* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34705 svar till detta ämne
Postad 19 juni 2008 - 21:37
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1 662 inlägg
Men min vision är som sagt vara fortfarande att jag vill kunna ha möjligheten att kunna pausa ett TV program som jag tittar på via boxen i vardagsrummet och välja att fortsätta att titta på det via min andra box i sovrummet. En sån finess vore väldigt trevlig...
/Peter Cigéhn
Visst skulle det vara smidigt. Men annars kan man ju ha lång ström & nätverkskabel och bära runt boxen till det rum man vill fortsätta titta i.  Iof inte lika smidigt...
Postad 20 juni 2008 - 14:22
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2 153 inlägg
Någon annan som har problem med att det inte slår om mellan bildformaten?
Edit: Ställde in till 4:3 och byte sedan tillbaka 16:9 igen i bildinställningarna så började det fungera igen!
Redigerat av HkanW, 20 juni 2008 - 14:28.
Postad 20 juni 2008 - 21:55
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Synd att det är fortfarande felet med att ibland när man byter kanal så blir den svart med ljud, annars nu är boxen kanon! glad fortsättning på misommarn!
Postad 21 juni 2008 - 10:16
Bom T
-
Bom T
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Edit: Ställde in till 4:3 och byte sedan tillbaka 16:9 igen i bildinställningarna så började det fungera igen!
Har du nya boxen? På min fungerar det inte då jag kör med HDMI-kabel, vilket jag är lite ledsen över. Vill ju inte gå tillbaka till Scart.
Postad 21 juni 2008 - 20:41
Unregisterede604b31e
-
Unregisterede604b31e
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
För mig fungerar det av någon märklig anledning inte på SVT2. Där blir det alltid 4:3. Men de andra kanalerna fungerar fint. /Johan
Postad 21 juni 2008 - 22:23
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
För mig fungerar det av någon märklig anledning inte på SVT2. Där blir det alltid 4:3. Men de andra kanalerna fungerar fint.
/Johan
Det verkar vara något skumt på gång vad gäller SVT2. Kollar man lite med VLC samt TSReaderLite så indikerar båda två att sändningen hela tiden är i 4:3 format (även om det av bilden att döma skall vara en 16:9 sändning). Problemet är alltså med själva MPEG strömmen som Telia distribuerar (och inte i själva boxen). Det känns som ett problem som var när jag nyligen hade fått Telias digital-TV (jag har haft det i drygt två år). Då hade någon MPEG kodare hos Telia gått sönder och den var tvungen att skickas tillbaka till Tandberg i Norge för reparation. Och den reserv-kodare som Telia använde under den perioden fixade inte 16:9 sändningar, utan indikerade 4:3 sändningen hela tiden. Lite déjà vu över det hela känns det som... Jag skulle rekommendera felrapportering till tekniska supporten på Telia eftersom felet sannolikt uppstår hos Telia och deras MPEG kodning av SVT2. /Peter Cigéhn
Postad 22 juni 2008 - 09:06
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2 153 inlägg
Har du nya boxen? På min fungerar det inte då jag kör med HDMI-kabel, vilket jag är lite ledsen över. Vill ju inte gå tillbaka till Scart.
Jag har den gamla boxen!
Postad 22 juni 2008 - 10:22
Unregistereddddca627
-
Unregistereddddca627
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
"T"-et som blinkar i nedre vänstra hörnet på TV4+ är kvar.
Hos er andra med?
Postad 22 juni 2008 - 17:15
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1 662 inlägg
Jag tycker det är dåligt av Telia att vilseleda med reklamen att man kan spola tillbaka, pausa osv. Tog ett kort på hur den ser ut och där står inget om att det skulle vara på VOD eller nått sånt.  Jag tolkar "programmen" som att det är allt man kan titta på. Och är det VOD dom menar så borde dom skämmas för utbudet och kvalitén är katastrofalt dåligt så att man behöver betala för det är skamligt. Sen har "man" ju redan betalat för programmen med diverse avgifter och reklam redan...
Postad 22 juni 2008 - 17:51
lunand0
-
lunand0
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej,
Jag har köpt en DVD recorder (Sony HXD870) men får den inte att fungera med min Telia digital box (VIP1510) ??
Har provat, men får inte kontakt mellan digitalboxen och DVD recordern. Skulle ju självklart vilja kunna spela in program från digital boxen till hårddisken i DVD recordern.
Några tips till en amatör !!
/Anders
Postad 22 juni 2008 - 18:03
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2 153 inlägg
Hur har du kopplat mellan box och DVR nu?
Postad 22 juni 2008 - 18:29
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Hej,
Jag har köpt en DVD recorder (Sony HXD870) men får den inte att fungera med min Telia digital box (VIP1510) ??
Har provat, men får inte kontakt mellan digitalboxen och DVD recordern. Skulle ju självklart vilja kunna spela in program från digital boxen till hårddisken i DVD recordern.
Några tips till en amatör !!
/Anders
Jag har samma grejer och har anslutit scarten till ingång L1 på Sonyn, sedan måste du välja ingång på Sonyfjärren till ingång L1 med "INPUT" knappen. Den hittar du nästan längst upp på höger sida, under "+ - " väljaren. Med denna konfiguration får du bild ut via TV-scart eller HDMI. Vid inspelning finns två alternativ: gå via timerknappen på Sonyfjärren, vänster om "pilupp-knappen" och där välja L1 och därefter klockslag samt kvalitet mm. Alternativ 2 är att använda "DUB" knappen ( snabbtimer ), röd text under pauseknappen, och där med ett eller flera tryckningar i varje steg välja 30-minuters inspelningstid. Förutsättning att L1 är förvalt om du avser inspelning via scart-ingången, annars via inbyggd DVB-T mottagare använder du dig av EPG:n ( GUIDE-knappen ).
Redigerat av Latman, 22 juni 2008 - 19:08.
Postad 22 juni 2008 - 21:09
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Jag tycker det är dåligt av Telia att vilseleda med reklamen att man kan spola tillbaka, pausa osv. Tog ett kort på hur den ser ut och där står inget om att det skulle vara på VOD eller nått sånt.
Jag tolkar "programmen" som att det är allt man kan titta på. Och är det VOD dom menar så borde dom skämmas för utbudet och kvalitén är katastrofalt dåligt så att man behöver betala för det är skamligt. Sen har "man" ju redan betalat för programmen med diverse avgifter och reklam redan...
Den där har inte jag sett, men jag håller med om att den inte var så lyckad. Den jag såg har jag för mig att det faktiskt mer tydligt refererade till VOD, men det kan ju ha varit min tolkning. Jag skall skicka en fråga till min polare, för att höra vad de menar. /Andreas
Postad 22 juni 2008 - 21:16
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1 662 inlägg
hallber, jag hoppas du kommer tillbaka och säger att Telia lanserar NPVR imorgon!
Postad 22 juni 2008 - 22:25
lunand0
-
lunand0
-
Rookie
-
3 inlägg
STORT TACK,
äntligen fick jag det att fungera.....
/Anders
Postad 23 juni 2008 - 11:17
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Jag tycker det är dåligt av Telia att vilseleda med reklamen att man kan spola tillbaka, pausa osv. Tog ett kort på hur den ser ut och där står inget om att det skulle vara på VOD eller nått sånt.
Jag tolkar "programmen" som att det är allt man kan titta på. Och är det VOD dom menar så borde dom skämmas för utbudet och kvalitén är katastrofalt dåligt så att man behöver betala för det är skamligt. Sen har "man" ju redan betalat för programmen med diverse avgifter och reklam redan...
Det är väl detta man menar: http://www.telia.se/...janster_tv_svod
Postad 23 juni 2008 - 11:40
Kitte
-
Kitte
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
n/a
Redigerat av Kitte, 23 juni 2008 - 17:52.
Postad 23 juni 2008 - 11:45
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Vi har haft den här funktionen i vårt IPTV-nät sedan 2004 - begränsningen nu som då är att vi har det på ett begränsat antal kanaler.
Du får gärna vara lite tydligare med vem som avses med "vi" i ovanstående. Vem representerar du egentligen? Jag förutsätter och tror att du med "vi" inte avser Telia (vilket gör påståendet lite förvirrat eftersom detta är en tråd om Telias digital-TV). /Peter Cigéhn
Postad 23 juni 2008 - 12:23
Kitte
-
Kitte
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Jo, du har helt rätt att jag förvirrar det då mitt inlägg skrevs generellt ur ett IPTV-perspektiv och inte avseende IPTV från Telia som denna tråd trots allt handlar om. Jag arbetar alltså för en utländsk ISP som också levererar IPTV-tjänster. Med dessa ord drar jag mig tillbaka till den mörka hålan under trädet där jag dök upp ifrån!
Postad 23 juni 2008 - 12:29
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1 662 inlägg
Det är väl detta man menar:
http://www.telia.se/...janster_tv_svod
Jo, antagligen. Men det är vilseledande och dåligt av Tellia att försöka få det till att man kan pausa, spola osv. som man vill. För som sagt så är det ju utbudet dåligt och det är ju långt ifrån alla kanaler som har tjänsten men det nämns inte alls på pelarna eller i Tv-reklamen. Telia kunde ju tex. ha skrivit "Pausa programmen som finns i on-damandtjänsten Programbiblioteket när du vill med Telia digital-Tv." eller nått. Jag har kollat igenom tjänsten och bortsett från 30 Rocks så finns inget jag tittar på. Dvs. tjänsten är helt onödig för mig och därför kan jag ju inte pausa eller se favoritprogrammen när jag vill... Hade jag däremot kunnat spela in, pausa och spola "mina" program så vore jag mer än nöjd. Men just nu så ljuger Telia för mina favoritprogram kan jag inte alls se när jag vill. Jag hade väl iof inte förväntat mig att Telia skulle dra igång en sån tjäns så här snart (till skillnda från några här som för mer än ett år sen sa 6-12 mån  ) men jag tycker det är falsk marknadsföring. Om Telia hade uttryckt sig tydligare i reklamen vore allt OK. Men nu har dom inte...
Postad 23 juni 2008 - 15:15
ollebanan
-
ollebanan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
snark...
Vad är det som är vilseledande, du kan spola fram, spola bakåt, pausa och stoppa ett program. Jag ser inte riktigt vad du missar, utbudet existerar. Om det är tunt, ja det är en annan sak, men utbudet existerar därav en fullständigt förstålig reklam.
Postad 23 juni 2008 - 15:20
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1 662 inlägg
För att reklamen på stan inte säger ett dyft om att det bara gäller vod. Där tror man att det gäller all Tv.
Till saken hör ju att alla andra leverantörer har PVR-boxar och rycktet att man kan pausa, spola live-Tv är väl utbrett.
Men hos Telia kan man bara det på ett väldigt väldigt begränsat utbud av utvalda program och inte live-tV, det säger inte Telia ett smack om.
Det är det som är vilseledande!
För dig som jobbar, sover och älskar Telia är det säkert solklart men kolla på bilden jag postade tidigare och förklara hur min mamma ska tolka att det bara går på Telias VOD?
Redigerat av ktd, 23 juni 2008 - 15:21.
Postad 23 juni 2008 - 16:38
ds_punkt
-
ds_punkt
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Har 2 boxar men lyckas bara få in TV3, TV6, TV8 och ZTV på den ene boxen, någon som vet hur man fixar de?
Postad 23 juni 2008 - 16:39
ollebanan
-
ollebanan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
För dig som jobbar, sover och älskar Telia är det säkert solklart men kolla på bilden jag postade tidigare och förklara hur min mamma ska tolka att det bara går på Telias VOD?
För att reklamen gäller Telia?
Postad 23 juni 2008 - 17:41
Unregisteredeb510529
-
Unregisteredeb510529
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Tjenare, fick nyss hem min box 1910! Undrar hur fasiken jag får fart på surroundet med boxen. Kör via hdmi till min HK/247:a men står endast "surround off" på recivern. Eller är det så att telia bara skickar 5.1 ljud till vissa filmer/program? Får surround med min ps3:a till stärkarn. Någon med samma problem kanske kan svaret?
/johan
Postad 23 juni 2008 - 18:00
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1 662 inlägg
För att reklamen gäller Telia?
Alla vet inte hur begränsade tjänster och svagt utbud Telia har så reklamen är missvisande eftersom den är ofullständig i sin information. Hade den gällt nån annan av dom större leverantörerna hade den varit klockren i sin info men det är den ju inte nu. Tror nog att det enda vi kan vara ense om är att vi är oense...
Postad 23 juni 2008 - 18:16
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Har 2 boxar men lyckas bara få in TV3, TV6, TV8 och ZTV på den ene boxen, någon som vet hur man fixar de?
Vad har du för kanalpaket på respektive box? I och med att du loggar in boxen med en viss identifikationskod/kontrollkod som knyter boxen till ett visst kanalutbud så gissar jag att du inte har samma kanalpaket/utbud på respektive box. Eller? /Peter Cigéhn
Postad 23 juni 2008 - 18:21
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Tjenare, fick nyss hem min box 1910! Undrar hur fasiken jag får fart på surroundet med boxen. Kör via hdmi till min HK/247:a men står endast "surround off" på recivern. Eller är det så att telia bara skickar 5.1 ljud till vissa filmer/program? Får surround med min ps3:a till stärkarn. Någon med samma problem kanske kan svaret?
/johan
Det är i princip enbart Dolby Digital ljud på SVT1 och SVT2 samt på Canal+ filmkanalerna (Viasat är jag osäker på, har bara fått indikering på att TV1000 Classic sänder med Dolby Digital). Dessutom så sänder SVT enbart 5.1 ljud på ett fåtal sändningar (indikeras uppe i hörnet av rutan i början av programmet). Vad gäller själva kopplingen av 1910 och HDMI får nog någon annan svara på eftersom jag själv inte har 1910:an utan enbart 1510:an... /Peter Cigéhn
Postad 23 juni 2008 - 18:30
ds_punkt
-
ds_punkt
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Vad har du för kanalpaket på respektive box? I och med att du loggar in boxen med en viss identifikationskod/kontrollkod som knyter boxen till ett visst kanalutbud så gissar jag att du inte har samma kanalpaket/utbud på respektive box. Eller?
/Peter Cigéhn
Jag har ett Tvillingabonnemang med kanalpaketet Multi, verkar inte finnas kvar på deras hemsida. Upptäckte även att jag endast har Tv4 Science Fiction på den box där ja inte får in Tv3 mm.
Postad 23 juni 2008 - 18:35
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1 662 inlägg
Jag har samma uppsättning som du fast jag har Tv3 osv. på båda. Men inte Tv4 Science Fiction så prova rensa koden på boxen du inte har Tv3 på lägg in den igen.
Verkar ju blivit nått mysko där...
Redigerat av ktd, 23 juni 2008 - 18:35.
Postad 23 juni 2008 - 19:20
ds_punkt
-
ds_punkt
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Jag har samma uppsättning som du fast jag har Tv3 osv. på båda. Men inte Tv4 Science Fiction så prova rensa koden på boxen du inte har Tv3 på lägg in den igen. Verkar ju blivit nått mysko där...
Testade men de blev ingen skillnad  , men tack ändå. Får bli att ringa till telia imorgon.
Postad 23 juni 2008 - 19:32
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Jag har ett Tvillingabonnemang med kanalpaketet Multi, verkar inte finnas kvar på deras hemsida. Upptäckte även att jag endast har Tv4 Science Fiction på den box där ja inte får in Tv3 mm.
Uppenbarligen så är Telia inte speciellt konsekventa med kanalutbudet i sitt gamla kanalpaket Multi. Jag har också ett tvillingabonnemang med kanalpaketet Multi och jag har inte TV3, TV6 osv på någon av mina boxar (varken huvudabonnemanget eller tvillingabonnemanget). Jag har dock TV4 Science Fiction kvar på tvillingabonnemanget (men det försvann från huvudabonnemanget som väntat efter "gratis-perioden" som pågick till slutet av maj). Så frågan är egentligen vilka kanaler som du egentligen skall ha. Vad jag har förstått så skall inte TV3, TV6 m fl kanaler ingå i det gamla kanalpaketet Multi. TV4 Science Fiction skall inte heller ingå, "gratis-perioden" gick ut i slutet av maj och efter det så ingår enbart TV4 Science Fiction enbart i TV4 kanalpaketet. Så om du tar kontakt med Telia så är ju frågan vilket slutresultet kommer att bli. Du kanske blir av med alla dina "extra" kanaler på både boxarna... /Peter Cigéhn
Postad 23 juni 2008 - 19:41
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
hallber, jag hoppas du kommer tillbaka och säger att Telia lanserar NPVR imorgon! 
Tyvärr kan jag inte göra det, men jag fick svaret att PVR är på G. Om det sedan är en inspelningsbar box eller NPVR återstår att se. Sonera visade för flera år sedan en demo av en NPVR tjänst så det är knappast tekniken som har hindrat detta utan juridiken. Förhoppningsvis kan det vara löst eller så blir det väl en inspelningsbar box. Det vi kan vara säkra på är att det kommer. Jag fick också en förklaring angående programbibliotek. Jag tycker själv att reklamen hade varit ok om det under huvudsyftet hade framgått tydligare att det gäller VOD och tjänsten programbibliotek, nu var det lite för luddigt, vilket jag också framförde. /A
Postad 23 juni 2008 - 20:14
Unregisteredeb510529
-
Unregisteredeb510529
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Det är i princip enbart Dolby Digital ljud på SVT1 och SVT2 samt på Canal+ filmkanalerna (Viasat är jag osäker på, har bara fått indikering på att TV1000 Classic sänder med Dolby Digital). Dessutom så sänder SVT enbart 5.1 ljud på ett fåtal sändningar (indikeras uppe i hörnet av rutan i början av programmet). Vad gäller själva kopplingen av 1910 och HDMI får nog någon annan svara på eftersom jag själv inte har 1910:an utan enbart 1510:an...
/Peter Cigéhn
Tack för svaret.
Postad 23 juni 2008 - 21:34
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Trähantag på allehanda bruksverktyg är inte ord man kallar varandra om man vill att diskussionen skall stanna på en lagom nivå varför jag dolt dessa. För er som är intresserade handag av ovan nämnda sort hänvisar jag till www.byggahus.se
Postad 24 juni 2008 - 09:46
mrjaydee
-
mrjaydee
-
Användare
-
-
118 inlägg
Uppenbarligen så är Telia inte speciellt konsekventa med kanalutbudet i sitt gamla kanalpaket Multi. Jag har också ett tvillingabonnemang med kanalpaketet Multi och jag har inte TV3, TV6 osv på någon av mina boxar (varken huvudabonnemanget eller tvillingabonnemanget). Jag har dock TV4 Science Fiction kvar på tvillingabonnemanget (men det försvann från huvudabonnemanget som väntat efter "gratis-perioden" som pågick till slutet av maj).
Så frågan är egentligen vilka kanaler som du egentligen skall ha. Vad jag har förstått så skall inte TV3, TV6 m fl kanaler ingå i det gamla kanalpaketet Multi. TV4 Science Fiction skall inte heller ingå, "gratis-perioden" gick ut i slutet av maj och efter det så ingår enbart TV4 Science Fiction enbart i TV4 kanalpaketet.
Så om du tar kontakt med Telia så är ju frågan vilket slutresultet kommer att bli. Du kanske blir av med alla dina "extra" kanaler på både boxarna...
/Peter Cigéhn
Ehm, jag har också kanalpaketet Multi men jag har fått TV3/TV6/ZTV etc
Postad 24 juni 2008 - 13:17
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Fick reklamblad från telia i fredags i vilket det framgår följande: " Grattis! Nu får du som har kanalpaket Multi också prova på kanalpaket Lagom - utan extra kostnad bindningstiden ut. " I samma reklamblad framgår att Kanalpaket Viasat Film ( TV1000 ) ges fritt i 6 mån vid 12 mån bindningstid. Ser att samma erbjudande finns på Telias hemsida samt att kanalerna Spice och Playboy ingår i paketet...för 80 spänn i månaden.
Redigerat av Latman, 24 juni 2008 - 13:24.
Postad 24 juni 2008 - 14:38
Ormbett
-
Ormbett
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Tjenare, fick nyss hem min box 1910! Undrar hur fasiken jag får fart på surroundet med boxen. Kör via hdmi till min HK/247:a men står endast "surround off" på recivern. Eller är det så att telia bara skickar 5.1 ljud till vissa filmer/program? Får surround med min ps3:a till stärkarn. Någon med samma problem kanske kan svaret? /johan
Lyckas du få digitalt ljud via HDMI (som ska gå enligt manualen) är jag intresserad av att höra hur du bar dig åt. Enligt andra här på forument är det bara möjligt att få digitalt ljud via komponent av någon outgrundlig anledning. Vår herres och Telias vägar har förvisso visat sig vara just detta även tidigare.
Postad 24 juni 2008 - 18:44
JMKbiker
-
JMKbiker
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Det är bara 5.1 på vissa program.
Vad har du för box ormbett? Digitalt ljud via komponent?
Postad 24 juni 2008 - 19:20
ollebanan
-
ollebanan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Alla vet inte hur begränsade tjänster och svagt utbud Telia har så reklamen är missvisande eftersom den är ofullständig i sin information. Hade den gällt nån annan av dom större leverantörerna hade den varit klockren i sin info men det är den ju inte nu.
Tror nog att det enda vi kan vara ense om är att vi är oense... 
Då jag inte är redo att släppa den här diskussionen enbart för en administratör. Utbudet har inte med saken att göra, poängen är, tjänsten existerar. Om du tycker utbudet är svagt, det må vara så men det är din inviduella uppfattning. Sen tänker jag inte på Tele2 när jag ser en Telia reklam, och frågar du 1000 personer kommer den absoluta majoriteten svara likt mig.
Postad 24 juni 2008 - 20:01
JMKbiker
-
JMKbiker
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Suck Ollebanan du behöver ju inte ta kritik om Telia personligt..
Vissa tycker att reklamen är missvisande och vissa inte, ge upp. Saken är utagerad. Om du vill diskutera vidare med ktd så kan du göra det via PM.
Postad 24 juni 2008 - 20:27
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1 662 inlägg
Om du vill diskutera vidare med ktd så kan du göra det via PM.
Hell no! Han har absolut inget att säga som jag är det minsta intresserad av att höra. Rabiata fänboys finns det redan för många av... Är mycket mer intresserad av vad hallberg har att komma med för insider info ang. PVR eller NPVR inom snar framtid. NPVR vore ju jäkligt skönt men undertiden Telia utvecklar/knuter avtal så kan man ju hoppas på en "vanlig" PVR-box. Och sen kommer ju sannolikt HD i höst. Det kommer bli riktigt kul. Tom usla program blir bra i HD.
Postad 24 juni 2008 - 20:50
ollebanan
-
ollebanan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Suck Ollebanan du behöver ju inte ta kritik om Telia personligt.. Vissa tycker att reklamen är missvisande och vissa inte, ge upp. Saken är utagerad. Om du vill diskutera vidare med ktd så kan du göra det via PM.
Det är absolut ingen personlig kritik, men jag blir irriterad på människor som avger kritik där det inte finns fog för den, spelar ingen roll om det rör Telia, Comhem, Tele2 eller B2. Men, som tidigare nämnt, det tyder på en viss begränsning att inte urskilja en reklam där det står Telia mot exempelvis B2.
Postad 25 juni 2008 - 09:52
Ormbett
-
Ormbett
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Det är bara 5.1 på vissa program. Vad har du för box ormbett? Digitalt ljud via komponent? 
Jo, jag vet att det inte är 5.1 på alla program. Min poäng är att om man ställer in Teliaboxen på digitalt ljud istället för analogt så skickas inget digitalt ljud via HDMI från boxen till receivern. Däremot skickas enligt andra på forumet det digitala ljudet via SPDIF eller TOSLINK (vilket det nu är som finns bak på boxen, ser inte det härifrån). Känns ju skruvat att man ska behöva ansluta extra kablar för ljudet när allt enligt specar och manual ska hanteras av HDMI. Antagligen är det bara några rader kod i burken som behövs, men det är väl ingen programmerare som uppmärksammat problemet. Det där med digitalt ljud via komponent kan du väl försöka glömma att jag skrev
Postad 25 juni 2008 - 13:51
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Jo, jag vet att det inte är 5.1 på alla program. Min poäng är att om man ställer in Teliaboxen på digitalt ljud istället för analogt så skickas inget digitalt ljud via HDMI från boxen till receivern. Däremot skickas enligt andra på forumet det digitala ljudet via SPDIF eller TOSLINK (vilket det nu är som finns bak på boxen, ser inte det härifrån). Känns ju skruvat att man ska behöva ansluta extra kablar för ljudet när allt enligt specar och manual ska hanteras av HDMI. Antagligen är det bara några rader kod i burken som behövs, men det är väl ingen programmerare som uppmärksammat problemet.
Det där med digitalt ljud via komponent kan du väl försöka glömma att jag skrev 
Verkar vara så på alla Boxar. Både de som TV-opperatörerna säljer och de fria man kan köpa på marknaden. Verkar bara vara spelkonsollen PS 3 där man kan få 5.1 ljud genom både HDMI och toslink/coaxial.
Postad 25 juni 2008 - 16:50
Rallarn
-
Rallarn
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Tjena!
Jag har tröttnat på Com Hem och deras digital tv å tänkte skaffa Telia IP-Tv nu när de har massa erbjudanden och jag redan har Fiber Lan via Telia.
Jag har lite frågor som jag inte hittat svar på i varken denna tråd eller på Telias sidor.
#1. Skickar boxen ut signal via HDMI och SCART samtidigit? Jag tänkte koppla min DVD-inspelare via Scart och HDMI direkt i tvn om det går.
#2. Om det inte går, kan man bestämma utsignal för specifika program via EPG för att underlätta inspelning?
#3. Kan man överhuvudtaget timerstyra boxen, och går den isåfall i standby läge mellan de olika timerinställningarna?
(Jag tänkte ifall man kan ha tvn igång och använda WYSIWYR (What you see is what you record) som min inspelare klarar och tvn matar via scart ut.)
Tack på förhand!
Rallarn
Postad 25 juni 2008 - 17:57
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Tjena!
Jag har tröttnat på Com Hem och deras digital tv å tänkte skaffa Telia IP-Tv nu när de har massa erbjudanden och jag redan har Fiber Lan via Telia. Jag har lite frågor som jag inte hittat svar på i varken denna tråd eller på Telias sidor.
#1. Skickar boxen ut signal via HDMI och SCART samtidigit? Jag tänkte koppla min DVD-inspelare via Scart och HDMI direkt i tvn om det går.
#2. Om det inte går, kan man bestämma utsignal för specifika program via EPG för att underlätta inspelning?
#3. Kan man överhuvudtaget timerstyra boxen, och går den isåfall i standby läge mellan de olika timerinställningarna? (Jag tänkte ifall man kan ha tvn igång och använda WYSIWYR (What you see is what you record) som min inspelare klarar och tvn matar via scart ut.)
Tack på förhand! Rallarn
#1. Överlåter jag till alla 1910-ägare att svara på. Har själv ingen aning eftersom jag bara har den gamla 1510-boxen. #2. Nej. #3. Den närmsta du kan komma finns besvarat i svar 11 i Telias frågor och svar. Det finns ingen möjlighet att ta ned boxen i standby utan den får helt enkelt stå på hela tiden. /Peter Cigéhn
Postad 25 juni 2008 - 18:19
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
#1. Skickar boxen ut signal via HDMI och SCART samtidigit? Jag tänkte koppla min DVD-inspelare via Scart och HDMI direkt i tvn om det går.Vill du ha bästa bild som möjligt ut via scart så skaffar du dig den gamla 1510-boxen eftersom den har bättre analog-chip än 1910-boxen ( HDMI-boxen ) Detta bekräftades av Motorola-supporten för någon vecka sedan, ”vassaste chipet på marknaden i 1510-boxen” uppgavs det. Supporten uppgav att det för 1910-boxen skulle komma en uppdatering eller hade kommit vid tidpunkten som möjliggjorde HDMI-anslutning samtidigt som RGB ut via scarten. Jag loopar signalen från 1510-boxen genom HDD-inspelare och ut via HDMI, ger bättre bild än direktanslutning HDMI-TV med 1910-boxen hos mig. Bättre scaler i Sony HDD-inspelaren ?.
Postad 25 juni 2008 - 19:56
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
" Detta bekräftades av Motorola-supporten för någon vecka sedan, ”vassaste chipet på marknaden i 1510-boxen” uppgavs det. "
Hur säker är den bekräftningen? I så fall låter det ju som nästan ett måste att köra HDMI när man så småningom får 1910 boxen. Men som jag förstår så går det inte att skicka obehandlad (alltså 576i som utsändningen är) via HDMI på 1910 boxen!? kanske någon kan bekräfta det? Det är möjligt att boxens interna uppskalning & deinterlace är ok, men jag vill allafall ha möjlighet att låta TVn sköta den biten.
Postad 25 juni 2008 - 20:51
bebeone
-
bebeone
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Om timer.Enligt Telias frågor och svar ,om man gör en program påminnelse i den stora programguiden så måste man trycka på ok för att få boxen att växla kanal.Detta är fel.Boxen växlar kanal själv typ även 2-3dagar framåt.Iallafall på 1510boxen!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|