Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Street Fighter V

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2016-02-22

 

  • Genre: Fighting
  • Släppdatum: 16 februari 2016
  • Utvecklare: Capcom
  • Utgivare: Capcom
  • Plattform: PC/PS4


S
treet Fighter släpptes först 1987, men det var inte förrän Street Fighter II kom 1992 som det blev omåttligt populärt. Sedan dess har alla fightingentusiaster spelat det, nött in alla kombinationer under 25 år, försakat all form av liv och köpt varje spel och samlingsutgåva på släppdagen. I alla fall är det så det känns när jag första gången går online och blir totalt förnedrad. Med min ringa erfarenhet av fightingspel online kan jag bara se på när de sätter kombinationer som tar halva min livmätare och leker med mig som den nybörjare jag är.

Efter några matcher börjar matchmakingsystemet anpassa sig och jag börjar möta spelare som är lite mer min klass, jag lär mig att sätta superattacker och blockera motståndarens slag mer frekvent, variera mina egna slag för att komma igenom deras gard, komboattackerna börjar sitta och till slut vinner jag runt 40-50 % av mina matcher och kan faktiskt känna mig överlägsen mot ett fåtal spelare som är i samma situation jag själv var i för några timmar sedan.

Det är ganska uppenbart att det finns mycket att lära sig innan man kan ens börja konkurrera med de bättre, men i och med att spelet delas in i ligor (där jag är i rookieligan) så slipper jag möta dessa Street Fighter-gudar och kan fokusera på att långsamt lära mig spelet mot motståndare som spelar i samma bollpark som mig.

Och än så länge är det onlineläget som är poängen med spelet. Capcom har fått mycket kritik av spelare för att det är så fattigt på innehåll. Det finns inget traditionellt arkadläge där man möter datorn i kanske åtta matcher med varje karaktär. Det finns inget ordentligt storyläge, det kommer som gratis DLC i juni. I det som finns nu som Capcom kallar en prolog förs storyn fram av teckningar och sedan får man spela två-tre matcher så det kör man klart snabbt. Datorn är dessutom satt på easy och kan inte ändras, jag dog bara en gång fastän jag spelade med alla 16 karaktärer. Det finns inget vs CPU-läge och man kan inte bjuda in till lobby för att köra t.ex. turneringar, det går som högst att bjuda in en enda person.

Sen är de engelska röstskådisarna inte så jättebra, jag bytte till japanska.

Så helt klart, vill man inte köra online så är det i nuläget ingen idé att köpa spelet enligt mig. Och som med de flesta spel numera så har även online problem, med ganska långa väntetider på match, vinster som i vissa fall inte registreras och utloggningar från servern.

16 karaktärer finns i nuläget, vilket jag tycker är helt okej, och fler är på gång via DLC som antingen kan köpas för riktiga pengar eller ”Fight Money”, spelets valuta. Här ser jag ett problem, Capcom säger att man kan köpa alla karaktärer gratis genom att bara spela spelet, men i så fall får de balansera det bättre då man just nu bara får 50 FM per seger online. Storyläget ger tillräckligt för att köpa en karaktär i sig, men vill man låsa upp fler ”gratis” så måste man vinna en jäkla massa matcher och eftersom tid är pengar är det mycket billigare att köpa karaktärerna för de 6 USD de ska kosta. För övrigt är det samma sak med kostymerna, vilket jag tycker är trist. Borde finnas ett lättare sätt att låsa upp karaktärer och kostymer än att behöva grinda spelet, alternativt att det skulle ges gratis eller finnas från början, men då funkar inte riktigt Capcoms affärsmodell...

Sen tycker jag personligen att alla klagomål om hur lite innehåll som finns för singleplayerspelare inte är berättigat för de som har köpt spelet. Det gäller att informera sig innan genom att läsa recensioner eller andra intryck, gör man inte det har man bara sig själv att skylla.

För själva grundspelet är riktigt bra, ett av de bästa fightingspelen jag spelat i alla fall. 60 FPS, sköna bakgrundslåtar, helt ok grafik, unika och balanserade karaktärer. Och med tiden kommer online att förbättras och innehåll att läggas till. Sen är det upp till var och en när man tycker det är värt att köpa det.


 

Slutsats: De som främst vill spela offline bör i brist på innehåll vänta med att köpa tills åtminstone juni då den cinematiska storyn släpps gratis så får vi se då om det är bra, och de som spelar främst online kan antingen vänta i några veckor tills online funkar ordentligt eller hoppa på tåget direkt. Spelet i sig är riktigt bra och roligt, lätt att komma in i men svårt att bemästra.



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.