Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Digital Video Essentials (DVE)

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 november 2002 - 15:52

CRION
  • CRION
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Tjena,
Med anledning av att så många är missnöjda med företaget som producerar "the calibrator" tänkte jag berätta om vad som kommer att bli den nya referensen för kalibrering av DVD bilden här i Europa och i USA.

Historik:
Joe Kane's produktionsbolag var det absolut första som släppte kalibrerings skiva för DVD. De gjorde också kalibrerings skivor för LaserDisc. Kalibrerings DVD'n kom redan 1997, Video Essentials. Skivan har blivit allmänt accepterad som standarden för hur recensenter världen över ställer in sina viewing sets.

Digital Video Essentials:
- Kommande referens standard för progressive DVD encoding!
Idag lagras bilden på DVD skivan med interlaced teknologi. Dvs, bilden ritas upp med ojämna rader och jämna rader av elektronstrålen på en TV. Vi har redan sett vad deinterlacers gör för bilden såsom DCDI från Faroudja och DVDO från Silicon Image.

Vad händer om man helt enkelt hoppar över interlacing plus deinterlacing steget? Vi slipper en konvertering på vägen, vi kommer också att få en högre upplösning på signalen. Tester visar att vi kommer uppleva ca 30% högre upplösning från de nya DVD skivorna som kommer att släppas. Och det bästa av allt är att även om du har en interaced spelare och en interlaced TV så är det fortfarande kompatibelt.

Så om ni trodde att Europa är dömt till "the calibrator", - glöm det! DVE kommer att släppas i en Pro version som har både NTSC och PAL upplösning.

Nedan text från Digital Video Essentials siten:
http://www.videoessentials.com/dve.htm

Digital Video Essentials, the next generation of DVD from Joe Kane Productions, is currently in production. It is designed to document the transition from standard definition to high definition images, much as Video Essentials demonstrated the difference between composite and component video in its initial release as a laserdisc to it's ultimate release as a DVD.

The majority of Digital Video Essentials is being produced in the 1080 progressive, 24 frame high definition format. In its initial release the 1080p/24 master will be down converted to 576p/25 for PAL and 480p/24 for NTSC prior to MPEG encoding for the discs. We anticipate that this disc will be among the first to employ the concept of "True Progressive Mastering" in creating the PAL and NTSC DVD's. We anticipate being able to deliver up to 30% more vertical resolution than is commonly available in current product. While fully compatible with existing interlaced players it should perform better in those players designed to provide a progressive video output. Once a high definition version of DVD becomes available the program will be made available in that format.

While it has designed to be easier for viewers to use, Digital Video Essentials will contain far more information about audio and video, including a section on high definition TV. The collection of video test material has been expanded with over 115 new or updated patterns. The new montage of images focuses on showing off the increase in vertical resolution of the progressive master plus providing an example of what can be done in High Definition video versus Standard Definition, once the HD version of the program becomes available. Mastering from a progressive source is a significant step in the direction of obtaining a high quality HD-DVD format.

The audio test section has been expanded to cover DTS and PCM audio tracks as well as providing a number of new features for audio checks. Among them will be timing of audio and video information so that the viewer can determine if they are in step with each other.

As is usual with our company, almost every part of this production is stretching the limits of technology. We are pushing the limits of high definition video in addition to taking DVD forward into the world of “True Progressive Mastering”.

The program is at the editing stage. We’ve established a group of “new” requirements for the system. First, it has to be format agnostic. We need to be able to work with images of any resolution and aspect ratio, having them come out with the best possible HD quality. A large percentage of our images are much higher in resolution than the 1080p format.

Second comes a flexibility to use layered graphics. We’ve designed many of our images in layers so that they will have functional motion. Importing the basic art allows us to set the pace of the motion in the edit. Normally they would be flattened or rendered ahead of the edit, leaving the editor with far less flexibility to stretch or shrink the time frame of the motion.

Equally important is 10 bit processing on the input and output of the editing system. We are working with a lot of subtle changes in image levels over a large are of the picture. Eight bit processing causes contouring in the image. (Getting rid of contouring in our original art was part of why we had to start the graphics all over again.)

Beyond that we need to be capable of handling picture information that goes above white and below black. As much as analog people have a lot to learn from digital, such as a format agnostic capability, the digital people have a lot to learn from the analog world, where we have soft clips at black or white. The dynamic range of the real world requires a bit of overhead and an ease into the limits of dynamic range. This is not accommodated in most HD editing systems.

Our requirements bring many important picture quality elements into the world of high definition editing. It puts the best of progressive digital together with the real world analog requirements of displaying video. Being format agnostic is an extension of our belief that when in the digital domain you need to look for its capability without imposing conventional thinking. Yet we bring some important analog capability that has been otherwise lost on the way to digital.

In addition to expanded consumer program there will be a professional version of DVE. It will address both PAL and NTSC and have test material specific to the system design and installation community. The program will also come out in high definition video via the D-Theater format. You’ll eventually see us listed at the D-VHS Movie Guide.

Mvh,
Fredrik

#2

Postad 02 november 2002 - 18:47

Unregisteredc00c89cc
  • Unregisteredc00c89cc
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0
Ser mycket fint ut pa pappret. Fragan ar val bara nar skivan slapps har i Europa samt vad kalaset kommer att kosta.

#3

Postad 02 november 2002 - 20:20

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Låter fint, är i dag en nöjd video essentials ägare.

#4

Postad 04 november 2002 - 10:49

miol11
  • miol11
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
"Låter fint, är i dag en nöjd video essentials ägare."
Instämmer med föregående talare

#5

Postad 07 november 2002 - 08:56

Unregistereda84b19d8
  • Unregistereda84b19d8
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0
Var har ni köpt dessa och till vilket pris?

#6

Postad 21 november 2002 - 12:45

forsberg_80
  • forsberg_80
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
DVE var väl påväg att skeppas för ett år sedan. Så den är bra mycket mer försenad än Calibrator blev...

#7

Postad 21 november 2002 - 15:45

horizone
  • horizone
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Ja, så tar vi det på svenska och kollar av hur mycket mindre coolt det låter. :D

Digital Video Essentials, nästa generation av DVD från Joe Kane Productions är för närvarande under produktion. Den är designad att dokumentera övergången från standard till högupplösande bild, precis som Video Essentials demonstrerade skillnaden mellan composit och komponent video när den först släpptes på Laserdisc och sedan DVD.

Majoriteten av DVE blir producerad i 1080 progressiv, 24 frame högupplösande format. I dess första utgåva kommer 1080p/24 mastern att bli nedkonverterad till 576p/25 för PAL och 480p/24 för NTSC innan den MPEG enkodas för själva discen.

Vi räknar med att denna skiva kommer att bli en av de första som anammar konceptet ”Äkta progressiv mastering” när det gäller att skapa PAL och NTSC DVD’s. Vi räknar med att kunna leverera 30 % mer vertikal upplösning än vad som finns i vår nuvarande produkt. Medans den är fullständigt kompatibel med existerande interlacade spelare så borde den fungera ännu bättre i spelare designade att avge en progressiv signal. När väl en progressiv version av DVD blir tillgängligt kommer programmet att göras tillgängligt i det formatet.

Medans den har blivit designad att vara enklare för användaren att använda, så kommer DVE att innehålla mycket mera information om ljud och bild inkluderande en version om HDTV. Samlingen av videotest material har utökats med 115 nya eller uppdaterade testmönster. Det nya montaget av bilder fokuserar på att visa ökningen i det vertikala ledet som en följd av progressiv mastering plus att den ger exempel på skillnaden mellan standard definition och high definition så fort high definition versionen blir tillgänglig. Mastra i högupplösande format är ett avsevärt steg i riktningen mot att få ett hög kvalitativt HD-DVD format.

Ljud sektionen har utökats att innefatta DTS och PCM ljudspår plus ett antal nya finesser för ljudcheck. Bl.a timingen mellan bild och ljud så att användaren kan avgöra om det är riktigt synkade.

Som vanligt med vårt företag så är nästan varje aspekt av denna produktion i närheten av vad som går att göra med teknologin idag. Vi pressar gränserna av högupplösande bild till dess gränser och tar DVD framåt mot konceptet ”Äkta progressiv mastering”

Programmet är på redigeringsstadiet. Vi har framställt ett antal ”nya” krav på systemet.
Först och främst måste det vara format oberoende. Vi behöver kunna arbeta med bild av vilken upplösning och aspekt som helst så att vi kan få ut dem i bästa möjliga HD kvalité. En stor del av vårt material är i mycket högre upplösning än 1080p.

Sen kommer en flexibilitet i att kunna använda lagerbaserad grafik. Vi har designat många av våra bilder i lager så att de kan ha en funktionell rörelse. Importera grundläggande bilder låter oss sätta hastigheten på rörelsen i redigeringen. Normalt måste de slås samman eller renderas i förväg innan redigeringen, vilket lämnar redigeraren med mycket mindre frihet att sträcka ut eller minska ner rörelsen i tid.

Lika viktig är 10-bits processing på både in och utmatningen i redigeringssystemet. Vi jobbar med mycket små förändringar i bildkvalitén över en stor yta av bilden. 8-bitars processing skapar konturer i bilden. (Att bli av med det i vårt ursprungliga material var en del i att vi måste börja om från början igen med grafiken.)

Sen måste vi kunna hantera bildinformation som ligger över vitt och under svart. Precis som analog kunskap har mycket att lära från digitalt, som t.ex format oberoende. Så har digitala läror mycket att lära från den analoga världen där vi har mjuka gränser för svart och vitt. Det dynamiska omfånget av den riktiga världen kräver en del extra utrymme och en förenklad ingång till det dynamiska omfångets gränser. Detta är en förbisett detalj i de flesta HD redigerings system.
Våra krav för många viktiga bildkvalité element in i den digitala högupplösande redigeringen. Det tar det bästa av progressiv redigering och slår samman det med den analoga världens krav på att visa video. Att vara format oberoende är vår utökning av vår tro på att i den digitala domänen behöver du titta på dess kapacitet utan att göra återkall på konventionellt analogt tänkande. Ändå ger vi några viktiga analoga egenskaper tillbaka till det digitala världen som annars skulle vara förlorade.

I tillägg till vårt utökade konsumentprogram kommer det att komma en professionell version av DVE. Den kommer att hantera både PAL och NTSC och ha test material specifikt mot system design och installatörsmarknaden.

Programmet kommer också att komma ut i D-theatre formatet. Du kommer så småningom se oss listade på D-VHS Movie Guide.

översatt av Horizone

Personligen tycker jag dom bara pratar om sin fina master och så vidare och stycket som säger "När väl en progressiv version av DVD blir tillgängligt kommer programmet att göras tillgängligt i det formatet." tycker jag tyder på att de där 30 % extra i bildkvalle får man vänta på tills DVD-progressive formatet existerar.

Det mesta i den här texten kan direkt överföras på hur "The Calibrator" är gjord. Ville bara visa hur mycket "hype" en engelsk text låter jmf med en svensk.

#8

Postad 21 november 2002 - 20:51

miol11
  • miol11
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
horizone:
Inte är ett så att du nu försöker köra en inverterad hype av DVE?! :-)

#9

Postad 21 november 2002 - 23:05

Unregistered196da970
  • Unregistered196da970
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Jag såg någon amerikansk (endast för USA) kalibreringsdisk som tydligen skulle vara ett fynd för US$90 enligt Stereophile Guide to Hometheater. Känns lite väl saftigt faktiskt...

#10

Postad 09 december 2002 - 11:49

miol11
  • miol11
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
Skickade ett mail till Joe Kane ang release datum av DVE



1 December

Mikael,

Sorry fro the delay in getting back to you. We've been working seven days a week on this project and it has taken an American holiday to provide me with the time to answer e-mails. Here's the latest on the production.

Status Report on the Production of
Digital Video Essentials

26 November 2002

We've sent the 720p and 1080i versions of Digital Video Essentials for D-Theater off to Japan for mastering and replication and hope to have the elements for the DVD version of the program finished in another month. Knowing the difficulties we've encountered in this production we still won’t be announcing a deliver date until the finished product is in hand. We hope to be able to show the finished D-Theater version at the Consumer Electronics Show in January.

Digital Video Essentials (DVE) is an ongoing program production of Joe Kane Productions (JKP). Its aim is to help consumers and the audio/video industry with the transition from standard definition video to high definition. It is being produced in the 1080p/24 frame format with 6.1 channel sound and will initially be made available in the D-Theater format in 1080i/60 and 720p/60 as well as several DVD formats. We are aiming at creating the DVD versions by down converting the 1080p/24 master to 480p/24 and 576p/25 for “True Progressive Mastering”.

As much as Video Essentials covered the transition from laserdisc to DVD, DVE on DVD will start at progressive standard definition video using “True Progressive Mastering”. It will be a step above what is currently available from DVD, having about 30% more vertical image resolution than is found in DVD's mastered from 480i/60 or 576i/50 sources. The D-Theater tapes will provide examples of true HD capability.

There is a strong possibility we’ll have the HD video and audio edited in early November. If we can keep to that schedule we should have the D-Theater versions of DVE available at the CES in January of 2003. We are not yet announcing a January 2003 delivery date, just aiming at it.

The DVD is slightly more complicated. We still have to get by the “True Progressive Mastering” stage and authoring of the discs, in addition to the multiple language translations. We've demonstrated our capability of mastering at 25 Hertz but are still working on the 24 Hertz version.

As of the end of October we continue to edit the program using the latest version of Final Cut Pro® running on an Apple Power Mac G4 with dual 1.25 GHz processors. This is our third upgrade in computers since the edit started in June. The HD serial digital video input and output device is the new AJA Video KONA HD 10-bit card specifically designed for the Apple Power Mac running Jaguar software. The codec and drivers for the AJA unit are by Blackmagic Design. Their 10 bit drivers are also being used to render images in Adobe After Effects. Firmware from AJA has allowed us a video dynamic range that extends from below black to above white. We have just over a terabyte of high speed SCSI hard drive memory from N-Stor attached to the editing system. The SCSI driver technology and hardware interface board is from ATTO Technology.

Even though the edit was officially started in June, the editing system itself is still being updated on a regular basis. We anticipate additional hardware changes before then end of October. Parts of what we've assembled prior to this will have to be done again.

In the months of editing DVE we've spent much of our time contributing to the knowledge base and functionality of the system. We've worked with a number of hardware and software configurations, assisting in determining what's needed to make the 1080p/24, 10 bit system work. Several new test patterns have been created for performance checks on the video. They will become part of the HD version of DVE.

The history of the program goes back to our experiences in creating Video Essentials as a DVD. In the nine months it took to author that disc we discovered a lot of variables in player capability as well as disc navigation options that could upset many DVD players. At the time of discovering these details it seemed like a good idea to put together a program telling consumers about DVD navigation and player options as they were spelled out in the system specifications, then look at the reality of products on the market. At the time players were evolving so fast we couldn't keep up with it in the script. Portions of it will make it into the DVD of DVE.

Once VE came to market in October of 1997 we found that manufacturers, retailers, the press and consumers were having trouble understanding component video. Many of them were connecting the DVD player to the display via the composite video port. A second script was started to address that concern.

In the early part of 1998 we were presenting CEDIA Regional courses talking about the coming of DTV and HDTV. A third script was started, much of it being written as we assisted in the HD rollout in November 1998. We had a lot to say about our first experiences with DTV stations going on the air. At the January 1999 CEDIA Regional in Boston we asked a number of key industry people to join us in a discussion of the three scripts. We asked where they would like to see us go with our next production. The most requested topic was the transition from standard definition to high definition. The DVE script was started while still at the Boston Park Plaza hotel. The program would serve as a benchmark for the emerging digital technology.

It took two more years of experience with DTV before we had a script we were willing to pass around to key industry people for comment. Often times issues being addressed in the script were being fixed before as we showed individuals copies of our ideas. Test pattern trials became part of the five CEDIA Regional Education seminars in 2001 as well as being discussed at industry meetings at JKP. Enough script revisions were in place by May of 2001 that we decided to start the production.

Our choices of how the program would be produced changed as often as the script during its first two years of gestation. That continued into the production itself with the addition of references to the D-theater format.

Creating graphics at a 1080p resolution called for finding help from the motion picture graphics industry. In May of 2001 free-lance help was available because of a threatened actor's strike. The person we eventually hired had worked on some prominent movies at one of the best known facilities in Hollywood. He had many new ideas he wanted to try and proceeded to take us off into uncharted territory. Many of the ideas interested us as innovation has always been part of our company charter. Unfortunately after much time and money invested, it became clear these ideas were not going to work in a time frame appropriate to our project. We’ll follow up on some of them in future efforts.

In January of 2002 we shifted gears to a more traditional form of computer animation for such high resolution images, essentially starting the graphics portion of the program all over again with a different crew. About the same time we were introduced to the potential of an editing system that wouldn't require transformation of all of the source files into a video format. We could work in the format, size and aspect ratio in which they were created.

Once again we placed ourselves in uncharted territory. The program edit, which was scheduled to start in April, didn't get going until the end of June. Even then it was fraught with crashes, software glitches, and hardware interface problems.

There were some really great high points early on in the production. Famed cinematographer Allen Daviau and his crew joined us for a film shoot. We were after a short segment that would make a statement about film's capability as an image capture medium. As much as film shoots are common in Los Angeles, this time it was Joe Kane Productions being responsible for the many large trucks and crew lined up on the street. We discovered first hand how valuable all of these people are in obtaining a good product. We also gained a much better understanding of the time involved in making a movie. It took the better part of a twelve hour work day to capture two minutes worth of final product. That doesn't count the number of days it took to storyboard that portion of the script, scout the locations, find the on-screen talent, assemble the crew and equipment, and process and transfer the film. Morning call for cast and crew was at 5 am. It was also the birthday of one of the cast members so a small party was part of the day's activity. The high definition transfer of that film to video has become a reference source of high quality material.

The production of DVE has been as much a technology development project as it has been the assembly of a program. In our own way we have created a need for particular capabilities in editing, then helped bring them about. We feel our combined efforts have accelerated the availability of new technologies and that in another few months our requirements of an editing system will be routinely accessible.

Joe Kane

#11

Postad 13 januari 2003 - 17:41

horizone
  • horizone
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Trevligt med svar från tillverkaren men vad säger han egentligen. "Vi är inte klar än". Snacka om mycket snack och liten verkstad. Och folk gnäller på the calibrator :-)

De flesta tekniska svårigheter den här mannen berättar om har The Calibrator skaparen också mött och klarat av före dessa individer. Okey det blir säkert en suverän produkt men som alltid när det gäller Amerikanare så ska det vara så stort och bra och förmodligen dyrt. Vi får se vad vi får för de 900 kr jag hört ryktas om att den ska kosta.

#12

Postad 13 december 2005 - 13:47

mattef
  • mattef
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Hej!


Kan man calibrera en tv för 2 olika system? Det är väl antingen PAL eller NTSC man kan väl inte optimera en tv för båda samtidigt eller?

#13

Postad 19 december 2005 - 10:47

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Ha ha.. Kul att du hittade den gamla tråden. Det beror ju helt på din TV om du kan lagra två inställningar. Men på en nyare modell kan du det, jag kan t ex lagra flera olika inställningar på min projektor. Om du ska kalibrera en inställning för PAL och en för NTSC så behöber du dessvärre båda skivorna. DVE finns ju både som PAL och NTSC, blir ju dyrt i julklappstider :angry:

Peter

#14

Postad 19 december 2005 - 12:28

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
DVE PAL finns att köpa för runt 150kr så det är inga jättepengar vi pratar om :angry:
Kanske något att önska sig i julklapp?

#15

Postad 03 april 2006 - 14:05

Unregistered24c55d59
  • Unregistered24c55d59
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Hola! Kanske fel tråd ( flytta gärna om jag har rätt)

Jag sitter med en 32" vanlig glasbitsTv och en surroundanläggning bestående av Dali Concept serien och en Denon 2105a

Nu undrar jag om det är nån idé för mig som har en glasTv och en receiver med autoinställning av avstånd mellan högtalarna att införskaffa Digital Video Essentials (PAL) överhuvudtaget.

Kommer jag att bli nöjd och se/höra nån njutbar skillnad????

Jag är förbannat sugen, men tveksam.
En förutsättning till bästa resultat är ju självklart att jag utnyttjar skivans alla möjligheter till max vilket jag också kommer att göra.

MEN är det värt det för min del med mina prylar??

Tacksam för svar
Mvh/PapaDaddy :blink:

#16

Postad 11 november 2006 - 11:13

NosFrankSinatra
  • NosFrankSinatra
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Vad är egentligen DVE? Är det en kabel man kopplar in i tvn? Är det som en station, likt DVDn som man sen kopplar in i tvn? Jag är helt grön och hittar inte information om hur det är. Om man sen införskaffar en DVE, hur kopplar man in den för bästa möjliga kvalité? Tänkte om man kan koppla in via scart, svideo osv osv..

#17

Postad 11 november 2006 - 11:55

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

  • 1 567 inlägg
  • 0
DVE står för Digital Video Essentials och är en DVD-film som steg för steg hjälper dig att ställa in ljud och bild i din anläggning. Den visar t.ex. en speciell testbild och ger dig instruktioner hur du skall t.ex. ställa in Kontrasten..

#18

Postad 11 november 2006 - 18:32

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Och en DVE version med HD DVD är på väg.

#19

Postad 11 november 2006 - 19:18

NosFrankSinatra
  • NosFrankSinatra
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Det är med andra ord mer värt att invänta den? Eller ska man slå till på den "vanliga".

#20

Postad 11 november 2006 - 19:33

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

  • 1 868 inlägg
  • 0
Du kan trygt börja med DVE DVD och ja den gör faktiskt skillnad. Det är en riktigt bra produkt och värd pengarna. köp den hos www.axelmusic.com

#21

Postad 12 november 2006 - 10:11

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

  • 1 868 inlägg
  • 0
Går det att ställa in färgerna när man kör DVD spelaren via HDMI.

Har testat alla filter men får det inte att funka. Hur ställer man in färgerna när man använder HDMI.

#22

Postad 18 november 2006 - 22:40

MiJo
  • MiJo
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

DVE står för Digital Video Essentials och är en DVD-film som steg för steg hjälper dig att ställa in ljud och bild i din anläggning. Den visar t.ex. en speciell testbild och ger dig instruktioner hur du skall t.ex. ställa in Kontrasten..

<{POST_SNAPBACK}>


Kan man alltså bara köra den för dvd-spelaren eller går det att göra för digitalboxar också?

#23

Postad 22 november 2009 - 23:26

pimmen
  • pimmen
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
drar upp denna gamla tråden för det kändes som den mest lämpliga, jag undrar om det gör bilden rättvisa att på något sätt få stillbilderna man använder från dvd:n till en usb sticka? och min fråga är väl framförallt då vad kan man använda för program för att få ut bilder av samma kvallité på skivan

jag märkte nämligen att min bild blev rejält mkt sämre när jag kopplade via min receiver, så jag vill kalibrera alltsammans igen

#24

Postad 10 januari 2010 - 12:12

dgordon
  • dgordon
  • Forumräv

  • 671 inlägg
  • 0
Hur lång tid tar en klaibrering?
Kan man få svartare svart med denna skiva?
Hjälper den med Bias/Gain och liknande inställningar, eller är det bara brightness/contrast..?

#25

Postad 10 januari 2010 - 19:37

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Hur lång tid tar en klaibrering?
Kan man få svartare svart med denna skiva?
Hjälper den med Bias/Gain och liknande inställningar, eller är det bara brightness/contrast..?


Beror på hur noga du är
Den ska innehålla svartare än svart
Du kalibrerar Bias/Gain med hjälp av den medföljande gråskalan i dvd:n. Kolla först att din teve har Bias/Gain-kontroller.

#26

Postad 11 januari 2010 - 00:50

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Körde lite häromdagen men tycker det är krångligt att förstå allt.
Kanske är värt några tusen med ISF-kalibrering.

#27

Postad 12 januari 2010 - 13:06

Unregistered8344c668
  • Unregistered8344c668
  • Lärjunge

  • 257 inlägg
  • 0
jag körde med en guide som jag skrev ut, http://www.component.se/docs.php?id=65. Utan den var det ingen idé att ens försöka som glad amatör. Blev faktiskt bra. Går igenom basic inställningar, vill man kan man dock göra otroligt mycket mer med skivan.

#28

Postad 12 januari 2010 - 14:26

Zhentro
  • Zhentro
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Här finns också en bra guide från Hemmabiotidningen med utförliga bilder.

#29

Postad 12 januari 2010 - 14:36

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Tack killar för länkarna,ska ta och läsa dom genast. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.