* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34745 svar till detta ämne
Postad 09 december 2009 - 12:50
cinnamonman
-
cinnamonman
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Fanns på 1910 antar jag du menar. 1903 och 1963 har samma firmware och dessa saknar helt dessa inställningar då det numer är helt upp till platformsprogramvaran att sköta detta.
Även innan hade Telia inställningar i GUIt och problemet är ju att de valt att inte supporta 1080i och att det nu inte går att komma förbi den begränsningen längre. Inte troligt att den möjligheten kommer tillbaka i bootmenyn dock så det enda är nog att tjata på Telia att de lägger in möjligheten till 1080i i GUIt i så fall. =)
Men det verkar som om GUI:t numera slår av hdmi utan erbjuda en möjlighet att slå på det...
Postad 09 december 2009 - 13:02
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Men det verkar som om GUI:t numera slår av hdmi utan erbjuda en möjlighet att slå på det...
Hur menar du nu? Jag kör HDMI på min 1963-box. /A
Postad 09 december 2009 - 13:10
cinnamonman
-
cinnamonman
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hur menar du nu? Jag kör HDMI på min 1963-box.
/A
När boxen startar och man tar fram bootmenyn är hdmi aktivt. Efter att boxen är helt uppstartad är hdmi inaktivt och jag hittar ingenstans att slå på det.
Postad 09 december 2009 - 13:14
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
När boxen startar och man tar fram bootmenyn är hdmi aktivt. Efter att boxen är helt uppstartad är hdmi inaktivt och jag hittar ingenstans att slå på det.
Varför gå in i boot-menyn? När jag startade min box var HDMI aktivt och har varit hela tiden. Jag har valt 720p i GUI-menyn. Som det verkar så är inte möjligheterna lika mellan 19x3-boxarna och 1910-boxen vad det gäller "egna inställningar" i bootmenyn. /A
Postad 09 december 2009 - 13:44
cinnamonman
-
cinnamonman
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Varför gå in i boot-menyn? När jag startade min box var HDMI aktivt och har varit hela tiden. Jag har valt 720p i GUI-menyn. Som det verkar så är inte möjligheterna lika mellan 19x3-boxarna och 1910-boxen vad det gäller "egna inställningar" i bootmenyn.
/A
Helt enkelt därför att hdmi bara blir svart (efter uppstart) medan scart är aktivt och GUI inte erbjuder ngn inställning för utgångar. Kanske är hdcp som spökar igen...
Postad 09 december 2009 - 13:48
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Helt enkelt därför att hdmi bara blir svart (efter uppstart) medan scart är aktivt och GUI inte erbjuder ngn inställning för utgångar.
Kanske är hdcp som spökar igen...
Jag har förstått det som att både HDMI och SCART skall vara aktivt på 19x3-boxarna, så det kan ju vara HDCP som du säger. /A
Postad 09 december 2009 - 13:52
cinnamonman
-
cinnamonman
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Jag har förstått det som att både HDMI och SCART skall vara aktivt på 19x3-boxarna, så det kan ju vara HDCP som du säger.
/A
Man blir trött. Det funkade ju med 1910.
Postad 09 december 2009 - 14:51
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Man blir trött. Det funkade ju med 1910.
så hur ser din setup ut i form av modeller för TV och ev receiver? Om du har en receiver, skillnad att koppla direkt till TVn? Telia vill nog få in rapporter på kombinationer som inte fungerar.
Postad 09 december 2009 - 14:58
HeaL
-
HeaL
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Fortfarande ingen PVR-box. Snart har det gått tre veckor...
Bäst är ändå senaste svaret från kundservice: "Den är skickad men jag kan inte se kollinummret eftersom den är bokad i ett annat system".
HUR SVÅRT KAN DET VARA???? HUR MÅNGA SYSTEM HAR TELEVERKET EGENTLIGEN???? DET ÄR JU SNART 2010!!!!!!
(så, vara bara tvungen att släppa ut lite ånga...)
Postad 09 december 2009 - 15:08
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Som jag fattar det måste man manuellt ställa in Boxen på 720p för att visa HD. Att permananet ställa in Boxen på att alltid leverera 720p är ju bland det värsta man kan göra om inte insignalen är 720p. Då blir det skalning både i Box och Receiver/TV för alla SD-kanaler. Ett manuellt togglande mellan 576p/720p beroende på vilken kanal man tittar på är helt uteslutet för min del!! Många kanske inte bryr sig om Boxen först gör en skalning av alla signaler till 720p, men jag gör det.
håller helt med, hade varit super med passthrough. (både min onkyo receiver och min pioneer-tv skalar bättre än boxen, och 720p gör ju precis som du säger att man tvingas skala två ggr. blir som att ta en kopia på ett foto och sedan ta en kopia på kopian, bilden förlorar sin korrekta information vid varje uppskalning)
Som jag skrivit om tidigare så har jag problem med färgåtergivning (klicka på länken för mer info) när Motorola boxen skalar upp vanliga SD sändningar till 720p. Detta gör att jag normalt använder 576p och ändrar bara upplösning i boxen till 720p bara när jag ska titta på eller spela in SVT HD. Men av någon anledning så fungerar inte inspelning av SVT HD idag för mig utan alla inspelade program blir i vanlig SD upplösning.
Redigerat av Unregistered29650, 09 december 2009 - 15:12.
Postad 09 december 2009 - 15:11
cadwal
-
cadwal
-
Användare
-
-
105 inlägg
så hur ser din setup ut i form av modeller för TV och ev receiver? Om du har en receiver, skillnad att koppla direkt till TVn? Telia vill nog få in rapporter på kombinationer som inte fungerar.
Jag har som tidigare nämnt i tråden samma problem med direkt koppling till tvn (prövat med två olika apparater dessutom) . Använder inte receivern till det här eftersom jag vill kunna kolla på vanliga sändningar utan att behöva slå på den. Har anmält till Telia som trodde det skulle lösas i den sista uppdateringen, men icke så. (sony KDL40W5500 och philips 22PFL3404, den senare ingen bild alls och den förstnämnda bild tills tredje prick)
Postad 09 december 2009 - 15:15
MumboJumboMike
-
MumboJumboMike
-
Användare
-
-
184 inlägg
Som jag skrivit om tidigare så har jag problem med färgåtergivning (klicka på länken för mer info) när Motorola boxen skalar upp vanliga SD sändningar till 720p. Detta gör att jag normalt använder 576p och ändrar bara upplösning i boxen till 720p bara när jag ska titta på eller spela in SVT HD. Men av någon anledning så fungerar inte inspelning av SVT HD idag för mig utan alla inspelade program blir i vanlig SD upplösning.
Kanske ett dumt förslag, men har du kollat att det är en HD-sändning, när jag kollade tablån för SVT-HD så verkade det vara ganska få program som sändes i HD, dom fyller tydligen upp med annat "skräp".
Postad 09 december 2009 - 15:31
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Kanske ett dumt förslag, men har du kollat att det är en HD-sändning, när jag kollade tablån för SVT-HD så verkade det vara ganska få program som sändes i HD, dom fyller tydligen upp med annat "skräp".
Jag har testat med program både i riktig HD kvalitet och vanliga SD sändningar på SVT HD. Men det intressanta är att "Teknisk information" alltid visar CID:430 RES:720p CODEC:mpeg4 oavsett kvalitet på sändningen. Så detta verkar vara låst till sändningen och upplösningen 720p i boxen. Och därför förstår jag inte riktigt vad som händer. Och "Teknisk information" för vanliga SD sändningar i SVT HD borde ju egentligen visa CID:430 RES:SD CODEC:mpeg2 istället eller?
Redigerat av Unregistered29650, 09 december 2009 - 15:31.
Postad 09 december 2009 - 15:39
Vrålapan
-
Vrålapan
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Fortfarande ingen PVR-box. Snart har det gått tre veckor...
Kanske hänt samma sak som hände mig. Beställde den 23/11 och fick igår reda på att det inte fanns någon beställning. Den som tog emot beställningen på kundservice verkar ha glömt göra beställningen eller strulat till det på något annat sätt. Gissa om jag blev glad.
Postad 09 december 2009 - 15:56
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Jag har testat med program både i riktig HD kvalitet och vanliga SD sändningar på SVT HD. Men det intressanta är att "Teknisk information" alltid visar CID:430 RES:720p CODEC:mpeg4 oavsett kvalitet på sändningen. Så detta verkar vara låst till sändningen och upplösningen 720p i boxen. Och därför förstår jag inte riktigt vad som händer. Och "Teknisk information" för vanliga SD sändningar i SVT HD borde ju egentligen visa CID:430 RES:SD CODEC:mpeg2 istället eller?
Vad jag har förstått så sänds allt på SVT HD i mpeg4 oavsett om det är SD eller HD.
Postad 09 december 2009 - 15:58
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
SVT HD kör konstant med 720p / mpeg4, och således skalas program som producerats i SD upp till 720p. Allt på encoder/produktionssidan alltså. Att boxen skulle visa "SD" som info efter att man spelat in HD-material på boxen som någon nämnde måste vara en bugg i Telias GUI. Det finns ingen intelligens för att koda om inkommande signal utan allt sparas som det är på disk.
Postad 09 december 2009 - 16:03
Dfens
-
Dfens
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Edit: Felpost.
Redigerat av Dfens, 09 december 2009 - 16:25.
Postad 09 december 2009 - 16:26
Unregistered920b735d
-
Unregistered920b735d
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Hej Kollade med supporten Det är inte mycket jag förstår..... någon annan som är klokare än jag och kan förklara telias agerande?
09:21:02 Chatten är placerad i kö 09:21:22 Din handläggare Per har kommit in i chatten 09:21:22 Per Välkommen, jag heter Per, vad kan jag hjälpa till med? 09:22:05 Peter hej, såg at ni ska starta HD sändingar v50. varför inte till kollektivanslutningar? Vilka kanaler?`
09:23:52 Per Jag får höra efter ang detta, dröj lite. 09:25:19 Peter OK Tack 09:31:37 Per Anledning har att göra med själva betalningen, de som betalar för programpaket kommer att få SVT HD, vet inte ännu när/om det kommer till kollektiv kunder. 09:32:50 Peter ok, vi har, i min föreningn, lagom-paket som en del av hyran, betyder det at vi få HD? 09:34:43 Per SVT HD kommer du inte kunna få då utan det är endast om man har ett paket som inte är kollektiv, så som det ser ut nu kommer du inte få denna kanal. 09:37:56 Peter Men, så jag fattar: Om man har lagom paker i ett eget, privat, abonemang så får man HD. Om man har samma paket som en del i ett kollektivt avtal, dvs Telia har fått massor med kunder i ett svep, så får man inte HD? Om jag nu ändå vill ha HD, vad göra? Teckna eget abb? Beställa HD kanler själv eller ska föreningenen ändra det kollektiva avtalet?
09:38:46 Per Om du nu vill ha SVT HD så måste man ha ett lagom paket från oss. 09:39:27 Peter Mm, men föreningen har ju det för alla lägehnheter redan, varför får vi då inte HD?? 09:40:09 Peter KOmmer det anra kanaler också? (Förutom SvT) 09:40:29 Per Det är för att man har det kollektivt och inte via Telia. Det är till en början SVT HD. 09:41:52 Peter du får ursäkta, jag fattar inte. " Det är för att man har det kollektivt och inte via Telia". Föreningen har ju ett avtalat med telia
09:43:10 Per Jag förstår att det inte låter klokt men jag har inte mer info på detta än att vi endast erbjuder SVT HD via kanal paket som enskild kund har via Telia och inte via kollektiv avtal. 09:44:54 Peter OK , fattar att du inte kan göra mer nu men är väldigt tacksam om ni kunde ser över detta och lägga ut informatiom på hemsidan, ni kommer nog bli nedringda annars.... Tack så länge för snabb respons även om det inte var vad jag ville höra! /Peter
Håller med Telias kundtjänst. Det är inte klokt.
Postad 09 december 2009 - 16:48
Unregistered920b735d
-
Unregistered920b735d
-
Amatör
-
-
71 inlägg
När man går in på mina sidor och kan välja att spela in program via webben, får ni då upp tv3?
Jag får upp alla kanaler utom 3:ans program...
Postad 09 december 2009 - 16:53
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
När man går in på mina sidor och kan välja att spela in program via webben, får ni då upp tv3?
Jag får upp alla kanaler utom 3:ans program...
Näe, TV3, TV6 och TV8 saknas av de jag valt
Redigerat av tomano58, 09 december 2009 - 16:55.
Postad 09 december 2009 - 17:04
rogerli
-
rogerli
-
Användare
-
-
168 inlägg
Mike99: Hur kommer du dit?? När jag går in på mina sidor och trycker på "min TV" så kommer det upp "tillfälligt problem"...
Så jag ser inga programtablåer alls.
Har lyckats få igång HDMI-signalen från box 1963 genom förstärkaren till TV:n. Var tvungen att flytta från HDMI port 3 (som skall vara CBL/SAT enligt text på baksidan) till HDMI port 1(DVD enligt text). Den gamla boxen 1910 fungerade dock med signalen in på port 3 men inte den nya 1963-boxen.
Så det verkar skilja en del mellan boxarnas utsignal och ........
Postad 09 december 2009 - 17:08
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Mike99: Hur kommer du dit?? När jag går in på mina sidor och trycker på "min TV" så kommer det upp "tillfälligt problem"... Så jag ser inga programtablåer alls.
Har lyckats få igång HDMI-signalen från box 1963 genom förstärkaren till TV:n. Var tvungen att flytta från HDMI port 3 (som skall vara CBL/SAT enligt text på baksidan) till HDMI port 1(DVD enligt text). Den gamla boxen 1910 fungerade dock med signalen in på port 3 men inte den nya 1963-boxen. Så det verkar skilja en del mellan boxarnas utsignal och ........
Sist i menyn finns ett osynligt (Internet Explorer) eller synligt val (Firefox) som går att klicka på. Det ligger rakt nedanför de andra menypilarna.
teliameny.png 10,83K
2 Antal nerladdningar
Redigerat av tomano58, 09 december 2009 - 17:12.
Postad 09 december 2009 - 17:14
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Mike99: Hur kommer du dit?? När jag går in på mina sidor och trycker på "min TV" så kommer det upp "tillfälligt problem"... Så jag ser inga programtablåer alls.
Har lyckats få igång HDMI-signalen från box 1963 genom förstärkaren till TV:n. Var tvungen att flytta från HDMI port 3 (som skall vara CBL/SAT enligt text på baksidan) till HDMI port 1(DVD enligt text). Den gamla boxen 1910 fungerade dock med signalen in på port 3 men inte den nya 1963-boxen. Så det verkar skilja en del mellan boxarnas utsignal och ........
Varför ska det vara lätt när det kan vara krångligt... Jag går in genom att klicka på den osynliga länken. En del kanaler syns, en del inte. Gör ni andra också så eller har ni fått tablån under "min TV".
meny.jpg 87,03K
2 Antal nerladdningar
Postad 09 december 2009 - 17:20
Unregistered70452c8d
-
Unregistered70452c8d
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Nu när man fått sin 1963 Box är man ju lite intresserad av att koppla den via HDMI till tvn. Måste då förstärkaren vara igång hela tiden eller finns det nån av HDMI ingångarna som är "aktiv" även i standby läger och skickar signalen vidare till TVn. Verkar bökigt att behöva dra igång hela anläggningen för att kolla lite TV.
Postad 09 december 2009 - 17:38
rogerli
-
rogerli
-
Användare
-
-
168 inlägg
Tack för tipset till den "osynliga länken" på mina sidor. Ser heller inte alla kanalen men det blir nog bra när det blir klart. . . .
Postad 09 december 2009 - 17:42
rogerli
-
rogerli
-
Användare
-
-
168 inlägg
Nu när man fått sin 1963 Box är man ju lite intresserad av att koppla den via HDMI till tvn. Måste då förstärkaren vara igång hela tiden eller finns det nån av HDMI ingångarna som är "aktiv" även i standby läger och skickar signalen vidare till TVn. Verkar bökigt att behöva dra igång hela anläggningen för att kolla lite TV.
Jag kör via scart till min TV när jag inte vill ha förstärkaren igång. Har haft så sedan i våras då jag fick min första box med HDMI. Som fungerade ena veckan för att sedan inte fungera..... och så har det varit lite fram och tillbaka. Men just nu fungerar det igen.
Postad 09 december 2009 - 17:42
Västernorrlänning
-
Västernorrlänning
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
09:38:46 Per Om du nu vill ha SVT HD så måste man ha ett lagom paket från oss.
Jag hade möjligtvis kunna förstå Telia om det gällde exempelvis Eurosport HD, eller liknande. Men SVT HD är väl ändå Public Service? Vad är problemet? Det verkar ju som att de bara vill försöka tjäna pengar på detta, och få folk att beställa kanalpaket för att få just denna SVT HD.
Glömde säga att samtliga i vårat bostadsområde har Mpeg 4 boxar.
Postad 09 december 2009 - 17:51
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Varför ska det vara lätt när det kan vara krångligt...
Jag går in genom att klicka på den osynliga länken. En del kanaler syns, en del inte.
Gör ni andra också så eller har ni fått tablån under "min TV".
meny.jpg 87,03K
2 Antal nerladdningar
Nog just därför texten finns på ordinarie menyval
Postad 09 december 2009 - 17:52
nismo
-
nismo
-
Användare
-
-
154 inlägg
Det är roligt att man ska behöva använda osynliga länkar.. .. den lär ju många missa...
Postad 09 december 2009 - 18:06
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Hej Kollade med supporten Det är inte mycket jag förstår..... någon annan som är klokare än jag och kan förklara telias agerande?
09:21:02 Chatten är placerad i kö 09:21:22 Din handläggare Per har kommit in i chatten 09:21:22 Per Välkommen, jag heter Per, vad kan jag hjälpa till med? 09:22:05 Peter hej, såg at ni ska starta HD sändingar v50. varför inte till kollektivanslutningar? Vilka kanaler?`
09:23:52 Per Jag får höra efter ang detta, dröj lite. 09:25:19 Peter OK Tack 09:31:37 Per Anledning har att göra med själva betalningen, de som betalar för programpaket kommer att få SVT HD, vet inte ännu när/om det kommer till kollektiv kunder. 09:32:50 Peter ok, vi har, i min föreningn, lagom-paket som en del av hyran, betyder det at vi få HD? 09:34:43 Per SVT HD kommer du inte kunna få då utan det är endast om man har ett paket som inte är kollektiv, så som det ser ut nu kommer du inte få denna kanal. 09:37:56 Peter Men, så jag fattar: Om man har lagom paker i ett eget, privat, abonemang så får man HD. Om man har samma paket som en del i ett kollektivt avtal, dvs Telia har fått massor med kunder i ett svep, så får man inte HD? Om jag nu ändå vill ha HD, vad göra? Teckna eget abb? Beställa HD kanler själv eller ska föreningenen ändra det kollektiva avtalet?
09:38:46 Per Om du nu vill ha SVT HD så måste man ha ett lagom paket från oss. 09:39:27 Peter Mm, men föreningen har ju det för alla lägehnheter redan, varför får vi då inte HD?? 09:40:09 Peter KOmmer det anra kanaler också? (Förutom SvT) 09:40:29 Per Det är för att man har det kollektivt och inte via Telia. Det är till en början SVT HD. 09:41:52 Peter du får ursäkta, jag fattar inte. " Det är för att man har det kollektivt och inte via Telia". Föreningen har ju ett avtalat med telia
09:43:10 Per Jag förstår att det inte låter klokt men jag har inte mer info på detta än att vi endast erbjuder SVT HD via kanal paket som enskild kund har via Telia och inte via kollektiv avtal. 09:44:54 Peter OK , fattar att du inte kan göra mer nu men är väldigt tacksam om ni kunde ser över detta och lägga ut informatiom på hemsidan, ni kommer nog bli nedringda annars.... Tack så länge för snabb respons även om det inte var vad jag ville höra! /Peter
Man blir så trött, här trodde man att man gjorde ett steg upp ifrån comhem när man flyttade till kollektivavtal med Telia. Tji fick man, det gick bevisligen att hitta ett ännu girigare företag. Eftersom Telia inte kan leverera efter avtal så behöver därmed inte föreningarna heller betala för tjänsten. Det finns inte en chans att jag tecknar några extra tjänster så länge Telia behandlar sina kunder som skit bara för att de sitter fast i långa avtal.
Postad 09 december 2009 - 18:09
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Det är roligt att man ska behöva använda osynliga länkar.. .. den lär ju många missa...
Jo, men eländet fungerar inte ordentligt. Misstänker att det är för teständamål. Sen att vi är många som upptäckt det ändå är ju en annan historia. Program med & och apostrof i namnet går inte att välja samt att den ofta svarar att det inte gick att lägga till ett program men en omladdning av sidan visar att det fungerat...
Postad 09 december 2009 - 18:14
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
SVT HD kör konstant med 720p/mpeg4, och således skalas program som producerats i SD upp till 720p. Allt på encoder/produktionssidan alltså. Att boxen skulle visa "SD" som info efter att man spelat in HD-material på boxen som någon nämnde måste vara en bugg i Telias GUI. Det finns ingen intelligens för att koda om inkommande signal utan allt sparas som det är på disk.
Ja det är så som jag förstått det också och alla program på SVT HD visas som CID:430 RES:720p CODEC:mpeg4. Men jag förstår fortfarande inte varför alla inspelningar av SVT HD visas som CID:0 RES:SD CODEC:mpeg2. Antingen en bugg som du säger eller så är det SVT 1 som spelas in? Vad säger Telia Kundservice om det här?
Postad 09 december 2009 - 18:21
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
ingen SVT HD än väntar med spänning någon som fått HD inkopplat än ?
Ja, inkopplat (Göteborg), än en gång blir jag ännu mer övertygat om att jag tog rätt beslut när beslutet togs om att vi skall köra individuella avtal i vår Brf. EK
Postad 09 december 2009 - 18:23
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Ja, inkopplat (Göteborg), än en gång blir jag ännu mer övertygat om att jag tog rätt beslut när beslutet togs om att vi skall köra individuella avtal i vår Brf.
EK
Det har vi också gjort så jag hoppas verkligen det skall komma. Inte hemma förrän i morgon så jag kan inte kolla. Startade du om boxen eller dök den upp ändå?
Postad 09 december 2009 - 18:28
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Det har vi också gjort så jag hoppas verkligen det skall komma. Inte hemma förrän i morgon så jag kan inte kolla. Startade du om boxen eller dök den upp ändå?
Ingen omstart, den dök upp nu när vi skulle se på Bollibompa... tur att pojken var trött idag så jag kunde byta till SVT HD... Först gången någonsin jag ser på Go'Kväll, men nu när man har HD så, lol! Nu väntar jag bara på VIASAT Sport HD... EK
Postad 09 december 2009 - 18:44
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Eftersom Telia inte kan leverera efter avtal så behöver därmed inte föreningarna heller betala för tjänsten.
Leverera efter avtal? Står SVT HD med i ert kollektiva avtal? Det gör den inte i vårt i alla fall. Med största sannolikhet finns det ett bra skäl till varför man väntar med de kollektiva avtalen. Jag är rätt övertygad om att skälet inte är girighet i alla fall. /A
Postad 09 december 2009 - 18:53
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Det står 2 st boxar med Telia lagom per lägenhet. Jag förväntar mig att ha tillgång till alla kanaler som ingår i lagom. Alla kanaler som listas i dokumenten har de skrivit "dessa gäller för tillfället och kan komma att ändras".
Postad 09 december 2009 - 18:58
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Det står 2 st boxar med Telia lagom per lägenhet. Jag förväntar mig att ha tillgång till alla kanaler som ingår i lagom. Alla kanaler som listas i dokumenten har de skrivit "dessa gäller för tillfället och kan komma att ändras".
Men kollektivt lagom och individuellt lagom behöver ju inte vara samma sak. Dessutom kostar de rätt olika mycket. /A
Postad 09 december 2009 - 19:01
Unregistered920b735d
-
Unregistered920b735d
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Leverera efter avtal? Står SVT HD med i ert kollektiva avtal? Det gör den inte i vårt i alla fall.
Med största sannolikhet finns det ett bra skäl till varför man väntar med de kollektiva avtalen. Jag är rätt övertygad om att skälet inte är girighet i alla fall.
/A
Det bra skälet har inte Telias kundtjänst kunna uppge i tråden, inte heller kan deras kundtjänst uppge det via chatten. Inte heller Telias informationsansvarige kunde ge ngn anledning men forskar vidare i det hela. Så om ngn finner ett bra skäl till varför man ska exkludera de med kollektivt avtal så kan ni väl säga till..
Postad 09 december 2009 - 19:24
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Det bra skälet har inte Telias kundtjänst kunna uppge i tråden, inte heller kan deras kundtjänst uppge det via chatten. Inte heller Telias informationsansvarige kunde ge ngn anledning men forskar vidare i det hela.
Så om ngn finner ett bra skäl till varför man ska exkludera de med kollektivt avtal så kan ni väl säga till..
Jag har ingen aning, men det kan väl vara så att kollektivanslutna betalar ett mycket lägre pris än om man skulle vara ansluten direkt till Telia. Alternativet kan jag tänka mig att Telia sänder till en förening, typ Antennsamfällighet som sedan har egna grejor och skciakr vidare till lägenheterna, och då ingen kontroll på hårdvaran som föreningen har. Nu detta bara helt vilda gissningar från min sida. Men det verkar ändå lite konstigt. By the way, så har jag ännu "pepper, peppar" inte haft problem med hårddisk boxen. Gjort ett flertal inspeliningar osv. Jag tycker det är riktigt nice att ha det så här. Bra att infon om film mm man spelar in finns när man letar efter inspelat material.
Postad 09 december 2009 - 19:29
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Det bra skälet har inte Telias kundtjänst kunna uppge i tråden, inte heller kan deras kundtjänst uppge det via chatten. Inte heller Telias informationsansvarige kunde ge ngn anledning men forskar vidare i det hela.
Så om ngn finner ett bra skäl till varför man ska exkludera de med kollektivt avtal så kan ni väl säga till..
Jag har inget svar på frågan och jag har ställt frågan vidare men inte fått ett svar som jag kan delge er utan kommer att återkomma i frågan när jag fått mera information. Vem är Telias informationsansvarige som du hänvisar till? Att ni pratar om just lagom är inte heller helt korrekt för det går bra med vilket kanalpaket som helst förutom det som bara innebär att man får möjlighet att hyra VoD. Jag har fortfarande inte fått något svar på om/när det kommer ett besked om ett kanalpaket som innebär att de med lagom som kollektivavtal får stora paketet till reducerat pris. Markus Johansson Telia kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 09 december 2009 - 19:53.
Postad 09 december 2009 - 19:32
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Jag kör via scart till min TV när jag inte vill ha förstärkaren igång. Har haft så sedan i våras då jag fick min första box med HDMI. Som fungerade ena veckan för att sedan inte fungera..... och så har det varit lite fram och tillbaka.
Men just nu fungerar det igen.
Jag har min kopplad med HDMI till TV och sen från PVR-boxen har jag optiskt ljud till förstärkaren. För det mesta så tittar jag på TV utan att använda min ljudanläggning. Tycker att ljudet från TV räcker gott och väl i många sammanhang. När jag tittar på film och annat, så kan man dra igång förstärkaren och det fungerar bra, tycker jag iallafall.
Postad 09 december 2009 - 19:33
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Men kollektivt lagom och individuellt lagom behöver ju inte vara samma sak. Dessutom kostar de rätt olika mycket.
/A
Förvisso, men om de skriver "ni har tv lagom, för utbud se www.telia.se/tv" och de bara listar en tv lagom där så är det ju rätt svårt att hävda att någonting att det finns olika utbud. För övrigt har de samma problem med alla adsl kunder som inte kan få vad de betalar för. Nu har de än så länge inte slagit på stortrumman om sin HD lansering. Förståeligt då de kommer få mycket skit när majoriteten(?) av deras kunder inte har tillgång till det för tillfället.
Postad 09 december 2009 - 19:39
Unregistered920b735d
-
Unregistered920b735d
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Jag har inget svar på frågan och jag har ställt frågan vidare men inte fått ett svar som jag kan delge er utan kommer att återkomma i frågan när jag fått mera information.
Vem är Telias informationsansvarige som du hänvisar till?
Markus Johansson Telia kundservice
Hans G Larsson Informationsansvarig Telia Kundrelationer Som jag måste säga är oerhört hjälpsam och trevlig, och dessutom svarar på mail extremt snabbt.
Redigerat av Unregistered920b735d, 09 december 2009 - 19:42.
Postad 09 december 2009 - 19:51
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Kan meddela att på Telias " staging site" så ligger nu GUI-programvaran version 5_0_18_062 ute (5_0_18_057 ligger ute i prodution). Ändringar som verkar vara gjorda är: - Hantering av att hålla koll på antalet "recorders"
- Mer exceptionhantering (try/catch), säkerligen för att lättare upptäcka buggar, både i GUI-programvaran och underliggande plattformsprogramvara.
- Extra spårutskrifter i debug-läge, säkerligen också för att lättare kunna hitta buggar.
- Hantering för att ta bort oönskade och felaktiga "assets", bl a de som börjar på "asset_"
- Fixat till hantering av inspelning av undertexter på SVT2 (förut gjordes detta detta bara på SVT1 eftersom felaktigt hade angett SVT1 två gånger)
- Funktionalitet för att städa upp då en ökänd bugg inträffar. Citat från koden: "Clean-up for the infamous Konflikbuggen, since we don't yet know what is causing it."
 - Extra kontroll och spårutskrifter tillagd för att upptäcka om timeshift startas då redan timeshift pågår, eller att timeshift stoppas om inte timeshift är igång.
- Lagt till så att inspelningar som återupptas då boxen har varit avstängd också får ett så kallat Telia-id (datum & klockslag).
- Lagt till enkodning av specialtecken i "Remote PVR"-gränssnittet, dvs för tecken som <, >, &, ", '. Kan kanske vara ett försök att fixa inspelning av program med sådana tecken i sina namn (som har nämnts att det har varit problem med här i tråden).'
- Förändringar i uppstartshantering då boxen lämnar standby.
Det är väl ungefär vad jag kan se i koden. Jag hoppas det ger en bild av vad som pågår i GUI-koden i alla fall... /Peter Cigéhn
Postad 09 december 2009 - 20:07
rogerli
-
rogerli
-
Användare
-
-
168 inlägg
Var inne och tittade på västnytt idag en kort stund, när jag sedan skulle växla tillbaka till den tidigare kanalen med den blå knappen så gick inte det. Fungerade inte över huvudtaget att växla till någon annan kanal och bilden "frös". Efter ett tryck på ettan så kom bilden och ljud igång igen. Först efter att den regionala sändningen var slut gick det att byta kanal som vanligt igen.
Postad 09 december 2009 - 20:14
Dfens
-
Dfens
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Ja, inkopplat (Göteborg)
Även här är det inkopplat (Avenyn, Gbg). Kan meddela att på Telias "staging site" så ligger nu GUI-programvaran version 5_0_18_062 ute (5_0_18_057 ligger ute i prodution).
Ändringar som verkar vara gjorda är:
- Hantering av att hålla koll på antalet "recorders"
- Mer exceptionhantering (try/catch), säkerligen för att lättare upptäcka buggar, både i GUI-programvaran och underliggande plattformsprogramvara.
- Extra spårutskrifter i debug-läge, säkerligen också för att lättare kunna hitta buggar.
- Hantering för att ta bort oönskade och felaktiga "assets", bl a de som börjar på "asset_"
- Fixat till hantering av inspelning av undertexter på SVT2 (förut gjordes detta detta bara på SVT1 eftersom felaktigt hade angett SVT1 två gånger)
- Funktionalitet för att städa upp då en ökänd bugg inträffar. Citat från koden: "Clean-up for the infamous Konflikbuggen, since we don't yet know what is causing it."
 - Extra kontroll och spårutskrifter tillagd för att upptäcka om timeshift startas då redan timeshift pågår, eller att timeshift stoppas om inte timeshift är igång.
- Lagt till så att inspelningar som återupptas då boxen har varit avstängd också får ett så kallat Telia-id (datum & klockslag).
- Lagt till enkodning av specialtecken i "Remote PVR"-gränssnittet, dvs för tecken som <, >, &, ", '. Kan kanske vara ett försök att fixa inspelning av program med sådana tecken i sina namn (som har nämnts att det har varit problem med här i tråden).'
Det är väl ungefär vad jag kan se i koden. Jag hoppas det ger en bild av vad som pågår i GUI-koden i alla fall...
/Peter Cigéhn
Tur att Telia har oss kunder som betatestare...
Redigerat av Dfens, 09 december 2009 - 20:18.
Postad 09 december 2009 - 20:20
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Kan meddela att på Telias "staging site" så ligger nu GUI-programvaran version 5_0_18_062 ute (5_0_18_057 ligger ute i prodution).
Ändringar som verkar vara gjorda är:
- Hantering av att hålla koll på antalet "recorders"
Det är väl ungefär vad jag kan se i koden. Jag hoppas det ger en bild av vad som pågår i GUI-koden i alla fall...
/Peter Cigéhn
Tack för informationen och tiden du lägga på att informera oss andra.
Postad 09 december 2009 - 21:02
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Tack för informationen och tiden du lägga på att informera oss andra.
Det var så lite så. Som tack för tacket så kan jag också meddela att det finns ett litet " easter egg" som man kan aktivera. Jag friskriver mig dock från alla eventuella konsekvenser som det kan få då man gör detta. Om man knappar in följande sekvens av siffror på fjärrkontrollen så sätter man boxen i "debug"-läge: 7827833284Exakt vad som händer då man sätter boxen i "debug"-läge vet jag inte eftersom jag själv inte längre har tillgång till Telias digital-TV, så jag kan inte prova själv. Men någon frivillig kan väl "kasta sig ut på djupt vatten" och bli en beta-testare på riktigt... /Peter Cigéhn PS. Det finns en till "hemlig" sekvens också, men den kan vi ta en annan gång om det är någon som är riktigt snäll.  DS.
Postad 09 december 2009 - 21:43
Maxxis
-
Maxxis
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Fräschar upp listan om kombinationer box - reciever - tv där HDMI inte lirar: VIP1910 - Pioneer SC-LX81 - Pioneer PDP-LX5090H VIP1963 - Pioneer SC-LX81 - Pioneer PDP-LX5090H Men som "vanligt" förekommande för de flesta andra funkar det med HDMI direkt mellan box och tv.
6 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 6 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Botten av lådan limmas.
Anton
2025-05-23 13:48:01
-
Seas L26roy Nr2
Anton
2025-05-22 21:14:10
-
Bio front med duk på plats
Globe
2025-05-22 08:43:45
-
Screen Research FSD på väggen
Globe
2025-05-22 08:22:42
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|