Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Destiny

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2014-09-18

Betyg: Betyg: 7


 

  • Genre: MMOFPS
  • Släppdatum: 9 september 2014
  • Utvecklare: Bungie
  • Utgivare: Activision
  • Plattform: PS4/XB1/PS3/360


N
är en representant från Activision fick beskriva Destiny för drygt ett år sedan sa han att det är en scifi-shooter från Bungie när allt kommer omkring. Alla som älskar Halo kommer att älska Destiny.

Jag håller inte med om det, för det är två spel med olika fokus. I Halo ligger fokuset på storyläget, med många mellansekvenser, varierade miljöer och feta skriptade actionsekvenser som för storyn framåt. Destiny är däremot inget traditionellt singleplayeräventyr som man spelar tio timmar och sen är det slut eller dags för pvp. Det fungerar mer som ett MMO, även fast de själva undviker termen och kallar det för en ”shared world shooter”. Tanken är att det ska vara ett spel som man spelar tillsammans med andra och som ska hålla så länge som möjligt, genom att ständigt uppdatera det med nya utmaningar och framöver förstås DLC för att behålla spelarna.

Till skillnad från Halo ligger inte fokus på storyläget. Det finns en story men den är egentligen bara en ursäkt för att slänga in spelaren i arenorna och skjuta fiender. Det är väldigt fattigt med mellansekvenser och den mesta storyn får man när man ser skeppet under laddningstiderna. Mänskligheten är på randen till utplåning och en vit himlakropp kallad The Traveler är det enda som räddar dem, där den svävar ovanför den sista staden på Jorden. Jordens försvarare Guardians (dvs, vi som spelar) ska rädda mänskligheten från mörkret (bokstavligt talat, mörkret är fienden). Peter Dinklage från Game of Thrones spelar en svävande metallbit (Ghost) som är din följeslagare.

Det är väl det hela i stora drag.

Och uppdragsstrukturen är faktiskt pinsam. Ghost visar vart man ska åka, man åker dit, skjuter fiender tills Ghost hittar någon terminal att hacka sig in i... OCH DÅ!... kommer fienderna igen och det är dags att döda fiendevågor. Efter tionde gången tycker man att Ghost kunde spela lite mindre förvånad när han meddelar att här kommer fiender. Det avslutas alltid med någon boss, vars enda skillnad är att den är en bulletsponge som tål mycket stryk, ofta går de långsamt framåt eller står stilla och skjuter dödliga skott. Men de tål mycket. Det får en typisk CoD-kampanj att verka grym och det säger en del. Total brist på variation, formulan följs till punkt och pricka.

Destiny är dock upplagt så att man inte behöver följa storyn slaviskt. Man kan göra annat under tiden, som att köra pvp (när man nått lvl 5), springa fritt omkring på banorna och göra fantasilösa småuppdrag eller köra tuffare uppdrag för flera personer. Under tiden samlar man på sig bättre armor, vapen, transportmedel, material och förmågor och det första delmålet är att nå lvl 20, där man kan säga att spelet börjar på allvar.

När man väl nått lvl 20 så börjar farmandet efter legendariska vapen och rustning som behövs för att bli ännu högre lvl (30 vad jag vet hittills), så att man i sin tur kan köra utmaningar som kräver ännu högre nivå. Strikes där man i ett fireteam på tre personer gör om gamla uppdrag fast med fler/starkare fiender och bossar med lång livmätare. Eller raids som bara är till för de allra mest hardcore, där sex vänner, eftersom matchmaking inte finns, gör ännu svårare utmaningar med bossar som har ännu längre livmätare, något som för de flesta kommer att ta många timmar.

Detta blir föga förvånande extremt repetitivt, man gör trots allt samma saker hela tiden. Det finns bara tre livlösa planeter + månen att ströva omkring på så miljön är verkligen inte varierad och upplevelsen är ”i stort sett” densamma när man är lvl 5 som när man är lvl 20. Man får förvisso bättre vapen men det är ändå samma handgun eller assault rifle som man hade förut, fast man skjuter med mer skada på fiender med mer liv. Upplevelsen är snarlik och vapenvariationen är inte optimal.

Det är ganska tråkiga standardvapen som erbjuds; raketkastare, maskingevär, revolver, automatkarbin, pulse rifle och så något mer scifiliknande. Det verkar inte finnas några modifierare som eld, is, el, poision... inga exotiska intressanta vapen helt enkelt. Jämför med kommande Borderlands så framstår Destinys vapen som väldigt torra. Samma sak med klasserna som är väldigt lika till spelsättet.

Destiny är ett lootspel som bygger på att man dödar för att hitta nya föremål, men inte riktigt på samma sätt som t.ex. Diablo 3, där man kan hitta legendariska spännande föremål redan på låg lvl. Jag har spelat 30 timmar pve och pvp utan att få en enda legendarisk. Detta beror på att man måste upp i rätt hög lvl innan man ens kan börja hitta dem. Ju högre nivå man är, desto lättare hittar man bra saker. Och även när man nått den nivån så är det enklaste inte att bara farma fiender, eller jo, raids ger garanterat bra saker, men annars handlar det snarare om att samla material och rykte, så att man sedan kan KÖPA grejerna från butiker i hubben. På detta sätt behöver man inte alls förlita sig på tur med drops, men det är å andra sidan tidskrävande. Finns en bra guide HÄR för alla som undrar hur man lättast får Light för att gå upp i nivåer efter lvl 20.

Detta är ett problem, därför att nya spelare vill också hitta saker och de vill hitta det snabbt. Men Destiny är inte upplagt på det sättet. Det avfärdar de första 15-30 timmarna som uppvärmning innan spelet kommer igång på riktigt. Vilket leder till att folk slutar spela för att de inte belönas för tiden de lägger ner. Och även om de hittar en legendarisk engram (oidentifierat föremål typ) så är chansen att faktiskt få en legendary från den väldigt liten, plus att om man får en legendarisk så kan det vara till en annan klass än den man spelar till råga på allt. Det är som Diablo 3 all over again.

Men såklart har Internet redan visat runs som man kan göra för att t.ex hitta många kistor på kort tid. Och gillar man att lägga tid på den här typen av farming så kan jag tänka mig att Destiny är perfekt, för det finns mycket att hitta. Handskar, skor, hjälmar, vapen, det gamla vanliga. Och allt ser annorlunda ut på karaktären. Man kan även hitta shaders som ger rustningen en annan färg eller textur, och nya emblem. Själv hittade jag en shader som gör att min rustning får en metallisk yta som blänker i solen, samt grönfärgad. Snyggt! Så looten är bra, det är bara synd att man måste lägga sån tid på att hitta den. Men vissa tycker å andra sidan att det är så det ska vara.

Jag är också impad av hur allas karaktärer ser olika ut. Det finns tre raser att välja på, vad man väljer är enbart kosmetiskt. Därtill finns tre klasser. Editorn man skapar sin karaktär i är rätt så bra, men sedan hittar ju alla olika armor också, så varje karaktär får sin egna unika look. Synd bara att man inte kan ha på sig hjälmen i The Tower eller att det inte går att göra om sin karaktär i editorn igen.

Att man om man vill kan coopa genom hela spelet med vänner är förstås positivt och visst blir det mycket roligare tillsammans med andra. Det är så Destiny är tänkt att spelas. Men för att vara ett socialt spel är det onödigt komplicerat att bjuda in främlingar (som springer omkring i samma spelvärld) i sitt fireteam och röstkommunikation existerar inte utanför ens fireteam, man får nöja sig med ett fåtal emoticons, som att dansa eller sätta sig ner.

För att inte tala om laddningstiderna mellan uppdrag och även mellan pvp-matcher.
På tok för långa, det är sanslöst att det ska ta sådan tid att ladda en bana år 2014. Spelets hubb heter The Tower och är en samlingsplats där man lämnar in bountys, köper föremål, identifierar loot och får nya uppdrag bland annat. Denna hubb återkommer man till regelbundet och det är förstås en plåga med de laddningstiderna. Att man sedan måste gå till orbit igen när man vill välja ett nytt uppdrag och inte kan göra det från The Tower känns också som ett tidsödslande onödigt steg.

Gunplay är dock bra, vilket är helt avgörande för att folk ska fortsätta spela och ha kul med striderna. Kontrollen över vapnen är tight och striderna är absolut roande i mindre doser, särskilt i andras sällskap. Grafiken är snygg och flyter på i 30 fps utan tillstymmelse till framedrops i mina ögon. Musiken är komponerad av Martin O’Donnel som gjorde Halos musik så givetvis är den bra och stämningsfull.

PvP är hyfsat, även om det finns lite väl få kartor. Det är de gamla vanliga spellägena som gäller, TDM, Deathmatch, Domination... och man kan få utrustning även genom att spela pvp (fast det är inte prestationsbaserat tyvärr). Det liknar Halos pvp, man tål lite mer innan man faller och har specialförmågor. Finns även fordon på vissa banor. Något oroande är att de som hittar bra utrustning får en fördel av detta i pvp också. Skadan eller armorn räknas samma för alla, men varje vapen har ett skilltree som lägger till extraförmågor som t.ex. att kunna ladda om direkt, explosiva kulor eller kunna hålla mer ammo, vilket förstås är en stor fördel för veteranerna mot de som inte kan lägga lika mycket tid.

Egentligen är det rätt svårt att recensera Destiny. Visst kan jag och övriga recensenter recensera grundspelet, men förmodligen så kommer det precis som Diablo 3 att utvecklas och patchas in absurdum. Så det vi får nu kommer antagligen att se ganska annorlunda ut om ett år. Destiny är enligt utsago ett tioårsprojekt så vem vet vad som händer i framtiden, med alla DLC och uppföljare. Vilka vapen, fordon, fiender, planeter som läggs till. Hur de förändrar uppdragsstrukturen. Detta är en bra grund att börja på om inte annat och Bungie har sagt att de ska komma med nytt innehåll regelbundet.

I slutändan kan man väl säga att Destiny är en jack-of-all-trades. Det gör inte sociala funktioner lika bra som MMO gör, det gör inte kampanjen lika bra som ett dedikerat singleplayerspel, det gör inte loot lika bra som Diablo nu gör, det gör inte ens pvp bäst. Men det knyter ihop många hyfsade delar i ett paket där vänner sömlöst kan skjuta horder av fiender och samla loot tillsammans. Och potential till förbättring finns förstås.



Slutsats: Destiny har gett mig runt 30 timmars underhållning och när jag har spelat har timmarna gått [oroväckande] fort, men nu känner jag mig färdig. Att göra om samma sak hela tiden för att grinda efter loot känns inte så tilltalande och det är det som är den primära tanken med Destiny. Det finns många andra lovande spel på horisonten som ger nya upplevelser. Men för de som gillar MMO-aspekten och har tiden att lägga på att farma så kommer detta att hålla länge.

 

7/10 – Bra



Allmän produktfakta

Allmänt

Format Fysisk utgåva
Genre Äventyr RPG FPS Shooter Förstaperson Öppen värld Action
Plattform PlayStation 4
Rek. åldersgräns 16 år
Serie

Funktioner

Funktioner Spelsamling (fler spel/expansioner)

Spellägen

Lokal multiplayer Nej
Online multiplayer Ja
VR-Utgåva Nej

Övrigt

Keyword
Lanseringsår 2014
Utgivare Activision
Utvecklare Bungie Software

Länkar

Varumärkets produktsida
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.