Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Darkspore

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2011-05-05

Betyg: Betyg: 6


 

  • Genre: RPG
  • Release: 2011-04-18
  • Utvecklare: Maxis
  • Utgivare: EA
  • Plattform: PC


Spores mörka tvilling är repetitiv och enkel.

Spore var en relativt intressant historia. Idén var unik – utveckla din egen art genom evolutionens djungler och skapa dominans över universum med din egen ras. Tyvärr föll utförandet platt och det blev inte så bra i slutändan.

Darkspores berättelse är lite luddig, men en Spore-civilisation utvecklar supersoldater med modifierbara gener, som kallas E-DNA. Dessa soldater skapar en militärmakt, men generna muterar av sig själva och vänder sig mot sina forna mästare. De nya härskarna är korrupta och ödelägger planetsystem efter planetsystem och kallas för Darkspore, och det är din uppgift som en av få Spores att slå tillbaka mot det mörka hotet som utplånat din ras.

Man får tre supersoldater i rollerna tank, ranged eller assassin att lira med, och alla har olika egenskaper. Man kan köpa nya soldater allt eftersom. Man skickas ut på ett fält för att hacka ner fiender i ren Diablo-anda, ett typiskt hack-n’-slash-upplägg då man lootar, spelar i en slags ”dungeon” per bana och möter bossar och hordes. Låter det kul? Ja, det gör det. Men är det kul? Inte efter en stund. Det är blodigt, vuxet och befriande att ödelägga banor efter sig, men Darkspore har tydliga nackdelar.

Problemet ligger i Darkspores hållbarhet. Man ska alltså rensa upp varje infekterad planet (och det är många) och hacka sig igenom horder av ansiktslösa monster, allt medan man samlar items, får xp och utvecklas samt låser upp nya supersoldater. Jag tyckte det var skitkul att vara helt överlägsen och bara rensa allting som om de vore myror under min känga, men sedan började jag inse att det inte var så kul att vifta bort hela bossar med massa debuffs utan vidare problem. Dessutom blir det repetitivt efter en stund, eftersom man inte får fler uppgifter än att krossa samma fiender i olika former.

Man kan uppgradera sin karaktär genom utsmyckningar som man plockar upp i de repetitiva banorna, och det är kul att se sitt monster utvecklas, men utsmyckningen finns bara för att det är en avgrening av Spore och det är inte kul då monstren inte har någon ”själ”. Det känns onödigt, som om man klär på en skyltdocka. Jag tycker inte man känner att karaktärerna utvecklas heller, även om de gör mer skada och får mer liv.

Dessa världar och fiender har dock ett tema, typ en gräsplanet, och dina kämpar har ett element som gör dem starkare eller svagare mot andra element. Möter man eld som eldsoldat så är det en nackdel, och det är ett bra försök till att göra det taktiskt. Men det räcker inte.

Man är nämligen för mäktig ändå. Jag vet inte hur många banor jag har plöjt igenom med min första tank, en muskelknutte gjord av flammande sten, och hans abilites som inkluderar bl.a. meteoritregn är patetiskt övermäktiga, då den kan ta ut flera fiender på samma gång och hacka ner en boss med säkert tunga sköldspecs på några sekunder. Cooldown är väldigt hjälpsam då man inte behöver vänta länge. Att man kan byta mellan tre olika soldater under tiden man slåss förenklar det ännu mer, och utmaningen ligger därmed på bebisnivå. De försöker ersätta det med hektiska strider där många fiender samlas på skärmen, vilket visserligen är trevligt, men inte tillräckligt.

Co-op-element finns, såväl som PvP, och de kan diskuteras. Co-op blir snabbt jättetråkigt p.g.a. bristande samarbetsvilja och att det blir kaotiskt, obalanserat (man är ju tre powerhouses och man kan byta mellan tre karaktärer vardera) och, om man har otur, lämnas ute för att de andra två plöjer igenom hela banan utan att stöta på förhinder. PvP liknar strategi-RTS såsom HoN, LoL och DotA, men det är rätt så urholkat och inte lika spännande eller belönande.

Kontrollen är dock mycket enkel, även om det är mycket menyer att trycka på och vela sig runt i. Ljudet är väldigt drömmande och trippigt, mysiga toner som står i kontrast mot den något våldsamma tonen i spelet. Grafiken är tyvärr inte särskilt unik och mycket grådaskig med mörka teman, även om det finns glada världar med mycket färg. Bandesignen är oftast kopierad från en mall och väldigt utstuderad.

Det känns lite som att Darkspore ville göra något fint och stort av sitt Sporeuniversum för att hedra Will Wright. Eller så ville de helt enkelt slå sig in i en ny genre. De har receptet med en potentiellt stark grund fylld av Diablotendenser, men jag tycker att det faller ungefär lika platt som Spore gjorde. Det är kul en stund, belönande i början av resan, men blir snabbt träigt och mycket av samma sak. Man spelar det av ren slentrian. Det är synd, då jag fullkomligt älskar genren i övrigt.

 

+ Bra gameplay i grunden
+ Tåligt i början
+ Trippig musik


- För enkelt
- Repetitivt
- PvP och RPG-inslagen
- Tråkig grafik

 

 

6/10 – Godkänt

Skribent: Filip_M

 



 Medelbetyg:
Allmän produktfakta

Allmänt

Expansion (kräver grundspelet) Nej
Format Download Fysisk utgåva
Genre Äventyr Simulator RPG Sci-fi Arkad Party Action
Rek. åldersgräns 16 år
Serie

Funktioner

Funktioner

Spellägen

Lokal multiplayer Nej
Online multiplayer Ja

Systemkrav

Operativsystem Windows XP Windows Vista Windows 7

Övrigt

Keyword
Lanseringsår 2011
Utgivare Electronic Arts
Utvecklare Maxis

Länkar

Varumärkets produktsida
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.