Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Call of Duty: Ghosts

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2013-11-12  |  3122 besökare

Betyg: Betyg: 5


 

  • Genre: FPS
  • Släppdatum: 5 november 2013
  • Utvecklare: Infinity Ward
  • Utgivare: Activision
  • Plattform: PC/PS4/Xbox One/Wii U/Xbox 360/PS3

 

Nytt år, nytt Call of Duty. Det är inget konstigt med det, det är förståeligt att man vill tjäna så mycket som möjligt för spelarna har hittills uppenbarligen velat ha mer. Även om klagomålen låter likadant varje år. Samtidigt kan man inte ändra för mycket heller för CoD har blivit en e-sport. Turneringar spelas med stora prissummor och det är då känsligt att ändra balansen. Det är också förståeligt.

Men en trend verkar vara att spelen blir sämre och sämre mottagna, de säljer inte sämre, men kritikerna ger sämre betyg. De förefaller sig vara mätta på CoD. Och kanske börjar det snart spegla sig i försäljningen.

Min personliga upplevelse av Ghosts är inte särskilt bra. Singleplayerläget är inte mycket att prata om, det är samma grej de gjort de senaste åren fast med en hund och ute i rymden. Det är över på en handfull timmar. Men det är inget att klaga på för egen del, BF gör samma sak. Cod och BF är MP-spel, de hade inte ens behövt ha singleplayer för min del, men de vill nog ha det för att exempelvis ha trailers att visa upp. Varför lägga ner massa tid på något som de flesta klarar av på en handvändning och sedan kör 99 % av tiden i MP? Makes no sense. Multiplayer är where it’s at som vanligt. Och här känner jag bara att de misslyckats rätt ordentligt i år.

Till att börja med, som jag klagat på länge nu: snipers. Det känns som att fler spelar snipers än någonsin förut. De quickscopar sig till kills utan problem, as per usual. Snipern kan ju inte vara det bästa alternativet både i närstrid och på distans, då är det något som är fel. I verkligheten hade alla använt snipers om det vore så bra som det är i CoD. IW, till er vill jag bara säga; varför ger ni oss inte ett läge utan snipers? Jag kan inte tänka mig att ingen i hela er organisation inte kommit på idén att åtminstone ge oss alternativet som ett spelläge? Varför inte? Samtidigt, varför inte ge oss ett läge där inga killstreaks förekommer som i Pure Barebones som fanns i BLOPS?

Sedan, spawnsystemet. När jag springer runt på de nu förhållandevis stora banorna blir jag alltid skjuten av någon i ryggen. Man kan inte springa på öppna fält, det säger ju sig självt. Men, oavsett vad du gör, du kan knappt titta fram utan att bli skjuten. Banorna är så öppna att man oftast är i farozonen, man kan bli attackerad från alla olika håll. Det finns så många ut- och ingångar, fönster, dörrar, trappor, hörn, att man måste kolla så många olika ställen, och när man väl har gjort det så blir man skjuten i ryggen. Man blir skjuten från det ställe man precis kollade, det slår aldrig, a l d r i g fel. Det är omöjligt att hålla koll 360 grader och att försöka lokalisera fienden genom att lyssna på fotstegen funkar inte direkt perfekt.

Spawnsystemet suger. Jag har själv spawnats bakom folk och kunnat dra nytta av det. Jag har blivit skjuten i ryggen otaliga gånger. Men jag tänkte, det kanske bara är jag som är kass. Så jag går online och läser. Och nej, det är uppenbart att jag inte är ensam om att tycka så här. Folk har spawnats mitt i andras sikten och alla säger sig bli skjutna i ryggen eller så klagar de på spawnsystemet. Det är inte konstigt att man blir skjuten i ryggen heller, när man dör kan man hoppa in direkt utan tidsbegränsning. Däremot tyckte de det var en bra idé att man ska behöva vänta 15 sekunder när man väl kommit in i en match innan matchen börjar.

Var är T:et i Team Death Match när alla spawnas lite var som helst på kartan och inte från ungefär samma ställe? Hur ska man veta vart fienden kommer ifrån till slut när man inte har någonstans att utgå ifrån? De kan döda dig uppifrån, nerifrån, bakifrån, framifrån, från sidan och du vet att de spawnas nära dig för att få revenge kills.

Det slumpmässiga spawnsystemet och banorna med alla flankeringsalternativ leder till en ofrånkomlig effekt - fler campers och fler snipers. Och det är väl snarare något man vill komma ifrån. Det leder till att man gör bäst i att bara gå fram och tillbaka på en liten yta och hoppas ingen spawnar bakom en.

Sedan ska vi inte tala om hur snabbt man dör och dödar. Det är över på max tre skott, du har så lite liv att det är som att spelet är gjort för att dö, spawna, döda, bli skjuten i ryggen av den du dödade, spawna, döda, dö, skjuta den som dödade dig i ryggen, osv. Systemet bygger på hämnd, de vill att du ska känna dig nöjd när du dödar den som dödade dig och det går i ett rasande tempo. Banorna är många, det ska de ha plus för (även om de återanvänder en bana från MW3 fast lite omgjord), men de är inte särskilt bra och färgpalletten är så gråbrun att det kan vara svårt att avgöra vad som är fiende och vad som är en del av banan.

Vidare, numera behöver man ”Squad Points” för att låsa upp allting. Vapen, perks, killstreaks, attachments. Vissa är låsta bakom levlar som kräver en jäkla massa grinding (och det finns en maxnivå för hur mycket exp man kan få på per bana). Exempel, vill jag testa ett vapen måste jag låsa upp det med surt förvärvade SP. Är det dåligt av fel anledningar (som att siktet tar upp halva skärmen) så är det bara att grinda mer för att kunna köpa nästa vapen. Och alla attachments till varje vapen måste låsas upp på nytt. Det gör verkligen att man inte vågar testa och pröva på nya saker lika mycket som i tidigare spel. Och vill jag testa perken som gör att man hör fiendens fotsteg bättre... ja då måste jag levla upp till lvl 42.

Till slut, inga dedikerade servrar, eller snarare inte till alla, gör att med- och motlagg liksom host quit förekommer, man kan säga att jag ser fram emot att detta försvinner under nästa generation. Och så är spelet redan hackat så att spelare kan fuska.



Slutsats: Black Ops fick mycket kritik för att banorna var för små och inte gynnade snipers. Detta kommer att få mycket kritik för att banorna är för stora och gynnar snipers. Prickskyttarna klagar förstås inte, men majoriteten spelar inte som det. Det kommer självfallet att finnas folk som gillar Ghosts, även de som inte är snipers, men i min mening är spawnsystemet för dåligt, banorna har för många flankeringsalternativ och olika höjdnivåer, vapen/perks etc är alldeles för otillgängliga (och 90 % kör ändå bara med honey badger) och man dör alldeles för snabbt. Utöver försämringarna har det skett för få förändringar och nu krävs det att man gör något när konkurrensen hårdnar från både Battlefield och Titanfall.

 

5/10 –  Mediokert



Prisjakt © 2000 - 2022 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.