Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ännu en lång provlyssningsrunda genomförd

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 February 2005 - 11:58

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Jaha… Då var ännu en lång provlyssningsrunda av högtalare avklarad. Man kan väl nästan säga att jag har efter att ha försökt ta in alla intryck summerat mina funderingar och börjat om på nytt varv med mer ”grund” att stå på. Denna gång förutom alla tidigare intryck i ryggen har jag även lyckats jämföra åtminstone ett märke med mina egna samt med mitt märke på förstärkaren. Dessutom så fick jag möjlighet att lyssna på många med samma kringutrustning, i samma lokal vilket borgar för ett rättvist intryck. Samt i den butiken vet jag att de alltid försöker se till att högtalarna är inspelade.

Högtalarmärken butik 1: (Onkyo 597? / Sony DVD-spelare)
- Canton LE 190
- Jamo E 850 (dom högtalare jag har)
- Jamo X 870?

Högtalarmärken butik 2: (H/K 675 / Onkyo CD-spelare)
- Wharfedale Emerald 97 Mk II
- Infinity Beta 40/50
- Jamo D 570/590?
- Canton LE 107
- Infinity Primus 250
- Wharfedale Pacific Evolution 40

Till en början måste jag inflika att det här är inte alldeles lätt att ”uppgradera” mina befintliga högtalare. När jag berättar för försäljare som inte känner till mina Jamo 850 säger dom: ” det blir nog en stor skillnad”, när man däremot talar med försäljare som känner till dom säger de ”men de låter ju riktigt bra?”.
Utan att avslöja för mkt eller ens ännu veta svaret så är kanske inte gräset alltid grönare på andra sidan…

Nåväl till lyssningen: (Material: Mark Knophler – sailing to philadelphia, Lisa Miskovsky – Falling water, Masterplan – Masterplan)

Canton LE 190:
Har efter alla mina rundor blivit allt mer nyfiken på Canton som i jämförelse med många verkar spela väldigt rent och klart men med viss misstänksamhet mot vassa sss-ljud och lite kyla i ljudbilden.
Lyckades hitta en butik där dom inte bara hade en Onkyo 597? (Jag äger en Onkyo 600) utan även mina högtalare Jamo E 850. Grymt intressant inte bara kunna höra med ”min” förstärkare utan även direkt mot mina högtalare. Uj-uj-uj förväntingarna var skyhöga och föll lika pladask till marken, vad är nu detta? De skulle ju sopa banan med mina Jamo? Canton var vassa i sss-ljudet, dåligt mellanregister, visserligen lågbas men avhängd och inte alls särkilt spelglada. Jamo var däremot inte alls vassa, mera värme och röster framträdde bättre. De 5.25” elementen lirar duktigt med bas för sin storlek. Det jag kan klaga lite på är kanske instrumentseparationen samt att de är ganska tungdrivna vilket jag visste sen tidigare. Ang Canton så var de knappast inspelade vilket förklarar en hel del men allt kommer inte att förändra sig i deras ljudbild eller?

Jamo E 850:
Högtalarna som skall bytas ut visar sig stå sig bra i konkurrensen fortfarande (köpte dom av en anledning en gång i tiden) Misstänker att de behöver duktigt med kräm för att utnyttjas fullt ut. Funderingarna går kring om ett inköp av 2-kanals för ca 4000:- gör större skillnad än att byta högtalare för upp till 10.000:-?

Jamo X 870:
En högtalare som lät skit förra gången jag lyssnade men då var det med en kass Pionerrförstärkare. Switchade till dessa för skojskulle och de lät nog än värre denna gången. Fy attans vilket skräp! På allt! Tror de ändå kostar ca 6000:- (sidmonterad subbas)

Byte av butik (får tillägga att servicen hos RadioHuset i Bromölla samt Ek´s radio tv i Kristianstad var mkt bra och hjälpsamma)

Wharfedale Emerald 97:
Högtalaren som jag efter mkt funderande kring hela tiden återkommer till, inte bara för mina egna intrycksskull utan läser mkt gott om dem på forum samt i gamla nr av Hifi & Musik där den tas upp både år 2000 samt 2002 med mkt goda omdömen där de får högsta betyg eller blir årets superfynd.
Denna gången står högtalarna uppradade föredömligt men tyvärr står EM 97 endast 1 m från varandra varpå ljudbilden blir lite mystiskt och stereoseparationen nästan obefintlig. Men dom låter som dom brukar om än lite tråkigare och lite mindre botten än vad jag vill minnas.

Jamo D 570/590:
Hmmm. Mkt intressant, hörde dessa i en annan butik där de lät fantastiskt bra, spöade Canton S8 (som ändå lät bra) duktigt. Kopplade in dessa efter Emeralden och… nja… visserligen lite mer djup i basen (tror det sitter en 8” i botten nedåtriktad) men lite kallt i övre mellanregister och toppen… njaää, mot Emeralden står de sig inte lika bra.

Infinity Beta 40/50:
Switchar över till dessa som jag även har ganska bra koll på och de låter dom de brukar i denna butiken, mkt bra tillsammans med H/K vill säga. Inte så mkt att orda om då jag redan har räknat bort dessa från min intresselista sen tidigare.

Infinity Primus:
Jaha… se där ja, där står ju dom där Primusarna som många snackar om, även Hifi & Musik… Dom måste ju jag bara lyssna på för att kunna såga dom ordentligt dom små skräp-burkarna…
Wow! Djäklars vilket ljud?!! Med risk för att bli duktigt idiotförklarad så låter dom minst lika bra som Betorna enligt min dåvarande åsikt som nog får inneräkna mina låga förväntningar. 3000 spänn? Måste vara ett totalt kap för dom pengarna i alla fall tillsammans med en H/K 675. Visst fanns det lite mer att önska i botten men det var ändå inte dåligt för deras storlek. Kan säga att det var länge sedan jag hade en sådan Aha-upplevelse men det får nog ändå ställas i paritet med mina låga förväntningar. Men jag kan definitivt rekommendera att ni som har endast 3000:- att kika på dessa små tingestar. Som sagt tyckte faktiskt förutom basen att de lirade bättre än Beta-serien som kostade det dubbla. Att sen både storleken och designen inte tilltalar mig är en annan historia. (det ser ändå ganska budget ut). Spelade ingen roll vilken musik eller instrument jag öste över dom, de klarade allt med bravur. Men en liiiten önskan om lite mer tryck i basen.

Canton LE 107:
Ja, dessa vara i alla fall inspelade, lirade på bra, men tappade väl en hel del i intresse efter Primusarna.

Gick tillbaka till Wharfedale EM 97 och de lät fortfarande bra även om lite slätt men misstänker placeringen.

Wharfedale Pacific Evolution 40:
Efter ett givande samtal med försäljaren så gled jag in på mitt nyväckta intresse för Pacific Evolution serien, dom hade han visserligen inte hört men… vänta lite… Sprang in på lagret och kom tillbaka med ett par kartonger med Evo 40 i, som precis hade anlänt.
Intrycken av dessa får jag verkligen ta med en nypa salt i och med att dom verkligen var ”ur kartong”. Men vi drog igång likväl med stort intresse från båda håll.. Potensial verkar helt klar finnas i dessa formgivna skapelser. Basen var fantastiskt rapp och snärt i, kändes som lite mer separation och renhet jämfört med Emeralden. Det negativa var dock ganska påtagliga sss-ljud som inte alls kändes kul, samt lite stela i allmänhet vilket säkerligen kan förklarar med obefintlig inspelning. De verkar ändå ganska allätare av musikstilar.
Försäljaren som jag vet även har ett mkt stort Hifi intresse privat sa att han skulle spela in dem och plocka med sina egna referensplattor till butiken för att kunna bilda sig en egen uppfattning utifrån sina referensramar om dess kapacitet.

Såå… The story goes on…

Kvar har jag fortfarande att lyssna på Klipsch vilket jag hoppas kunna göra i Örebro om 2 veckor.

En liten sammanfattning.
Min uppgradering av front/Hifi-högtalare känns inte längre givet, kanske ger bättre resultat med att investera i 2-kanal för ca 4000:-? Har dock en bekant som jag vet har Wharfedale Emerald 97 hemma som jag ska försöka få tag på och släpa med mig mina Jamo för A/B lyssning så vet jag nog precis hur det ligger till. Tyvärr så är väl Wharfedale inga lättdrivna historier de heller egentligen utan man kanske rent av ska kolla upp lättdrivna högtalare som tex Dynavoice M-65 eller tidigare nämnda Klipsch som enligt pappret ska vara grymt lättdrivna vilket borde passa min inte alltför starka Onkyo.

Redigerat av Unregistered0c078b54, 28 February 2005 - 08:10.

Postad 27 February 2005 - 14:00

d96ez
  • d96ez
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Bara för att göra det ännu svårare :P

Jag vill gärna tipsa dig om JM Lab. Jag har själv deras Cobalt 816S. Värt en provlyssning kanske? De anses ofta som ljusa men jag skulle personligen klassa dem som neutrala och själv hör jag ingen vasshet som också du verkar avsky. Just Cobalt serien innefattar förutom redan nämna 816 även den större kamraten 826. Mitt val föll på 816 mest för att plånboken inte tillät mer. Jag tyckte att de båda lät snarlika fast med lite mera tryck i de lägre frekvenserna för 826 och aningen bättre separation, vilket det ju också borde vara.

Postad 27 February 2005 - 16:26

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Min uppgradering av front/Hifi-högtalare känns inte längre givet, kanske ger bättre resultat med att investera i 2-kanal för ca 4000:-?

Suveränt åter igen Donatello! :P Även om det är mycket subjektivt så är det ändå kanonintressant. Skall själv göra en liknande 2kanalsuppgraderingen i samma prisklass som du funderar på.

Postad 27 February 2005 - 17:44

Unregisteredc00b10ee
  • Unregisteredc00b10ee
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Mkt trevlig läsning :P

Postad 28 February 2005 - 01:52

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1267 inlägg
  • 0

Jaha… Då var ännu en lång provlyssningsrunda av högtalare avklarad.
--

Infinity Primus:
Jaha… se där ja, där står ju dom där Primusarna som många snackar om, även Hifi & Musik… Dom måste ju jag bara lyssna på för att kunna såga dom ordentligt dom små skräp-burkarna…
Wow! Djäklars vilket ljud?!! Med risk för att bli duktigt idiotförklarad så låter dom minst lika bra som Betorna enligt min dåvarande åsikt som nog får inneräkna mina låga förväntningar. 3000 spänn? Måste vara ett totalt kap för dom pengarna i alla fall tillsammans med en H/K 675. Visst fanns det lite mer att önska i botten men det var ändå inte dåligt för deras storlek. Kan säga att det var länge sedan jag hade en sådan Aha-upplevelse men det får nog ändå ställas i paritet med mina låga förväntningar. Men jag kan definitivt rekommendera att ni som har endast 3000:- att kika på dessa små tingestar. Som sagt tyckte faktiskt förutom basen att de lirade bättre än Beta-serien som kostade det dubbla. Att sen både storleken och designen inte tilltalar mig är en annan historia. (det ser ändå ganska budget ut). Spelade ingen roll vilken musik eller instrument jag öste över dom, de klarade allt med bravur. Men en liiiten önskan om lite mer tryck i basen.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej blev lite nyfiken... är det dessa du menar: Primus HCS? Var fanns de till det priset i sånt fall?

Jag letar nämligen efter högtalare och det lutar åt Kef 2005.2, men alternativ är alltid intressant! :P

Postad 28 February 2005 - 06:55

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0
Det är Infinity Primus 250 som Donatello menar såvitt jag förstår.

Postad 28 February 2005 - 08:16

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Korrekt, det är alltså budgetmodellen 250 som jag lyssnade på.

Ang JMlab så var de intressanta tidigare men har tyvärr redan avfärdat dom utan ens ha lyssnat på dem (tjänstefel jag vet) men via en massa kommentarer från både ägare och säljare och forumdeltagare och tester så verkar de inte vara optimala för min smak, de tillhör vad det verkar skaran av väldigt detaljerade och precisa högtalare som kanske inte är så spelglada utan ställer väldigt höga krav på kringutrustning och inspelningskvalité.

Evo-serien ska jag ge en andra chans efter inspelning då jag har fått många kommentarer om dess kvalité. Även om försäljare jag mailat har tyckt att Emerald nog passar mig bättre som är mer inriktad på rock.

Postad 28 February 2005 - 08:33

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

• 1009 inlägg
  • 0
Trevlig läsning.... Väntar på fortsättningen... :P

Postad 28 February 2005 - 09:20

Supen
  • Supen
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Korrekt, det är alltså budgetmodellen 250 som jag lyssnade på.

Ang JMlab så var de intressanta tidigare men har tyvärr redan avfärdat dom utan ens ha lyssnat på dem (tjänstefel jag vet) men via en massa kommentarer från både ägare och säljare och forumdeltagare och tester så verkar de inte vara optimala för min smak, de tillhör vad det verkar  skaran av väldigt detaljerade och precisa högtalare som kanske inte är så spelglada utan ställer väldigt höga krav på kringutrustning och inspelningskvalité.

Evo-serien ska jag ge en andra chans efter inspelning då jag har fått många kommentarer om dess kvalité. Även om försäljare jag mailat har tyckt att Emerald nog passar mig bättre som är mer inriktad på rock.

<{POST_SNAPBACK}>

Om det är tyngre rock du lyssnar på så är nog inte JMlab det bästa. Har själv JMlab. Att dom inte är spelglada kan jag dock inte hålla med om.

Postad 28 February 2005 - 09:27

Hanoy
  • Hanoy
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Exakt vilka Klipsch var det du skulle lyssna på? Sf1 hopas jag=) skulle va kul o se vad fler andra tyckte om dem... :P

Postad 28 February 2005 - 09:45

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Klipsch RF 15

Postad 05 March 2005 - 10:50

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Hej,
hoppas jag inte väcker en död tråd här men det senaste inlägget var ju för inte så länge sedan :)

Jag har ett par Jamo E875 hemma för test och har bestämt mig för dem, kan rekomendera en provlyssning :rolleyes: ( inte för att jag är något proffs på det här men jag tycker de låter bra )

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.