Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp att koppla plasma till extern ljudkälla

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Amitech 42P410 (TV) 0 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 18 May 2005 - 11:36

atreyo78
  • atreyo78
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej! Har letat lite efter en lösning på mitt problem men inte hittat något så jag testar att skapa en ny tråd och hoppas att någon kan ge mig en bra lösning! Jag har precis beställt en Amitech P410 42" Plasma (jippi) och ett ljudsystem i form av Logitech Z-680! Nu undrar jag lite om det finns någon som vet hur jag ska koppla ihop allt jag har. Vilka kablar m.m behövs? Jag antar att det kommer gå att koppla in min dvd (Samsung DVD-HD945) till plasman med en HDMI-kabel så det problemet är löst! Men då måste jag väl i sin tur ha nån kabel från tv:n till ljudkällan (Logitech)? Och sen vill jag även koppla in min Xbox. Verkar som att det finns en optisk en en koaxial anslutning kvar att koppla på. Vore jättetacksam om någon kunde hjälpa mig med detta! / Mikael

Bifogad fil(er)

Postad 18 May 2005 - 12:01

Unregistered62b1c45e
  • Unregistered62b1c45e
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
En HDMI-kabel för bild från DVD till plasma. En optisk eller koaxial kabel från DVD till Logitech för ljud. En optisk eller koaxial från XBOX till Logitech för ljud, och slutligen någon form av bildöverföringskabel (komponent, scart, s-vhs, komposit) från XBOX till plasma för bild. Enklare kan det inte bli. Plasmaskärmen har inget med ljudet att göra, den skall bara hantera bild eftersom du har Logitech-systemet för ljudet.

Postad 18 May 2005 - 14:02

atreyo78
  • atreyo78
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Derna2 Postat Idag, 12:01
En HDMI-kabel för bild från DVD till plasma. En optisk eller koaxial kabel från DVD till Logitech för ljud. En optisk eller koaxial från XBOX till Logitech för ljud, och slutligen någon form av bildöverföringskabel (komponent, scart, s-vhs, komposit) från XBOX till plasma för bild. Enklare kan det inte bli. Plasmaskärmen har inget med ljudet att göra, den skall bara hantera bild eftersom du har Logitech-systemet för ljudet.

---------------------------------------------------------------------------

Ok tack ska du ha! Nu blev jag lite klokare på vad jag ska köpa iaf =) Vad rekommenderas för bildöverföringskabel? Komponent, scart eller komposit? Sen tänkte jag på ifall jag vill ha ut ljud från tv:n när jag kollar på vanliga analoga kanaler.. då måste jag väl även koppla den på nåt sätt till Logitech-systemet?? Det är ju inga inbyggda högtalare i tv:n. Ursäkta om jag är lite snurrig nu, men jag kan snart inte tänka klart med alla dessa kablar =)

Postad 21 May 2005 - 06:01

Zebbaloo
  • Zebbaloo
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Ok tack ska du ha! Nu blev jag lite klokare på vad jag ska köpa iaf =) Vad rekommenderas för bildöverföringskabel? Komponent, scart eller komposit? Sen tänkte jag på ifall jag vill ha ut ljud från tv:n när jag kollar på vanliga analoga kanaler.. då måste jag väl även koppla den på nåt sätt till Logitech-systemet?? Det är ju inga inbyggda högtalare i tv:n. Ursäkta om jag är lite snurrig nu, men jag kan snart inte tänka klart med alla dessa kablar =)

<{POST_SNAPBACK}>

Använd ljudutgången (phono-kontakter) på plasman och koppla till Logitech'en, då borde du få ut analoga tv-ljudet.
Själv har jag digital-TV-box från vilken jag tar ljudet till surroundanläggningen.

Postad 21 May 2005 - 09:12

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

Vad rekommenderas för bildöverföringskabel? Komponent, scart eller komposit?

Använd inte nånting sämre än RGB-scart eller komponent. Komposit skulle jag inte ta i med tång ens.

Obs! Scart är en kontakt som kan föra över olika signaler, varav RGB är den som ger i särklass bäst bild. Den kan också föra över t ex komposit, men då får du mycket sämre bild.

Postad 27 May 2005 - 13:48

Henri
  • Henri
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag har också en XBox + logitech Z-680 + Amitech 410... Så här har jag kopplat:

Xbox -> Amitech med HDTV kabel (komponent) (med optisk ljud ut)
Xbox -> Z-680 med optisk kabel
Amitech -> Z-680 med enkel Phono till stereo kabel från biltema (20 kr). Kopplas in på "Front" bakom Z-680 kontrollpanel.

När jag tittar på TV kan jag få ut ljudet genom Z-680 i stereox2 (stereo fram + bak), fungerar bra. Dock går det inte att sänka ljudet med TVns fjärrkontroll.

/Henri

Postad 27 May 2005 - 15:08

atreyo78
  • atreyo78
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Jag har också en XBox + logitech Z-680 + Amitech 410... Så här har jag kopplat:

Xbox -> Amitech med HDTV kabel (komponent) (med optisk ljud ut)
Xbox -> Z-680 med optisk kabel
Amitech -> Z-680 med enkel Phono till stereo kabel från biltema (20 kr). Kopplas in på "Front" bakom Z-680 kontrollpanel.

När jag tittar på TV kan jag få ut ljudet genom Z-680 i stereox2 (stereo fram + bak), fungerar bra. Dock går det inte att sänka ljudet med TVns fjärrkontroll.

/Henri

<{POST_SNAPBACK}>

Ok tack så mycket! Jag ska hem och testa detta nu ikväll =) Lite tomt ljud nu med de små högtalarna jag fått koppla in =)

Postad 22 July 2005 - 21:15

jessej
  • jessej
  • Forumräv

• 776 inlägg
  • 0

Vad rekommenderas för bildöverföringskabel? Komponent, scart eller komposit?

Använd inte nånting sämre än RGB-scart eller komponent. Komposit skulle jag inte ta i med tång ens.

Obs! Scart är en kontakt som kan föra över olika signaler, varav RGB är den som ger i särklass bäst bild. Den kan också föra över t ex komposit, men då får du mycket sämre bild.

<{POST_SNAPBACK}>

Not om detta.
Amitechen har dubbla scart-ingångar, en märkt F scart, och en märkt H scart.
Det är enbart F scart som överför RGB, så det är den scart'en som kör kvaliten. Fast sen har du ju ett gäng komponent oxå, å dom är inte fel heller :)

Litet tips bara, om du har en moddad xbox, fixa M$ High Definition AV pack, det blir grönjävligt!
(för er som undrar varför jag skriver moddad så är det bara NTSC-spel som kör HDTV än, om du inte har xbmc tillexempel.... weeee ;)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.