Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Might & Magic: Heroes VII

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2015-10-01





  • Genre: Turbaserad strategi
  • Släppdatum: 29 september 2015         
  • Utvecklare: Limbic Entertainment
  • Utgivare: Ubisoft
  • Plattform: PC


D
et senaste spelet jag spelade i Might & Magic-serien var nog trean, för länge, länge sedan. Trots att jag gillade vad jag spelade då har jag av okänd anledning lyckats hålla mig borta fram tills nu. Fast jag har spelat nyversionen av Kings Bounty som Might & Magic ursprungligen inspirerades av och det tyckte jag var fruktansvärt bra.

I Might & Magic Heroes VII springer man omkring på kartor med en eller flera hjältar som förfogar över trupper av monster, i syfte att förstärka sina trupper så att man kan klara huvuduppdrag eller sidouppdrag. Det gör man bäst genom att springa runt på kartan och leta efter resurser som guld, trä, sten etc som man oftast kan använda i städer för att köpa fler trupper eller bygga ut för att kunna köpa bättre soldater. Striderna sker sedan i turordning på ett rutnät och den hjälte man förfogar över kan också hjälpa till som en general vid sidan. Hjälten kan inte bli skadad, men om man förlorar alla sina trupper så är spelet över. Det går även att hitta artefakter som handskar, skor, hjälmar osv. att utrusta hjältarna med och detta förstärker i sin tur ens trupper.

Beroende på vad man väljer för startklass bland de sex som finns så får man starta med olika trupper på olika kartor. Människorna använder sig av bågskyttar, riddare och legionärer, alverna använder sig av skogsväsen som féer, dryader och enter och magikerna nyttjar golems, djinner och trollkarlar på flygande mattor, bland annat (fast deras hjältar är så bra på magi från början att hjältarna gör mer skada än trupperna). Man spenderar sedan tiden på kartorna med att slåss mot neutrala monster, samla resurser och artefakter, och förstärka sina trupper för att i slutändan stå med legendariska monster som titaner, drakar och cykloper.

Sedan börjar det om. Denna process med att bygga upp trupperna och skrapa kartan ren på resurser måste man nämligen göra på varje kampanjkarta, allt som man gjort på tidigare kartor slopas utan förklaring. Det enda man behåller är erfarenheten och utrustningen som man skaffat till sina hjältar, vilket dock hjälper mycket. Men samtidigt tycker jag det är ganska tråkigt att börja om på nytt varje gång, då föredrar jag helt klart Kings Bounty som fokuserar på en enda hjälte med minimal resurshantering som bygger upp sin armé en enda gång, vilket känns mer som ett äventyr med en start och ett mål. M&MH7 är mer likt ett RTS på så sätt.

Detta till trots så har spelet den där kvaliteten att man bara ska spela lite till så att timmarna går farligt snabbt och jag hade förmodligen spelat mer än de ca 20 timmar jag lagt på det om det inte vore för att de lagt in skräp på kartorna som inte har där att göra. Helt ologiska pussel stoppar min framfart och att hitta vägen på vissa labyrintkartor kräver kompass, karta och ekolod. Vägar där min framfart stängs av portar som bara kan öppnas genom att hitta heliga platser och en karta som är så fullproppad med saker att det ibland är väldigt svårt att se vart man ska eller vad som är en väg framåt. Lägg till det att man inte kan snurra kartan alls.

Den grafiska presentationen tycker jag annars tekniskt är helt ok på kartorna och de snygga handmålade städerna. Storyn däremot presenteras i kampanjrummet via konstiga stillbilder där kameran rör sig men karaktärerna är stilla och det ser fruktansvärt fult ut. Då är 2D-teckningarna med dialoger som kommer upp på kartorna snyggare, men storyn är inget att tala om, kan inte tävla med t ex Blizzard som väl är närmast i jämförelse. De flesta röstskådespelarna är dessutom extremt amatörmässiga.

Spelet är i nuläget också fullt med buggar, bakgrundsmusiken är bra och sätter sig på hjärnan till den grad att jag hummar på dem dagar efteråt, men i striderna faller ljudet på slag och animationer bort totalt rätt ofta och musiken kan sluta spela eller byta till menylåtar istället för stridslåtar. Inställningar som att göra spelets animationer snabbare, vilket man tack och lov kan, sparas enbart på den kartan man spelar på, sedan måste man göra om dem när nästa karta börjar.

Jag har dock klarat mig från krascher och spelförstörande buggar som många andra har klagat på på Ubisofts forum, samt från att ha prestandaproblem. För mig har det flytit på utan problem, men många har tydligen haft rejäla bilduppdateringsproblem trots kraftiga datorer. Vissa kan inte ens starta spelet, multiplayer verkar inte fungera alls.

Sen funderar jag på om man hade några ambitioner att nå ut med spelet till en större publik. Det verkar nämligen inte så för spelet är svårt att navigera för nybörjare, något jag även hört andra recensenter kritisera. Jag är en van spelare, men även jag fick stanna upp då och då för att försöka lista ut vad jag skulle göra för att komma vidare. Bara en sån sak som att klicka på timglaset för att avsluta sin runda eller på hjälteporträtten för att byta hjälte, men sånt förklaras inte. Att man kan trycka på ALT för att visa föremål på kartan, på D för att snabbt beordra en soldat att försvara sig, eller på E för att avsluta rundan med kortkommando. Alla dessa kortkommandon hjälper till att skynda på tiden man spenderar i gränssnittet ordentligt så varför inte visa det i något meddelande? Det finns i stort sett inga guider alls för de antar att alla som köper det redan har spelat serien.
 



Slutsats: Might & Magic Heroes VII är ett ganska beroendeframkallande spel om man gillar långsamma turbaserade strategispel som lätt kan få en att sitta uppe på nätterna när man är i stimmet, men plottriga kartor, en tämligen amatörmässig presentation på sina ställen och ett jobblikt resurssamlande som man måste börja om på för varje nytt uppdrag gör att jag tappar intresset i slutändan, trots att jag gillar genren (Kings Bounty, Fire Emblem). Det är dessutom svårt att komma in i för nybörjare till serien på grund av total avsaknad av guider.

Den största anledningen till att avvakta med eventuellt köp är dock alla buggar som rapporteras av spelare och som även jag råkade ut för i viss mån. Om de värsta buggarna fixas till slut så kan det absolut vara värt att chansa då genren är svältfödd på nya spel och själva gameplayet inte alls är dåligt. Det är bara några designbeslut som jag personligen inte gillar.



Allmän produktfakta

Allmänt

Expansion (kräver grundspelet)
Format Download Fysisk utgåva
Genre Strategi RPG
Rek. åldersgräns 14 år
Serie

Funktioner

Funktioner

Spellägen

Lokal multiplayer
Online multiplayer Ja

Systemkrav

Operativsystem Windows Vista Mac OS X Windows 7 Windows 8

Övrigt

Keyword
Lanseringsår 2015
Utgivare Ubisoft
Utvecklare Ubisoft
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.