Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Overwatch

Skriven av: Freezard  |  Datum: 2016-06-08

 

  • Genre: FPS
  • Släppdatum: 24 maj                             
  • Utvecklare: Blizzard
  • Utgivare: Blizzard
  • Plattform: PC/PS4/Xbox One


D
et var längesedan ett PC-spel har varit lika hypat som Overwatch. Faktumet att Blizzard gör sitt första FPS-spel någonsin och även det första nya IP:t sedan 1998 har fått många nyfikna på om de verkligen kan lyckas skapa spel som är utanför deras trygghetszon. Betan spelades av rekordmånga och likt när Hearthstone släpptes är det omöjligt att komma undan hypen - folk pratar och diskuterar Overwatch precis överallt, och då är detta ändå inget free to play-spel. Vad som sker i framtiden är svårt att säga men just nu har nog Blizzard det rätt bra på kontoret.

Med Overwatch vill Blizzard främst nå ut till den breda massan men även försöka skapa en eSports-scen av det. Det är ett unikt FPS-spel men ändå känns det familjärt då det har lånat en del från andra populära spel. Den närmsta beskrivningen jag kan komma på är Team Fortress 2 med MOBA-element. Spellägena känns väldigt mycket TF2 nämligen då det gäller att eskortera en payload eller att attackera/skydda kontrollpunkter. Inte speciellt komplicerat alltså, till och med lite fattigt med lägen i min mening.

Det som gör spelet desto mer komplicerat är alla hjältarna man kan välja mellan. Varje lag består av sex spelare och flera kan spela som samma hjälte. I början får man inte reda på vilka hjältar motståndarna har valt, så det gäller att ta reda på det och sen byta ut sina hjältar och anpassa sig efter motståndarens komposition. Sedan är vissa hjältar speciellt bra på öppna/stängda banor och på att anfalla/skydda så det är något man också alltid måste ha i åtanke. Totalt finns det 21 olika hjältar att välja på, uppdelade i de olika rollerna offense/defense/tank/support. Det gäller alltså att ha en balanserad uppsättning så man alltid har någon som kan tanka skada och någon som kan heala.

Med så många hjältar finns det en favorit för alla, och man kan testa deras egenskaper och förmågor i tutorials. Varje hjälte har en ultimat förmåga som laddas upp genom att man gör skada, och det är den samt alla olika hjältar som skapar en viss MOBA-stämning. Precis som i Heroes of the Storm kan man kombinera ultimates genom att till exempel en spelare sätter ut ett svart hål som suger in alla motståndare medan en annan bombarderar med raketer så att allting utplånas och man får ett stort övertag. Man kan även göra individuella plays och döda en tre-fyra spelare ensam, men oftast är det ens lags samarbetsförmåga som är avgörande.

Den artistiska stilen påminner också en del om TF2 med färgglada miljöer och karaktärer. Banorna är rätt små men ganska många och varierade. De sträcker sig jorden runt och innehåller allt från japanska tempel och egyptiska pyramider till vilda västern-byar vid Route 66 och grekiska bergsmiljöer. Det ser riktigt bra ut, med många roliga detaljer och fina bakgrunder, och inte minst grafikinställningar vilket gör att spelet flyter på bra även på äldre datorer. Musiken är inget man hinner tänka på så mycket men av det man hör är det fina melodier, och huvudtemat är redan en klassiker.

Blizzard har verkligen lyckats ge hjältarna sina egna personligheter så att de känns som riktiga karaktärer. Men det som stör mig lite är att det inte finns någon som helst info om dem i själva spelet, utan om du vill se bakgrundsinformation om en viss hjälte måste du gå till den officiella sidan eller liknande. Och det finns en hel del sådan info, som till exempel animerade kortfilmer och digitala serietidningar. Världen i Overwatch är spännande och intressant, så det är synd att infon är så otillgänglig. Något jag hade tyckt varit kul är också ett slags storyläge, för just nu kan man bara köra online mot andra eller mot bottar, men det skulle inte förmåna mig om de redan håller på med ett sådant läge.

Några andra mindre bra saker som jag vill ta upp är att de kosmetiska grejerna man låser upp för hjältarna när man öppnar loot lådor är ganska tama och jag bryr mig inte alls om dem. Man får en loot låda varje gång man går upp i nivå, men man kan också köpa för riktiga pengar. Frågan är bara om de kommer få in mycket pengar på det, men det kanske bara är jag som tycker det är ointressant. Sedan finns det just nu inget rankat läge, utan man får köra quick match vilket får mig att tycka det känns lite meningslöst eftersom man inte har någon aning om hur bra man är. Dock har Blizzard precis sagt att det kommer ett rankat läge senare i månaden, så det kommer att lösa sig snabbare än jag trodde.

Ett annat problem är att de vill göra spelet för casuals, men av det jag har upplevt är Overwatch inget spel man sätter sig in i snabbt. Precis som i MOBA-spel måste man testa och lära sig alla 21 hjältar samt alla banor för att ens kunna känna sig bekväm och kunna ta nästa steg, och de kommer bara bli fler, så det tar ett bra tag att ens få in grunderna. Sedan finns det en massa olika taktiker och combos man kan leka med. Det beror i och för sig på hur bra man vill bli, men jag tycker då inte det är något kul att attackera när andra laget har två Torbjörns med turrets och bara kampar så man dör så fort man visar ansiktet. Det tar dessutom ett bra tag att nå kontrollpunkter på vissa banor, så det blir lite för mycket dötid för min smak, i alla fall innan man har lärt sig spelet.



Slutsats: Står man ut med det lite långsamma tempot och gillade TF2 lär man älska Overwatch. Det har samma upplägg även om det blandar in lite MOBA-element som gör det mer komplicerat. Att köra quick match ensam är lite hit-or-miss - roligt när allt klickar och man vinner tack vare bra samarbete men frustrerande när ingen i laget vill köra support och alla går för sig själva. Därför rekommenderar jag att man hittar några vänner och kör i grupp istället, det blir så mycket roligare då.

Just nu är jag inte helt såld på Overwatch, men jag tror att framtiden kan bli ljus när de väl släppt ett rankat läge, fler spellägen som CTF/deathmatch och kanske story mode och mer intressanta upplåsningsbara prylar. Dessutom kommer fler hjältar och banor släppas kontinuerligt, helt gratis, så man kommer inte att tröttna i första taget. Om det blir den stora eSports-bomben som många förväntar sig har jag svårt att tro, men för den som bara vill köra lite då och då är det ett mycket fint och välgjort spel, med mycket potential.



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.