hjÀlp?

Nej, det visste jag redan, utan jag menade möjligheten att koppla en digitalbox till valfritt uttag. Telias supportsida ger mig inte svar pÄ nÄgon av mina frÄgor.

Du har vÀl byggt ett stjÀrnnÀt och har en korskopplingspunkt i huset? DÄ Àr det inga problem att fÄ ip-tv i valfritt uttag. Zyxel-modemet gÄr ju att köra som brygga för data till en router och dÄ har du ju de övriga 2 vlanen för ip-tv och ip-telefoni.

Japp, det Àr ett stjÀrnnÀt. Men jag förstÄr inte riktigt hur du menar. Förklara gÀrna igen utförligare :P
Det jag Àr ute efter Àr bredband och bredbands-TV i alla nÀtverksuttag (eller möjligheten att koppla digitalbox(ar) till valfritt nÀtverksuttag). AlltsÄ telefonledningen in i modemet, modemet "skickar" bredband och bredbands-TV till switchen som i sin tur distriburerar ut det till alla nÀtverkskontakter. Blev kanske lite basic förklarat frÄn min sida den hÀr gÄngen, men ni förstÄr nog principen.

Det lÄter precis som JM bygger alla sina lÀgenheter. Vi har ett kopplingsskÄp dÀr vi kan fördela ut TV, tele, data till uttag i alla rum.
Telia har ju en support för nybyggnad.
Villabyggare

Ok, fast dÄ kanske det bara rör sig om fiber-LAN. Kanske det fungerar annorlunda.

Skaffa Telia Smart dvs Thomson TG787 och koppla switchen direkt pÄ denna.

Nja, jag vill ju komma bort ifrÄn allt som har med trÄdlöst. Men visst, köra bredband via nÀtverket (kabel) ocvh bredbands-TV trÄdlöst kanske Àr den enklaste lösningen till slut.

Postad 22 februari 2010 - 20:03

ringbert
  • ringbert
  • Amatör

• 53 inlĂ€gg
  • 0

5_0_22_1_SWE
npmozCoreV2_0_2_7
V3_8_2_16_1209-13:19

Det Àr samma version av plattformsprogramvaran som ligger ute i produktion just nu, sÄ Cigéhn kan ha rÀtt...

Postad 22 februari 2010 - 20:12

Unregistered06c2ab47
  • Unregistered06c2ab47
  • Amatör

• 87 inlĂ€gg
  • 0

Japp, det Àr ett stjÀrnnÀt. Men jag förstÄr inte riktigt hur du menar. Förklara gÀrna igen utförligare :P
Det jag Àr ute efter Àr bredband och bredbands-TV i alla nÀtverksuttag (eller möjligheten att koppla digitalbox(ar) till valfritt nÀtverksuttag). AlltsÄ telefonledningen in i modemet, modemet "skickar" bredband och bredbands-TV till switchen som i sin tur distriburerar ut det till alla nÀtverkskontakter. Blev kanske lite basic förklarat frÄn min sida den hÀr gÄngen, men ni förstÄr nog principen.

Ska du ha bÄde data och ip-tv i samma uttag samtidigt blir det problem, dÄ mÄste du ha utrustning som hanterar de olika vlanen och det blir lite för avancerat för mina kunskaper...

Postad 22 februari 2010 - 20:14

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • ForumrĂ€v

• 701 inlĂ€gg
  • 0

Det jag Àr ute efter Àr bredband och bredbands-TV i alla nÀtverksuttag (eller möjligheten att koppla digitalbox(ar) till valfritt nÀtverksuttag). AlltsÄ telefonledningen in i modemet, modemet "skickar" bredband och bredbands-TV till switchen som i sin tur distriburerar ut det till alla nÀtverkskontakter.

Nja, jag vill ju komma bort ifrÄn allt som har med trÄdlöst. Men visst, köra bredband via nÀtverket (kabel) ocvh bredbands-TV trÄdlöst kanske Àr den enklaste lösningen till slut.

Busenkelt men du mÄste anvÀnda ZyXEL 660H Triple Play ADSL modemet för att separera de olika data strömmarna. Koppla in din DLink switch till det gula TV uttaget pÄ bredbandsmodemet. Sedan kan du med hjÀlp av korta patch-kablar i ditt korskopplingsskÄp ansluta de uttagen i de olika rummen dÀr du vill koppla in en digital TV box.

Sedan gör du pÄ samma sÀtt med fast med en annan switch/router till det röda data uttaget pÄ bredbandsmodemet om du vill köra internet via trÄd till dina datorer. Du fÄr bara en IP adress via ADSL anslutningen sÄ du mÄste ha en NAT router som gör att du kan dela pÄ denna adress mellan fler datorer.

Eller anslut en trÄdlös WiFi router till det röda data uttaget om du vill köra alla datorer trÄdlöst istÀllet. Helst kanske man ska ha router med firewall oavsett om du vill köra internet via ditt sjÀrnnÀtverk eller trÄdlöst. Beroende pÄ vad du har för skrivare sÄ kanske du ska ha en router med USB anslutning.

Dock skulle jag undvika alla de lösningar som finns idag för att försöka köra TV trÄdlöst dÄ de Àr vÀldigt kÀnsliga för störningar.

Redigerat av Unregistered29650, 22 februari 2010 - 20:21.

Postad 22 februari 2010 - 20:16

Loveless
  • Loveless
  • LĂ€rjunge

• 449 inlĂ€gg
  • 0
Som sagt, i mitt nÀt sÄ fÄr jag in Fiber-lan till en lÄda (zyxel ?) som delar upp i tv/data/tele. Efter det sÄ kopplas ip-telefon boxen och en splitter för den, det finns ocksÄ en switch för tv. För data har jag en egen router. IfrÄn dessa kopplar man sen rÀtt variant till de uttag man vill ha dem till. Det finns inget sÀtt att fÄ alla varianter till alla uttag, förutom dÄ att replikera denna uppdelning överrallt ute i huset dÄ.

Postad 22 februari 2010 - 20:32

tomano58
  • tomano58
  • MĂ€stare

• 3 281 inlĂ€gg
  • 0

Som sagt, i mitt nÀt sÄ fÄr jag in Fiber-lan till en lÄda (zyxel ?) som delar upp i tv/data/tele. Efter det sÄ kopplas ip-telefon boxen och en splitter för den, det finns ocksÄ en switch för tv. För data har jag en egen router. IfrÄn dessa kopplar man sen rÀtt variant till de uttag man vill ha dem till. Det finns inget sÀtt att fÄ alla varianter till alla uttag, förutom dÄ att replikera denna uppdelning överrallt ute i huset dÄ.

NÄgon som kan förklara för mig hur det kommer sig att dÄ man bara fÄr en ip-adress frÄn Telia sÄ behövs ju en router som delar ut lokala ip-adresser för att kunna komma Ät Internet frÄn flera datorer men med tv-uttaget fungerar det med en switch för att distriburera till flera tv-uttag.

Postad 22 februari 2010 - 20:55

cadwal
  • cadwal
  • AnvĂ€ndare

• 105 inlĂ€gg
  • 0

NÄgon som kan förklara för mig hur det kommer sig att dÄ man bara fÄr en ip-adress frÄn Telia sÄ behövs ju en router som delar ut lokala ip-adresser för att kunna komma Ät Internet frÄn flera datorer men med tv-uttaget fungerar det med en switch för att distriburera till flera tv-uttag.

Det Àr en annan DHCP-server som delar ut adresser till TV-boxarna pÄ det VLAN:et, eftersom de inte Àr publika sÄ kanske den bara delar ut utan att direkt bry sig om vem som frÄgar eller sÄ Àr det kopplat till registrerade MAC-adresser.

Postad 22 februari 2010 - 21:11

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlĂ€gg
  • 0
.

Redigerat av bran, 22 februari 2010 - 22:34.

Postad 22 februari 2010 - 21:54

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr en annan DHCP-server som delar ut adresser till TV-boxarna pÄ det VLAN:et, eftersom de inte Àr publika sÄ kanske den bara delar ut utan att direkt bry sig om vem som frÄgar eller sÄ Àr det kopplat till registrerade MAC-adresser.

Det Àr kopplat till MAC-adress (boxarna ligger inom en MAC-adress-rymd som identifierar dom som tillverkade av Kreatel, som det svenska företaget hette innan dom blev uppköpta av Motorola), samt en speciell "Vendor class identifier" i det DHCP request som boxen skickar dÄ den begÀr IP-adress.

/Peter Cigéhn

Postad 22 februari 2010 - 23:36

Anaesthisia
  • Anaesthisia
  • AnvĂ€ndare

• 102 inlĂ€gg
  • 0

Ja.

Nja, det finns en lösning och det Àr att köra kabeldelare. Du fÄr dÄ möjlighet att köra tvÄ stycken hundramegabitsförbindelser över en Gigabit-förbindelse. Du har en kabeldelare som för in bredband och tv i din Ethernet-matning, och en annan som packar upp till en sladd för bredband och en för tv. PÄ sÄ vis kan du alltsÄ fÄ separerade förbindelser utan att du förberett för det. Kabeldelare kan du köpa hos Kjellan eller Clasan.

A

Det Àr kopplat till MAC-adress (boxarna ligger inom en MAC-adress-rymd som identifierar dom som tillverkade av Kreatel, som det svenska företaget hette innan dom blev uppköpta av Motorola), samt en speciell "Vendor class identifier" i det DHCP request som boxen skickar dÄ den begÀr IP-adress.

Men dels ligger vÀl tv pÄ ett eget vlan och dels delas vÀl inte ip-adresser för tv ut ur samma pool som för surf?

A

Postad 23 februari 2010 - 00:03

coneye
  • coneye
  • Amatör

• 91 inlĂ€gg
  • 0

Jag menar alltsÄ inte att du ska köra nÄgot trÄdlöst.
Smartgatewayen fixar ju VLAN-separeringen Ät dig och pÄ ett nÀtverksuttag (av fyra) kan du switcha bÄde TV & Bredband via nÀtverkskabel.
För egen del har jag Smartgatewayen kopplad till en 8-portars gigabitswitch och sedan gÄr jag hÀrifrÄn till 6 uttag.
I dessa uttag kan jag vÀlja att koppla in bredband eller digital-tv utan att behöva tÀnka pÄ VLAN.
Dessutom har jag ju gigabit i hemnÀtverket mellan datorer och NAS.

Postad 23 februari 2010 - 00:10

coneye
  • coneye
  • Amatör

• 91 inlĂ€gg
  • 0

PÄ ADSL Àr det inga problem att lösa bredband & TV till alla uttag enligt mitt tidigare inlÀgg.
Detta kanske Àven Àr möjligt pÄ Fiberlan snart dÄ jag hittade denna installationshandbok pÄ Telias hemsida:
Guide inkoppling Thomson TG784
Verkar som att det Àr en ny gateway pÄ G som stödjer Fiberlan.
PÄ sida 2 i texten över gatewayen stÄr "Obs! Det röda WAN-uttaget ska inte anvÀndas (det Àr reserverat för fiberinstallation via nÀtverksuttag)."
DÄ Àr det ju möjligt att placera en switch efter denna och patcha till alla uttag i hemmet (om man har behov av fler Àn 4 uttag dÄ förstÄs annars behöver man ju inte switchen).

Postad 23 februari 2010 - 03:33

Macintosh
  • Macintosh
  • Rookie

• 8 inlĂ€gg
  • 0
Telia,

Ska man slÀppa en inspelningsbar digitalbox och en tjÀnst till denna för att kunna administrera inspelningar via webben ska man se till att det fungerar till 100% innan man slÀpper produkten. Flera inspelningar Àr avklippta i början eller i sluten p.g.a. felaktig information i EPG:n. PÄ Telia support sÀger man att jag sjÀlv fÄr redigera start samt stopptid. Denna sÄ kallade "lösning" Àr inget jag accepterar för betalar jag för en produkt med tillhörande tjÀnst ska den fasiken fungera ocksÄ.

Det Àr inte bara EPG:n som felar utan det gör Àven textningen till viss del. Spelade in en film i gÄr och nÀr jag skulle titta pÄ den försvann texten 15 min in i filmen. Av 10 st inspelade filmer sÄ har 3 st olika grader av fel pÄ textningen. Oftast handlar det om att texten fryser och samma mening stÄr att lÀsa under hela inspelningen. Omstart av box hjÀlper inte.

NÀr det gÀller att administrera inspelningar via Mina Sidor sÄ har det fungerat 4-5 gÄnger av 10 försök. Senast det felade var i söndags eftersom tjÀnsten lÄg nere. Andra gÄnger har det helt enkelt inte fungerat trots att tjÀnsten "ska" fungera.

- NÀr kommer problemen med EPG:n vara ÄtgÀrdade sÄ det man spelar in verkligen spelas in fullt ut?
- NÀr kommer problemen med textningen att vara ÄtgÀrdade?
- NÀr kommer problemen med Mina Sidor vara ÄtgÀrdade sÄ man kan styra inspelningar dÀrifrÄn?

Har frÄgat supporten dessa frÄgor och svaret Àr, "vi vet inte".

Skandal att vi kunder fÄr agera betatestare.

Jag har aldrig varit med om en sÄdan nonchalans som frÄn Telias sida och ingen kompensation fÄr man heller trots att nÄgot man betalar för inte fungerar till 100%. NÀr mina abonnemang gÄr ut kommer jag sÀga upp dessa med omedelbar verkan och aldrig mera komma tillbaka som kund.

Postad 23 februari 2010 - 08:40

Frux
  • Frux
  • ForumrĂ€v

• 970 inlĂ€gg
  • 0

Nja, det finns en lösning och det Àr att köra kabeldelare. Du fÄr dÄ möjlighet att köra tvÄ stycken hundramegabitsförbindelser över en Gigabit-förbindelse. Du har en kabeldelare som för in bredband och tv i din Ethernet-matning, och en annan som packar upp till en sladd för bredband och en för tv. PÄ sÄ vis kan du alltsÄ fÄ separerade förbindelser utan att du förberett för det. Kabeldelare kan du köpa hos Kjellan eller Clasan.

Aha en sÄn hÀr: http://www.kjell.com...00000,221500000
Precis vad behövde men inte visste fanns. Tackar! ;)

Postad 23 februari 2010 - 10:29

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • ForumrĂ€v

• 701 inlĂ€gg
  • 0

Jag menar alltsÄ inte att du ska köra nÄgot trÄdlöst. Smartgatewayen fixar ju VLAN-separeringen Ät dig och pÄ ett nÀtverksuttag (av fyra) kan du switcha bÄde TV & Bredband via nÀtverkskabel. För egen del har jag Smartgatewayen kopplad till en 8-portars gigabitswitch och sedan gÄr jag hÀrifrÄn till 6 uttag. I dessa uttag kan jag vÀlja att koppla in bredband eller digital-tv utan att behöva tÀnka pÄ VLAN. Dessutom har jag ju gigabit i hemnÀtverket mellan datorer och NAS.

Antagligen den smartaste ;) (och billigaste) lösningen givet förutsÀttningarna och utrustningen som squeeze har!

Postad 23 februari 2010 - 10:39

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlĂ€gg
  • 0

Men dels ligger vÀl tv pÄ ett eget vlan och dels delas vÀl inte ip-adresser för tv ut ur samma pool som för surf?

Jo, visst ligger IPTV pÄ ett eget VLAN. Jag var uppenbarligen otydlig i mitt svar. Det jag menade var att pÄ det VLAN:et sÄ kollar DHCP-servern MAC adress och "Vendor class identifier" innan den delar ut IP-adress. Det Àr dÀrför du inte kan koppla in din vanliga dator pÄ den porten, för dÄ delas inte IP-adressen ut till datorn (det Àr ocksÄ dÀrför det finns driftiga personer som har skrivit program som "fejkar" att datorn Àr en box för att kunna koppla in datorn pÄ IPTV-porten).

/Peter Cigéhn

Redigerat av Unregistered2c1997ae, 23 februari 2010 - 10:40.

Postad 23 februari 2010 - 10:51

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlĂ€gg
  • 0

Citera(coneye @ Feb 22 2010, 20:38 ) Postad bildSkaffa Telia Smart dvs Thomson TG787 och koppla switchen direkt pÄ denna.

Du missförstod svaret frÄn coneye! Lösningen med Telia smart gateway TG787 Àr inte trÄdlös. Fast du kan köra trÄdlöst ocksÄ om du sÄ vill. I denna gateway Àr det samma utgÄngar för TV och bredband. Du kan till och med sÀtta in en hub och dela pÄ ett nÀtverksuttag. (Fast kanske inte att rekommendera)
Jag anvÀnder en ruckus som jag har provat att köra bÄde bredband och TV pÄ eftersom jag inte dragit fasta kablar.

Postad 23 februari 2010 - 11:09

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlĂ€gg
  • 0
Jag skulle ocksÄ behvöa hjÀlp med detta att kunna koppla in valfritt i uttaget, antigen data eller tv.
Jag har hittills kört Clahs Ohlssondelaren, men det gÄr inte att dela det hur mÄnga gÄnger som helst.

PÄ vinden har jag ett kopplingsskÄp som kör ett eller tvÄ patchkablar till varje rum, men det dumma med detta system Àr att man mÄste stopp ai en patchkabel i varje uttagsnummer som man sedan mÄste hÀmta ifÄrn antingen bredbandsswitchen eller routern.
Mi router har bara 4 uttag t ex sÄ jag kan teoreitskt bara koppla in nÀtverk pÄ 4 stÀllen. (kan man köpa en switch till detta?)

Sen Àr det ju kruxet med tv att den kommer frÄn ett separat uttag, hur gör man för att fÄ tv och data till ett och sedan att det delas upp i vÀldigt mÄnga portar?

Tycker lösningen som man satt in i vÄrt hus Àr lite sisÄdÀr, har settt lösningar dÀr det rÀcker att stoppa i en enda nÀtverkskabel som gÄr till mÄnga direkt

Postad 23 februari 2010 - 11:57

redina
  • redina
  • AnvĂ€ndare

• 170 inlĂ€gg
  • 0

Jag skulle ocksÄ behvöa hjÀlp med detta att kunna koppla in valfritt i uttaget, antigen data eller tv.
Jag har hittills kört Clahs Ohlssondelaren, men det gÄr inte att dela det hur mÄnga gÄnger som helst.

PÄ vinden har jag ett kopplingsskÄp som kör ett eller tvÄ patchkablar till varje rum, men det dumma med detta system Àr att man mÄste stopp ai en patchkabel i varje uttagsnummer som man sedan mÄste hÀmta ifÄrn antingen bredbandsswitchen eller routern.
Mi router har bara 4 uttag t ex sÄ jag kan teoreitskt bara koppla in nÀtverk pÄ 4 stÀllen. (kan man köpa en switch till detta?)

Sen Àr det ju kruxet med tv att den kommer frÄn ett separat uttag, hur gör man för att fÄ tv och data till ett och sedan att det delas upp i vÀldigt mÄnga portar?

Tycker lösningen som man satt in i vÄrt hus Àr lite sisÄdÀr, har settt lösningar dÀr det rÀcker att stoppa i en enda nÀtverkskabel som gÄr till mÄnga direkt

Det blir fler och fler som kommer att fÄ detta behov. Det skulle vara bra en FAQ kopplat till denna trÄd dÀr sÄnt hÀr finns med.

Om jag förstÄr dig rÀtt sÄ Àr svaret ja, det Àr bara köpa in en switch som du kopplar in pÄ en av de fyra portarna. SÄ köper du en 5-portars-switch (400kr) sÄ har du ytterligare 4 portar (switchen snor en port).

Nackdelarna med kabeldelaren Àr du gÄr frÄn gigabitnÀt till 100mb nÀt. 100mb anvÀnder bara 4 trÄdar av de 8:a, sÄ det Àr dÀrför det gÄr att dela dessa kablar. SÄ det Àr bÀttre att anvÀnda switch istÀllet.

Thomson tg787 (smart ADSL), har stöd för tv och data i samma kabel, dÄ den har VLAN stöd. Vilket Àr konfiguretat redan i tg787 frÄn telia för telia. Hur man gör detta för andra produkter som har VLAN har skrivits om tidigare.

Postad 23 februari 2010 - 13:32

Anaesthisia
  • Anaesthisia
  • AnvĂ€ndare

• 102 inlĂ€gg
  • 0

Jo, visst ligger IPTV pÄ ett eget VLAN. Jag var uppenbarligen otydlig i mitt svar. Det jag menade var att pÄ det VLAN:et sÄ kollar DHCP-servern MAC adress och "Vendor class identifier" innan den delar ut IP-adress. Det Àr dÀrför du inte kan koppla in din vanliga dator pÄ den porten, för dÄ delas inte IP-adressen ut till datorn (det Àr ocksÄ dÀrför det finns driftiga personer som har skrivit program som "fejkar" att datorn Àr en box för att kunna koppla in datorn pÄ IPTV-porten).

Vet inte om den kontrollen alltid funnits, men att byta Mac-adress Àr vÀl ofta ganska trivialt? Vet inte om "Vendor Class Identifier" Àr lika enkelt, dock...

A

Postad 23 februari 2010 - 14:00

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlĂ€gg
  • 0

Vet inte om den kontrollen alltid funnits, men att byta Mac-adress Àr vÀl ofta ganska trivialt? Vet inte om "Vendor Class Identifier" Àr lika enkelt, dock...

Nej, att byta "Vendor Class Identifier" Ă€r inte lika vanligt förekommande som att spoofa MAC adresser och det Ă€r dĂ€rför som driftiga personer har skrvit speciella program för detta. Ärligt talat förstĂ„r jag inte inte riktigt var du Ă€r ute efter...

/Peter Cigéhn

Postad 23 februari 2010 - 14:22

Unregistered1c5b3749
  • Unregistered1c5b3749
  • LĂ€rjunge

• 379 inlĂ€gg
  • 0
Hur ofta har ni kommunikationsfel dÄ ni ska gÄ in pÄ ex. programbiblioteket eller ppv etc? Vad beror detta pÄ? För oss Àr det ganska frekvent förekommande att vi ej kommer Ät dessa tjÀnster.

Postad 23 februari 2010 - 14:31

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlĂ€gg
  • 0

Det blir fler och fler som kommer att fÄ detta behov. Det skulle vara bra en FAQ kopplat till denna trÄd dÀr sÄnt hÀr finns med.

Om jag förstÄr dig rÀtt sÄ Àr svaret ja, det Àr bara köpa in en switch som du kopplar in pÄ en av de fyra portarna. SÄ köper du en 5-portars-switch (400kr) sÄ har du ytterligare 4 portar (switchen snor en port).

Nackdelarna med kabeldelaren Àr du gÄr frÄn gigabitnÀt till 100mb nÀt. 100mb anvÀnder bara 4 trÄdar av de 8:a, sÄ det Àr dÀrför det gÄr att dela dessa kablar. SÄ det Àr bÀttre att anvÀnda switch istÀllet.

Thomson tg787 (smart ADSL), har stöd för tv och data i samma kabel, dÄ den har VLAN stöd. Vilket Àr konfiguretat redan i tg787 frÄn telia för telia. Hur man gör detta för andra produkter som har VLAN har skrivits om tidigare.

Jag har fiber, sÄ jag har inte den dÀr Thomson. VAd ska man söka pÄ tro för att fÄ en guide till hur jag kopplar? som sagt, vill helst ha i alla fall i tvÄ av rummen att samma uttag ska kunna kopplas till antignen digitaltv eller surfa pÄ nÀtet med dator.

Postad 23 februari 2010 - 14:42

hallberg
  • hallberg
  • ForumrĂ€v

• 741 inlĂ€gg
  • 0

Hur ofta har ni kommunikationsfel dÄ ni ska gÄ in pÄ ex. programbiblioteket eller ppv etc? Vad beror detta pÄ? För oss Àr det ganska frekvent förekommande att vi ej kommer Ät dessa tjÀnster.

För mig har det nog bara hÀnt en gÄng (som jag kan minnas) och det var alla hjÀrtansdag-helgen dÄ det var frivisning av en massa filmer.

/A

Postad 23 februari 2010 - 14:45

Unregistered1c5b3749
  • Unregistered1c5b3749
  • LĂ€rjunge

• 379 inlĂ€gg
  • 0

För mig har det nog bara hÀnt en gÄng (som jag kan minnas) och det var alla hjÀrtansdag-helgen dÄ det var frivisning av en massa filmer.

/A

För oss Àr det oftare kommunikationsfel Àn att tjÀnsten fungerar, och vi brukar gÄ in dÄ och dÄ(iaf ett par ggr /dag) pÄ olika tider för att se vad som finns.

Postad 23 februari 2010 - 14:46

apanoladotcom
  • apanoladotcom
  • AnvĂ€ndare

• 165 inlĂ€gg
  • 0

Jag har fÄtt kommunikationsfel de senaste tvÄ gÄngerna Telia har haft frivisningskampanjer. Första gÄngen var med ADSL och nu senast med FiberLAN. Utöver de tillfÀllena har felet aldrig uppstÄtt hos mig.

3 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 3 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.