Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Aliens: Colonial Marines

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2013-02-15

Betyg: Betyg: 3


 

  • Genre: FPS
  • Släppdatum: 2013-02-12
  • Utvecklare:Timegate/Gearbox/Nerve Software/Demiurge
  • Utgivare: Sega
  • Plattform: Playstation 3/Xbox 360/PC/Wii U?

 

FAIL-iens.

 

När man gör ett skräckspel tycker jag det finns tre grejer man bör lyckas med. Bygga upp spänning/stämning och inte överutnyttja samma skräckmoment, ha en bra ljusmotor eftersom skuggor och ljus är A och O när man försöker skrämmas, och ha en äcklig ljudbild. Aliens: Colonial Marines lyckas med.. inget av detta.

Du slängs in i handlingen direkt, du spelar som någon generisk marinsoldat som vaknar upp ur kryosömn och genast får order av någon kapten med höga testosteronnivåer att dra och utforska vad sjutton som hände med Ripley, Hicks och resten av marinsoldaterna vi vet blev slaktade i Aliens. No questions asked, motherfucker. Detta är alltså faktiskt fortsättningen på filmen, officiell canon som godkänts av 20th Century Fox.

När man lämnar första rummet i rymdskeppet man kom i och går genom rymdbron till ett annat rymdskepp, Sulaco, sprängs något och en kille slungas blodig mot glasrutorna. Panik och kaos. Vi (vi spelade co-op splitscreen) lyckas ta oss till skeppet där det genast blir ”skräckstämning” och folk redan mördats och ligger skadade. Några minuter senare möter vi vår första alien som hoppar fram från.. ja, jag såg inte riktigt. Han dog innan jag hann registrera honom.

Efter det möter man hundratals korkade aliens som springer upprätt rakt mot dig som om de vore helt hjärndöda. Vissa klättrar på saker och fastnar upp och ned. Vid ett tillfälle när man kryper i en lufttrumma sliter en alien upp en öppning och skräms lite innan han snällt sätter tillbaka gallret och går sin väg. Skrattsalvorna haglar. ÅT spelet, inte MED det. Under tiden hinner man svetsa upp tusentals dörrar, eftersom det roligaste som finns för oss gamers är att öppna dörrar. Det finns inget roligare faktiskt.

Det här är ett typexempel på hur man INTE bygger upp en skräckstämning. Det kan ju inte bara börja hända saker med en gång. Man undrar om de sett någon skräckfilm alls, det normala är att ge glimtar av det som är farligt och sedan efter ett bra tag avslöja det. Inte fullt ös medvetslös från första sekunden. Den ikoniska radarn (bip bip bip etc) från Aliens är med men helt meningslös att använda.

I och för sig har jag svårt att tro att jag skulle kunna bli skrämd hur de än gjorde med tanke på hur spelet ser ut. Man kan tro att grafiken är från 2002 eller nåt, det är otroligt fult. Att gå från ljuseffekterna i Dead Space 3 till detta är som att sätta sig i en tidsmaskin och åka 20 år bakåt i tiden. De gör ingenting för stämningen annat än att göra den komisk. Kantutjämningen är helt frånvarande och alla effekter ser bedrövliga ut. Explosioner är bara en liten poff och det finns typ inga skuggor. Screen tearing och framedrops är vanligt. Underbar clipping när en alien hoppar mot ansiktet och ens händer går rakt igenom huvudet på den. Miljöerna är gråa och trista. Spelet ser helt dött ut, det är så generiskt och detaljlöst att man kan tro att de gått in för det.

En annan irriterande grej är att man slåss mot människor. Varför? Tydligen är de ute efter att använda Aliens som biologisk krigsföring. Känns unikt. Spelet är CoD-ifierat till den grad att du har samma slags uppgraderingsmetoder. Du tjänar exp och kan t.ex. låsa upp sikten till det klassiska pulsgeväret. Eeeeh. Sen att det inte går att sikta för att siktet flyger upp och ned som om det var jordbävning hjälper inte. Samtidigt som motståndarna kan träffa dig från 100 meters avstånd så fort du tittar fram från skydd. Spelet är dock inte svårt trots det, näst svåraste var en barnlek.

Det enda positiva är att de faktiskt implementerat coop riktigt, många spel använder inte hela skärmytan men det gör man här. Om din kamrat kommer till en checkpoint blir dock skärmen svart i några sekunder och du teleporteras dit. Under tiden kan du bli anfallen. Lagom irriterande.

 


Slutsats
: Colonial Marines är misslyckat på en nivå som bara kan utmanas av Duke Nukem: Forever. Fyra utvecklare har haft hand om detta och spelet (eller namnet iaf) utannonserades 2001. Trots detta känns det väldigt framstressat och samtidigt har man lurat konsumenterna med demon som faktiskt visat upp ett mycket snyggare och mer färdigt spel. Nu är det något slags hopplock av olika ofärdiga delar, precis som Duke Nukem var. Wii U-versionen har försenats och det återstår att se om det någonsin släpps. Det är bara att strunta i detta, det här är Aliens när det är som tråkigast.

 

3/10 –  Uselt



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.