Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Total War: Rome II

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2013-09-14

Betyg: Betyg: 4


 

  • Genre: Strategi
  • Släppdatum: 3 september 2013
  • Utvecklare: The Creative Assembly
  • Utgivare: SEGA
  • Plattform: PC


C
reative Assembly går från sin storsuccé Shogun 2 raskt vidare till Rome 2, uppföljaren till den mycket uppskattade och än idag riktigt välgjorda tolkningen av antikens diplomati och krigsföring. Trycket har varit högt på Rome 2 och tyvärr har CA och deras nya spel hamnat i skottgluggen på grund av saker som osökt får mig att tänka på Diablo III och SimCity 5. Ja, så illa är det. Visserligen förekommer allt som oftast problem med Creative Assemblys spelsläpp – buggar, dålig kodning och ofärdighet. Men nu är det i klass med Total War: Empire, som t.o.m CA i efterhand erkände var ospelbart i början pga att Sega tvingade dem att släppa på ett visst datum.


Rome 2 är på pappret ett maffigt strategiepos – led Rom, Kartago, de gamla grekstaterna eller några av de andra noterbara faktionerna som finns genom århundraden av krig, diplomati, förräderi och expansion. Se ditt rike förvandlas till ett imperium genom att segra på förhandlingsbordet, slagfältet, till sjöss och kuva allt motstånd i din väg. Total War har alltid varit simpelt men ändå komplext och även nu är det hur kul som helst att lägga antika Europa och Norra Afrika under sig. Spelet är en hybrid och är både realtidsstrategi och turbaserad strategi, så det bästa av två världar blandas in i ett läge.


Nyheterna är många; iögonfallande moment är kombinationen av sjö-/markstrider som kan flyta ihop, t.ex. vid en belägring, den nya actionkameran låter dig blicka över en soldats axel för att komma närmare strider, ditt rike har ett internt element där dynastier slåss om makten (som kan leda till inbördeskrig), dina trupper kan nu bli legioner som kan få erfarenhet och, vid utplåning, också återupplivas. Gränssnittet är förenklat och strömlinjeformat (de flesta tycker iofs det är försvårat och klumpigare), det är nu 173 regioner att erövra (stor ökning gentemot tidigare titlar) och säkert ett dussin tillägg till som berikar upplevelsen. Alla faktioner är även unika på sina sätt och inget rike är det andra likt.

Det som stått i vägen för spelglädjen under mina 30 timmars testande är dock alla buggar och felbeslut hos den stenkorkade AI:n. Rena skrattscenarion har inträffat – jag blev invaderad av ett nubiskt gäng som var numerärt överlägset (2 000 vältränade soldater vs. 400 bönder) mot min befästning i Kartago som var oskyddad vid tidpunkten. Teoretiskt och praktiskt sett var det bara för dem att traska in och döda allting, istället samlades de utanför huvudporten och sprang runt i en cirkel. När jag skickade ut mina bönder för att döda tränade och erfarenhetsmässigt överlägsna fiendehopliter vid porten stod ett gäng av fiendens bågskyttar bredvid och tittade på istället för att hjälpa till, medan de blev nedskjutna av tornpilar. Jag har vunnit flera strider där jag bara utnyttjat faktumet att AI:n är söndrig, man vinner trots rejäla underlägen, det är ingen utmaning alls oavsett svårighetsgrad.

Exempelvis kan man hitta närmaste flaskhals, sätta sitt infanteri på phalanxformation, låta bågskyttar skjuta eldpilar och sen är slaget vunnet, oavsett vem som har övertaget. Flankering finns i princip inte, AI:n försöker inte överlista dig. Istället är den upptagen med att som i mina fall fastna i en cirkelanimation där de springer runt en udde tills jag går och dödar dem, släpper loss en infanterigrupp hopplöst långt bort från huvudarmén, attackerar baser med en enda (!) trupp.

Det finns trupper som är oförmögna att hoppa ur sina båtar, gå upp för trappor eller förstöra dörrar, bågskyttar som flyr tills de tröttnar och slutligen tar självmord genom att gå in i närstrid trots numerär överlägsenhet och god moral, etc. Sök på Angry Joes recension på Youtube så ser ni exempel på lite av det jag tagit upp – problemet är att det, två patcher efteråt, fortfarande är kvar. Det ska inte finnas från första början.

Grafiskt kan jag inte säga det ser särskilt bra ut. Jag har alla inställningar på Ultra men tycker det ser sämre ut än Shogun. Jag har dessutom ständiga texturrevor och grafikmissar vid strider, ibland måste jag starta om datorn för att skärmen blir mörk och det kommer fram ett brus som inte går bort. Jag har läst om många som har liknande problem med både grafikbuggar och oförklarliga problem med frameraten oavsett hur kraftfull dator de har. Spelet är fullständigt ooptimerat.

Jag kan inte för mitt liv heller förstå hur man ska manövrera sina städer – allt som oftast rebellerar dem eller blir missnöjda av absolut ingen anledning, fastän jag ger dem guld och gröna skogar. I övrigt är allting annat lätt som en plätt. Försöker CA visa hur svårt t.ex. Rom hade det med ständiga uppresningar och inbördeskrig? För som jag ser det blir det i längden bara ett slags whack-a-mole som drar bort fokusen från expansion och administrering.


Har även försökt spela med goda vänner online, men båda två kastas titt som tätt ut från spelet, speciellt efter strider i coop-kampanjen (inget har förändrats sedan Rome för övrigt) och det känns grymt ostadigt att lira, trots ett par patchar hittills. En gång fick jag till och med resa vit flagg i en strid för att min vän lyckades ladda fram till striden, för att direkt kastas ut, vilket gjorde att jag inte kunde sätta upp mina trupper men fortfarande kunde bestämma om jag ville hoppa ut ur striden och därmed ge upp hela min invasionsstyrka på typ 3 000 man.

Av någon anledning har de också skippat Avatarläget i Shogun 2 där man kunde uppgradera sin personliga general genom att slåss i multiplayer. Tråkigt. Finns heller ingen ”guard”-knapp längre.
 

Slutsats: I grunden, om man bortser från alla buggar, grafikproblem och dålig AI, så är Rome 2 ett bra strategispel. Men man kan och bör inte bortse från det. Ett spel som har massiva AI-brister, grafikproblem och tecken på riktigt kass kodning ska inte hyllas av kritikerkåren, där de flesta inte ens nämner dessa problem, för att det har potential – folk har lagt pengar på det här, spelet ska vara färdigt vid lansering. Som det är nu betalar konsumenterna fullpris för att betatesta åt de som säljer produkten.

Till och med utvecklarna själva har bett om ursäkt och lovar patcher vecka efter vecka tills alla problem är lösta. Men fråga dig, vill du betala fullpris för ett trasigt spel som behöver patchas in absurdum, eller vill du ha ett färdigt spel i handen? Tycker du det sistnämnda låter smart så skippar du Rome 2 nu och väntar tills de eventuellt fixat allting och köper det då för en billigare peng. Eller så skippar du det helt.



4/10 - Dåligt



Allmän produktfakta

Allmänt

Expansion (kräver grundspelet) Ja
Format Download Fysisk utgåva
Genre Strategi Krig Historiskt RTS Taktik
Rek. åldersgräns 16 år
Serie

Funktioner

Funktioner

Spellägen

Lokal multiplayer Nej
Online multiplayer Ja

Systemkrav

Operativsystem Windows XP Windows Vista Mac OS X Windows 7 Windows 8 Windows 10

Övrigt

Keyword
Lanseringsår 2013
Utgivare SEGA
Utvecklare Creative Assembly

Länkar

Varumärkets produktsida
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.