Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

FIFA 14

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2013-09-27  |  4073 besökare

Betyg: Betyg: 5


 

  • Genre: Sport
  • Släppdatum: 27 september 2013
  • Utvecklare: EA Canada
  • Utgivare: EA
  • Plattform: PC/PS2/PS3/PS4/PSP/360/Xbox One/Wii/3DS

 

FIFA 14 kommer med några förbättringar. Menyn är ÄNTLIGEN snabbare och mer lättnavigerad. Brasilien är licensierade, liksom fotbollsligorna i Brasilien, Argentina, Chile och Colombia om man skulle känna för att köra dem. En annan bra förbättring är att du nu kan spela säsonger online, både från samma skärm eller om du vill para ihop dig med någon från din vänlista online. Detta är också jättebra och något jag saknat sedan tidigare.

Men dessa förbättringar bleknar tyvärr i jämförelse med alla försämringar.

De säger sig ha gjort det möjligt att skjuta bättre skott tack vare att tajming, vinkel och position nu spelar större roll, kombinerat med bättre bollfysik. Den ska även kunna wobbla i luften. Jag har inte märkt av detta något speciellt. Även om jag ibland fick till några fina skott var det inte många som gav utdelning. Det effektivaste sättet att göra mål på är fortfarande LB + skott från vinkel för att bredsida upp den i hörnet.

En annan förändring de gjort är att spelet nu är långsammare och mer ”realistiskt”. Lite svårare att vända på en femöring, tempot har gått ned lite. När jag läste detta först beskrev förhandstittarna det som att man behövde bygga upp spelet via mittfältet, men i själva verket är det fortfarande lobbbollar mot snabba spelare eller spel ut på kanterna som är den bästa metoden.

Utöver att spelet känns långsammare och trögare, svårare att kontrollera och ta emot bollen, känns det som exakt samma spel som FIFA 13. Men just det här med att spelarna ibland tappar kontroll över bollen, har sämre respons och att tempot sänkts gör att det som helhet känns lite sämre. Man vinner inte matcher på att spela snyggt eller ha stort bollinnehav och leta efter ytor, man vinner på slumpbollar upp mot snabba anfallare. Du kan låta motståndaren springa hela matcher och de har fortfarande ork att kontra in ett mål, kondition spelar för liten roll. Framförallt beror nog detta på att, om man spelar in mot mitten så krymper ytorna, och försvararna är mäktigare än på länge, så då krävs det att man kan spela kvickt och snabbt på små ytor. Och det går inte riktigt i FIFA 14 som inte har den responsen. Verklighetens spelare behöver inte sån tid på sig att behandla bollen som spelarna i FIFA 14.

Karriärläget måste jag också ställa mig frågandes till vad de sysslar med. Att köpa spelare är oerhört krångligt. Du kan inte bara söka efter spelare, de listar spelarna efter namn/ålder och inte värde eller attribut, vilket är helt absurt. Så du måste veta vem du vill ha, det går inte bara att leta efter bästa vänsterback och se vilka som finns. Sen har vi talangscouterna som du skickar ut i världen för att leta åt dig. De återkommer ständigt med störande rapporter om ett urval av ofta helt värdelösa spelare de hittat. Och du måste scouta de flesta innan du kan se deras stats. Är det FM jag spelar eller? Jag vill bara köpa/sälja spelare så smärtfritt som möjligt.

En del buggar/dåligt AI-beteende behöver också fixas. Målvakten har t.ex. vid två tillfällen släppt in en rullande tillbakapassning i karriärläget. Domarna tar rätt många felbeslut rörande offside och frisparkar, jag har t.ex. sett spelare springa in i målvakten så de tappar bollen utan att han blåser och det har blåsts för offsidelägen som varit onside.

Vidare är kommentatorerna (de engelska) så dåliga att jag stängde av dem. Jag spelade med Paris och under varje match upprepade de historien om hur Beckham gått till laget, ibland flera gånger under matchen. De pratade om att offsides var solklara när det var onside. De upprepar saker om olika spelare utan sammanhang, oavsett om det är Messi eller en helt okänd spelare så behandlas de på samma sätt.

Men det är ändå i Be a Pro jag brukar lägga min klart största speltid och eftersom jag inte kunde importera min tidigare Pro-spelare fick jag återigen skapa min storvuxna, tunga targetspelare som jag kallar HULK. Och här har de gjort några väldigt, väldigt märkliga förändringar.

Den största är att du kan inte längre spela 11 vs 11 online om du inte har ett klubblag och bara vill spela snabbmatcher. 5 vs 5 är den nya gränsen och EA motiverar det med att man då får bollen oftare och får spela på rätt position. 11 vs 11  var för kaotiskt tyckte de. Va? Nej! Det absolut roligaste var när man fick spela fulla matcher eller i alla fall 8 vs 8 eller något. Nu blir det snarare 3 vs 2 och sånt eftersom folk hoppar av om de inte får spela anfallare, och alla trycker på passa mig-knappen när datorn har bollen. Det finns alldeles för många datorspelare vilket gör försvaret jättetråkigt att utmana eftersom datorerna inte blir lurade eller går bort sig på samma sätt som en mänsklig motståndare, CPU-försvaret är snarare värre än någonsin.

Jag antar att det fungerar med 11 vs 11 om man är i ett klubblag, men eftersom så gott som alla väljer att spela på antingen Xbox One eller PS4 i år så är det inget alternativ. Samtidigt kan man inte längre välja lag. Båda lagen spelar med ett lag som heter ”Drop-In” med generiska tröjor.

Fortfarande är det så att hastighet är den överlägset viktigaste attributen. Jag har den längsta och tyngsta möjliga spelaren. Jag offrar hastighet, bollkontroll och dribblingsförmåga (av någon anledning kan min gubbe inte göra en enkel dragning, han kan inte dribbla alls alltså) till förmån för att kunna hålla borta spelare, vinna mycket i luftrummet och ta ner bollar åt mitt lag.

Men tyvärr fungerar det inte så. Jag har ingen fördel i luftrummet och jag blir ägd styrkemässigt av spelare som är hälften så stora som mig. Om något så är jag klumpigare och tappar bollen lättare än om jag vore normalbyggd. Det är helt fel, Zlatan dominerar fysiskt, varför ska man inte kunna bygga en spelare som kan få fördel av annat än hastighet? EA säger sig ha balanserat detta så extremerna inte tjänar lika mycket längre. Problemet är bara att starka spelare aldrig tjänat särskilt mycket, men nu finns ingen som helst anledning att välja annat än snabba spelare längre.

Vidare råkade jag ut för några buggar; det var en match som inte sparades där jag hade gjort mål och under en match fick jag spela som en helt annan spelare (??) och fick inga stats så den var helt bortslösad. De har dessutom ingen större koll på vad som räknas som avgörande passningar, om jag frispelar någon så ska det räknas som en viktig pass även om han missar. Betygssystemet är fortfarande söndrigt, så det är bara de som gör mål, assist eller gör många brytningar som back som får bra betyg. Övriga får dåliga betyg även om de spelar klokt och knappt slår bort en boll.

Sen måste jag även nämna regnmatcherna, de är ännu trögare än vanligt. Det känns som man spelar i gyttja och det värsta av allt utöver att regnet ser ut som Playstation 1-grafik är att man inte själv kan bestämma om det ska regna eller inte. Ge oss som inställning att slippa regnmatcher, varför skulle någon vilja spela ett spel med respons och tempo som är hälften av matcher i sol?



Slutsats: Det finns fler brister än de jag redan nämnt men kontentan är att, vänta tills nextgen om ni inte redan gör det. Där ska finnas bättre AI och grafik, en ny fysikmotor och en 3D-modellerad publik som inte ser ut som pappdockor för att nämna några ändringar. FIFA 14 på currentgen känns inget bra och man har tagit en del felbeslut som mer eller mindre förstör mina möjligheter att spela på egen hand i Be a Pro-läget.

Det positiva är dock att nextgenversionen ser bättre ut av det jag hittills sett så förmodligen har mycket fokus lagts på den.

 

5/10 –  Mediokert



Prisjakt © 2000 - 2022 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.