Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

World of Warcraft: Cataclysm

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2011-02-19  |  3011 besökare

Betyg: Betyg: 9


 

  • Genre: MMORPG
  • Release: 2010-12-07
  • Utvecklare: Blizzard
  • Utgivare: Activision
  • Plattform: PC


Den tredje expansionen i ledet injicerar det som behövs.

World of Warcraft har sedan 2004 fullständigt krossat allt motstånd i sin genre och tuffar på som ett väldigt skrämmande tåg med monopol på MMORPG-scenen. Skrämmande just för att det ständigt utvecklas och ömsar sitt gamla skinn för att ersätta det med ett nytt, skinande, mer idealistiskt fjäll. Så är även fallet i Cataclysm; tillägget som revitaliserar ett redan episkt äventyr.

Denna gången sparkar den ondskefulla draken från Warcraft II – Deathwing – igång ytterligare en expansion då han går bärsärkargång från sin håla i Deepholm, och bryter den dimensionella barriären till Azeroth, vars struktur förändras till följd av attacken. Detta ger Blizzard en ypperlig chans att fylla de redigerade områden som drabbats med nytt liv, quests, raiding targets och annat krimskrams. Bland annat 3500 quests, sju dungeons, tre raids och uppfräschade uppdrag står på agendan för varje ivrig gamer, som dessutom får leka i helt nygjorda Kalimdors och Eastern Kingdoms innandömen.

Fortsättningsvis har level cap höjts från lvl 80 till 85 och tillhörande prof. skill cap från 450 till 525. Statssystemet är omgjort, klasser har reviderats och lagts till, PvP, raid och guild har fått ett uppsving etc. Dessutom har Blizzard integrerat ett rådgivningssystem för alla skills (ex. poison är effektivt mot starkare fiender då de blöder HP) i syfte att underlätta för nya spelare som inte är familjära med spelet, vilket både är välkommet och underligt med tanke på Cataclysms position som tredje tillägget i serien.

Två nya raser introduceras till Cataclysm – det gotiska, deppiga Worgen stärker the Alliance medan det satiriserande, kapitalistiska, oseriösa Goblinfolket sprider inflation i the Horde. Båda klasserna är i sin tur intressanta, och erbjuder en fin introduktion till nya såväl som gamla spelare, och bibehåller sin charm även efter ett par dings och quests. Nu finns det heller inga restriktioner i fråga om klass, utan nu kan man äntligen se en Human Ranger eller en Tauron Priest för den delen.

Man kan nu även flyga runt i Azeroth. Mycket klagomål riktades åt att man inte kunde ta sig fram snabbare i spelvärlden, som är överdrivet stor och dessutom utspridd. Uppdragen ligger inte precis bredvid varandra och det är mycket backtracking osv. nu kan man i alla fall ta sig fram enormt mycket snabbare och man sparar effektiv tid som man kan lägga på annat, typ klara av questen på samma tid som det tog att ta sig till områden där de var utsatta.

Förutom de imponerande utmaningarna som finns att erövra så har Blizzard gjort det tämligen svårare att raida och utforska dungeons, vilket manar till ett försiktigare närmande i fråga om taktik och strategi när man sätter ihop sin lilla rag-taggrupp och påbörjar sitt korståg. Den klassiska helarklassen har numer en blygsammare roll och får agera utifrån sina begränsningar, eftersom mana burn är redigt mycket större när man kastar sina healing spells. Många är de som har klagat på broken healing osv, men det är alltså helt i sin ordning – utmaningen skall bli större. Även tanks och DPS:are har blivit noterbart nerfade och är inte längre lika overpowered som i Lich King, vars gameplay markerade en ny era i WoW som innebar att många noobs fick plats då det inte krävdes mycket skill varken i raids eller dungeons. Man behövde bara en stark tank med mycket aggromöjligheter, en DPS med överlägsen AoE och en nästintill odödlig healer. Nu har man återgått till det gamla formatet.

På tal om det gamla formatet; Cataclysm är essentiellt just det – en moderniserad återgång till originalet. WoW är i sin ursprungsform redan beroendeframkallande, och det krävs i mångt och mycket inte hundratals tillägg och förändringar för att göra det till ett bättre spel. Blizzard hoppar på retrovågen och förnyar sitt gamla underverk med nytt innehåll, i en snyggare förpackning.

Cataclysm har så klart inte lämnat grafiken oberörd – utvecklingen syns speciellt nu när flera områden är riktigt upphottade. Skarpare texturer, klarare vattengrafik, varierade, intressanta miljöer och en högre lägstanivå bidrar till spelupplevelsen. Problemet med en effektiv phasing har dock uppstått i och med Cataclysm, och det är inte många glada miner bland supporterskaran.

Ljudet är förmodligen det enda som är orört, förutom de nya ljudfilerna till Worgen- och Goblinklasserna. Deathwing har ingen roll likt Arthas i WoW: WotLK och de nya quests som finns till förfogande basar inte över några egentliga ljudspår. Men det är trots allt inte där fokusen bör ligga heller.

Nej, fokuset ska ligga på gameplay, för det är det som trollbundit oss MMORPG-junkies i sju år, och kommer fortsätta att göra det ett bra tag till. WoW: Cataclysm går tillbaka till rötterna, balanserar felaktigheter och förstärker svagheter på ett utomordentligt sätt. Förlänger livslängden med flera år. En spelserie som funnits av ren slentrian får nu en ny mening och kanske också sitt slut i och med Cataclysm, katalysatorn för världens populäraste virtuella sagovärld.


+ Gör bra bättre
+ Större utmaningar
+ Mycket mer att göra
+ Fylligt
+ Utvecklat och genomarbetat
+ Man kan äntligen flyga i Azeroth!
+ Goblin och Worgen – intressant
+ Går tillbaka till rötterna
+ Grafiskt uppsving


- Vardagen
- Phasing

9/10 – Fantastiskt

Skribent: Filip_M



Allmän produktfakta
 Här finner du egenskaperna hos produkten. Ifall du anser att något är fel kan du, om du är inloggad, redigera dessa på produktens Prisjaktsida.
 

Allmänt

Genre MMO Äventyr RPG Krig Fantasy Arkad Party Action
Expansion (kräver grundspelet) Ja
Format Fysisk utgåva
Rek. åldersgräns 12 år

Funktioner

Funktioner

Spellägen

Lokal multiplayer Nej
Online multiplayer Ja

Systemkrav

Operativsystem Windows XP Windows Vista Mac OS X Windows 7

Övrigt

Lanseringsår 2010
Utgivare Blizzard Entertainment
Utvecklare Blizzard Entertainment

Länkar

Varumärkets produktsida
Prisjakt © 2000 - 2022 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.