Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2010-11-25

Betyg: Betyg: 8


 

  1. Genre: Fighting/Äventyr
  2. Release: 2010-10-15
  3. Utvecklare: CyberConnect2
  4. Utgivare: Namco Bandai
  5. Plattform: PS3, Xbox 360


Det nya NSUNS drar fram som en orkan, därav namnet.

Jag hade ingen erfarenhet av varken Naruto-animen eller –mangan innan jag började med NSUNS 2. Jag hade sträckt mig till att läsa kanske tre kapitel i mangans inledning och det var inte riktigt min grej, kände jag. Oj, så fel jag hade när jag hade kommit in i spelet. NSUS 2 är en riktigt bra plattform för oinvigda att intresseras av konceptet och Naruto-universumet. Såvida man inte gillar ett actionpackat äventyr med feta mellansekvenser och inspirerande gameplay, som trots en ganska stressad berättelsetakt lyckas avslöja Narutovärldens djup som finns i de över 300 avsnitt som finns ute i Shippuden-serien.

Shippuden i speltiteln motsvarar den andra fasen i serien. Ninjan Naruto återvänder till sin hemby Lövgömman i Eldlandet efter att ha varit borta i tre år. Naruto är en s.k. jinchuuriki, en mänsklig behållare för en uråldrig, demonisk kraft, och antagonisterna i Shippuden, gruppen Akatsuki, är ute efter att extrahera denna niosvansade tingest för ett speciellt syfte - nämligen världsdominans. Spelaren får möjlighet att följa Naruto & Co:s kamp och resa mot fiender med enorm kapacitet.

Det kanske låter lite luddigt, och jag själv fick läsa igenom en hel del manganummer för att förstå till fullo hur universumet fungerade och hur de rådande förhållandena såg ut. I stort sett är det en Soul Calibur-doftande action-beat-’em-up med JRPG-element, och det passar konceptet riktigt bra. Likt välkända One Piece och Dragonball så är det storslagna strider, klichéartade dialoger och en smäktande atmosfär som står att vänta.

”JRPG”-delen är den sämsta delen och går ut på att man skall vägleda Naruto eller någon annan protagonist genom dialoger, menyer, mellansekvenser och abnormalt långa sträckor. Det man sysslar med är egentligen bara att samla saker som ligger omkring på marken, för att skapa tillhyggen för stridsscenerna som dyker upp rätt frekvent, samla på sig föremål som liv osv, och interagera med spelets berättelse. Inga konstigheter – hela den episoden kan ses som en transportsträcka till de magnifika mellan- och fightingsekvenserna, även om den, stundtals, är odrägligt lång på grund av en löjeväckande massa backtracking som lätt kunde undvikts.

Nej, Narutos starka kort ligger i fightingmomenten. Rent tekniskt är slagsmålen väldigt enkla – två ninjas med understöd möter varandra i en duell, på tid, med (om man lirar story) uppgifter som man kan uppnå, individuella specialkrafter och föremål som kan användas i nödlägen. Som tillägg till det får man även slåss med hjälp av QTE, för att utlösa förutbestämda stridsscener karaktärerna emellan, ett beslut gjort för att behålla autenciteten och kontakten till animén. Personligen tycker jag det är lite synd, eftersom man ibland blir så upptagen med QTE-momentet att man missar själva striden. Det imponerande med spelets handgemäng är den visuella upplevelsen som presenteras – slagen är oftast inte att leka med. Det flyger kastknivar, slag, sparkar, jutsus och allt möjligt medan sekvenser från animen spelas ut ibland. Grafiken under dessa scener är underbar.

För att göra spelet mer taktiskt än bara rena buttonmashingfester så tar man också Narutokaraktärernas föredragna stil i beaktning – det finns genjutsu, taijutsu, ninjutsu och liknande stilar som gör att vissa är bättre på närstrid än andra, till exempel.

Kontrollen hjälper även den till att göra fightingdelen speciell. Den är simpel, lättlärd och, om man håller sig ifrån buttonmashing, även benägen till ett visst djup. Förutom de vanliga kommandona såsom slag, kastande av knivar, användning av föremål, undanmanövrar och understödsförfrågan så fokuserar Naruto sitt krut på chakra, Narutovärldens svar på ying och yang – ett slags kroppsligt energiflöde som bäraren kan manipulera för fysiska ändamål. En knapp reserveras åt att ladda upp chakraflödet, som senare kan utlösa en speciell jutsu som är unik för varje kombatant i spelet. Det finns även ultimata jutsus och kombinerade ultimata jutsus som kan användas av fightern respektive supporten och fightern.

Kameran fungerar mestadels och ställer egentligen inte till några problem, men kan i vissa stunder råka fastna i väggen så att spelplanen skyms, vilket kanske inte alltid är roligt. Tillfällena är dock sällan, så det är inte något att haka upp sig på.

Grafiken är vacker cel-shading. Man besöker många områden som målas ut på ett väldigt färglatt, och emellanåt, mörkt vis som således gör varje plats unik på sitt eget sätt. Mycket av det som är porträtterat är också oerhört detaljrikt trots cel-shading och striderna får en extra dimension genom de livfulla animationerna som skulle kunna vara tagna från självaste animen. Det negativa kan väl vara AA:n som är obehagligt omärkbar på karaktärernas läppar framförallt, som i stort sett försvinner eller hackas sönder av ojämna linjer och ger ett fattigt intryck.

Ljudbilden är också den stabil, med röster lånade från animen (hur många gånger har jag nämnt animen nu?) och toner värdiga ett gladlynt men stundtals allvarligt ninjaspel. Låtarna kan lätt byta från vemodiga till riktigt up-beat och rösterna är involverade, även om jag har läst att vissa tycket det motsatta. Visserligen kanske inte alla spelar med japanska röster, men det är nog vad jag skulle rekommendera i sådana fall.

Online kan diskuteras. Själv har jag inga bra erfarenheter av det, eftersom det dels var svårt att hitta motståndare, och främst motståndare som passar sin egen nivå, och dels laggade det fruktansvärt när man väl var i strid med pågarna. Latensperioden låg väl på några sekunder och det var tillräckligt för att rubba planering inför nästa slag och chansen att parera försvann ögonblickligen eftersom det ibland kom helt oannonserat.

I slutändan är Naruto ett riktigt bra och mysigt spel, med bataljer som etsar sig fast på näthinnan tack vare de vackra, bombastiska scenerna. För att krydda på grundmaterialet så står en stilren, grafisk upplevelse att vänta med involverande röstskådespelare som angränsar till kliché. Problemet kan ligga i att alla inte vet vad Naruto är, och inte tar till sig innehållet eftersom de antar att man behöver vara en fan-boy sedan innan. Det kan vara en riskfaktor; men de som väl testar på NSUNS 2 kan komma att få en riktigt trevlig stund framför tv:n.

 


+ Bra celshadad grafik
+ Stridssekvenserna
+ Ljudet, musiken
+ Trevlig story
+ Godis för fansen


- Allt utanför slagsmål och storysekvenser
- Mycket backtracking
- Kräver nästan att man sätter sig in lite
- QTE gör att man missar mellansekvenserna
- Online
- Tydlig AA-brist

 

8/10 – Mycket Bra

Skribent: Filip_M



 Medelbetyg:
Allmän produktfakta

Allmänt

Genre Äventyr Fighting Plattform
Antal skivor 1 st
Max antal spelare (oavsett spelsätt) 2 spelare
PlayStation 1
PlayStation 2
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation 5
Rek. åldersgräns 12 år

Bildegenskaper

Stödda videoformat 720p

Design

Exklusiv utgåva (samlarutgåva/limiterad) Nej

Funktioner

Funktioner

Spellägen

LAN-stöd
Lokal multiplayer Ja
Antal spelare per dator/konsol 1 2 spelare
Online multiplayer Ja

Övrigt

Lanseringsår 2010
Utgivare Namco Bandai Games America
Utvecklare CyberConnect2

Länkar

Varumärkets produktsida
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.