Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

James Bond: Bloodstone

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2010-12-12

Betyg: Betyg: 6


 

  • Genre: Action-Äventyr
  • Release: 2010-11-05
  • Utvecklare: Bizarre Creations
  • Utgivare: Activision
  • Plattform: Xbox 360, PC, PS3, NDS


Bond. James Bond.

Jag har alltid velat nämna den brittiska gentlemannens hälsningsfras i ”officiella” sammanhang. Den slår med lätthet in sig på listan som en av de tyngsta kultklassikerna. Synd bara att Ian Flemings kärleksbarn sällan får samma erkännande i spelvärlden.

Blood Stone är exklusiv för spelserien och kommer alltså inte att dyka upp som film vid ett senare tillfälle, vilket i den efterklokes tecken kan ses som något bra. Berättelsen är rätt lövtunn för att vara James Bond och inte alls så medryckande som man hade hoppats.

Nu är det nämligen dags för agent 007 att stoppa ljusskygga krafter från att utveckla ett biologiskt kärnvapen, med mål att, tja, utrota allt liv på jorden - om inte världsledare hostar upp lite riksdaler, det vill säga. Bond får resa till gudsförgätna ställen runtom i världen i jakt på information, vilket inte är så lätt som man hade kunnat tro. Helomvändningar i storyn är närvarande och en het brud är givetvis i fokus.

Materialet skall vara rätt påkostat har jag hört; Bruce Feirstein (flera Bond-produktioner) ligger bakom manuset, Judi Dench, Daniel Craig och Joss Stone bidrar med finfint röstskådespel och en relativt verklighetstrogenhet i fråga om liknelse, musiken är typiskt Bond. Bombastisk och högtravande med lite classy känsla över sig, med andra ord tipp topp. Det gör att man får lite förväntningar på att det skall bli något bra, och även om det håller en uppe en fredagkväll så gör inte materialet mycket för att nagla fast spelaren.

Nygamla James får i gammaldags stil skjuta legoknektar, stjäla information, medverka i pugilism och slå ner tankspridda vakter bakom skydd och liknande. Vissa antagonister är seglivade dock och kräver att man ska köra ner dem i diket i en hisnande biljakt med en varierande uppsättning bilmodeller, däribland en... bilbärgare.

Kontrollen ska man väl inte klaga på heller – utvecklarna har troligtvis följt manualen till Gears of War. Det gäller i stort sett att skydda sig bakom olika föremål, hoppa fram och plocka några snubbar, lösa QTE:s (som för övrigt är svinenkla; tryck på A eller X tre gånger), styra bilen riktigt och utföra en präktig nacksving på vakter bakifrån. Förutom att kontrollen kan bli lite oresponsiv och i biljakternas fall svårstyrd så finns det inte mycket att anmärka på, det är bra gjort. Det är egentligen inte det som är det största problemet här, det är innehållet bara.

Beskrivningen av spelet gäller tio fall utav tio. Man skjuter ner några, smyger på andra, åker på biljakt och skjuter några till. Just Bond har ju vissa färdigheter som gör att man kan leka med hans yrke, för jag vet inte om MI6 huvudsakligen kastar ut sina agenter på självmordsuppdrag med enbart rätten att döda, i princip.

Grafiken gör sig bra i många fall dock. Det ser överlag okej om inte bra ut, och speciellt effekterna samt mellansekvenserna är välregisserade. Biljakterna som är spelets svaghet har fått en sjukt fin behandling då det händer flera saker på samma gång (vilket är ett av problemen gameplaymässigt) som är visuellt befriande även om man sitter och svettas bakom ratten. Liknelserna är som nämnt bra och det är inte alltför stelt, även om man märker av att de är lite som skyltdockor. Fysiken fungerar, men tar inte upp svängrum, och animationerna är som sagt lite, men bara lite, stela.

Multiplayer är tveksamt. Man får välja mellan Capture the flag- och deathmatch-liknande lägen där man ställs mot det andra laget, med väldigt få banor att välja mellan. Systemet är som de populära online-liren nuförtiden, som CoD och Modern Warfare, med ett rankingssystem á la RPG. Onlinebiten hade kunnat bli bra om inte communityn var stendöd (p.g.a. för hård konkurrens) och om själva spelupplevelsen inte var begränsad. Som det ser ut nu så spawnas man på samma ställe (lätt med spawnkills), det är urenkelt att campa, de spellägen som finns är för få och matcherna är odynamiska. Jag spelade en match och sprang i stort sett runt och melee-mördade allesammans (säkert sex stycken, varav tre-fyra på raken) eftersom man är nästintill övermänsklig och dödar allting på ett meleeslag. Banorna är rätt korta, vilket gör att man lätt kan springa fram och ge motståndarna en riktig snyting. Varför då använda vapen?

Nej, Blood Stone når inte riktigt upp till sina konkurrenter, och har inte det där skimrande ljuset omkring sig som Goldeneye har och hade. Det är påkostat, lyxigt, relativt stabilt, men det är samtidigt begränsat, kommer till korta och repetitivt. Biljakterna blir lätt tröttsamma också. Jag är skakad, inte rörd.

 

+ Stabilt gameplay
+ Påkostat
+ Ambitiöst
+ Bra grafik - ibland


- Begränsat
- Biljakter
- Multiplayer
- Manuset

 

 

6/10 – Godkänt

Skribent: Filip_M



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.