Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inversion

Skriven av: Filip_M  |  Datum: 2012-07-19

Betyg: Betyg: 4


 

 

  • Genre: Third Person Shooter
  • Släppdatum: 2012-07-13
  • Utvecklare: Saber Interactive
  • Utgivare: Namco Bandai Games
  • Plattform: Xbox 360/PS3/PC

 

En blek Gears of War-kopia.

 

Inversion minns jag som en smaskig nyhet inför spelåret 2012. Manipulera tyngdlagarna, förstöra omgivningen, passande fysik för ändamålen och allmänt häftiga nyheter såsom att hoppa på sidan av väggar och liknande? Allt medan du hade ett stabilt TPS med en twist? Inte konstigt att jag hoppade på spelet så fort det damp ner i brevlådan. Tyvärr motsvarade det inte förväntningarna.

I vilket fall så berättar Inversion den sympatiska berättelsen om Davis Russel (Marcus Fenix) och hans jakt på sin far Adam... jag menar familj som försvunnit under en plötslig invasion från Lutadores (Locusts). Davis slår följe med sin partner i polisstyrkan, Leo Delgado (eller Dom?) för att stoppa invasionen, hitta sin familj och undersöka varför tyngdlagarna inte stämmer längre.

NEGATIVT

 

Berättelsen – Det räcker inte att förlöjliga premissen i inledningen av recensionen, jag måste verkligen belysa hur tråkig, fantasilös och omärkbar dramaturgin är i Inversion. Det är verkligen skrattretande, jag blev nästan sur när jag började spela och fick reda på omständigheterna. Det finns väldigt mycket att peka finger åt, så jag nämner bara några få.

Davis Russel är så generisk och så ointressant, att man undrar vad de gjorde på Saber när de tänkte plagiera Gears of War rakt av. Huvudpersonen är stentråkig, är lika emotionellt investerande som Marcus Fenix, ointressant och verkar ha tunnelseende genom allt som sker. En invasion inträffar och mystiska monsterliknande fiender börjar döda folk medan de spränger skyskrapor och tyngdlagarna alterneras?!? Lugnt, Davis är specialtränad i utomjordiska invasioner och professor i fysik - han dödar alla kräk och bryr sig bara om sin familj. Att världen går under bekommer honom inte, han är ju polis.

Lutadores som lika gärna kan heta Locust ser omöjligt generiska ut, pratar något fiktivt, tafatt språk (leta upp det på youtube för det är verkligen helt ofattbart) som verkar bestå av mumlanden och har inget nedslag på storyn alls. De kommer upp genom hål i marken, är bruna och kloner av varandra, bär t.o.m på liknande vapen som Locust och vill förslava mänskligheten och komma åt mineraler, precis som Locust.

 

Fantasilöst – Inversion har försökt men inte riktigt lyckats implementera sina idéer så de blir innovativa och nyttiga under spelets gång. Det blir för billigt. Att man kan hoppa från plattform till plattform i ett tyngdlöst tillstånd utforskades redan i Dead Space. Tyngdkraftsmanipuleringen är väldigt skriptad och inte alls på samma sätt som i, typ, Singularity. Att förstöra omgivningen är roligt, men tyvärr är det också skriptat till väldigt stor del.

 

Grafiken – Brunt och tråkigt, generiskt och grått. Allting ser likadant ut och verkar ha samma färgskala. Slåss i stadsruiner? Grått. Slåss i gruvschakt? Grått. Möta Lutadores? Brunt/grått. Bandesignen är ömklig. Jag fick till och med huvudvärk efter någon timma, ett symptom som brukar dyka upp när jag antingen ser på något fult eller utsätter mig för något kasst. Utvecklarna sa i en intervju att de inte satsade på grafik, utan på fysik. Det märks.

 

Ljudet – Jag minns inte en enda musiksnutt från spelet. Musiken är förglömlig, röstskådisarna fruktansvärt träiga och torra och vapnen i spelet är helt tyngdlösa.

 

AI:n – Lutadores tar över världen genom att stå i vidöppna fält och bli manglade av skott, granater och tyngdkrafter. Bossar har ingen bevarelsedrift utan tycker det är kul att springa, skjuta lite och dö.

POSITIVT

 

Spelmekaniken – Saber har ”tagit inspiration” från Gears of War som sagt, vilket innebär att allting från cover- till stridssystemet är kopierat i mångt och mycket. Det är en ganska skamlös kopia helt enkelt. Medan det kan anses vara moraliskt fel att göra så, så hade det varit än mer brottsligt att plagiera något dåligt – Gears of War är dock det motsatta, sett ur speltekniska aspekter. Gameplay är relativt solitt, det är bara allt runtomkring det som gör det så dåligt.



Kontrollen
– Gravitationskrafterna som man får kontroll över sköts bra och resten av springandet, run-and-coverprincipen och liknande kontrollbaserade aktioner flyter på helt okej.



 

Slutsats: Inversion hade kunnat bli så mycket mer än bara en kopia. Gameplay föreslår några intressanta idéer som inte riktigt har blommat ut tillräckligt, tyngdkrafterna kan inte manipuleras på det sätt man hade önskat, de förstörbara omgivningarna var inte tillräckligt interaktiva eller roliga. Nu får Saber leva med att de hade chansen, men inte tog den.

 

 

4/10 – Dåligt



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.