Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

FIFA 13

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2012-10-05

Betyg: Betyg: 8


 

Genre: Sport

Släppdatum: 2012-09-28

Utvecklare: EA Canada

Utgivare: EA Sports

Plattform: PC/Xbox 360/PS3/Wii U/Wii/PS2/N3DS/PSP

 

Många småförändringar i årets bästa fotbollsspel.

 

Årets FIFA (det snabbast säljande fotbollsspelet genom tiderna och årets snabbast säljande spel med 4.5 miljoner sålda på fem dagar) fungerar åtminstone för mig, förra året kom ingen recension eftersom jag inte ens kunde spela det online utan att det frös och jag kastades ut.

Förra året var således ett PES-år för mig eftersom de verkligen hade lyckats med det. I år har FIFA gått förbi igen enligt mig, mest för att jag faktiskt kan spela det och för att PES verkar ha sjabblat bort det som de gjorde bra förra gången, av det jag spelat hittills.

Men man ska inte sticka under stol med att FIFA är det som säljer överlägset bäst och att alla ens vänner ändå spelar FIFA och inte PES. Annars känns året mest som ett mellanår, ett riktigt bra fotbollsspel med några försök på nyheter som inte slagit väl ut enligt mig.

POSITIVT


Spelkänslan – Den bästa digitala fotbollen finns helt enkelt i FIFA 13 i år. Det går att gör allt, slå en perfekt crosspass, döna in mål från 40 meter, slängnicka in bollen i krysset, göra en pefekt glidtackling för att vinna boll och skapa mål, jonglera och dribbla bort spelare till läktaren... Jag spelar nästan uteslutande Be a Pro-läget där jag skapar min egen gubbe och går med i en förening med andra skapade gubbar. Får man till matcher med många i samma lag så kan det bli hur kul som helst.

Sättet din pro går upp på är bättre i år enligt mig. Allt du gör på spelplanen (nästan) registreras. Du får bättre uthållighet av att springa mycket, passar bättre genom att slå många korrekta passningar, får bättre skott genom att skjuta mål från avstånd osv. Så har det varit förut, men nu är det jämnare och för det mest närmare till nästa attributpoäng. Visserligen finns en del knäppa grejer kvar som är svåra att få men inte lika många som förut.

Det bästa är dock att man inte kan förbättra sin gubbe offline som man kunde förut. Då gick man till träningsmatch, mötte Macclesfield som man gjort totalt inkompetenta genom att låta dem ha två backar, försämra spelarnas egenskaper och sätta en anfallare i mål. Sedan sänker man till lättaste svårighetsgraden och dunkar in mål.

Nu går det inte att göra så och därmed känns allting man gör online mer betydelsefullt.


Alla spellägen –
Det finns så många lägen nu att de flesta inte ens testar allting. Be a Pro, FIFA Ultimate Team och karriärläget är det tunga pjäserna, och de är så stora att det är svårt att satsa på att bli bra på alla tre, om ens två. Valfrihet är dock inget negativt, bara positivt.

 

Sen att det finns över 500 licensierade klubbar och mer än 15 000 spelare är bara riktigt imponerande. T o m Saudiarabiska ligan finns med. Saudiarabien liksom. Oavsett om Chippen hade spelat där eller i USA så kan du spela med honom i FIFA.

 

Däremot har de ”bara” 46 landslag. Tjeckien, Paraguay, Indien, Bolivia och Venezuela är nya, medan Kroatien av någon befängd anledning har tagits bort. 69 arenor finns också, dock inte alla som är riktiga. Men ändå.

 

EA vill dessutom hålla oss uppkopplade mot verkligheten, så när en stor match spelas i verkligheten kan man spela den i spelet. Eller om Messi gör tre mål i en match så kan man få försöka göra om det i spelet. Spelarna påverkas dessutom av hur bra de spelar i verkligheten, är de bra får de bättre stats, har de dålig form går de ner. Är de skadade sitter han bland reserverna. Och sen finns det precis hur mycket som helst att låsa upp via poäng man införskaffar så fort man gör något i spelet.

 

Verkligheten sträcker sig även till turnerningar på sä sätt att FIFA 13 ger en chansen att kvala in t.ex till VM eller Copa America när det är aktuellt.
 


Finesshots är svårare
– Finesshots är ”säkra” bredsidor som man skruvar in i hörnet, det klart vanligaste sättet att göra mål på. Det har blivit lite svårare att göra det och det tackar vi för.


Bättre fysiksystem – Kollisionerna mellan spelare (Player Impact Engine) leder inte längre lika ofta till idiotsekvenser där ren tur avgör vem som får bollen och känns mer realistisk än förut.


Snabbare menyer – Det brukar alltid ta sån tid att starta FIFA-spelen men nu känns det som att det går märkbart snabbare. Trevligt, har klagat på det länge.

NEGATIVT

 

AI:n  – Spelar man med datorn i Be a Pro och möter någon som styr ”any”, dvs alla spelare i andra laget utom de mänskliga, så får man stora problem. Detta beror på att datorn är kass när man inte dirigerar den. Försvarsmässigt är den okej, faktiskt ofta bättre på att markera och täcka än mänskliga spelare. Men den kan fortfarande göra riktigt klantiga grejer som att nicka tillbaka jättelöst till målvakten så motståndaren får friläge eller att de ramlar på varandra eller springer framför anfallaren istället för att täcka bakåt vid höga bollar.

Anfallsmässigt tar den absurda passningsbeslut och velar för mycket med bollen vilket kan leda till livsfarliga kontringar. Dessutom vet de inte hur man tar en löpning, det finns inte i deras programmeringskod. Och att frispela en datoranfallare är totalt poänglöst eftersom de stannar av och väntar tills de blir av med bollen.

Många gånger har man suttit och förbannat sig eller skrattat åt datorn, så ska det inte behöva vara även om jag inser att det är enormt svårt att göra en AI som kan imitera en riktig person.


Mänskliga målvakter – Jag förstår inte riktigt hur man tänker här. De mänskliga målvakterna är dubbelt så snabba som datormålvakten. Om de ligger ner efter en slängning kan de vara uppe på några hundradelar. De har reaktioner som ligger utanför en människas gränser och större räckvidd än en orangutang.

Å andra sidan kan man möta en dålig målvakt som inte ens kan ta en rullande boll. De måste dock jobba på att göra målvakterna mer mänskliga, de är hyperspeedade fantomer nu som suger åt sig bollen om de styrs av en bra spelare.

 

Tekniska problem – Att spelet är spelbart i år för mig är ett plus. Men det finns fortfarande problem som måste patchas bort. Som att matcher ibland inte startas, där mina vänner eller jag tvingas starta om spelet. Eller som att matchmakingen inte fungerar. Det går att söka på att inte möta sådana som styr ”any” i Be a Pro, men det fungerar inte särskilt bra.

Något som är oförlåtligt och sänker betyget ett snäpp är att spelet fryser för hela laget mitt under matcher ibland. Det har hänt mig 3-4 gånger hittills och även om det inte händer ofta förstör det hela spelsessionen när det väl gör det.

Betygsättningen – Betygsättningen (i Be a Pro) är under all kritik. Jag hade 9.50 i näst sista minuten i en match och fick 8.30 efter 90 minuter utan att ha gjort något misstag. What the hell? Jag antar att det beror på att en spelare i mitt lag hade tre assists så han fick gå förbi och då måste jag sjunka. Jag vet andra som varit med om det. Helt värdelöst system.

 

Fortfarande ingen 2 vs 2 i karriärläget – Jag har klagat på det varje år sedan de tog bort det. Förstår fortfarande inte varför det inte går att spela med en gäst i karriärläget. Går utmärkt i vänskapsmatcher och är hur kul som helst, men det blir ju inget tävlingsmoment i träningsmatcher. Hur svårt kan det vara att lägga till?

 

FIFA 13 1st Touch Control – Ett system som införts för att alla inte ska få perfekta mottagningar. Beroende på kvaliteten på passen man får, hur pressad man är, bollens hastighet och bana, osv, tar man emot bollen olika bra. Om man springer när man tar emot bollen blir förstatouchen kass.

Bra i teorin men tyvärr fungerar det här FÖR bra så att man oftast bara blir frustrerad när ens spelare inte kan ta emot bollar som barnlaget i Svedljunga FF hade fixat utan problem. Som med kollisionssystemet lär det behövas några iterationer innan det fungerar tillfredsställande.

 

 

Slutsats: Det finns fortfarande grejer att jobba på, som AI:n och att slopa eller förbättra firsttouch-systemet, men FIFA 13 är fotbollsspelet som kommer snurra i min Xbox 360 ett tag till framöver. Många av förbättringarna, som att man har refinerat dribblingssystemet eller gjort spelet mer flytande vid frisparkar och inkast, har jag inte ens tagit upp för att de är ganska subtila förändringar. Och det är så det brukar vara, många små förändringar som varje år gör att helheten blir aningen bättre, aningen närmare perfektion.

 

 

8/10 – Mycket bra



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.